کد خبر: ۶۵۶۵۷
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۴

چرا تعرفه شکر بحران آفرید؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: واردات بی‌رویه و کاهش تعرفه برخی اقلام کشاورزی موضوعی است که پیش از این بارها صاحب‌نظران و کارشناسان مسایل اقتصادی در مورد تبعات آن به دولت نهم هشدار داده بودند.

در این میان کاهش136 درصدی تعرفه واردات شکر و در نتیجه واردات نزدیک به سه میلیون تن شکر در حالی که کل مصرف داخلی شکر 9/1 میلیون تن است،‌صنایع نیشکر هفت تپه را با بحران روبرو کرده است.

غلامرضا تاج گردون معاون سابق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و کارشناس اقتصادی در این باره می‌گوید: نرخ تعرفه ابزاری است در دست دولت‌ها که با آن اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند. برخی دولت‌ها برای کسب درآمد و برخی دولت‌ها برای این که اقتصادشان را به سمت تعادل هدایت کنند از ابزار تعرفه استفاده می‌کنند.

وی تاکید کرد: در اقتصاد روز استفاده ابزاری از تعرفه برای کسب درآمد کار غلطی است و در مقابل استفاده ابزاری از تعرفه و ایجاد رانت برای قشر خاصی مذموم‌تر است.

به اعتقاد وی، باید از ابزار تعرفه برای تعادل جامعه و بهتر کردن اقتصاد جامعه استفاده شود.

تاج گردون تصریح کرد: در چند سال گذشته تجربه نشان داده نگاه‌های متفاوتی به تعرفه وجود دارد. هرچند در بحث محصولات کشاورزی دولت با نیت خیرخواهانه کاهش قیمت نرخ تعرفه را کاهش داد اما این مساله نه تنها باعث کاهش قیمت نشد، بلکه در مورد شکر باعث شد که صنعت نیشکر با بحران جدی روبرو شود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بهترین راهکار این بود که دولت نهم به نظریات و هشدارهای اقتصاددانان توجه می‌کرد تا این وضعیت پیش نیاید.

به گفته وی، در شرایط کنونی دولت باید سیاست تعرفه‌ای را تعدیل کند و عرضه و تقاضا را در کنار هم قرار دهد و براساس آن نرخ تعرفه را تعیین کند.

وی در پاسخ به این که «آیا فکر می‌کنید پشت قضیه واردات بی‌رویه شکر باند و یا مافیایی وجود دارد؟»، گفت: این که یک باندی پشت این قضیه بوده حتما هست اما این که فکر کنیم که منافع زیادی عاید وارد کننده‌ها شده بعید به نظر می‌رسد و این مساله بیشتر ناشی از بی‌برنامگی در امر واردات است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین