کد خبر: ۶۳۱۹
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۸۴ - ۱۶:۴۳

علاوی در ارزوی بازگشت به قدرت

آفتاب‌‌نیوز : علاوی اخیرا با رئیس جمهور سوریه – بشار اسد – پادشاه اردن ، جورج بوش و نخست وزیر انگلیس دیدار داشته است . وی در اینده ای نه چندان دور به مصر نیز سفر خواهد کرد تا با حسنی مبارک نیز دیداری دوستانه داشته باشد . این قبیل فعالیت ها برای یک نماینده پارلمان بسیار عالی و شگفت انگیز است .
وی در مصاحبه ای با اسوشیتد پرس اعلام کرده است که حفظ وحدت در عراق از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است .
لیست پیشنهادی ایاد علاوی در انتخابات ژانویه پس از لیست کردها و شیعیان عراق قرار گرفت . این انتخابات به حکومت هفت ماهه علاوی در دولت موقت پایان داد .
امروز علاوی که از سوی برخی به سازمان سیا نسبت داده می شود ، نقشی اساسی در سرنوشت عراق بازی می کند . در دمشق بشار اسد از طرح وی مبنی بر استقرار نیروهای سازمان ملل در مرز سوریه و عراق جهت جلوگیری از انتقال نیروهای شبه نظامی به خاک سوریه استقبال کرد .
علاوی در خصوص این طرح با نماینده ایالات متحده نیز بحث و تبادل نظر کرد . نماینده ایلات متحده نیز پس از مدتی به وی نامه ای نوشته و نسبت به طرح فوق ابراز علاقه مندی کرد .
علاوی این روزها سر خود را با فعال کردن مجدد حزب ملی عراق به شدت گرم کرده است . وی قصد دارد حزب را برای شرکت در انتخابات ماه دسامبر کاملا اماده سازد . وی همواره و در تمامی شرایط ادعا کرده است که امادگی کامل برای گفتگو با تمامی نیروهای درگیر در این ماجرا را دارد . در ماه آگوست نیز قانون اساسی عراق به تصویب خواهد رسید . البته برخی زمزمه ها مبنی بر به تعویق انداختن زمان به رفراندوم گذاشتن قانون اساسی به گوش می رسد . با این وجود علاوی با به تعویق افتادن زمان انتخابات کاملا مخالف بوده و ان را مخالف خواست و ارده مردم می داند . البته نباید فراموش کرد که این تاخیر وضعیت حزبی وی را نیز به خطر خواهد انداخت .
وی در این خصوص می گوید : در راستای حل مشکلات مربوط به قانون اساسی باید برنامه ریزی داشته باشیم تا بتوانیم به سایر مشکلات نیز رسیدگی کنیم . مسائلی مانند نقش اسلام در قانون و مقررات عراق . البته نکات تفرقه انگیز چندانی وجود ندارد اما باید بر تمامی این نکات نیز تمرکز کنیم . ما باید حتی بر سر مسائل کوچک نیز به توافق برسیم .
علاوی با اشاره به این مطلب که عراق می تواند از الگوی ایالات متحده برای تصویب قانون اساسی استفاده کند در ادامه افزود : مشکل در حال حاضر این است که چگونه می توانیم قانون اساسی را به وضعیت موجود تعمیم دهیم . تفاوت ها را از بین برده و به تفاهمی کاملا شهروندی برسیم . تفاهم بر سر قانونی مدرن ، شهروندی و سکولار . قانونی که بتواند رضایت همگان را جلب کند .
علاوی اعلام کرد که با وجود مذاهب متفاوت ، اسلام باید در راس امور عراق باشد .
زمانی که از علاوی در خصوص اینده فدرال عراق سوال می شود ، وی در پاسخ می گوید : در حال حاضر در این زمینه بسیار پیشرفت کرده ایم . برخی از دولتمردان عراقی با همسایگان ما در خصوص همکاری های فرهنگی ، اقتصادی و تجاری بحت و تبادل نظر کرده اند ، البته هنوز تصمیم خاصی در این زمینه گرفته نشده است . با توجه به برخی خودسری هایی که تا کنون انجام گرفته است ، باید سعی کنیم در خصوص فدرال کردن عراق بیشتر به بحث و تبادل نظر بپردازیم .
زمانی که ابراهیم جعفری بر مسند علاوی تکیه کرد بسیاری ادعا کردند که اکنون زمان ان فرا رسیده است که علاوی مخالفت با وی را اغاز کند . با این وجود علاوی پس از شنیدن این سخنان تحریک آمیز اعلام کرد که دولتمردان عراقی برای درک معنای واقعی مخالفت بسیار جوان و ناکارامد هستند .
علاوی با ابراز این مطلب افزود : ما با د موکراسی که غرب دارا است بسیار غریبه هستیم . دموکراسی در عراق در حال حاضر بسیار جوان و نوین است .
علاوی با این دیدگاه اثبات کرد که به اینده سیاسی خود با تعقلی عجیب نگاه می کند . وی در کنفرانس های داخلی شرکت کرده و اعلام کرد که حاضر است با تمامی کسانی که می خواهند سهمی در سیایت عراق داشته باشند همکاری کند ، بخصوص افرادی که در انتخابات ژانویه شکست خورده اند .
وی در این خصوص می گوید : این نشست های ملی برای این است که نخبگان را از انزوا نجات داده و به کانون سیاسی جامعه بازگردانیم . این قبیل نشست ها نقشی کاملا سازنده دارند . من امیدوار هستم که بتوانیم هر چه سریع تر به تفاهمی همه جانبه با هم برسیم . ما در حال حاضر توانسته ایم احزاب متفاوت را به هم نزدیک کنیم .
علاوی اعتقاد دارد که جنبش مبارزه با فساد که اخیرا فعالیت خود را اغاز کرده است دارای انگیزه سیاسی نیز هست . وی ادعا می کند که اعلام اسامی برخی از وزرای کابینه وی در رسانه ها به عنوان عاملان فساد مالی در واقع با پیش زمینه ای کاملا تخریبی و سیاسی انجام گرفته است .
علاوی با انتقاد از این امر می گوید : من با مطرح کردن اسم افراد در رسانه ها پیش از اینکه اتهام انها اثبات شود کاملا مخالف هستم . هر زمان که مدرک مستدلی در اختیار داشتیم می توانیم در این خصوص صحبت کنیم .
فساد اقتصادی همواره وجود داشته و دارد . این فساد بخصوص پس از اوریل 2003 بسیار شدت گرفت . چرا باید تصور کنیم که این فساد تنها در دولت موقت وجود داشته و نه در مدتی که کشور از هیچ گونه قدرت سیاسی خاصی برقرا نبوده است .
علاوی همچنین ادعا کرد که پس از تحویل قدرت اسامی سه تن از وزیران خود را نیز بر ای تحقیق در خصوص فساد مالی به هیئت مخصوص داده است . البته وی از افشای نام این افراد خودداری کرد .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین