کد خبر: ۶۳۴۵۳
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۲:۰۷
اعلمی به حبیبی نامه نوشت:

دخالت فرهنگستان ادب فارسی در معضل جیره‌بندی بنزین!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به نظر می‌رسد رشته جیره بندی بنزین سری بسیار دراز تر از آن دارد که پیش از این پیش‌بینی می‌شد! اکبر اعلمی نماینده تبریز طی نامه‌ای به دکتر حسن حبیبی رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی خواستار شده بند و تبصره 13 قانون بودجه 86 (مربوط به جیره بندی بنزین) را به فارسی سلیس معنی کند.

عبارتی که اعلمی خواستار ترجمه آن شده است این است: «دولت موظف است حداکثر از ابتدای خرداد ماه سال 1386، بنزین تولید داخل به علاوه بنزین وارداتی تا سقف یارانه معادل ارزی با اولویت استفاده از کارت هوشمند به قمیت هر لیتر یک هزار ریال عرضه نماید. همچنین دستگاه‌های موضوع ماده 160 قانون برنامه چهارم توسعه مجاز به استفاده از بنزین سهمیه‌بندی با قمیت هر لیتر یک هزار ریال نمی‌باشند.براساس این قانون نحوه و میزان سهمیه‌بندی و تعیین قیمت مناسب غیر سهمیه‌بندی بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارت نفت تا پایان فروردین‌ماه به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.»

عضو فراکسیون اقلیت مجلس در نامه خود به رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با اشاره به عبارت بالا نوشته است:  نظر به صراحت قانون مذکور، استنباط اینجانب و جمع کثیری از همکارانم از مدلول این متن فارسی این است که بند و تبصره 13 ظهور آشکار در معانی و نتایج همچون خودروهای دولتی (موضوع ماده 160 قانون برنامه چهارم توسعه) نباید از بنزین سهمیه‌بندی با قیمت هر لیتر یک هزار ریال که متعلق به خودروهای خصوصی است استفاده نمایند و همچنین دولت موظف است به موازات عرضه بنزین سهمیه‌بندی با قیمت هر لیتر یک هزار ریال، بنزین آزاد و غیر سهمیه‌بندی را نیز عرضه و قیمت مناسب آن را تعیین نماید، را در بردارد.

اعلمی می‌افزاید: به رغم صراحت و وضوح قانون یاد شده، رئیس محترم و نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی و برخی از اعضای محترم هیأت دولت اصرار می‌ورزند که این قانون ظهور در «جواز و اختیار» دولت در عرضه بنزین غیر سهمیه‌بندی داشته و هیچ الزامی متوجه دولت برای عرضه بنزین آزاد نیست، مضافا بر این که خودروهای دولتی نیز از بنزین سهمیه‌بندی شده استفاده می‌نمایند! 

وی نامه خود را این گونه پایان داده است: نظر به این که در برداشت و استنباط از متن صریح و سلیس فارسی قانون موصوف، اختلاف‌نظر جدی وجود دارد، لطفا پس از مشورت با اساتید و کارشناسان زبان فارسی نظر آن فرهنگستان را در خصوص معنای متن مورد بحث بیان تا شاید از این طریق مناقشه پایان پذیرد!
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین