کد خبر: ۶۵۴۶۸۶
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۰

درخواست استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در برخی شرکت‌های داخلی

مدیرعامل گروه مپنا گفت: اگر هر شرکتی بیش از ۲۰ درصد سهام دولتی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم داشته باشد نمی تواند از منابع صندوق توسعه ملی برخوردار شود، گروه مپنا بیش از ۲۰ درصد سهام دولتی به صورت غیرمستقیم دارد و ما درخواست داریم که همچون بسیاری از شرکت‌ها، برای مپنا نیز استثنا قائل شوند تا بتوانیم با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در سال جهش تولید، نقش آفرینی موثرتری داشته باشیم.
آفتاب‌‌نیوز :

عباس علی آبادی امروز در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه واردات کالایی که مشابه آن در داخل کشور ساخته می‌شود بدون تعرفه گمرکی، به معنای زیان دیدن و تعطیل شدن تولید داخلی است، گفت: متأسفانه در بخش تجهیزات نیروگاهی با وجود توان بالای داخلی در تولید تجهیزات، شاهد واردات آنها با تعرفه صفر هستیم.

وی افزود: اگر بخواهیم صنایع های‌تک در کشور نقش مولد خود را در جهش تولید و رونق اقتصاد ایفا کنند باید موانعی این چنینی که به صنایع های‌تک کشور صدمه می‌زنند، برداشته شود.

درخواست استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در برخی شرکت‌های داخلی

مدیرعامل گروه مپنا با تاکید بر اینکه اگرچه شرکت مپنا نیز در این زمینه با چالش مواجه شده اما این امر موجب توقف فعالیت‌ها نشده است، تصریح کرد: شرکت مپنا با هدف توسعه فعالیت‌ها اقدام به استفاده از سرمایه‌های کوچک مردم کرده وطرح‌های بزرگی را راه‌اندازی کرده است.

علی آبادی راه‌اندازی واحد بخار نیروگاه سیکل عسلویه، پرند و فرودسی مشهد را از جمله این طرح‌ها دانست و افزود: مپنا خود را وابسته به یک منبع برای اجرای طرح‌ها نکرده و ثابت کرده است که بدون استفاده از منابع صندوق توسعه ملی هم می‌تواند پروژه‌های خود را به نتیجه برساند.

وی با بیان اینکه مپنا به دنبال طرح‌هایی است که هم منفعت عمومی داشته باشد و هم منافع شرکت را تامین کند، گفت: این آمادگی برای تبدیل نیروگاه سیکل ساده به سیکل ترکیبی در کشور وجود دارد.

مدیرعامل گروه مپنا در خصوص طرح های دیگر این شرکت گفت: طرح‌های نفت و گاز این شرکت با استفاده از سرمایه‌های مردمی اجرا می‌شود و برنامه‌های توسعه ای را از همین منابع در دست اجرا داریم.

علی آبادی از ورود این شرکت به صنعت هوایی خبر داد و گفت: به عنوان اولین شرکت تخصصی داخلی با گرفتن مجوز از سازمان هواپیمایی کشور، به تعمیرات هواپیماهای مسافربری ورود کرده‌ایم و تمامی تأمین سرمایه لازم برای ایجاد زیرساخت‌های این امر توسط خود گروه مپنا انجام شد.

وی با اشاره به اهمیت برقی کردن ناوگان حمل و نقل، گفت: برقی کردن حمل و نقل عمومی وکمک به برقی سازی‌خودروها از برنامه‌های این شرکت است که برای آن نیز تا کنون اقدامات متعددی انجانم شده و در صدد هستیم تا با همکاری شهرداری‌ها این برنامه را نیز ارتقا دهیم.

مدیرعامل گروه مپنا با بیان اینکه باید به سرعت به سمت برقی کردن خودروها حرکت شود زیرا هم به نفع محیط زیست و هم به نفع کاهش مصرف سوخت است، گفت: شرکت مپنا آمادگی دارد تجهیزات مورد نیاز برقی کردن خودرو ها را که بومی نیز هستند در اختیار خودروسازان داخلی قرار دهد تا آنها هرچه زودتر نسبت به برقی کردن اقدام کنند.

علی آبادی گفت: برقی کردن خودروها نیاز به زیرساخت هایی دارد که زیرساخت شبکه برق آن فراهم است و ایستگاه‌های شارژ باید احداث شود که مپنا آمادگی این کار را دارد.

وی با اشاره به طرح‌ها و برنامه‌های مپنا در عراق گفت: برنامه‌ها در حال اجرا است. دولت عراق تا کنون همکاری خوبی داشته و مشکلی در این رابطه وجود ندارد.

مدیرعامل گروه مپنا واردات تجهیزات نیروگاهی که امکان ساخت در داخل را دارند به ضرر تولید کنندگان داخلی دانست و افزود: هنوز مجوز چند هزار مگاواتی برای واردات این نوع تجهیزات صادر می‌شود که تجهیزات مذکور با تعرفه صفر وارد می شوند و امکان رقابت داخلی را از بین می‌برند.

علی آبادی با بیان اینکه سالانه توان فنی و اجرایی احداث ۸۰۰۰ مگاوات نیروگاه جدید را بدون نیاز به واردات قطعات از خارج از کشور داریم، گفت: اینکه برای ۲۰۰ ساعت پیک تابستان مصرف برق، هر سال ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار کنیم و در بقیه ایام سال، واحدهای نیروگاهی بلااستفاده داشته باشیم، منطقی نیست.

وی افزود: باید از طرفی پیک ۲۰۰ ساعته مصرف برق را مدیریت کرد و برای مصرف برق در بخش صنایع و تولید مولد با توسعه بخش صنعتی برنامه ریزی کرد؛ حتی می توان با صادرات برق به سایر کشورها، از برق تولیدی استفاده بهینه کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین