کد خبر: ۶۴۲۳۵۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰
هشدار نسبت به لطمه‌های جانی، اقتصادی و اجتماعی فاجعه‌بار کرونا در ایران

پیش‌بینی ۳ سناریو برای شیوع کرونا در ایران؛ اگر در خانه نمانیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟

براس یک پژوهش، نتایج سناریوهای مختلف شبیه‌سازی شیوع ویروس کرونا در ایران نشان می‌دهد که در صورت اعمال سیاست‌های نادرست توسط دولت و بی‌توجهی مردم به کاهش سطح ارتباطات و بهداشت فردی، قربانیان بیماری کووید-۱۹ می‌تواند طی ۱۲۰ روز به ۳.۵ میلیون نفر برسد. در این گزارش تاکید شده که کشور با یک چالش بزرگ مواجه شده و بدون «مدیریت مقتدر»، «اعمال محدودیت‌های گسترده در ارتباطات و تعاملات مردم» و «رعایت بهداشت»، « لطمه‌های جانی، اقتصادی و اجتماعی فاجعه‌باری» در ایران رخ خواهد داد.
آفتاب‌‌نیوز :

دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف با انتشار گزارشی که توسط علینقی مشایخی و همکاری مرضیه آقایی تهیه شده، نتایج سه سناریوی مختلف شبیه‌سازی شیوع ویروس کرونا در ایران را منتشر کرد.

سناریوی «ایده‌آل» چه می‌گوید؟

مطابق سناریوی «ایده‌آل» این شبیه‌سازی، اگر مردم به اجبار و یا به اختیار و تحت تاثیر رشد نرخ مرگ و میر ناشی از بیماری سطح ارتباطات روزانه خود را تا ۸۰ درصد کاهش دهند و اصول بهداشتی را رعایت کنند، ضریب سرایت ویروس کرونا ۶۵ درصد افت می‌کند.

پیش‌بینی ۳ سناریو برای شیوع کرونا در ایران؛ تعداد جانباختگان چگونه کاهش می‌یابد؟

در این صورت شمار افراد مبتلا به بیماری ویروس کرونا در فاصله یک ماه تا ۴۰ روز پس از آغاز شیوع آن به حداکثر خود یعنی ۱۶۰ هزار نفر خواهد رسید که تنها ۱۲۰ هزار تن از آنها دارای علائم مشهود بیماری کووید-۱۹ خواهند بود. در این حالت پس از ۳ ماه، شمار مبتلایان دارای علائم مشخص بیماری به صفر نزدیک می‌شود و پس از چهار ماه تقریبا ریشهکن خواهد شد. در این سناریو برآورد شده که در مجموع طی ۴ ماه، نزدیک به ۱۲ هزار نفر جان خود را از دست خواهند داد.

سناریو دوم و سوم چه برآوردی دارد؟

اما اگر مطابق سناریوی دوم، مردم با وجود رعایت اصول بهداشت فردی، سطح ارتباطات خود را تنها ۵۰ درصد حالت معمول کاهش دهند، آن‌گاه با گذشت حدود ۶۰ روز از آغاز ورود ویروس کرونا به ایران، شمار مبتلایان (با یا بدون علائم مشهود بیماری) به اوج خود یعنی ۳۰۰ هزار نفر می‌رسد. در این سناریو طول دوره شیوع بالای ویروس (با وجود کاهش سرعت آن) می‌تواند به ۴ ماه افزایش یابد و شمار بیماران دارای علائم بارز بیماری ۵ ماه پس از ورود ویروس به ایران به سمت صفر حرکت خواهد کرد ولی عمر حضور بیماری در ایران حداقل به یکسال می‌رسد. در قالب این سناریو در مجموع طی نزدیک به یکسال حدود ۱۱۰ هزار نفر جان خود را از دست خواهند داد.

مدل پیش‌بینی ارائه شده توسط آقای مشایخی همچنین نشان می‌دهد که اگر مردم ایران سطح ارتباطات خود را ۵۰ درصد کاهش دهند و در عین حال ۶۰ درصد آنها اصول بهداشتی را رعایت نکنند، در این صورت شیوع بیماری پس از ۱۲۰ روز به اوج خود می‌رسد و در این زمان احتمال دارد شمار مبتلایان به ۴ میلیون نفر برسد که حدود نیمی از آنها دارای علائم مشهود بیماری باشند. همچنین دوره شیوع بالای بیماری با وجود کاهش سرعت گسترش آن، می‌تواند ۶ ماه ادامه پیدا کند. در این صورت بیم آن می‌رود که در مجموع طی بیش از ۸ ماه نزدیک به ۳.۵ میلیون نفر به دلیل ابتلا به بیماری کووید-۱۹ جان خود را از دست بدهند.

جمعبندی پژوهش مشایخی

کشور با چالش بزرگی در مهار کرونا مواجه شده است.

بدون محدود کردن جدی مردم با هم و جلوگیری از اجتماعات و حتی تعاملات عادی بین افراد کرونا میتواند لطمات جانی زیادی ببار آورد و پی آمدهای اقتصادی و اجتماعی فاجعه باری برای کشور داشته باشد.

باید هر چه سریعتر محدودیت های گسترده و جدی در ارتباطات و تعاملات بین افراد ایجاد کرد و حتی الامکان شرایط ماندن در خانه و کار از خانه را فراهم آورد.

در واحد های خدماتی و تولیدی که اجبار به حضور افراد است باید نهایت دقت در مصون کردن ارتباطات و رعایت بهداشت انجام پذیرد.

انجام و مدیریت شرایط بالا نیازمند یک مدیریت و رهبری مقتدر دارد.

فراهم سازی شرایط لازم برای اعمال محدودیت مزبور نیاز به برنامه ریزی و تمهیدات جدی دارد که فقط از یک مدیریتی با قدرت فکری زیاد و همت بلند بر می آید.

متن کامل پژوهش مشایخی را می‌توانید در اینجا مطالعه کنید.

مدل مورد استفاده آقای مشایخی برای شبیه‌سازی شیوع ویروس کرونا در ایران بر پایه این فرضیه بنا شده که تنها ۶۰ درصد از جمعیت ۸۰ میلیونی ایران مستعد ابتلا به ویروس کرونا هستند. همچنین در این مدل، احتمال انتقال ویروس در ملاقات بین فرد مبتلا و بیمار ۵ درصد در نظر گرفته شده و تعداد متوسط ملاقات روزانه افراد ۱۵ نفر فرض شده است. در همین حال، احتمال مرگ ناشی از ابتلا به بیماری کووید-۱۹، ۲.۴ درصد و نرخ موارد حاد ابتلا ۲۰ درصد تصور شده است.

علینقی مشایخی موسس و استاد تمام دانشكده مديريت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف است. او دانش‌آموخته دوره‌ دکترای مدیریت دانشگاه اِم‌آی‌تی(MIT) و عضو و رئیس سابق انجمن بین‌المللی دینامیک‌های سیستم است که مقر آن در آمریکا قرار دارد. آقای مشایخی سال‌هاست در زمینه تفکر سیستمی و دینامیک‌های سیستم به تحقیق مشغول است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
0
8
راستی
کسی از پاسخ نامه وزیر بهداشت به وزیر صنعت خبری دارد؟!؟
اصولا وزارت مثلا صنعت ، معدن ، تجارت، دانش .......... کاری هم در این مدت غیر از زد و بند و رانت بازی کرده؟
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
0
11
راستی
کسی از پاسخ نامه وزیر بهداشت به وزیر صنعت خبری دارد؟!؟
اصولا وزارت مثلا صنعت ، معدن ، تجارت، دانش .......... کاری هم در این مدت کرده؟
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
0
0
یک راه حل محرومیت این افراد و بستگان نزدیکشان از بیمه ها و خدمات درمانی رایگان در رابطه با بیماری کرونا بمدت یک ماه است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
0
1
اگر این مطلب برای عوام است بسیار خوب ولی گمراه کننده است و اعتبار علمی ندارد. نه می توان ثابت کرد درست است و نه میتوان ثابت کرد غلط است!! تعداد پارامترها زیاد و هریک متغیر تصادفی است و مقدار هرکدام در مدل می تواند در هرلحظه با واقعیت اختلاف داشته باشد و این اختلاف در اعداد خروجی مدل با هم جمع می شوند.
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
0
2
الان تو کدوم سناریو هستیم دقیقا؟؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین