کد خبر: ۶۲۶۴۰۱
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۸
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب تاکید کرد:

لزوم ایجاد شهرک انرژی در خوزستان/ضرورت برگزاری نمایشگاه صنعت نفت و انرژی در اهواز

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: با دست و توان بخش خصوصی در کنار و همراهی بخش دولتی می توان خوزستان را در عمل به قطب و مکانی برای برگزار کردن نمایشگاه های مرتبط با نفت تبدیل کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

عصر امروز جمعه ۲۲ آذرماه، احمد محمدی در آیین گشایش یازدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت و هفدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت حفاری خوزستان، اظهار کرد: اگر چرخ صنعت به خوبی نچرخد، بخش خصوصی پررونق نخواهد شد.

وی افزود: جای خوشحالی دارد که نمایشگاه صنعت نفت، محلی برای گردهمایی سازندگان شرکت ها و صنایع بزرگ و کوچک و صاحب نام تبدیل شده است.

لزوم ایجاد شهرک انرژی در خوزستان/ضرورت برگزاری نمایشگاه صنعت نفت و انرژی در اهواز

محمدی با اشاره به اینکه خوزستان به عنوان خاستگاه صنعت نفت ایران است، تصریح کرد: خوزستان سزاوار این است که نمایشگاه صنعت نفت و انرژی در مرکز این استان برگزار شود که قطعا نیاز به زیرساخت های بیشتری برای میزبانی صنعتگران از این حوزه که معروف به یک صنعت بین المللی است، دارد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب ادامه داد: با دست و توان بخش خصوصی در کنار و همراهی بخش دولتی می توان خوزستان را در عمل به قطب و مکانی برای برگزار کردن نمایشگاه های مرتبط با نفت تبدیل کرد. دستگاه های اجرایی و مدیران نیز باید کمک کنند که سطح این نمایشگاه را بالا ببریم تا یک نمایشگاه بین المللی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه حرکت های مهمی در بخش خصوصی صورت گرفته است، گفت: نیاز است که به سمت بومی سازی حرکت کنیم و به نقطه مطلوب و استقلال صنعتی که حق ما است برسیم. باید به سمت رونق تولید و ساخت داخل و خود اتکایی و استقلال صنعتی با توان داخلی حرکت کنیم.

محمدی یاد آور شد: بیش از 100 سال پیش در مسجدسلیمان به واسطه اینکه نفت یک کالای تجاری متولد شد، خیلی از قطعات و کالاهای پر مصرف در مسجدسلیمان ساخته و عرضه شد و به منظور انتفاع اروپا و غرب از صنعت، واحدهای تعمیری را از کشور خارج کردند و صنعت نفت کاملا وابسته شد؛ بعد از پیروزی انقلاب با هوشمندی که در کشور به وجود آمد و با پیگیری مستمر دولت ها به سوی خود اتکایی حرکت کردیم که منجر به ساخت قطعات پیچیده و پر کاربردی صنعت نفت شد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب تصریح کرد: جای بسی افتخار است که صنعت نفت به واسطه حمایت های مسئولان نظام و همت وزارت نفت و تاکیدات مقام عالی وزارت، از قطعه سازی به تجهیزات سازی رسیده ایم.

وی ادامه داد: برخی از ماشین آلات پیچیده که قبلا از بیرون وارد میشد، به دست صنعتگران و سازندگان خصوصی و همراهی بخش دولتی به ویژه شرکت ملی نفت تبدیل به ساخت داخل و بومی سازی شده است.

محمدی گفت: توربین ها و پمپ هایی برای جلوگیری از افت فشار به دست شرکت های دانش بنیان و سازندگان خصوصی داخلی، بومی سازی شده اند. همچنین سنسورهایی به دست جوان خوزستانی با چند سال کار مداوم و کار در چاه ها تولید انبوه شده است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز با تاکید بر لزوم ایجاد شهرک انرژی در خوزستان، گفت: لازم است برای شرکت های صاحب نامی که رشد پیدا کرده اند در جنوب و جنوب غرب کشور در اهواز، یک شهرک انرژی ایجاد شود و خط تولید و یا بخشی از آن را در اهواز ایجاد کنند که این کار علاوه بر اینکه به صنعت نفت و کشور کمک می کند، به بازسازی فوری قطعات نیز منجر می شود و در بازارهای پیرامون، توانایی صدور خدمات فنی و مهندسی داشته باشیم و این کار با کمک همه نهاد های درگیر با بخش صنعت، راحت و انجام شدنی است.

محمدی ادامه داد: خوزستان زادگاه نفت است و با قدمت 110 ساله در این صنعت، عنصر تاثیرگذاری در مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی است.

وی با بیان اینکه اطلاعات بخش صنعت به سازندگان و شرکت های دانش بنیان و استارتاپی داده می شود تا نیازهای روز صنعت نفت را بدانند و با شتاب بیشتری حرکت کنند، یاد آور شد: 12 هزار قطعه و تجهیزات نسبتا پیچیده در صنعت نفت بومی سازی شده همچنین از بین 12 هزار قلم، 2500 قطعه از شرکت های نوظهور و دانش بنیان و پارک های علم و فناوری به دست جوانان این کشور ثابت شده که بسیاری از آنها جزو کالاهای راهبردی صنعت نفت محسوب می‌شوند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز ادامه داد: 7500 قطعه و کالا و بعضی از تجهیزات توسط یک لوح فشرده به منظور استفاده در اختیار صنعتگران و شرکت های دانش بنیان قرار می گیرد.

محمدی با اشاره به طرح افزایش 28 مخزن، گفت: در این طرح نیز بر حداکثر سازی از تجهیزات ساخت داخل هدفگذاری کردیم؛ این طرح را باید کاملا ایرانی دانست؛ چرا که در صنعت نفت نمونه ای در این مقیاس نداشته ایم.

وی با بیان اینکه این طرح نهایی و به اسناد مناقصه تبدیل شده و به پیمانکاران عمومی بخش خصوصی کاملا داخلی در حال واگذاری است، عنوان کرد: در اجرای این طرح بر استفاده از کالای ایرانی، نیروی انسانی و حداکثر توجه به نیروی کار بومی تاکید شده است تا اشتغالزایی را به همراه داشته و به مسئولیت های اجتماعی و محیط زیستی عمل شده باشد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز با بیان اینکه اگر دنبال خودکفایی و استقلال صنعتی و به دنبال بهره وری و اشتغال مولد هستیم، مسیر آن کمک بخش خصوصی است، افزود: باید در جریان اجرای این دو طرح، با ساخت کالاهای داخلی پروژه ها را اجرایی کنیم. باید در این دو طرح کالاهای و خروجی این نمایشگاه نیز باید با این محوریت باشد.

در ادامه، معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور تولید نیز در این‌ مراسم، اظهار کرد: کشور ایران در مجموع نفت و گاز مقام اول در دنیا و از لحاظ موقعیت جغرافیایی سه استان خوزستان، بوشهر و هرمزگان به ترتیب ۳ قطب نفت، گاز و پالایشگاهی ما هستند.

فرخ علیخانی افزود: خوزستان با بالا بودن تمامی بخش های بالادستی، میان دستی و پایین دستی نقش به سزایی در صنعت نفت دارد.

وی با بیان اینکه هدفگذاری ما حرکت در راستای تولید ایمن و پایدار است، تصریح کرد: باید سازندگان را بخشی از تیم بدانیم نه نقطه مقابل خود؛ با این نگاه، بسیاری از مسائل به صورت درون زا حل می شود.

معاون مدیر تولید شرکت ملی نفت ایران در امور تولید با اشاره به اینکه در بحث سازندگان صنعت نفت دو بخش توسعه و تولید وجود دارد، تاکید کرد: بخشی از این طرح بزرگ (گوره به جاسک، خطوط انتقال نفت و گاز در خلیج فارس) سهم خوزستان است، خوزستان فولاد سازی قوی و پتانسیل این کار را دارد طبیعتا در این فرآیند ، پیمانکاران هم نقش ویژه ای دارد.

وی افزود: با توجه به پتانسیل توسعه و تولید، طرح بزرگی است که با توجه به پتانسیل ها، لوله سازار تا بخشی از این طرح بزرگ، سهم خوزستان شد. خوزستان فولاد سازان قوی دارد، در تامین موادش در خوزستان ایفای نقش شده و لوله سازی و اکسین در نظر گرفته شده است.

علیخانی ادامه داد: در زمینه تولید و کالا توجهات خوبی صورت گرفته و نیاز است به بحث مواد نیز توجه شود. در بخش مواد، پتانسیل بالایی داریم. مواد شیمیایی نفتی سهم مهمی در صنعت نفت دارند که 31 ماده شمیمایی در شرکت ملی نفت مورد استفاده قرار می گیرد که 9 ماده آن اصلی است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم کالاها را در ۳ دسته بررسی کنیم، وضعیت کشور ما در تکنولوژی های بالاتر پیشرفت های خوبی داشته، اما باید تمرکز روی این بخش قرار بگیرد.

معاون مدیر تولید شرکت ملی نفت ایران در امور تولید یاد آور شد: نمایشگاه ها محل عرضه توانمندی ها است و هدف ما نیز از برگزاری آنها علاوه بر این، معرفی نیازمندی های جدید، لزوم حمایتی فنی، حقوقی و مالی به سازندگان است، اما در پرداخت مطالبات آنها دچار تفسیرهای سخت می شویم باید تفسیر قوانین، واقع گرایانه باشد تا بتوانیم مطالبات آنها را پرداخت کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین