کد خبر: ۶۴۱۰۱۹
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸

آیا نوع ایرانی کرونا جهش ژنتیکی یافته نوع چینی است؟

رییس شبکه بیماری ویروسی ایران گفت: یافته‌های علمی هنوز وجود ندارد که جهش خاصی در نوع ویروس ایرانی کرونا نسبت به مشابه چینی به وجود آمده و این بیماری در ایران مرگ و میر بیشتری داشته باشد.
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر سید محمد جزایری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: هنوز به اصول اثبات شده علمی نرسیدیم که جهش خطرناکی در نوع ایرانی ویروس کرونا ایجاد شده و سبب مرگ و میر بیشتر در کشور شده باشد.

وی در پاسخ به این سوال که بیماری کرونا به دلیل تغییر ژنتیکی کشندگی بیشتری دارد؟، اظهارداشت: هر چند این موضوع نیاز به بررسی بیشتری دارد، تجربه از بیماری های ویروسی قبلیوجود دارد اما این را نشان نمی دهد که اختلاف بین بیماری زایی ویروس در اقوام مختلف، اختلاف زیادی داشته باشد و در کشوری کم و در کشور دیگر کشندگی شدید داشته باشد.

آیا نوع ایرانی کرونا جهش ژنتیکی یافته نوع چینی است؟

رییس شبکه بیماری ویروسی ایران با بیان این که درمورد بیماری هپاتیت این مورد وجود دارد، یادآور شد: هپاتیت نوع B و C بیشتر در آسیای جنوب شرقی افراد را مبتلا می کند و بیماری شدیدتر خود را نشان می دهد.

جزایری اظهار داشت: با تکنیک های دقیق ژنتیکی ویروس ایرانی را روی درخت شجره نامه ژنتیکی قرار دادند و مشخص شده که ویروس نوع ایرانی بسیار شبیه نوع چینی است.

وی با یادآوری این که جهش های ژنتیکی به صورت آنی رخ نمی دهند، ادامه داد: این موضوع به سرعت به وجود نمی آید و احتمال دارد در زمان های طولانی، محقق شود. در مدت های طولانی و گردش ویروس در بدن میزبان های مختلف، شاید شرایط تغییر ژنتیکی را فراهم کند.

رییس شبکه بیماری ویروسی ایران تاکید کرد: این موضوع ثابت شده که خانواده کرونا با ایمنی ذاتی، دشمن هستند و هرچه سیستم ایمنی بدن قوی تر باشد، احتمال ابتلا کمتر است.

جزایری این ویروس تمایل ورود به دستگاه تنفسی را دارد، گفت: این ویروس می تواند قابلیت اتصال به سلول های پوششی بخش فوقانی دستگاه تنفسی و نیز پوششی داخل بافت ریه را داشته باشند و در صورت تهاجم به بافت ریه، علائم ذات الریه یا پنومونی می تواند ایجاد کند.

کرونا کشندگی بسیار کمتری از آنفلوانزا دارد

وی با بیان اینکه ویروس کرونا قطعا خطرناک تر از آنفلوانزا نیست و کشندگی کمتری دارد، گفت: آنفلوانزا به خصوص H۳N۲ و H۱N۱ سالانه در دنیا بین ۵۵۰ هزار تا ۷۰۰ هزار نفر تلفات دارد که با کشته های ویروس کرونا قابل مقایسه نبوده و بسیار بالاتر است.

رییس شبکه بیماری ویروسی ایران ادامه داد: میزان سرایت از بیماران به افراد دیگر در آنفلوانزا ۴۰ درصد ولی در این ویروس جدید ۵ درصد است. علت این میزان بالای سرایت در قابلیت بالای این ویروس برای انتشار در حین دوران انکوباسیون (بین ورود ویروس تا شروع علائم) یعنی در بیماران بدون علامت است.

جزایری خاطرنشان کرد: ترس عمومی که از کرونا در دنیا ایجاد شده، تا حدی زاییده ارتباطات جمعی است و سبب شده اخبار این بیماری با سرعت گسترش پیدا کند و سبب ترس از آن شود.

وی یکی از مهم ترین راهکار پیشگیری از بیماری، کاهش ترددهای غیرضروری دانست و گفت: ماندن در منازل ساده تربن کار برای پیشگیری بیماری است و مردم باید حتی المقدور در منازل حضور داشته باشند. این عدم تردد همان نتیجه حاصله از قرنطینه عمومیست که تجربه موفقی را در چین نشان داد.

رییس شبکه بیماری ویروسی ایران تصریح کرد: البته معلوم نیست تجربه چینی ها در دیگر کشورها و خصوصا کشورهای غربی راه گشا باشد لذا با یا بدون قرنطینه اجباری، مردم باید حتی المقدور به بیرون از منزل تردد نکنند تا این اپیدمی فروکش کند.

جزایری افزود: به دلیل میزان بالای سرایت ثانویه این ویروس در بین افراد خانواده در منزل (حدود ۳۵ درصد)، هرگونه تماس فردی از اعضا خانواده با بیمار در محیط بیرون از خانه، احتمال ۳۵ درصد سرایت را به افراد خانواده خود را در بر خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، تا ظهر گذشته - سه‌شنبه ۲۰ اسفند- هشت هزار و ۴۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و ۲۹۱ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده‌اند و همچنین دو هزار و ۷۳۱ نفر بهبود یافته‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین