کد خبر: ۶۵۷۴۳۸
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۸
حدود ۵۵ میلیون دلار عرضه صورت گرفته ولی خریدار بسیار محدود بود

دلیل افزایش قیمت دلار چیست؟/نه عرضه کم است، نه تقاضا بالا

در حالی عرضه ۵۵ میلیون دلاری بازارساز فقط سه میلیون دلار خریدار داشته است که ظاهرا نه عرضه کم است و نه تقاضا زیاد، ولی اینکه چرا در این شرایط نرخ ارز همچنان بالاست جای سوال دارد.
دلیل افزایش قیمت دلار چیست؟/نه عرضه کم است، نه تقاضا بالا
آفتاب‌‌نیوز :

طی هفته های اخیر بازار ارز روندی صعودی خود را ادامه داد و دلار تا مرز ۲۰ هزار تومان رسید و حتی امروز از این رقم عبور کرد؛ هر چند که فعالان بازار ارز اعلام کردند که در این نرخهای بالا معامله چندانی صورت نگرفته و خریداران دست نگه داشته‌اند.

این در حالی است که این روزها عوامل مختلفی برای افزایش نرخ ارز مطرح بوده است که از جمله آن می‌توان به کاهش ارز برای پاسخگویی به تقاضا و به عبارتی کمبود منابع اشاره کرد، اما آنچه که آمار و عملکرد ارزی نشان داد، حکایت از آن داشت که به تقاضای واقعی پاسخ داده شده است؛ به طوری که طی روزهای اخیر منابع مورد نیاز خریداران در سامانه نیما تامین شده و به گفته رئیس کل بانک مرکزی ۱۲۰ میلیون دلار و بالاتر به میزان نیاز متقاضیان نیز در این سامانه عرضه شده است.

در عین حال که برای امروز (سه شنبه) مسئولان مربوطه خبر از عرضه‌های بازارساز در بازار (غیر از سامانه نیما) داده‌اند؛ به طوری که تا ظهر امروز حدود ۴۵ میلیون دلار و تا پایان وقت در مجموع حدود ۵۵ میلیون دلار عرضه صورت گرفته ولی خریدار بسیار محدود بوده و تنها سه میلیون دلار از سوی صرافان خریداری شده است.

در این حالت ظاهرا نیاز واقعی بازار اعم از منابع مورد نیاز واردکنندگان در سامانه نیما و مصرف اصلی مردم از جمله تامین ارز دانشجویی، درمان و مسافرتی امکان‌پذیر است ولی تقاضا همانطور که اشاره شد بالا نیست و بدون پاسخ هم نمانده است؛ اما اینکه چرا در این شرایط نرخ در بازار آزاد همچنان بالاست ابهاماتی ایجاد می‌کند.

البته همتی -رئیس کل بانک مرکزی - اخیرا برخی از دلایل نوسان بازار ارز را مورد اشاره قرار داده و گفته که در دو ماه اول سال به دلیل تبعات شیوع کرونا و بسته شدن مرزها و همچنین کاهش ارزش محصولات صادراتی مانند فرآورده‌ها، نفت و پتروشیمی، ناترازی‌هایی بین عرضه و تقاضای ارز به وجود آمد که همه این موارد و همچنین شوکهای روانی که به دلیل تصمیم آژانس بین المللی انرژی اتمی و قطعنامه‌ای که به ناحق علیه جمهوری اسلامی صادر کرد موجب ایجاد جو روانی علیه ایران ایجاد شد.

وی همچنین به جریان تعهدات ارزی صادر کنندگان نیز اشاره داشته و تاکید کرده که تا پایان تیرماه که برای آنها فرصت تعیین شده، باید با شتاب بیشتری ارز خود را برگردانند.

در هر صورت رئیس کل بانک مرکزی معتقد است شوک بازار ارز موقتی و گذرا است. به گفته وی در صورت نیاز بانک، مرکزی در بازار ارز مداخله خواهد کرد.

آخرین نرخ های اعلامی امروز از این حکایت دارد که نرخ دلار که از ۲۰ هزار تومان در ساعات آغاز به کار بازار عبور کرده بود به کانال ۱۹ هزار تومان برگشته است و اینکه این روند طی روزهای آتی نیز ادامه خواهد داشت یا دستخوش تغییراتی می‌شود هنوز مشخص نیست و می‌تواند عمدتا به عملکرد بانک مرکزی در بازار بستگی داشته باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
0
6
كي بايد به اين سوال جواب مردم يا دولت ؟!
از هر لحاظ به مردم فشار مي اوريد سالها زحمت و درس و هزينه هاي تحصيل در داخل و خارج و اكنون سرباز شدن بدون ذره اي استفاده درست نه پولي نه حقوقي
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
0
4
جالب است جای پرسش کننده و پاسخ گو عوض شده .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
0
3
یکبار موسسات مالی اعتباری را از جیب مردم دادند الان هم از جیب مردم بابت ان 7 نفر دزد که پولهای بانک را بر نمیگردانند و بقیه دزدان
roham
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
0
4
تورم
ناشناس
|
France
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
0
5
دليلش فقط و فقط دولته .
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
0
0
افزایش بی رویه در بورس که دولت ازآن حمایت میکند اثر روانی بسیار بدی مبنی بر از دست دادن روزانه 5 درصد از ارزش پول ملی دارد درحالی که این افزایش هیچ منطق اقتصادی ندارد و این باعث هجون مردم به بازارهای موازی مثل مسکن طلا و دلار میشود و به تورم نیز دامن میزند. دولت باید جلوی این افزایش افسارگسیخته را بگیرد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین