کد خبر: ۶۵۲۳۴۷
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹
تعداد کل بیماران کووید ۱۹ در ایران به ۱۲۶ هزار و ۹۴۹ نفر رسیده

ابتلا به کرونا در ایران دوباره صعودی شد؛ خطر افزایش آمار در ۵ روز آینده

نکته عجیب، سکوت طولانی‌مدت مسوولان حوزه سلامت استان تهران از بابت اعلام آمار مبتلایان است. در حالی که وزارت بهداشت از ۴ فروردین ماه اعلام تفکیک استانی بیماری را متوقف کرد، اما تا امروز مسوولان دانشگاه‌های علوم پزشکی در تمام استان‌ها غیر از تهران، روزانه یا به تناوب از وضعیت استان خود گزارش داده و آمار ابتلا، فوت و بهبودی‌های جدید را اعلام کرده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :

به دنبال افزایش آمار جدید مبتلایان کووید ۱۹ ظرف روز‌های گذشته، نگرانی جدی مسوولان وزارت بهداشت متوجه ۵ روز پیش روست که به دلیل تعطیلی پایان هفته و عید سعید فطر، سفر‌های تفریحی در این ایام باعث بروز موج جدید ابتلا نه فقط بین مسافران و گردشگران بلکه حتی در استان‌های دارای جاذبه‌های تفریحی و گردشگری که ظرف هفته‌های گذشته، موج‌های خفیفی از ابتلا را پشت سر گذاشته بودند و به وضعیت زرد یا سفید رسیده بودند، خواهد شد.

البته در استان‌هایی همچون لرستان و خوزستان، مسوولان استانی تدابیری برای محدودیت ورود گردشگر به مناطق تفریحی و گردشگری یا حتی تردد‌های غیرضروری ساکنان استان اندیشیده‌اند، اما به دلیل آزاد بودن تردد بین استانی همچنان خطر سفر ناقلان خاموش بیماری به این استان‌ها بسیار جدی و نگران‌کننده است. دیروز کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت در اعلام گزارش روزانه از تعداد مبتلایان جدید کووید ۱۹ و فوتی‌ها و بهبود یافتگان این بیماری ویروسی خبر داد که ظرف شبانه‌روز ۳۰ الی ۳۱ اردیبهشت ۲۳۴۶ بیمار جدید کووید ۱۹ در کشور شناسایی شده‌اند که تعداد مبتلایان جدید نسبت به شبانه روز پیش از آن- ۲۹ الی ۳۰ اردیبهشت- ۲۳۵ نفر افزایش یافته است. این افزایش در حالی است که طی هفته‌های گذشته، تعداد مبتلایان جدید در هر روز به کمتر از ۱۰۰ نفر رسیده بود و آمار ابتلا‌های قطعی روزانه دو رقمی شده بود. البته مسوولان وزارت بهداشت معتقدند یکی از دلایل ۳ رقمی شدن دوباره آمار ابتلا‌های روزانه، افزایش بیماریابی است، اما همچنان تاکید دارند که در بسیاری استان‌ها، مردم با نادیده گرفتن توصیه‌های بهداشتی، بازگشت موج بیماری را باعث شده‌اند.

ابتلای به کرونا در ایران دوباره صعودی شد؛ خطر افزایش آمار در ۵ روز آینده

دیروز هم جهانپور با وجود اشاره به اینکه ۸۰ درصد از موارد ابتلای جدید که در شبانه‌روز ۳۰ تا ۳۱ اردیبهشت شناسایی شده‌اند، موارد خفیف بوده که نیاز به بستری بیمارستانی نداشته‌اند، تاکید کرد: «از بین مبتلایان جدید فقط ۴۵۷ مورد بستری شده‌اند، اما هزار و ۸۸۹ مورد از مبتلایان، علائم خفیف و متوسط داشتند که با قرنطینه خانگی بهبود خواهند یافت.»

در حالی که به گفته جهانپور با شناسایی این تعداد از مبتلایان حالا تعداد کل بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۱۲۶ هزار و ۹۴۹ نفر رسیده به نظر می‌رسد، ویروس کرونا در آن حد ضعیف شده که نظام سلامت در کشور، آن نگرانی‌های اولین روز‌های ورود ویروس از بابت پر شدن ظرفیت تخت‌های بستری در بخش مراقبت‌های ویژه، ضرورت تجمیع تخت‌ها از سایر بخش‌های بیمارستانی و اختصاص به بستری مبتلایان کووید ۱۹، الزام کادر درمان به فعالیت شبانه‌روزی در مراکز درمانی، فراخوان جذب داوطلبان به دلیل کمبود نیروی درمانی، کمبود یا اشکال در تامین تجهیزات پزشکی و تعطیلی خدمات درمانی غیراورژانسی را پشت سر گذاشته و با وجود تداوم فعالیت ویروس، چرخه در آن حد تضعیف شده که حالا از سرگیری بسیاری فعالیت‌های عادی در بسیاری استان‌ها از جمله بازگشایی باشگاه‌های ورزشی، سالن‌های زیبایی و آرایشگاه‌ها و حتی مراکز آموزشی با رعایت جوانب احتیاط امکان‌پذیر شده است.

جهانپور دیروز خبر داد که به دنبال فوت ۶۴ بیمار کووید ۱۹ ظرف شبانه‌روز پیش از این اعلام، تعداد کل فوتی‌های این بیماری ویروسی در کشور به ۷ هزار و ۱۸۳ نفر رسیده، اما تا کنون ۹۸ هزار و ۸۰۸ نفر از بیماران بهبود یافته و ترخیص شده‌اند.

به گفته جهانپور غیر از استان خوزستان که به دلیل شروع دیرهنگام پیک بیماری، لغو زودهنگام محدودیت‌های تردد‌های غیرضروری در استان و کم‌توجهی مردم به توصیه‌های بهداشتی هنوز از بابت روند صعودی ابتلا، شرایط نگران‌کننده‌ای دارد در اغلب استان‌ها، وضعیت بیماری به ثبات نسبی رسیده چنانکه ظرف شبانه‌روز ۳۰ تا ۳۱ اردیبهشت در ۱۰ استان آمار فوتی‌ها صفر بوده و در ۸ استان هم فقط یک مورد فوتی گزارش شده است.

نکته عجیب، سکوت طولانی‌مدت مسوولان حوزه سلامت استان تهران از بابت اعلام آمار مبتلایان است. در حالی که وزارت بهداشت از ۴ فروردین ماه اعلام تفکیک استانی بیماری را متوقف کرد، اما تا امروز مسوولان دانشگاه‌های علوم پزشکی در اکثر استان‌ها غیر از تهران(گیلان، قزوین، البرز، گلستان و خراسان رضوی)، روزانه یا به تناوب از وضعیت استان خود گزارش داده و آمار ابتلا، فوت و بهبودی‌های جدید را اعلام کرده‌اند. دولت هم ظرف دو هفته گذشته با اعلام تقسیم‌بندی مناطق کشور به سفید و قرمز و زرد، تکلیف شهروندان از بابت شرایط محل سکونت‌شان را تقریبا معلوم کرده و حتی در استان خوزستان هم که حالا به دلیل آمار ابتلا شرایط ویژه پیدا کرده، آمار روزانه هر روز توسط مسوولان استان اعلام می‌شود. اما مسوولان دانشگاه‌های علوم پزشکی در استان تهران تا امروز از اعلام هر گونه آمار از بابت تعداد مبتلا، فوت یا بهبود یافته خودداری کرده‌اند آن هم در حالی که دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران در این استان، قطب‌های آموزش پزشکی کشور هستند، اما رویه‌ای که در پیش گرفته و از اعلام آمار روزانه خودداری کرده‌اند نه تنها به بهبود شرایط استان منجر نشده بلکه این شائبه را در ذهن بسیاری شهروندان ایجاد کرده که به دلیل بهبود شرایط، مسوولان دیگر نیازی به اعلام آمار استان ندیده‌اند.

علاوه بر این از امروز که تعطیلات چند روزه به مناسبت عید سعید فطر آغاز می‌شود، نادیده گرفتن توصیه‌ها و تصور بازگشت کشور به شرایط عادی و عاری از ویروس کرونا و اقدام به سفر‌های تفریحی می‌تواند تمام هموطنان را در معرض خطر‌های جدی و عواقب جبران‌ناپذیر شیوع دوباره بیماری قرار دهد. به همین دلیل ظرف این روزها، وزارت میراث فرهنگی اعلام کرده که همچنان برگزاری هر گونه تور گردشگری و بازگشایی موزه‌ها و مراکز گردشگری و حتی برپایی چادر مسافرتی و اقامت در کمپ‌ها توسط گردشگران ممنوع بوده و تنها سفر تفریحی مجاز، طبیعت‌گردی و استفاده از مراکز تفریحی روباز است. این‌ها توصیه‌های حداقلی است، اما مهم‌ترین اقدامات، جدی گرفتن واقعیت زنده بودن ویروس کرونا توسط خود شهروندان است و تلاش برای اینکه با رعایت همه توصیه‌ها و جدی گرفتن پرهیز از هر گونه سفر یا تردد غیرضروری این ویروس را زمین‌گیر کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۱
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
3
6
بعضی گفته بودند آنقدر ها که می گویند این مسله جدی نیست و با این ترفند می خواهند مردم را از مناسک مذهبی محروم کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
0
4
خیلی واضح بود این فرایند مجددا صعودی میشود.
با این سیاست تصمیم گیری حالا بر گردید به اول.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
2
0
تا توزیع واکسن هیچ کاری نمیشه کرد وقتیکه بخواهیم رونق کسب و کار داشته باشیم. اینجا است که میگویند علم از ثروت بهتر است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
اصول بهداشتی وفاصله گذاری اجتماعی را رعایت بکنیم مشکل حل میشود .خیلی جاها بازبکنند ولی مردم نروند مشکلی ایحاد نمی شود.
Mansourjavid
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
0
1
امان از دست ودهان این بعضی ها!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
0
2
واقعا ملت عجيبي هستيم.... تر و خشك بايد با هم بسوزيم
پاسخ ها
ناشناسیون
| United States of America |
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
عجیب نیستیم! نادان و‌خودشیفته هستیم!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
0
3
و در این میان بزرگترین خیانت در حق کودکان معصوم کشور دارد میشود: اجبار به حضور در مدارس برای امتحان کلاس نهمی ها...
ناشناس
|
Russian Federation
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
0
4
باید ماسک برای همه مکانها اجباری شود دیروز رفتم ....خانم صندوق دار ماسک نداشت و به من که ماسک داشتم با تمسخر گفت تا کی می خواهی رعایت کنی این ویروس حالا حالا هست خیلی وحشتناک کرونا را برای مردم عادی کردیم اگر دائم در رسانه ها از خطر ابتلا و مرگ بنویسند مردم رعایت خواهند خیلی ها که خودشان را قرنطینه کرده بودند حالا دارند می روند مهمانی و گردش
آمارچی
|
United States of America
|
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۴
0
3
پَ نَ پَ! با این سو‌مدیریت و بی فکری مردم می خواستید نزولی هم بشه!؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
0
0
مشخص است که در مورد کاهس ایتلای همه مردم موفق نبودبم. حداقل برای کاهش ابتلای افراد پر خطر تلاش کنیم چون بیشتر مرگ و میر مال آنهاست.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین