کد خبر: ۶۳۲۵۱۶
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۷

جانسون با مکرون و پوتین درباره ایران رایزنی کرد

 نخست وزیر انگلیس روز یکشنبه در ملاقات‌های جداگانه با روسای جمهوری فرانسه و روسیه تحولات منطقه را بررسی و درباره ایران تبادل نظر کردند.
آفتاب‌‌نیوز :

بوریس جانسون و امانوئل مکرون در حاشیه نشست صلح لیبی در برلین درباره اهمیت تنش‌زدایی و همکاری با شرکای بین‌المللی برای یافتن راه حل سیاسی برای تنش‌های موجود توافق کردند.

به گزارش دفتر نخست وزیری انگلیس، رهبران دو کشور همچنین پایبندی خود را به توافق هسته‌ای ایران (برجام) مورد تاکید قرار داده و برای آنچه «پیشگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» نامیدند، توافق کردند که به تعریف یک برنامه بلند مدت نیاز است.

جانسون و ماکرون درباره ایران گفت‌وگو کردند/به توافق هسته‌ای با ایران متعهد هستیم

سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و المان بر اثر فشارهای آمریکا، مکانیسم حل اختلاف در برجام را فعال کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران به دنبال خروج یکجانبه و برخلاف مقررات بین المللی آمریکا از برجام، تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند اما با گذشت نزدیک به دو سال و ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، با هدف حفظ بهره‌مندی اقتصادی ایران، گام‌های کاهش تعهدات خود را در بازه زمانی ۶۰ روزه آغاز کرد.

تهران بارها اعلام کرده در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.

جانسون در ملاقات با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز مسئولیت دو کشور را درخصوص مسائل امنیت بین‌الملل از جمله لیبی، سوریه، عراق و ایران مورد تاکید قرار داد.

بنابر این گزارش، نخست وزیر انگلیس به طرف روسی گفت مادامی که مسکو دست از اقدامات بی ثبات کننده علیه امنیت انگلیس و متحدانش برندارد، مناسبات دو کشور عادی نخواهد شد.

جانسون یادآور شد که موضع لندن در خصوص ماجرای مسمویت سرگئی اسکریپال جاسوس سابق روس در انگلیس تغییر نکرده است.

سرگئی اسکریپال، جاسوس انگلیس و یولیا، دخترش در ماه مارس گذشته در شهر سالزبری انگلیس مسموم شدند. طرف انگلیسی ادعا می کند که دولت روسیه در مسمومیت اسکریپال با ماده سمی دست داشته است اما مسکو این اتهام را قویا رد می کند. به دنبال اقدام انگلیس، تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همچنین آمریکا، کانادا، نروژ، اوکراین ودیگر کشورها تصمیم گرفتند در رابطه با قضیه سالزبری، دیپلمات های روس را اخراج کنند. روسیه این اتهامات را قاطعانه رد می کند.

کنفرانس صلح لیبی روز یکشنبه با حضور سران جناح‌ های رقیب این کشور در برلین آغاز به کار کرد. "خلیفه حفتر" فرمانده نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» و "فائز السراج" نخست وزیر دولت وفاق ملی لیبی در این کنفرانس حضور دارند.

پوتین، ‌سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، اردوغان، ‌ امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه، ‌ مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا و دنیس ساسو انگوسو رئیس جمهوری کنگو از دیگر شرکت کنندگان در این کنفرانس هستند. انتظار می رود که در پیش نویس بیانیه نهایی این کنفرانس بر تشکیل چهار گروه فنی به منظور نظارت بر تصمیمات اتخاذ شده در این نشست تاکید شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین