کد خبر: ۶۴۷۴۴۷
تعداد نظرات: ۳۹ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲

پاسخ رائفی‌پور به جنجال‌ها درباره "پاداسکای"

علی‌اکبر رائفی‌پور درباره عملکرد سامانه پاداسکای که منجر به اخلال در GPS یک پرواز مسافری شده، می‌گوید: آقایان امنیتی در آستانه انتخابات دم از آزادی بیان و حق‌الناس می‌زنند اما وقتی بر مسند قدرت قرار می‌گیرند برای منتقدان‌شان حواشی امنیتی به وجود می‌آورند.
آفتاب‌‌نیوز :

خبر شکایت وزارت ارتباطات از عوامل ارسال پارازیت‌های خطرناک GPS در رزوهای گذشته باعث ایجاد جنجالی در فضای مجازی شده است. این موضوع را نخستین بار جمال هادیان رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات در گفتگو با یک سایت خبری مطرح کرد و تلویحا اشاره او به علی اکبر رائفی‌پور مدیر مؤسسه مصاف ایرانیان بود که سال گذشته از دستگاه اخلالگر ریزپرنده‌ها تحت عنوان «پاداسکای» رونمایی کرده بود.

هادیان در این مصاحبه گفته است: اگر درست حدس زده باشم، پاداسکای سامانه‌ی پارازیت GPS می باشد. تولید پارازیت به هر نحو یک کار غیرقانونی است و البته روی GPS علاوه بر غیرقانونی‌بودن، بسیار خطرناک هم هست. در چندماه اخیر نزدیک بود پارازیت GPS یک فاجعه ایجاد کند و هواپیمایی در یکی از فرودگاهها سقوط کند. ما هم حسب وظیفه قانونی از عامل پارازیت که نمی‌دانیم چه کسی بوده است به دادگاه شکایت کردیم و خواستیم شناسایی شود و گزارشش را به شورای عالی امنیت ملی هم دادیم. او در عین حال این را هم گفته که اینکه ایشان [رائفی پور] بنا به اظهارات خودشان عامل این پارازیت خطرناک و حادثه‌ساز باشند و هنوز با او برخورد نشده جای تعجب است و قطعا برخوردی خیلی قاطع‌تر از ادعای ایشان مبنی بر ابلاغ به حراست‌ها برای عدم خرید سامانه مذکور می‌طلبد.

پاسخ رائفی‌پور به جنجال ها درباره

خبرگزاری فارس با این مقدمه نوشته است: با این تفاسیر موضوع مطرح شده از سوی مدیر مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات مبنی بر ایجاد پارازیت و اخلال در GPS یک هواپیمای مسافری که تلویحا آن را به سامانه پاداسکای نسبت داده بود، ما را بر آن داشت تا در گفتگو با سازندگان مجموعه دانش بنیان این سامانه و بررسی ویژگی‌های این سامانه صحت و سقم این موضوع را بررسی کنیم.

یکی از سازندگان این سامانه در گفتگو با فارس درباره ادعای مطرح شده پیرامون ایجاد اخلال در GPS یک هواپیمای مسافری که به سامانه پاداسکای نسبت داده شده است، می‌گوید: ناحیه موثر سامانه پاداسکای در ارتفاع پست با پرتو باریک و با برد عملیاتی حداکثر ۷ کیلومتر است، این در حالیکه هواپیماهای مسافربری معمولا در ارتفاع‌های بالا مانند بیش از ۳۰ هزار پا (۹.۱ کیلومتر) از حالت خلبان خودکار با کمک از سامانه‌های ناوبری همچون GPS استفاده می‌کنند که از این حیث عملا در برد سامانه پاداسکای قرار ندارند. با این حال، برای اطمینان از آنکه خطری متوجه پروازهای تجاری نشود، یک گیرنده سامانه نظارتی اتوماتیک ADS-B بومی (پاد ایر) نیز در سامانه بومی پاداسکای تعبیه شده است که مشابه سایت Flightradar24 با دریافت سیگنال‌های ارسالی هواپیماها، پروازهای تجاری را بر فراز منطقه تشخیص و نشان می‌دهد. در حقیقت اپراتور سامانه پیش از آنکه بخواهد نسبت به ارسال سیگنال اخلال برای مقابله با ریزپرنده اقدام کند، از عدم وجود پرواز تجاری در محدوده عملیاتی سامانه اطمینان حاصل نموده و اگر پروازی در منطقه وجود نداشت به مدت بسیار کوتاهی (چند ثانیه) عملیات اخلال را فعال و موجب فرود ریزپرنده مهاجم می گردد.

وی درباره اینکه که اگر یک هواپیمای مسافربری در حین فرود باشد، طبیعتا ارتفاع آن پایین‌تر می‌آید و در برد این سامانه قرار خواهد گرفت، گفت: هواپیماهای مسافربری در هنگام تقرب و فرود از سامانه‌های ناوبری هوانوردی مانند ILS، VOR ، TACAN/DME و ... استفاده می‌کنند که قابل اخلال توسط سامانه پاداسکای نیستند. این سامانه بنا به درخواست سازمانهای امنیتی و نظامی کشور ساخته شده و تمامی تست‌های میدانی و عملیاتی آن با هماهنگی و درخواست آن نهادها و با موفقیت انجام شده است.

پاسخ رائفی‌پور به جنجال ها درباره

علی اکبر رائفی‌پور، مدیر موسسه مصاف ایرانیان است که از سامانه پاداسکای سال گذشته رونمایی کرد؛ با او نیز درباره جنجالی که در خصوص این سامانه به راه افتاده گفتگو کردیم.

وی می‌گوید: دغدغه من برای ساخت چنین سامانه ای از ماجرای شلیک پدافندهوایی به سوی یک ریزپرنده در دی ماه ۱۳۹۵ در تهران آغاز شد. به ذهنم آمد که فردا ممکن است هر شخصی یک ریزپرنده را بلند کند و چنین اتفاقی را رقم بزند. ما هزاران کیلومتر آن سو تر برای امنیت مان می‌جنگیم و شهید می‌دهیم تا در ایران صدای گلوله را نشنویم، دشمن هم دنبال این است که این امنیت ما را به خطر بیاندازد.

رائفی پور در خصوص افراد و تیمی که این سامانه را ساخته‌اند، ادامه می‌دهد: اطراف ما دانشجویان و نخبگان انقلابی و جهادی زیادی هستند و آنها این کار را شروع کردند و نهایتا پس از ۵۰ تست موفق کار به نتیجه رسید. این سامانه قابلیت شبکه‌سازی و جامع‌سازی آن وجود دارد و تمام دستگاه‌هایی که از آن استفاده کرده‌اند راضی بودند. نکته مهم‌تر، امن بودن این سامانه است چراکه بومی و داخلی است. اگر این سامانه را بخواهیم وارد کنیم، فناوری آن ۳ تا ۴ ماهه است چراکه باندها و فرکانس‌های جدید خواهد آمد و دیگر در برابر آنها کارایی نخواهد داشت.

مدیر موسسه مصاف ایرانیان از مشتری‌های خارجی پاداسکای هم می‌گوید و ادامه می‌دهد: در حال حاضر ترکیه، قطر، کویت و عراق برای خرید این سامانه به ما پیشنهاد داده‌اند، همانگونه که برای اسلحه ذوالفقار هم کشورهایی به ما پیشنهاد دادند. علت آن کارآمدی این سامانه و قیمت بسیار پایین‌تر آن نسبت به نمونه‌های خارجی است. سامانه‌ای با کارایی پاداسکای در دنیا قیمتی معادل ۳۵۰ هزار دلار دارد، در حالی که قیمت این سامانه در ایران چند برابر کمتر از این رقم است.

او در خصوص حواشی به وجود آمده پیرامون رونمایی این سامانه گفته است: فعلا نمیخواهم به سنگ‌اندازی‌های عجیبی که از سوی نهادی خاص صورت گرفت بپردازم چراکه نمیخواهم مجموعه‌های کشور تضعیف شوند.

مدیر موسسه مصاف ایرانیان درباره تست‌های پاداسکای هم می‌گوید: تست‌هایی که ما داریم بلااستثناء به درخواست و با حضور نهادهای امنیتی و نظامی انجام می‌شود چراکه ما خودمان مجاز نیستیم تست را انجام دهیم. حتی سامانه ما در حال حاضر در سبد تامین کالای پدافند غیرعامل قرار دارد که به دستگاه‌ها توصیه می‌کنند آن را تهیه کنند و در مراسم‌های مختلف مهم ملی این دستگاه برای حفاظت از محیط در برابر تهدید ریزپرنده‌ها بارها استفاده شده است.

رائفی پور از انجام تمام تست‌های پاداسکای در محیط‌های غیرشهری می‌گوید و در عین حال به یک مورد تست خاص هم اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: فقط یک مورد در فرودگاه مهرآباد به درخواست سازمان هواپیمایی کشوری انجام شده است که برای این تست هم نیم ساعت تمام پروازها را لغو کردند؛ این تست هم علاوه بر اینکه موفق بود، برای این بود که ببینند سامانه ما تاثیری روی سامانه‌های ناوبری هوایی دارد یا ندارد که خوشبختانه تاثیری روی این سامانه‌ها نداشت.

او موضوع مطرح شده از سوی مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات درباره اخلال این سامانه در GPS یک هواپیمای تجاری را نهایت شیطنت رسانه‌ای از سوی وزارت ارتباطات می‌داند و می‌گوید: اتفاقی که این آقایان مدعی هستند و آن را به تست سامانه پاداسکای تلویحا نسبت می‌دهند، چند ماه قبل از رونمایی از این سامانه اتفاق افتاده؛ این خیلی دردآور است که یک اتفاقی جای دیگری بیفتد و بعد از اینکه سامانه پاداسکای رونمایی شد، برای پیگیری امیال و اغراض سیاسی آن اتفاق را به ما نسبت بدهند. و بعد رسانه هایشان همگی یکپارچه با نشر اکاذیب و اتهامات بی اساس این دستاورد ملی مهندسان و نخبگان کشورمان را مورد هجمه قرار دهند. آنها با این کار نشان دادند حتی اگر صدبار خودشان را رنگ و لعاب کنند، ذات‌شان امنیتی است؛ البته امنیتی بودن بد نیست، اما حاشیه‌سازی امنیتی برای مردم و منتقدان سیاسی بد است؛ سواستفاده از اطلاعات و اخباری که در اختیار دارند برای رسیدن به مقاصد سیاسی و ضربه زدن به منتقدانشان ناپسند است. شما دیدید چندی پیش یکی از نمایندگان مجلس مدعی شد که می‌خواسته درباره مسائل وزارت ارتباطات سخن بگوید، پیش از نقطش در مجلس افرادی نزدیک به این جریان از نقطش خبر داشتند. این سوءاستفاده از امکاناتی است که بیت‌المال در اختیارشان گذاشته است که جرم و گناه است و باید با آن برخورد شود. حتی این آقایان با خود فکر نکردند که چرا در ماجرای هجمه علیه سامانه پاداسکای، رسانه‌های سعودی مانند ایران اینترنشنال و العربیه با آنها در این خط خبری همراهی کردند. ما شاهد یک خط خبری بودیم یعنی یک مطلبی گفته شد و بعد از آن تمام افراد مرتبط سرخط شدند و به یک خط خبری که دروغ محض بود دامن زدند. چه همراستایی میان این گروه و رسانه‌های معاند وجود دارد که خط خبری آنها را باید دنبال کنند؟

وی ادامه می‌دهد: نکته بعدی این است که چرا در زمانی که ریزپرنده‌ها یک تهدید برای کشور محسوب می‌شوند و ما برای مقابله با آنها دست به کار شده‌ایم و این سامانه را طراحی و تولید کرده‌ایم، عده‌ای این چنین علیه آن فضاسازی می‌کنند؟ دقیقا مانند اوایل انقلاب که افرادی می‌خواستند هواپیماهای اف-۱۴ را به آمریکا بفرستند که اگر نبود افرادی مانند امام(ره)، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و شهید چمران این کار را می‌کردند یا عده‌ای در مجلس میخواستند تیپ نیروهای مخصوص ارتش را منحل کنند که شهید چمران در برابر آنها می ایستد و سخنرانی می‌کنند و عجیب اینکه چندی بعد کشورمان مورد حمله رژیم بعث قرار می گیرد!  اینکه برای جوانان این کشور که دست به کار شده‌اند و چنین سامانه‌ای را ساخته‌اند اتهام امنیتی بسازند و مشکل ایجاد کنند، چه مفهومی دارد؟ خیلی از افرادی که از کشور می‌روند رفتارهای این چنینی را می‌بینند که دیگر تمایلی برای ماندن ندارند. اگر کسی اقدامات و محصولاتی که ما تولید می‌کنیم را تولید کنند، ما وارد نمی‌شویم. ضمن اینکه مجموعه‌ای که سامانه پاداسکای را تولید می‌کند یک شرکت دانش بنیان است، مصاف یک تفکر است که هرجا کمبودی باشد ورود پیدا می‌کند. در سیل، زلزله، کرونا و .... هم ما حضور داشته و داریم. ورود به این حوزه ممنوع نیست، ما الان سمتا داریم یعنی یک شرکت دانش بنیان به صورت کاملا قانونی ثبت کرده‌ایم و شرکت ما صلاحیت های لازم را در خود به وجود آورده که توسط دستگاه‌های ذیربط این صلاحیت‌ها احراز شده است و مجوز فعالیت گرفته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳۹
مهری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
28
57
کاملا با اقای رائفی پور موافقم امنیت ملی وزحمات اعضای موسسه مصاف نباید نادیده گرفته بشه وحتی جای قدردانی داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
9
54
این ..... واقعا پدیده قرن است
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
اینحا کشور پدیده هاست
مهرداد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
11
31
من به دانشمندان جوان و نخبه و انقلابی کشورم درود میفرستم. متأسفم از اینکه چرا عده ای نفوذی نخبه های مارا آزار می‌دهند تا از ایران بروند. حالا دیگر تعجب نمیکنم که چرا بسیاری از دانشمندان ناسا و... ایرانی هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
بله دقیقاً آزار میدهند چون نفوذی هستند.

درود بر دانشمندان جوان و انقلابی موسسه مصاف ایرانیان.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
22
33
آقای جهرمی باید خجالت بکشه آخه انقد کم آوردن که دارن به دستاوردهای امنیتی می‌تازند!؟ دم دکتر راءفی پور گرم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
ایشان لیسانس حسابداری دارند و اخیرا هم تاریخ مصرفشان تمام شده است
مرتضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
21
32
خدانگهدار استاد رائفی پور عزیز باشه که هرجایی نقطه ضعفی هست خوب عیب یابی میکنه و راهکار حل مشکلم میده اما مسئولان اجرایی بیشتر در پی تثبیت نقطه ضعفها هستند تا برطرف سازی
#رائفی_پور_صدای_من است
پاسخ ها
کامران
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
بازهم سربازان ونوچه های را‌‌یفی پورشروع کردندبه تعریف وبه به وچه چه کردن!ازاین آقایک بت ساختن وکسی نبایدبه اواعتراض کنه.اینقدراستاداستادبه نافش بستندکه باورش شده واقعااستاده اون هم بایک لیسانس حسابداری حالااحتمالاباهزارجورسهمیه وکوفت وزهرماردیگه هم قبول شده باشه.هرکارمیکنه هرچرت وپرتی میگه کسی هم نیست گوشش روبپیچونه.جمع کنیداین بساط جناب استادبیسوادرابابا.
عماد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
5
22
ممنون که موضوع رو کامل و غیر مغرضانه شرح دادین. بعضی از هم صنفهای شما به واقع قلم به مزدهایی هستند که تنها منافع شخصی و حزبیشان نوع چرخش قلمشان را تعیین میکند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
19
21
آفرین استاد
محمد جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
19
23
چرا با بچه های انقلابی اینطور برخورد میشه
به قول استاد رائفی پور همین کارها دلیل بر این میشه که نخبه ها کم میارن و تصمیم به مهاجرت می‌کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
9
22
سلام بر گل های ایران زمین..
.یک صلوات بفرس..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
13
12
سلام میگم اب هویچ بخورید
میره سلاح مریخی درست می کنه..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
1
5
سلام مثله تخت سلیمان انسان قهار است
عقاب313
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
4
14
اگه این دستگاه بتونه به جنگده های دشمنم همینطور پارازیت مختل کننده وارد بکنه چی میشه...
Kyeyvan
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
5
29
خب آقای رائفی پور هنوز متوجه نشده که با ساخت این دستگاه نون وارد کننده ها و نفوذی هارو آجر کرده مگه نمیدونه با تولید این دستگاه آقازاده ها چطوری باید این دستگاهوبا دلار چهارهزار تومن وارد کنن و بادلار شونزده تومن بفروشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
6
20
درود بر مدافعان ملت و وطن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
9
10
حالاپارازیت انداختندکه جلوی چه چیزی رابگیرند...!؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
جلوی پرنده های جاسوسی رو ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
13
22
رائفی پور جوان مؤمن انقلابی
احسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
8
20
کلا بعضی ها دوست ندارند جوانهای مستعد دیده بشن و خودی نشون بدن کجای کار مصاف مشکل داره که این همه برای زدنش صف آرایی کردن این جای شک و پیگیری داره! نه ابتکارات این چنینی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
8
19
اگر چندتا مثل ایشون داشتیم مملکت وضعش این نبود خداحفظت کنه تو و مجموعه ای که بهت یاری میدن . در پناه امام زمان
یوسف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
6
15
سلام جناب رائفی پور خدا با شماست نفوذی های درون منتظر باشند زودتر از آنیکه فکرش رو بکنن ذوالفقار را زیر حلقومشان احساس خواهند کرد .این وعده خداوند است
نسترن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
9
17
سلام آقای رائفی پور
از خداوند تعالی میخواهم همیشه در پناهش باشی
بنده از سال ۹۳ با سخنرانی های شما
زندگی واقعی را فهمیدم‌
دین واقعی
رحمت ب پدر و مادری ک شما را تربیت کرد
صلواتی میفرستم برای سلامتی شما
اللهم صلی علی محمد وال محمدو عجل فرجهم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
10
16
اقای رائفی پور لحظه لحظه زندگیتون مقرون الطاف الهی .کاش ایران مثل شما شیر مردان انقلاب بیشتر میداشت .زنده وپاینده باشید انشالله.
نادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
6
9
بخوان و باور نکن سابقه این افراد نشان میدهد که این ها همه شواپ است
مسلم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
8
9
آقای رائفی پور صدای مردم مظلوم. آقای رائفی پور هیچوقت از تلاش دست بر ندار خدا با توست.
f.k
|
United States of America
|
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
10
9
درود بر آقای رائفی پور بزرگ که نه حسودن نه بی سواد نه از خدا بی خبر. یه دونه هستند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
9
8
سلام درود برشما استاد انقلابی خدا نگهدارت باشد
مصطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
8
9
درود به شرف و ایمانت..خداوند حافظتان باشد
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
7
8
درود به شرفت
چشم حسودان و بی خردان کوتاه فکر از شما و موسسه ات دور باد
خدا قوت استاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
4
6
مرسی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
0
7
حالاباپارازیت هم می توان کارهای درستی انجام داداگرنه پس چراپارازیت می اندازید یااین که مانندچاقوهم درست می توان ازان استفاده کردوهم نادرست !!!یک پارازیتی بیندازید روی گوشی من
مطهره
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵
5
4
سلام استاد دمت گرم. این دستگاه بعد از اسلحه ذوالفقار تون معرکه س.........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
8
5
این شده کارشناس همه کاره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
1
3
گفته این فقط یه پرتو باریک است. پرتو باریک دیگه یعنی چی؟ مگه نور لیزره؟ این امواج الکترومغناطیسی و در همه جهات منتشر میشه.
بعد هم گفته هواپیماها در ارتفاع بالای 7 هزار پا پرواز میکنند. پس وقتی در حال کاهش ارتفاع و فرود هستند چی؟ جهرمی هم گفته هواپیما در حال فرود داشته سقوط میکرده نه در حال پرواز در ارتفاع
اگر فرودگاه مهرآباد نیم ساعت پروازها رو کنسل کرده تا شما این سامانه رو امتحان کنید، چطوری فهمیدید تاثیری روی هواپیماهای مسافربری و تجاری نداشته؟ مگه در زمان پرواز هواپیماها تستش کرده اید؟
پاسخ ها
gaber
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
این دستگاههای واکی تا کی ممنوعه چون بر روی هواپیماها پارازیت میندازه . همه خدا قوت میگن ولی کسیکه بلحاظ فنی میتونه نظر بده وارد بحث نشده حتی تلفنهای بیسیم با برد 3 کیلومتر خرید و فروشش ممنوعه و قبلا بوده که اختلال ایجاد کرده . اگر کسی در ایران 15 سال پیش تا حالا از این تلفنهای با برد بالا استفاده کرده مجرمه و بلادرنگ دستگیر میشه . حالا از نظر فنی کسی نظری داره که حرف رائفی پور را واضحتر بیان کنه خواهشا وارد بشه نه کسانی مانند من که خدا قوت الکی میگیم و نادان در فن و اختراعات و علوم ارتباطاتیم دشمنی هم نداریم چون شخصا" ایشان را نمیشناسم جز اسم و فامیل
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
1
1
رایفی پور ! ایشون کی هستند ؟؟؟؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین