کد خبر: ۶۳۶۸۵۰
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴
مروری بر فعالیت‌های انتخاباتی احزاب اصلاح‌طلب در مشهد؛

دوگانه «اصولگرا-اصلاح‌طلب» تکرار می‌شود؟

قبل از آغاز ثبت‌نام کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس درباره آمدن یا نیامدن آنها گمانه‌زنی‌ زیاد بود.
دوگانه «اصولگرا-اصلاح‌طلب» تکرار می‌شود؟
آفتاب‌‌نیوز :

پس از آغاز ثبت‌نام‌ها در حالی که تنها دو روز به پایان مهلت ثبت نام از کاندیداها باقی مانده بود و گمانه‌زنی‌ها درباره غیبت آنها در انتخابات مجلس هر روز قوت بیشتری می‌گرفت، برخی فعالان اصلاح‌طلب در گفت‌وگوهای غیرررسمی با ایسنا اعلام می‌کردند دو روز باقی مانده روزهای عادی برای اصلاح‌طلبان نخواهد بود.

سرانجام پای اصلاح‌طلبان به صورت رسمی و جریانی در آخرین روز با ثبت نام کاندیداهای همچون صفیه رکنی، محمدصادق جوادی‌حصار، مهدی شریفی و ... به فرمانداری مشهد باز شد.

برای اصلاح‌طلبان که هم در مشهد و هم در شهرستان‌های خراسان رضوی به تکاپوی انتخاباتی افتاده بودند با نزدیک شدن به زمان اعلام نتایج تعیین صلاحیت‌ها، ناامیدی بیشتر سیطره می‌انداخت و حتی در همین حین دو کاندیدا که گفته می‌شد از افراد شاخص لیست احتمالی اصلاح‌طلبان در مشهد خواهند بود از نامزدی در انتخابات انصراف دادند.

این اما برای اصلاح‌طلبان پایان ماجرا نبود و شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب بعد از برگزاری انتخابات و تغییر در هیات رئیسه، ویژه انتخابات مجلس، «شورای اصلاح‌طلبان خراسان رضوی» را تشکیل داد.

این شورا که با محوریت چگونگی حضور و ارائه لیست‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان به ریاست محمدصادق جوادی‌حصار(دبیر حزب اعتماد ملی در خراسان رضوی) تشکیل شد، قرار بود درباره لیست‌های احتمالی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس تصمیم بگیرد.

اعلام نتایج و رد صلاحیت 7 نماینده خراسان رضوی در مجلس دهم که عضو فراکسیون امید بودند شرایط را برای ارائه لیست اصلاح‌طلبان در شهرستان‌های استان نیز دشوارتر از گذشته کرد.

اصلاح‌طلبان همچنان ناامید نشدند و روز سه‌شنبه 15 بهمن ماه از کاندیداهای تایید صلاحیت شده در سرتاسر استان با گرایش اصلاح‌طلبی دعوت کردند تا ظرف 48 ساعت برای گفت‌وگو و همکاری خود را به این شورا معرفی کنند.

محمدصادق جوادی‌حصار گفت: بر این اساس شورای اصلاح‌طلبان خراسان رضوی مانند سراسر کشور و طبق سیاست‌های اتخاذ شده شورای عالی اصلاح‌طلبان در هر شهر و حوزه انتخابیه‌ای که کاندیدای اصلاح‌طلب کارنامه‌دار و قابل رقابت داشته باشد لیست می‌دهد و هرجایی که چنین کاندیدایی وجود نداشته باشد و امکان ارائه لیست نباشد انتخاب و گزینش‌گری را به خود مردم واگذار می‌کنیم.

اما بعد از 48 ساعت رئیس شورای اصلاح‌طلبان خراسان رضوی اعلام کرد که این شورا در مشهد برای انتخابات مجلس لیستی ارائه نمی‌کند و گزینش‌گری و تفکر در رابطه با انتخابات کاندیدای اصلح را به خود مردم واگذار می‌کند.

این شورا همچنین اعلام کرد که ما به دلیل رد صلاحیت چهره‌های نام آشنا و رای‌آور اصلاح طلب حاضر به پذیرش تبعات لیستی فاقد چنین کاندیداهایی نیست اما تمامی احزاب اصلاح‌طلب در صورت عدم استفاده از عناوینی همچون «شورای اصلاح طلبان، ائتلاف اصلاح‌طلبان، جبهه اصلاحات و …» مخیر به ارائه لیست و فعالیت‌های انتخاباتی هستند.

در همین رابطه روسا و دبیران احزاب مختلف اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با ایسنا به تشریح آخرین اقداماتشان برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس پرداختند.

رسول مقصودپور، دبیر حزب ندای ایرانیان در خراسان رضوی، نیز عنوان کرد: تصمیمی که توسط شورای اصلاح‌طلبان گرفته شده، یک تصمیم جمعی بوده است. ما فعلا برای حزب ندای ایرانیان در شهر مشهد کاندیدایی نداریم و لیستی ارائه نخواهیم داد، اما ممکن است در برخی شهرستان‌ها کاندیدایی داشته باشیم. هیچ کاندیدایی که از لحاظ فکری به ما نزدیک بوده و مدنظر ما باشد، تایید نشدند، بنابراین بعید است لیستی ارائه کنیم، اما هنوز قطعی نشده است.

مهدی عبایی خراسانی، رئیس حزب اتحاد ملت در خراسان رضوی، نیز تصریح کرد: اکنون از اعضای لیست امید کاندیدایی در استان نداریم و تصمیم‌گیری در این حوزه را به افراد واگذار کردیم، اگر فردی می‌خواهد برای یک نفر کار کند، رای دهد و سخنرانی کند، می‌تواند نه به نام حزب و نه اصلاح‌طلبان این کار را انجام دهد که این یک کار فردی بوده اما انجام آن با نام حزب اتحاد و شورای اصلاح‌طلبان منع شده است.

وی اضافه کرد: ما رای دادن را به مردم واگذار کردیم تا خودشان تشخیص دهند و گزینش‌گری کنند چرا که بعد از رد صلاحیت کاندیداهای اصلاح‌طلب کارنامه‌دار و قابل رقابت امکان ارائه لیست از جریان اصلاح‌طلب و احزاب آن گرفته شد. حزب اتحاد ملت در انتخابات مجلس شورای اسلامی نه فعالیت انتخاباتی و نه لیست دارد، در شهرستان‌ها نیز همین اینگونه است، مگر اعضا به صورت فردی فعالیت کنند.

حمید صابریان، معاون سیاسی دبیرکل حزب مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان، نیز در خصوص عدم ارائه لیست توسط مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان، اظهار کرد: در شورای مرکزی در خصوص ارائه لیست بحث شد و خروجی این بود که به جهت اینکه نامزدهای مورد نظرمان رد صلاحیت شدند و امکان حضور در رقابت ندارند، طبیعتا ما نیز امکان ارائه لیست نداریم.

وی افزود: ما در مشهد هماهنگ با شورای اصلاح‌طلبان لیستی نخواهیم داشت و در شهرستان‌ها نیز از فرد و نامزد خاصی حمایت نمی‌کنیم و اعضای حزب مجمع مشورتی و هواداران ما در شهرستان‌ها می‌توانند به تشخیص خودشان به نزدیک‌ترین نامزد به جریان اصلاح‌طلبی رای دهند.

حزب مردم‌سالاری لیست می‌دهد

عطیه نیک‌جوانی، دبیر حزب مردم‌سالاری در خراسان رضوی، نیز در خصوص ارائه لیست توسط حزب مردم‌سالاری در استان، عنوان کرد: شورای اصلاح‌طلبان احزاب را آزاد گذاشتند تا با توجه به بحث تشکیلاتی خود لیستی تحت عنوان نام حزب خود یا ائتلاف چند حزب اصلاح‌طلب تنظیم کنند.

وی افزود: در مشهد تمام تلاش خود را می‌کنیم که از بین کاندیداهای موجود لیست دهیم.

محمدصادق جوادی حصار، دبیر حزب اعتماد ملی در خراسان رضوی نیز گفت: ما در مشهد لیست نمی‌دهیم، در شهرستان‌ها نیز به لیستی نرسیدیم و به عنوان اعتماد ملی در انتخابات لیستی نداریم.

این در حالی است که حمیدرضا ترقی، سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در خراسان رضوی معتقد است؛ اصلاح‌طلبان قطعا تا دو روز دیگر لیست ارائه خواهند داد، آنها مقداری با تاخیر وارد می‌شوند اما همان‌طور که در تهران ورود کرده‌اند در این جا نیز همین کار را خواهند کرد. آن‌ها می‌خواهند بر اختلافاتی که ما داریم دامن بزنند و این سمت تضعیف شود تا در این فرصت بتوانند نیروهای خود را وارد کنند.

وی در خصوص تعدد لیست‌های اصول گرایان در غیبت لیست‌های اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: تحلیل ما تاکنون این است که رقیب به‌طور جدی وارد صحنه می‌شود، اما ممکن است که برخی از جوانان هنوز این تحلیل را درک نکرده‌ و به آن نرسیده‌ باشند، اما به هر حال صبر ما زیاد است و معتقد هستیم که جوانان نیز باید به این واقعیت برسند و مطمئنا تا یکی، دو روز آینده این لیست‌های متعدد کاهش پیدا خواهد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین