کد خبر: ۶۵۰۳۲۹
تعداد نظرات: ۲۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴
ویروس کرونا تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر را در ایران مبتلا و جان حدود ۷ هزار نفر را گرفته است

چرا آمار بهبودیافتگان ویروس کرونا در ایران این‌قدر بالاست؟

اعداد به‌دست‌آمده از درصد بهبود مبتلایان به ویروس کرونا در کشورهای مختلف از تفاوتی آشکار حکایت دارد. پیش از این سازمان بهداشت جهانی‌ یکی از دلایل این تفاوت بزرگ را در شرایط مختلف، میانگین طول عمر، امکانات طبی و میزان تعداد آزمایش‌ها اعلام کرده بود، اما به نظر می‌آید عامل مهم دیگری هم تأثیرگذار است و آن معیار کشورهای مختلف برای اعلام بهبودی یک فرد مبتلاست.
آفتاب‌‌نیوز :

تازه‌ترین آمار در دنیا نشان می‌دهد که از هر یک میلیون انسان ساکن در کره خاکی، ۴۸۰ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و دست‌کم ۳۳ نفر هم جان خود را از دست داده‌اند؛ حالا و در آخرین روزهای سومین ماه اعلام سربرآوردن بیماری کووید-۱۹، ابتلای سه میلیون و ۷۴۰ هزار نفر به کرونا با کمک آزمایش قطعی شده که حدود ۲۶۰ هزار نفر از این فهرست بلندبالا هم چندین‌متر زیر زمین و در زیر لایه‌ای از آهک خاک شده‌اند. از جمعیت میلیونی در نقاط مختلف زمین، ۳۳ درصد دوره نقاهت را هم پشت‌سر گذاشته‌اند، هرچند که تعداد زیادی همچنان در شرایط سخت بیمارستانی با این ویروس در جنگ هستند.

این اعداد و ارقام البته تنها آمار رسمی را دربر می‌گیرد و حالا حتی پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا هم پذیرفته‌اند که بین آمار رسمی و واقعیت تفاوت آشکاری وجود دارد. علاوه‌بر آمار ابتلا و مرگ، درصد کشندگی ویروس کرونا هم از همان روزهای نخستین شیوع این ویروس، محل بحث و مناقشه بوده‌ است تا جایی که حتی سخنگوی وزارت بهداشت ایران، اطلاعات اعلام‌شده از سوی کشور چین را‌ «شوخی تلخ با دنیا» دانست؛ این درصد در ابتدا کمتر از عدد یک اعلام شد و بعدها گفته شد که به طور متوسط از هر صد فرد مبتلا به این ویروس، سه نفر جان خود را از دست می‌دهند، اما اطلاعات کنونی کشورهای مختلف اعداد متفاوتی را نشان می‌دهد که در این گزارش به آن پرداخته می‌شود. درصد بهبودیافتگان قطعی این بیماری هم دست‌کم برای ایرانیان مسئله‌ای مهم محسوب می‌شود، چراکه این عدد در ایران حدود ۸۰ درصد و بسیار بالاتر از برخی کشورهای توسعه‌یافته دنیاست. معیار بهبودیافتگی چیست و چرا درصد بهبودیافتگان کشورهای مختلف به نسبت تعداد مبتلایان همان کشور تا این اندازه متفاوت است؟

چرا آمار بهبودیافتگان کرونا در ایران این‌قدر بالاست؟

مرگ مبتلایان در ایران: ۶/۳ درصد

از تقسیم تعداد جان‌باختگان بیماری کووید-۱۹ به آمار مبتلایان، میزان کشندگی این بیماری مشخص می‌شود، اما این عدد به دلیلی مهم چندان دقیق نیست و در کشورهای مختلف متفاوت است؛ دلیل این تفاوت همان موضوع چالش‌برانگیز در چند ماه گذشته؛ یعنی تفاوت آمار واقعی ابتلا و مرگ با آمار رسمی در کشورهای مختلف است. به طور خلاصه، آمار رسمی هر کشور نتایج تست‌های تشخیص بیماری را نشان می‌دهد، اما در همه کشورها افرادی مبتلا به کرونا وجود دارند که تاکنون امکان انجام تست نداشتند یا هنوز علائم بیماری آن‌قدر آشکار نشده که برای آزمایش به مراکز درمانی مراجعه کنند. با این توضیح و تأکید بر اینکه گزارش‌ پیش‌رو بر مبنای اطلاعات رسمی کشورهای مختلف به بررسی موضوع پرداخته، درصد کشندگی این بیماری در کشورهای مختلف بررسی می‌شود. به طور متوسط میزان کشندگی ویروس در همه دنیا ۶/۹ درصد است؛ به عبارت دیگر از صد فرد مبتلا به این ویروس کمتر از هفت نفر جان خود را از دست‌ داده‌اند. این عدد البته در کشورهای مختلف متفاوت است که «شرق» به بررسی این عدد در ۱۲ کشوری که بالاترین تعداد مبتلایان را دارند، پرداخته است. نتایج نشان می‌دهد که میزان کشندگی بیماری کرونا به‌ترتیب در انگلیس، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا بالاتر از دیگر کشورهاست. این عدد برای ایران ۶/۳ درصد است؛ یعنی از صد نفر ایرانی مبتلا به کرونا تاکنون بیش از شش نفر جان خود را از دست داده‌اند. مقایسه این اعداد البته شاید تمام حقیقت موجود را به خوبی نشان دهد، چراکه مبنا در این بررسی آمار رسمی کشورهاست و کشورهای مختلف هم بر اثر تعدد تست‌های انجام‌شده به این نتایح رسیده‌اند. به عبارت دیگر اگر تعداد تست هر کشور بیشتر یا کمتر از عدد کنونی بود، درصد کشندگی آن کشور هم تغییر می‌کرد و همین موضوع به خوبی نشان می‌دهد که دست‌کم در شرایط کنونی نمی‌توان به درصد کشندگی دقیق این ویروس دست پیدا کرد.

از هر ۱۰۰ مبتلای ایرانی ۸۰ نفر بهبود یافتند؟

کشورهای مختلف دنیا روزانه و به درخواست سازمان بهداشت جهانی، آمار تعداد مبتلایان، جان‌باختگان و بهبودیافتگان قطعی کرونا را منتشر می‌کنند که مورد سوم؛ یعنی تعداد نجات‌یافتگان از گزند این ویروس و بیماری کووید-۱۹، دست‌کم درباره آمار ایران با پرسش‌هایی همراه شده است و تعدادی از کارشناسان دقت و صحت را محل بحث دانستند. به طور خلاصه تاکنون ۳۳ درصد تمام مبتلایان دنیا، به‌طورقطع بهبود یافته‌اند که البته این درصد بر اساس اطلاعات اعلام‌شده از سوی کشورهای مختلف محاسبه شده است. علاوه‌براین در بین ۱۲ کشوری که بیشترین تعداد مبتلایان به این ویروس را اعلام کرده‌اند، چین بالاترین درصد بهبود را دارد. پس از این کشور که البته آمار اعلامی‌اش از سوی برخی منابع معتبر با پرسش‌هایی جدی روبه‌رو شده ‌است، آلمان قرار دارد. در آلمان از هر صد فرد مبتلاشده به ویروس کرونا، ۸۲ نفر سلامت خود را بازیافته‌اند و پس از این کشور توسعه‌یافته اروپایی، ایران با ۸۰ درصد قرار دارد. آمار رسمی اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت ایران نشان می‌دهد که از هر صد فرد مبتلاشده به کرونا تاکنون ۸۰ نفر بهبود یافته‌اند که درصد قابل‌توجهی است. این عدد در اسپانیا ۶۲، در ترکیه ۵۷ و در کانادا ۴۴ است. در این بین اطلاعات بهبودیافتگان قطعی کشور انگلستان که آمار مبتلایانش حالا به بیشترین اندازه در اروپا رسیده، نامشخص است.

چرا آمار بهبودیافتگان ایران تا این اندازه بالاست؟

چرا آمار بهبودیافتگان کرونا در ایران این‌قدر بالاست؟

اعداد به‌دست‌آمده از درصد بهبود مبتلایان به ویروس کرونا در کشورهای مختلف از تفاوتی آشکار حکایت دارد. پیش از این سازمان بهداشت جهانی‌ یکی از دلایل این تفاوت بزرگ را در شرایط مختلف، میانگین طول عمر، امکانات طبی و میزان تعداد آزمایش‌ها اعلام کرده بود، اما به نظر می‌آید عامل مهم دیگری هم تأثیرگذار است و آن معیار کشورهای مختلف برای اعلام بهبودی یک فرد مبتلاست: فرد مبتلا به بیماری کووید-۱۹ در چه شرایط و با چه معیاری به‌عنوان فرد بهبودیافته تلقی می‌شود؟ درباره معیار تعریف‌شده در ایران، پیش از این «ایرج حریرچی»، معاون کل وزارت بهداشت، در نشستی خبری با خبرنگاران اعلام کرد: «در پروتکل‌مان انجام تست در زمان ترخیص نداریم و نیازی هم نیست و بیماران بسته به علائم بالینی مرخص می‌شوند و وقتی هم مرخص می‌شوند، چون توصیه به قرنطینه می‌شوند یا به نقاهتگاه می‌روند یا در خانه کنترل می‌شوند نیاز به تست نیست، مگر حالشان وخیم بوده باشد». معنای این توضیح معاون کل وزارت بهداشت این است که در ایران، معیار ترخیص بیماران بستری مبتلا به کروناویروس، تخفیف علائم بالینی در زمان ترخیص است و این در حالی است که ممکن است همین فرد ترخیص‌یافته همچنان مبتلا به ویروس باشد. در ایران و بر اساس اخبار اعلام‌شده تنها درباره چندین شخصیت بلندپایه سیاسی پس از طی دوران نقاهت آزمایش چندباره کرونا انجام شد و پس از منفی‌‌بودن نتیجه، آن فرد به‌عنوان بهبودیافته قطعی اعلام رسمی شد. این توضیحات در حالی است که معیار در دنیا متفاوت با ایران است؛ در کشورهای اروپایی و همچنین بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، بیمار بستری در صورتی بهبودیافته تلقی می‌شود که هم علائم بالینی در او مشاهده نشود و هم، با فاصله حداقل 24 ساعت، نتیجه دو تست تشخیص کروناویروس در بیمار منفی گزارش شده باشد. این توضیحات به خوبی نشان می‌دهد که معیار بهبود قطعی یک فرد مبتلاشده به ویروس کرونا، در ایران و بسیاری از کشورهای دیگر دنیا متفاوت است و به همین دلیل هم شاید مقایسه آمار و درصد ایران با دیگر کشورها نطقی و درست نباشد.

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
24
11
حالا چرا شما ناراحت هستید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Spain |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
بخاطر این است وقتی تعداد کشته‌شدگان کرونا کم اعلام می شود تعداد بهبود یافته آنان باید بیشتر شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
چون حسود هستن فعلا که به عنوان یک ایرانی داریم میبینیم مشکلاتمون از بابت کرونا کمتر از غربیهاست. آفتاب نیوز هم خودش رو متخصص! نشون نده. عوامل فرعی خیلی زیاد و حتی بعضیا ناشناخته هستن و شما نمی‌خواد چیزی به گزارش سازمان جهانی بهداشت اضافه کنی.
کارشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
نا شناس 2:
اگر مقایسه با کشورهای غربی در این زمینه خوب است لطفا حداقل جهت 4 هفته دولت مبالغ بلا عوض و نه تحت عنوان وام به حساب سرپرستتان خانواده جهت عدم خروج ضروری از منزل واریز کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
9
40
تو آمار شما سه تا کشور دارای درصد بهبودیافتگان بالای 80 درصد هستند: چین، ایران و آلمان. خب مشخصه که کشورهای پیشرفته‌ای مثل چین و ایران با ارائه آمار دقیق و با توجه به میانگین طول عمر بسیار زیاد و سطح بسیار بالای بهداشت و درمان آمار درستی ارائه می‌دهند و درصد بهبود یافتگان بالایی دارند. از طرف دیگر، کشورهای عقب‌افتاده‌ای مثل آلمان آمارهای جعلی ارائه می‌دهند چون همه میدونن که آلمان دارای میانگین طول عمر بسیار کم و سطح بهداشت و درمان بسیار پایین است!!!
کاوه
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
4
10
برای من وقطعا بسیاری هنوز روشن نیست که چرا مداوما روی موضوع مبرهن و واضحی چون آمار رسمی مربوط به اپیدمی کرونا اینقدر تمرکز میشود. حتی مراکز پزشکی و گاها مسئولین استانی هم اذعان دارند که آمار دقیق نیست. چرا دقیق نیست؟ در ایران بطور متوسط روزانه ۵۰۰۰ تست انجام میگیرد که ۳۰-۳۵٪ به ویروس مبتلا هستند. در کشورهای پیشرفته غربی تعداد تست کرونا حدود ۱۰۰۰۰۰ در روز است. یعنی بیست برابر آن در ایران. تصور کنید اگر صد هزار تست در روز انجام میگرفت تعداد مبتلایان حد اقل ده برابر بیشتر از آمار رسمی روزانه می بود. این بدین معنی است که بیمارستان‌ها دیگر ظرفیت پذیرش مبتلایان را نداشتند و بیمارستان‌ها چه خصوصی و چه دولتی امکانات مالی هنگفتی نیاز برای ادامه کار داشتند و قویا دولت امکان تامین انرا ندارد. بنابراین آشفته‌ی مردم از بالا بودن ارقام واقعی مرگ و میر اریکسون و ناتوانی اقتصادی کشور از سوی دیگر برای مقابله با این اپیدمی تنها یک راه‌ها پیشرو حاکمیت قرار داده و این تنها تصمیم دولت نمیتوانند باشد که مردم به زندگی عادی برگردند، اگرچه میزان مبتلایان بالا برود. هشدارهای مسئولین بهداشتی کشور از تحقق فراز دو وسه این بیماری در ماههای آینده نیز از همین ناشی میشود. اما راهکار افزایش نگرانیها نیست. بدو دلیل. یکی عدم اعتماد مردم به توانائی مجموعه حاکمیت موجب نوعی بی تفاوتی اجتماعی شده است. با این تدابیر نیم پزی که دولت ارائه می‌دهد بخش کثیری از مردم ریسک مرگ بر اثر کشنگی را به مرگ بر اثرابتلا به کرونا ترجیح می‌دهند. در این شرایط راه درست چه خواهد بود. سازمانهای غیر حکومتی NGO می‌توانند برنامه درست برای مقابله با این اپیدمی را ارائه بدهند. این سازمانها می‌تواند با گرد هم آوردن متخصصین بهداشتی و اقتصادی و جامعه شناسان و با حمایت رسانه ها هم اعتماد مجدد را بین مردم گسترش بدهد و هم با ارائه راه حل‌های معقول و واقعی حاکمیت را برای تامین مالی و پیشبرد آنها تحت فشار قرار بدهد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
در مورد تعداد فوت شدگان نظر استاد چیست؟
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
7
32
چرا امار بهبود یافتگان بالاست؟چون هرچی خودتون دوست دارین اعلام میکنید
پاسخ ها
roham
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
هرچه بر علیه ایران تبلیغ کردند، اکنون بر سر خودشان آمده و هرچه را خواستند به عنوان سند رسوایی ما جار بزنند اکنون سند رسوایی خودشان شده است. چگونه می توان پذیرفت وقتی که مبتلایان آمریکا از 500 نفر تجاوز نکرده بود، ترامپ و سناتورهای جمهوری خواه آنقدر بدشانس بوده باشند که از بین 330 میلیون نفر، درست به یکی از آن 500 نفر برخورد کنند؟ یا وقتی برزیل فقط 77 مبتلا را گزارش کرده، رئیس جمهور و وزیر ارتباطاتش جزء آن 77 نفر باشند؟ همین وضعیت در خصوص نخست وزیر کانادا و وزیر کشور استرالیا (اساساً هر مقامی که با ترامپ دیدار کرده!!؟) و نمایندگان پارلمان های آلمان و فرانسه صدق می کند و همین تضاد آمارهای رسمی با قوانین بنیادین آمار و احتمالات ریاضی را می توان به روشنی در رژیم اشغالگر قدس، هند، ترکیه و بسیاری از کشورهای دیگر نیز دید.

کجایند بوق های تبلیغاتی غرب که عدم رعایت نکات بهداشتی و دست دادن های دونالد ترامپ و بوریس جانسون را پیراهن عثمان ناکارآمدی و جهل در آمریکا و انگلستان کنند؟ تا اینهمه تعلل در قرنطینه کردن و تعطیلی اجتماعات را فریاد کنند؟ اگر ایران با چند ده نفر مبتلا، دانشگاه ها و مدارسش را تعطیل کرد، اینها با چند صد نفر هم اقدام نکردند. کجاست وجدان منصف و بیداری که این حقایق را بازگو کند؟

و اما حرف آخر، کسی منکر برخی ناکارآمدی ها و بی تدبیری ها و بی صداقتی ها در بحران کرونا در کشورمان نیست. کمااینکه در بسیاری از بحران های دیگر نیز همین است. نگارنده اگر در صف اول منتقدان نباشم، قطعا در لشکر طلایه داران هستم. لیکن قاب کرونا فرصت کم نظیری از این جهت بود که حقیقت دوگانه دروغین بهشت و جهنمی که صهیونیسم رسانه ای غرب برای ما می سازد را روشن کند. دولت و مجلس کنونی، مثل همه دولت ها و مجالس این چهل ساله، حاصل انتخاب خود ما هستند، شاید اگر انتخاب های بهتری داشتیم میتوانستیم از پس بحران کرونا، حتی یک کارنامه درخشان بین المللی به جهانیان ارائه کنیم. گلایه ای نیست، شاید از پس انتخابات ماه گذشته، امیدهای بزرگی در سال آینده ظهور کند. انشا...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
این آقا روهام همیشه انشا تحویل میده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
4
24
خدا خیر بدهد تهیه کننده این گزارش را که ما را با حقیقت آشنا کرد.
ناشناس
|
Canada
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
6
5
آمار مبتلايان در كل به دلايل گفته شده متناسب با پيشرفته بودن و حضور سانسور در كشورها خطا دارد اما آمار فوت ها عمدتا به دليل دروغ دولتها است. وقتي يك فوت شده در منطقه مخصوص و با آداب مخصوص دفن مي شود اما علت فوق ايست قلبي ذكر شده(مورد مستند است) ميشود به آمار فوت استناد كرد؟ يا وقتي يك شبه ١٠٠٠ نفر به فوتيها اضافه ميشود؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
6
13
با احترام به تمامي كادو زحمتكش درماني كشور
ولي
متاسفانه اين در صد بالاي بهبودي و كم بودن تعداد فوتي ها ناشئ از عدم راستگويي و صداقت مسئولين مربوطه است ر
روح الله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
2
12
شیوع کرونا در ایران خیلی زودتر از کشورهای غربی به پیک بیماری رسید، بنابراین بالا بودن آمار بهبود یافتگان ایران با تلاش کادر درمانی کشور اصلا غیر منطقی نیست.
خود تحقیری نکنیم...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
بحران کرونا باعث افسردگی غرب گرایان شده...بذار عقده از دل باز کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
3
8
باید شرایط را عادی نشان داد تا .....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
4
6
ویروس خسته شداز کادردرمانی عزیزان ما
tvcdk
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
6
3
این از تغذیه گوشت حلال است
جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
7
7
این همه وقط گذاشتی که بگی ایران داره دروغ میکه

قشنگ معلومه دلت میخاد آمار مرگ و میر تو ایران زیاد باشه

آخه چرا یک فرد ایرانی انقدر بد کشور خودشو میخاد
واقعا برای شما متاسفم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
8
4
کدوم آمارتون یا حرفتون ، وعدتون ، ادعاتون یا کارتون درست بوده که این یکی دومی باشه!
موسوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
3
5
به نظر من آمار ایران درسته و دلیلش اینه که ابتلای مردم به حوادث بیشمار ، آنها رو آبدیده کرده است.
کارشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
0
1
گزارش به خوبی و دقت بیان گر تفاوت معیارهای بومی و استاندارد جهانی است..البته این موارد فقط در این مورد نیست وقتی سخنگوی وزارت بعد از انتقاد از چین چندین توییت بی محتوا و اعلام بیزاری از غرب میگذارد.........اعلام امار نیز جنبه حیثیتی و حتی امنیتی پیدا میکند و مانند همه امور مشابه از مسیر اصلی خارج میشود.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین