کد خبر: ۶۳۵۵۰۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳
پنجمین دور رسیدگی به پرونده بانک سرمایه؛

«داریوش امان» ۶٩ میلیارد تومان از بانک سرمایه بدون اعتبارسنجی تسهیلات گرفته

دادگاه رسیدگی به اتهامات «داریوش امان کی یکانی» و چهار متهم دیگر، از متهمان پرونده بانک سرمایه که موفق به دریافت ۶٩ میلیارد تومان تسهیلات بدون اعتبارسنجی شده اند، در شعبه سوم دادگاه ویژه جرایم اقتصادی برگزار شد.
آفتاب‌‌نیوز :

جلسه رسیدگی به پرونده بانک سرمایه از ۲۵ دی ماه ۹۷ در شعبه سوم دادگاه ویژه جرایم اقتصادی و به ریاست قاضی اسدالله مسعودی مقام آغاز شد. به گفته رئیس دادگاه در این بانک تخلف ١۴ هزار میلیارد ریالی با عنوان خیانت در امانت صورت گرفته است.

پرونده بانک سرمایه که مرتبط با صندوق ذخیره فرهنگیان است بیش از ۷۰ متهم دارد و هر یک از افراد، به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی متهم هستند.

«داریوش امان» ۶٩ میلیارد تومان از بانک سرمایه بدون اعتبارسنجی تسهیلات گرفته

تاکنون به این پرونده در چهار بخش با متهمان متعدد رسیدگی و برای متهمان حکم صادر شده که پرونده داریوش امان کی در بخش پنجم رسیدگی می شود.

قاضی اسداله مسعودی مقام روز شنبه در نخستین جلسه دور پنجم دادگاه رسیدگی به تخلفات بانک سرمایه گفت: جلسه دادرسی به پرونده داریوش امان کی یکانی مشهور به حبیب امانی رسیدگی می‌شود.

وی ادامه داد: متهمان دیگر این پرونده مرتضی فتحی، سید رسول ذکاوت خوی و سیدعباس زکاوت خوی، مصطفی کفیلی هستند.
قاضی دادگاه اضافه کرد: این افراد به اخلال در نظام اقتصادی متهم هستند.

پس از آن قاضی مسعودی مقام از امیر رسول قهرمانی نماینده دادستان خواست تا کیفرخواست پرونده را قرائت کند.

قهرمانی در جایگاه قرار گرفت و گفت: حد فاصل سالهای ٩١ تا ٩۵ مدیران بانک سرمایه، ششمین بانک خصوصی و اولین بانک خصوصی به لحاظ میزان سرمایه، با تبانی برخی اشخاص سودجو و دریافت حق حساب و در قبال وثایقی چند صد میلیارد تومان به برخی مشتریان تسهیلات داده است.

وی ادامه داد: یکی از این مشتریان داریوش امان است که از طریق غیر قانونی سال ٩٢ تا ٩٣ موفق به دریافت ۶٩ میلیارد تومان شده است.

نماینده دادستان افزود: میزان خسارت این متهمان به بانک سرمایه ١١٣ میلیارد و ٧١۶ میلیون و ٧٢١ هزار ریال است.

قهرمانی ادامه داد: متهمان به نام شرکت پایه سازان اریس پول دریافت کردند و با هزینه یک میلیارد ریالی که البته ٣۵ میلیون تومان آن تامین شده بود، این شرکت تاسیس شد.

وی اظهار داشت: آقایان سید عباس ذکاوت خوی و سیدرسول ذکاوت خوی و خانم کفایت همسر عباس ذکاوت خوی به صورت خانوادگی این شرکت را افتتاح کردند و این شرکت، بدون اینکه مشتری بانک باشد با همکاری علی بخشایش برای ساخت پروژه برج ابریشم درخواست تسهیلات کرد.

قهرمانی اضافه کرد: این شرکت فاقد هرگونه صورتهای مالی حسابرسی شده بود بنابراین پرداخت هر تسهیلات به آن پرخطر و پرریسک بود اما طبق مصوبه نهم آذر ماه سال ٩٢ به امضای آقایان بخشایش کاظمی و توسلی مبلغ ٨٠ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرد.

نماینده دادستان اضافه کرد: متهمان برای تودیع وثیقه املاکی را معرفی کردند اما نکته قابل توجه این است که این ملک ها به آن میزانی که گفته شد نبودند و گران نمایی کردند و علی رغم مخالفت کارشناسان این املاک و زمین ها در رهن بانک قرار گرفتند و پس از آن پرداخت مرحله‌ای تسهیلات آغاز شد.

وی ادامه داد: متهم ضمن تبانی با کارشناسان دادگستری ملک را بسیار بیشتر از میزان واقعی به عنوان بدهی در اختیار بانک قرار داد.

نماینده دادستان اظهار داشت: همچنین تعدادی آپارتمان هم در بخش‌های مختلفی از اصفهان و زمین های در محمد شهر کرج به عنوان اضافه جریمه پولی که باید به بانک داده می‌شد از سوی متهم معرفی شد.

قهرمانی گفت: اما پس از آنکه ملک به صورت غیر واقعی و بیشتر از میزان اصلیش قیمت‌گذاری شد متهم از بانک طلبکار شد.

نماینده دادستان درباره متهم ردیف اول داریوش امان کی گفت: این متهم با نام مستعار حبیب، کارخانه دار، سیکل، متاهل و دارای سابقه کیفری است و با مشارکت با مدیران وقت بانک سرمایه از طریق کسب منفعت به میزان ۶۸۹ میلیارد و ۲۳۹ میلیون و ۵۹۲ هزار و ۳۰۶ ریال همچنین مشارکت در کلاهبرداری به مبلغ ۱۱۳ میلیارد ریال متهم است. داریوش امان کی اخیرا به ۶ سال حبس هم در پرونده دیگری محکوم شده است.

وی ادامه داد: متهم ردیف دوم مرتضی فتحی، دیپلم، فاقد سابقه کیفری به مشارکت با مدیران وقت بانک سرمایه در اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل منفعت به مبلغ ۶۸۹ میلیارد و ۲۳۹ میلیون و ۵۹۲ هزار و ۳۰۶ ریال متهم است.
قهرمانی اضافه کرد: متهم ردیف سوم سیدعباس ذکاوت خوی فاقد محکومیت کیفری موثر، فعلا بازداشت است و اتهام وی معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور و تحصیل مال از طریق نامشروع و معاونت در کلاهبرداری است.

نماینده دادستان اظهار داشت: متهم ردیف چهارم سید رسول ذکاوت خوی بازنشسته نیروهای مسلح فاقد سابقه کیفری، به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق معاونت در تحصیل مال از طریق نامشروع متهم است.  متهم ردیف پنجم مصطفی کفیلی فاقد سابقه کیفری متهم است و به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال نامشروع است و کلاهبرداری متهم است.

فرایند اقدامات مجرمانه یک گروه خطرناک در شبکه بانکی

نماینده دادستان در تشریح اقدامات مجرمانه متهم گفت: خوشحالم که امروز به اتهامات یک گروه خطرناک در شبکه بانکی کشور رسیدگی می‌شود.

وی با بیان اینکه اقدامات این گروه از متهمان در سه مرحله انجام شده، ادامه داد: اخذ ۶۵ میلیارد تومان تسهیلات، تسویه تسهیلات با اوراق واهی سپرده موسسه آرمان و خروج اوراق موسسه آرمان و مکیدن اموال بانک سرمایه. در مرحله اول متهمان با رقم پایین ۶۵ میلیاردی به دنبال اجرای شگرد خود بودند.

مکنده های فشار قوی اموال بانک سرمایه

وی ادامه داد: آقایان مکنده فشار قوی در بانک سرمایه برای اموال بانک گذاشته بودند تا در نهایت به سیلی عدالت دچار شدند. متهمان سه فرد غیرمتخصص به نام‌های مسعود ذکاوت خوی، عباس ذکاوت خوی و محبوبه کفایت همسر عباس ذکاوت خوی را به عنوان مدیران غیر متخصص این شرکت خانوادگی منصوب می‌کنند.

قهرمانی خاطرنشان کرد: در فرایند دریافت تسهیلات بانکی افتتاح حساب و گردش حساب یک امر ضروری است و مبتنی بر معدل موجودی و گردش حساب فرد درخواست دهنده، تسهیلات دریافت می‌شود و در همین رابطه فرد باید درخواست را ابتدا به شعبه دهد اما در رابطه با این پرونده شاهد بودیم که درخواست اخذ تسهیلات بانکی مستقیماً به بخشایش مدیرعامل بانک سرمایه ارسال می‌شود.

درخواست دریافت تسهیلات بانکی قبل از افتتاح حساب

وی ادامه داد: زمانی درخواست انجام شده که شرکت خواهان تسهیلات حساب بانکی در آن بانک نداشته و یک هفته پس از اعلام درخواست افتتاح حساب می‌کنند.

قهرمانی اظهار داشت: ٢١ مهر کاه درخواست تسهیلات می دهند درحالیکه ٢٨ مهر ماه افتتاح حساب برای این شرکت انجام می شود.

نماینده دادستان در رابطه با موضوع تسهیلات بانکی در این پرونده گفت: موضوع مشارکت بانک در ساخت و ساز مجتمع تحاری، اداری و رفاهی در یافت آباد بوده است.

قهرمانی اظهار داشت: متهمان درخواست ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بودند و پس از ارسال پرونده و درخواست به اعتبار سنجی، کارشناس اعتبارسنجی بانک اعلام می‌کند که سرمایه شرکت ۱۰۰ میلیون اعلام شده اما ۳۵ میلیون پرداختی دارند همچنین این کارشناس اعلام می‌کند که پس از بازدید از ملک متوجه می‌شود فردی به نام بهنام اشراق خود را مالک آن معرفی کرده و می‌گوید به دلیل اینکه خارج از ایران است، شرکت را به نام دیگران اداره می‌کند.

وی ادامه داد: این کارشناس مسائل مربوطه را به مدیران بانکی می کند و می گوید تاریخ افتتاح حساب، معدل و مبلغ درخواستی به هیچ عمورد تایید کارشناسی نیست اما مدیران بانک سرمایه توجهی نمی کنند.

نماینده دادستان گفت: کارشناس اعلام می کند که این شرکت فاقد اعتبارسنجی است و با توجه به اینکه تاریخ تاسیس شرکت ٢٣ بهمن ماه ٩١ است و زمان درخواست تسهیلات سال ٩٢ است، بنابراین میزان سوددهی شرکت مشخص نیست بنابراین پرداخت هرگونه تسهیلات با ریسک عدم پرداخت همراه است و در مقطع کنونی به صلاح بانک نیست که تسهیلات به شرکت بدهند.

قهرمانی افزود: شما اگر این گزارشات کارشناسی را به یک مدیر عامل سلیم النفس بدهید نه تنها پنج میلیون به او نمی‌دهد بلکه این فرد را حتی به شعبه هم راه نمی‌دهد.

وی اضافه کرد: علی رغم این گزارش بسیار صریح و منفی، در تاریخ نهم آذر ما ٩٢، با امضای توسلی بخشایش و کاظمی ارائه ۸۰ میلیارد تومان تسهیلات به این افراد تصویب و در نهایت ۶۵ میلیارد و ٨٠٠ میلیون تومان پرداخت می‌شود.

قهرمانی گفت: کارشناس بانک می گوید ١٠ درصد مبلغ مصوب تسهیلات به عنوان وثیقه باید در حساب مسدود شود اما مدیران شرکت می گویند این مبلغ را مسدود نکنید و به جای آن، سود تسهیلات از ٢٨ درصد، ٣٠ درصد لحاظ شود.

نماینده دادستان درباره ردیابی تسهیلات در حساب های بانکی گفت: همه پولها به حسابهای اشخاص حقوقی واریز شده و پولی بابت اجرای پروژه نرفته بنابراین محل مصرف تسهیلات قانونی نبوده است.

وی ادامه داد: یکی از کسانی که پول به حسابش واریز شده بشیر شیروانی است که به حساب او مبلغ ١٠٠ میلیون تومان واریز شده که این فرد یک جوان واقعاً محروم است که پدرش بیمار بوده است.

قهرمانی ادامه داد: در ردیابی های دیگر خود با چند اسم خاص از جمله سید رضا حسینی، فاطمه کلاهدوزان، غلامرضا امان، حمید حاجی اسفندیاری و سیدعباس ذکاوت مواجه شدیم که در انتها می گویم این افراد چه کسانی هستند.

وی اظهار داشت: مرحله اول تا سال ۹۴ طی شده بود تا اینکه در سال ۹۴ آقایان بعد از دریافت تسهیلات احساس خطر می کنند.

طراحی یک نمایشنامه توسط متهمان

نماینده دادستان اضافه کرد: چون ملک یافت آباد در ترهین بانک بوده است، آنها می‌گویند ملک یافت آباد دچار مشکل می‌شود و اگر دیر بجنبیم ملک از دستمان می رود بنابراین در همین رابطه آقایان یک داستان درست می کند.

قهرمانی اظهار داشت: ملک یافت آباد را ٩۴ میلیارد تومان ارزیابی کرده بودند در حالیکه ۶۴ میلیارد تومان قیمت واقعی بود بنابراین وثیقه هم کافی نبوده است و آقایان داستان می سازند.

وی افزود: پیشنهاد می کنم آقایان برای نمایشنامه اقدام کنند چون می توانند سطح نمایشنامه نویسی را ارتقا دهند.

نماینده دادستان درباره نمایش طراحی شده توسط متهمان خاطرنشان کرد: ملک یافت‌آباد قبل از اینکه برای دریافت تسهیلات به شرکت پایه سازان آریس باشد، به اسم فاطمه کلاهدوزان همسر سید رسول ذکاوت خوی بوده است.

قهرمانی با بیان اینکه قفل لطمه کلاهدوزان هیچ تخصصی ندارد، گفت: این خانم اعلام می‌کند که من یک روز مشغول دم‌کردن‌برنج بودم که به یکباره آمدند و مرا به دفترخانه برای امضای برخی اسناد بردند.

وی ادامه داد: متهمان به بانک می گویند خانم کلاهدوزان آمده است و ملک خود را می خواهد اقاله (بازپس) بگیرد اما اصلا این خانم معنی اقاله را می داند؟

نماینده دادستان گفت: آقایان با این شگرد تقاضای جایگزینی وثیقه برای ملک یافت آباد می دهند هرچند جایگزینی وثیقه هم در این نوع پروژه امکان ندارد.

وی ادامه داد: به ناگهان اعضای هیئت مدیره بانک سرمایه در یک برگه دستنویس مصوب می‌کنند که وثیقه این شرکت خارج و سپس اوراق سپرده موسسه آرمان جایگزین آن شود اما وقتی می‌گوییم چه کسی گفت و بررسی کرد می‌گویند نمی‌دانیم.

قهرمانی اظهار داشت: شبکه فساد ملک را از وثیقه خارج می‌کنند و ۸۰ میلیارد تومان اوراق را به عنوان وثیقه می گذارد و لازم به یادآوری است که تسهیلات با سود ٣٠ درصد دریافت شد و سود اوراق ٢٢ درصد بوده بنابراین بانک در این مرحله ضرر کرده و بنا به گزارشات واصله فقط در سال اول ضرر پنج میلیاردی به بانک وارد شده و بدین ترتیب، بانک سرمایه ملک مرغوب قابل استفاده داده اما اوراق واهی موسسه آرمان دریافت کرده است.

نماینده دادستان اضافه کرد: در همان مصوبه دستنویس گفته شد که تاییدیه بگیرید که آیا اوراق تایید شده هستند یا نه اما بانک استعلام نکرد و خود متهمان گواهی آوردند و گفتند که تایید شده است.

وی ادامه داد: تاریخ سپرده گذاری اوراق ۱۰ روز قبل از صدور آن است یعنی آقایان پول داشتند تا اوراق خریداری کنند اما اگر آنها برای خرید اوراق پول داشته‌اند چرا بدهی خود را تسویه نکردند.

نماینده دادستان تصریح کرد: نکته تاسف برانگیز این است که آقایان هیات مدیرعامل این اوراق را به عنوان سند تسویه قبول کردند و براین اساس ۶ درصد جریمه بخشیده می شود و علاوه بر آن چهار میلیارد هم وجه التزام به این شبکه فساد می دهند.

تسویه ۶٩ میلیارد تسهیلات با چند کاغذ پاره

قهرمانی تصریح کرد: آقایان با چند کاغذپاره تسهیلات خود را تسویه کردند و اوراق به نام آقای کفیلی بوده و همین اوراق را شخصی دیگر به نام علی صرافان هم دریافت کرده است.

نماینده دادستان یادآور شد: اواخر سال ۹۴ پرونده بانک سرمایه به دادستانی آمد؛ ما ابتدا با یک گزارش مردمی از صندوق ذخیره فرهنگیان که پایین آن نوشته شده بود جمعی از معلمان دلسوز پرونده را آغاز کردیم و در تیر ماه ۹۵ اقدامات ضربتی دستگیری ها آغاز شد. وقتی سال ۹۵ آقایان متوجه شدند که بگیر و ببندها زیاد است و اگر اوراق به دست دادستانی بیافتد مشکل به وجود می‌آید و اقدام دیگری را آغاز کردند.

نماینده دادستان درباره اوراق گفت: این اوراق در زمان آقای خانی بودند و شخصی به نام آرمان علمایی که مشاور صندوق ذخیره فرهنگیان بود در این پرونده وارد می‌شود و آقایان می‌گویند اوراق را بگیرید تا ملک بدهید.

١٢٠٠ درصد گران نمایی در معرفی ملک

قهرمانی ادامه داد: بدهی شرکت در این زمان ۱۲۰ میلیارد تومان بود و این آقایان یک ملک در برهوت اصفهان را با همکاری کارشناسان متخلف و مجرم دادگستری به صورت واهی قیمت‌گذاری می‌کنند و آن را به مبلغ ۱۵۳ میلیارد تومان به بانک می دهند در حالیکه قیمت واقعی این ملک بنا به کارشناسی هایی که ما انجام داده ایم ۱۷ میلیارد تومان بوده است بنابراین ١٢٠٠ درصد گران نمایی کردند.

نماینده دادستان تصریح کرد: آقایان اوراق موسسه آرمان را جعل می کردند اما پس از آنکه استعلام شد این اوراق جعلی بوده است شرکت دارمون تجارت آسیا را تاسیس کردند و به خانم فاطمه کلاهدوزان یعنی همان خانم برنج پز گفتند بیا بدهی را تسویه کن.

وی افزود: آقایان با این گران نمایی ۳۳ میلیارد بدهکار می‌شوند و سپس برای وصول طلب شان چهار میلیارد تومان به صورت نقدی و ۲۹ میلیارد چک از بانک سرمایه دریافت می کنند.

قهرمانی گفت: چندی بعد آقایان می‌گویند که می‌خواهیم از بانک سرمایه ملک بخریم و سه ملک مرغوب بانک سرمایه در میدان آزادی اصفهان سوهانک تهران و یک آپارتمان ۲۰ طبقه ای در خیابان مهناز ولیعصر تهران را در مجموع به مبلغ ۱۱۶ میلیارد تومان را از بانک خریداری می‌کنند.

وی ادامه داد: میزان ٨٧ میلیارد تومان را املاکی در محمد شهر کرج معرفی می کنند که در مجموع ارزش ملک معرفی شده را ١٢۴ میلیارد تومان کارشناسی می کنند در حالی که ارزش واقعی این زمین‌ها ٢۴ میلیارد تومان بوده است بنابراین اینجا هم گران نمایی می کنند.

نماینده دادستان گفت: شگرد اینها این است که ابتدا با دریافت تسهیلات کم آغاز کردند و در هر مرحله با گران نمایی املاک بابت طلب ها املاک خوب بانک را خواستند و جرم جدیدی در شبکه بانکی کشور شکل دادند.

قهرمانی اظهار داشت: با توجه به جمیع مراتب آنچه اتفاق افتاده است خروج مبلغ ١٨٩ میلیارد تومان پول از بانک سرمایه است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
کامبیز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
0
3
همه موارد مشابه افشا و به بیت المال برگردد .
بخشی از تاریخ بانکداری در کشور اسیب شدید دیده است .
علی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
0
1
خیلی خنده دار ومسخره است ...
ثابتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
0
0
عجب شیر پاک خورده ها و حلال زاده هایی!!!! ی
ایکاش قانونی میداشتیم که قاضی پرونده میتوانست پس از صدور حکم مجازات ، خلع تابعییت از این .... زالو صفت را نیز حکم کند و از اینان بعنوان ایرانی نام نبرند...
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین