از مشهد خبر میرسد در داروخانهها و مراکز فروش تجهیزات پزشکی این شهر هیچگونه ماسک و مواد ضدعفونیکننده وجود ندارد و فروشندگان با نصب دستنوشتههایی از مردم خواستهاند در این خصوص سؤال نکنند.
به گزارش آفتابنیوز؛ انتظار اینست که مسئولین قبل از اینکه این شهر به کرونا آلوده شود هرچه سریعتر این محصولات را به مشهد برسانند. همچنین علیرغم اطلاعرسانیهای مکرر حرم مطهر رضوی مملو از زائر میباشد که برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا لازم است در این زمینه هم تدابیری اندیشیده شود.
به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی، همچنین در قم، عدهای هنوز ویروس کرونا را جدی نگرفتهاند و با رفتوآمدهای زیاد در خیابانها و حتی برگزاری تجمعات برخلاف توصیههای ستاد ملی مقابله با کرونا عمل میکنند.
قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی قم میگوید از روز یکشنبه (امروز) از خروج افراد مشکوک به کرونا از شهر قم جلوگیری میشود. به گفته وی، همکاران دانشگاه علوم پزشکی قم در خروجیهای شهر قم مستقر و با تبسنج، افراد را کنترل خواهند کرد و از خروج افراد دارای علائم کرونا جلوگیری خواهد شد و این قبیل افراد، قرنطینه خواهند شد.
در قم چه خبر است؟
روزنامه شرق نیز در گزارشی از وضعیت قم نوشته است: اگر در سالهای اخیر با بلایای طبیعی دستو پنجه نرم میکردیم که بلافاصله بعد از وقوع، سیل همدلیها را بهسوی مناطق مصیبتزده درپی داشت، در جدیدترین نسخه مصیبتی که در حال تجربه آن هستیم شاهد مردمگریزی از مردم مصیبتزده هستیم. دیگر مثل سیل لرستان و زلزله کرمانشاه خبری از وانتوانت اقلام جمعآوریشده ازسوی مردم برای اعزام به شهرهای مصیبتزده نیست و اغلب مردم سعی میکنند خودشان را از محل حادثه دور کنند.
این وضعیتی است که قم و چند شهر که سطح بالایی از درگیری با کرونا را دارند، با آن دست به گریباناند. قم اولین استانی بود که ابتلای به کرونا در آن رؤیت شد و بعد از گذشت بیش از ۱۰روز، این استان در کنار تهران بالاترین سطح درگیری را با این بیماری دارد. اما در این روزها بیشترین اخباری که از قم به گوش میرسد، اختلاف نظر بر سر مسئله تعطیلی اماکن مذهبی و برگزارنکردن رویدادهای مذهبی است؛ چنانکه شورای تأمین استان قم با برگزاری نماز جماعت در این استان مخالفت کرده بود، اما همچنان ویدئوهایی در شبکههای مجازی دستبهدست میشود که عدهای در حرم حضرت معصومه (س) در حال اقامه نماز هستند و این تصمیمات را اشتباه میدانند.
همچنین درحالیکه نماز جمعه در شهرهایی مانند تهران و اصفهان و تبریز در این هفته برگزار نشده در قم که بالاترین سطح درگیری با این بیماری را دارد، روز جمعه عدهای پشت محل نماز جمعه نمازشان را اقامه کردند. اما با کنارگذاشتن این دست اخبار که مورد توجه رسانههاست، بد نیست نگاهی به جریان زندگی عادی در قم بیندازیم. عباس که در شهرک شکوهیه در حاشیه قم کار میکند بزرگترین معزل این ۱۰ روز درگیری با کرونا در قم را شایعات و جریان نادرست اطلاعرسانی میداند.
او میگوید که وقتی با همکارانش در شهرک شکوهیه و دور از مرکز شهر مشغول کار هستند مدام ازطریق اطلاعرسانی از شبکههای مجازی اخباری میشنود که آنها را نگران میکند و میخواهند زودتر به خانه برگردند تا از اوضاع با خبر شوند. البته مدیریت مجموعه آنها در این مدت بالاترین همکاری را با آنها داشته و با بیشتر درخواستهای مرخصی موافقت کرده و همچنین اعلام کرده که کسانی که علائم بیماری دارند میتوانند بدون نگرانی به محل کار نیایند.
عباس همچنین درباره آمارهای ابتلا در شهر میگوید که شایعات میگوید متوسط ۱۰ نفر در بیمارستانهای قم فوت میکنند و آمار رسمی میگوید از ابتدای ابتلا تا کنون چیزی نزدیک به هفت نفر در قم فوت کرده اند که من نمیدانم باید به کدامیک از اینها اعتماد کنم. با این حال آنچنان که خودم پیگیری کردم سه نفر را در میان آشنایان و همکارانم میشناسم که در یک هفته گذشته براثر بیماری کرونا فوت کرده اند. یکی از آنها کارمند یکی از بانکهای قم بود که در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت داشت و بعد از راهپیمایی با علائم بیماری مواجه شد، اما ماجرا را جدی نگرفت تا اینکه با اعلام رسمی شیوع بیماری و همچنین وخامت حال خودش به بیمارستان مراجعه کرد که بهدلیل پربودن ظرفیت بیمارستان پذیرفته نشد و جان باخت. عباس همچنین سری به قبرستان بهشت معصومه قم زده است.
جایی که در میان قمیها مشهور شده تنها قبرستانی است که به دفن فوتیهای ناشی از کرونا اختصاص یافته است. او میگوید در صحبت با کارکنان بهشت معصومه متوجه شده دو قطعه برای دفن بیماران کرونایی در نظر گرفته شده که قطعه ۷۴ یکی از آنها است.
اسماعیل یکی دیگر از اهالی شهر قم است که این روزها بهشدت نگران شیوع بیماری کرونا است. او بیشتر از همهچیز نگران پدر و مادر خودش است که از بیماری زمینهای رنج میبرند و ابتلا به کرونا برای آنها بسیار خطرناک به نظر میرسد. اسماعیل میگوید این روزها بیشتر در خانه است و وظیفه تأمین مواد غذایی خانواده خودش و پدر و مادرش را هم برعهده دارد.
با این حال، در این مدت بهدلیل شنیدن مدام اخباری درباره ابتلای اطرافیان نزدیکانش به کرونا و همچنین اخبار مرگومیری که روزانه از آن مطلع میشود، بهشدت نگران است. محمد یکی دیگر از اهالی شهر قم است که معتقد است بخش زیادی از مردم در قم ماجرای کرونا را در روزهای اول جدی نگرفته بودند. او میگوید در روز انتخابات خیلیها شیوع خبر کرونا را نه یک ماجرای واقعی که بیشتر ناشی از دعواهای سیاسی میدانستند و به همین دلیل چندان جدی با آن برخورد نکردند. همین مسئله شاید در گسترش شدید آن در روزهای اولیه مؤثر بود. با این حال، اکنون به نظر میرسد در قم با مسئله جدیتر برخورد میشود. در سراسر شهر بیلبوردهای مختلف اطلاعرسانی درباره کرونا نصب شده است. در چند روز گذشته بستههای بهداشتی همراه با نامه وزیر بهداشت در خانهها توزیع شد. همچنین تصاویری از عملیات ضدعفونیکردن شهر با ماشینهای شهرداری منتشر شده که نشان میدهد تمهیدات جدیتری برای سلامت مردم شهر قم در نظر گرفته شده است. اما همچنان قرنطینه این شهر موضوعی است که درخواست افکار عمومی است و مورد مخالفت مسئولان کشور.
مصطفی یکیدیگر از اهالی قم است که با فرزند و همسرش سالهاست در این شهر زندگی میکند. او در کنار روایتهای متعددی که از درگیری با این بیماری در چند روز اخیر دارد، از رفتار اهالی سایر نقاط ایران با قمیها شکایت دارد و معتقد است قمیها از همدردی نهچندان درخور سایر هموطنها کمی دلگیرند و درحالیکه مردم شهر با مصیبتی دردآور دستوپنجه نرم میکنند، به جای اینکه از سایر هموطنان همدردی ببینند بیشتر نیش و کنایه میشنوند. او همچنین میگوید البته شاید این خاصیت کروناست که باعث شده بر خلاف بلایایی همچون سیل و زلزله همه از مردم مصیبتزده گریزان هستند.
اگه قرار باشه ائمه شفا بدهن در زیر زمین هم باشی شفا رو خواهی گرفت
نیازی به رفتن به حرم در این شرایط نیست
کمی تفکر بر اساس آموزه های دینی نه بر اساس خرافات انگلیسی
صحبت از این نیست که با وجود بیماری نکات بهداشتی در رابطه با اماکن مقدس رعایت نشود بلکه صحبت از رفتار غیر عادی در زوم کردن برخی از روی اماکن مقدس است.و البته قطعا مدافعان دین و ایران در اینگونه اماکن پرورش یافته اند.
با توصیه های بهداشتی متخصص ها .
با توصیه های سیایی متخصص ها .
با توصیه های اقتصادی متخصص ها .
............
خسارت اور عزتی, جانی , مالی مردم .
لجبازی در "اسلام" ضد ارزش است .
مراقب باش داری از آب گل آلود ماهی میگیری ها
حکم به العقل حکم به الشرع
لجبازی در "اسلام" نیست
اون کسی که در این زمانه به زیارت امام رضا علیه السلام میره با اعتقاد به آن حضرت و دارالشفا بودن آن حرم، قدم به آن حریم مقدس میگزارد.
اونی هم که اعتقاد نداره اصلا نمیره.
پس سعی کنیم به اعتقادات همدیگر احترام بگذاریم و به افرادی که همچین شأنی برای آن مکان قائل اند کاری نداشته باشیم.
زیارت کردن آن ها به خودشان مربوطه. اون ها که اونجا میرند این ریسک را خریدند که ممکنه کرونا بگیرند، هرچند یقین دارند که در آن فضا به خاطر معنویت حاکم بر آن همچین اتفاقی رخ نمی دهد.
پس اونی که نگرانه نره و اونی که معتقده بره.
قضاوت دیگران هم در این مساله جایی نداره.
یادم میاد خود یکی از خدام افتخاری حرم امام رضا که از دکتران با سابقه این مملکت بود میگفت:
دو بار ضریح حضرت را آزمایش کردند، متوجه شدند درصد میکروب روی ضریح با آن همه زائر از درصد میکروب در اتاق عمل با آن همه پاکسازی کمتره.
خلاصه اینکه هرکس کار خودش را بکنه.
وزارت بهداشت هم که مصوبه میده حرم نرید، برای پیشگیری میده، خب اینکه میره یقین داره که اتفاقی نمیفته، پس به حرف بهداشت عمل نمیکنه
حالا واقعا نانوایی ها که ما هر روز نان شون را میخوریم چه قدر به این اصول بهداشتی پایبندند؟؟!
پس این امور معنوی را واگذار کنیم به اعتقادات هر شخص.
به نظرم (تامل بفرمایید) داره درست میگه
چون تبعات عمومی که شما میگی یعنی چی؟
بابا این شخص که حرم میره مثل بقیه است که رستوران میرند، مغازه میرند، نانوایی میرند، ....
الان چندتا از اینا که از حرم برگشتن کرونا گرفتن؟!
حدود 30000 نفر فقط تو این 10 روز حرم حضرت معصومه را زیارت کردن، اما الان آمار رسمی مبتلا کرونا ها تو قم بیشتراز 200 تا نیست.
در حالی که در ظاهر باید کرونایی ها حداقل 100000 نفر در قم باشند، چون اون سی هزار تا هرکدام با چندنفر در ارتباط اند.
اما واقعا الان اینجویه؟!
اینجوری نیست.
برای بعضیا تو مشهد و قم، حرم رفتن مثل نان خریدن از نانوایی از ضرویاته.
خب بذار بره، میخوام چیکارش کنم.
همه باید باهم دست بدهیم برای ریشه کنی این بیماری
درسالهای بعد دراسنادی نظیر ویکی لیکس منتشر خواهد شد که امریکا یا اسراییل وانگلیس برای نبرد با چین وکشورهاز شرق اسیا این ویروس را مهندسی کرده اند
ما باید باهوشیاری نقشه های انها را پوچ کنیم و الان هوشیاری برااین است که از تجمعات واماکن عمونی دوری کنیم تا باعث انتقال ویروس نشویم وگرنه مرگ حق است همه را روزی فراخواهدگرفت اما یکی با سرعت رفتن دیوانه وار خودکشی میکند ویکی بعلت کهولت سن میمیرد.آیا بین این دو فرقی نیست؟
نمیدونم سطح جهل و حماقت چقدره تو این جماعات ولی بعید میدونم دین موافق چنین کارهایی باشه و در آیات قران هم بارها به بلا اشاره شده و حفظ جان و صحت مهمترین وظیفه دینی است
این جماعت با کی لجبازی میکنند الله اعلم
ولی اگر کسانی در این شرایط میخواهند دین را بی منطق جلوه دهند و عقده گشایی کنند دیگر بحث دیگری است.
بترسید از روزی که تشت رسوایی شما بر زمین بخورد و .......
این مسائل نه احترام به عقیده است و نه روشن فکری!!
اسلام منافی عقلانیت نیست.درآذربایجانغربی اولین فردمثبت به کرونایک خانم 50ساله زائرحرم حضرت معصومه (س)بودند
چون ائمه هم در زمان جنگ با امکانات جنگی به مصاف دشمن می رفتند و در کنار این از خدا مدد می خواستند. کرنا نه نامسلمون نه مسلمون و نه فرقه ای دیگر می شناسد.
ای خدا این جماعت چرا این طور رفتار می کنند. ائمه زمان بیماری به پزشک مراجعه می کردند. وقتی محیط و تجمع باشد امکان افزایش آلودگی بالاست شما مسئول هستی اگر مریض باشی و یا مریضی را بگیری و پخش کنی در جامعه.
اگر خود امام حسین (ع) زنده بودند و بیماری کرونا بود مزار حضرت علی (ع) بود ورود به مزار را جرم اعلام می کردند تا خوب شدن وضعیت جامعه.
مقداری فکر کنید اگر حرم نروید یکی دو ماه هیچ اتفاقی به ایمان شما نمی افتد.