کد خبر: ۶۵۷۶۹۰
تعداد نظرات: ۲۷ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳
جعبه سیاه پرونده کشتیرانی، آخرین حلقه بازداشتی‌های یک پرونده فساد

بازداشت جعبه سیاه کشتیرانی؛ هدررفت ۶۸۰ میلیون دلار یا یک قرارداد ضعیف/ ماجرای رشوه ۴ میلیون‌دلاری چه بود؟

ارزش هر فروند کشتی نو و تازه‌نفسی که به یونان تحویل داده شد، ۱۷۰ میلیون دلار بود؛ بنابراین در مجموع این چهار کشتی، ۶۸۰ میلیون دلار ارزش داشت که به این ترتیب از ید اختیار شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی خارج شد. یک منبع آگاه با اشاره به بازداشت یک‌شبه «م. س»، مدیرعامل وقت کشتیرانی، از سوی سازمان بازرسی برای تعیین‌تکلیف این کشتی‌ها می‌گوید: علت برکناری یکباره مدیرعامل وقت کشتیرانی نیز به دلیل همین پرونده بود.
آفتاب‌‌نیوز :

اواسط آبان ۱۳۹۸ خبر رسید که مدیرعامل سابق کشتیرانی به اتهام دریافت رشوه چهار‌میلیون‌دلاری بازداشت شده است. هرچند امروز آن مقام مسئول دیگر بازداشت نیست و تبرئه شد، اما ماجرایی که به‌خاطر آن پایش به بازداشت کشید، دامن دیگران را گرفت. «ع. ا. غ»، مدیرعامل شرکت حمل فله کشتیرانی، به‌عنوان آخرین حلقه از بازداشتی‌های پرونده فساد مالی و حقوقی در شرکت کشتیرانی ایران، روز سوم تیر بازداشت شد. پیش‌تر از افراد دیگری که در این باند قرار داشتند، بازخواست شده و بعضا بازداشت شده بودند. در این بین، پای کشتی‌های یونانی معروف در میان بود.

ماجرا چه بود؟

ماجرا از قرارداد انعقاد خرید ۱۰ فروند کشتی فله، کانتینر و تانکر از شرکت هیوندای کره‌جنوبی آغاز شد. در دوره قبلی تحریم‌ها، «م. د»، مدیرعامل وقت شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی، قراردادی با کره‌جنوبی منعقد می‌کند و پیش‌پرداخت آن را نیز می‌پردازد. اما با وقوع تحریم، کره‌جنوبی اعلام می‌کند کشتی را تحویل نخواهیم داد. جالب آنکه حتی کمی بعد، تأکید کردند که نه‌تن‌ها کشتی‌ها را تحویل نمی‌دهیم، بلکه، چون باقی پول کشتی‌ها را نداده‌اید، جریمه هم می‌شوید. با این روند، قرارداد خرید کشتی از کره‌جنوبی ملغی شد.

بازداشت جعبه سیاه کشتیرانی؛ هدررفت ۶۸۰ میلیون دلار یا یک قرارداد ضعیف| ماجرای رشوه ۴ میلیون‌دلاری چه بود؟

با روی کار آمدن «م. س»، مدیرعامل پیشین شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، این مقام مسئول در رایزنی با هیوندای، موفق شد آن‌ها را متقاعد کند در قراردادی جدید، پول پیش‌پرداخت قرارداد قبل را به‌عنوان پیش‌پرداخت جدید بپذیرند و با پرداخت باقی پول به کمک بانک عامل (بانک ملت)، کشتی‌ها را تحویل بدهند. یک منبع مطلع در گفتگو با «شرق» اعلام می‌کند که با گذشت یک سال و نیم، شرکت هیوندای اعلام کرد کشتی‌ها آماده است. شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز با پرداخت باقی پول، دو کشتی تانکر و کشتی فله و کانتینر تحویل گرفت. این منبع آگاه با اشاره به تحریم دوباره ایران پس از خرید کشتی‌ها افزود: تحریم دوباره سبب شد کشتیرانی نتواند از کشتی‌های جدیدی که خریداری کرده، استفاده کند. در این بین، «ع. ا. غ» خطاب به مدیرعامل وقت اعلام کرد که بهتر است این کشتی‌ها را اجاره دهیم. این پیشنهاد با مخالفت «م. س» همراه شد؛ او معتقد بود ایران بزرگ‌ترین ناوگان منطقه را دارد و به همین دلیل هم می‌تواند نسبت به حمل بار در منطقه اقدام کند. او از بهانه‌جویی «ع. ا. غ» گفته و ادامه می‌دهد: «ع. ا. غ» شرکت کشتیرانی «آ» را به علت وجود مونوپلی در منطقه، مانع آن می‌داند که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران امکان باربری در منطقه را به انجام برساند. با این اقدام «م. س» را قانع می‌کنند تا کشتی‌های فله و کانتینر را اجاره دهند.

اجاره ۴ کشتی فله به یونانی‌ها

این منبع آگاه به امضای قرارداد اجاره کشتی‌ها به یونان پرداخته و می‌افزاید: شرکت یونانی «ماروین» چهار کشتی فله ایران را بدون پروتکل‌های قراردادی سفت و سخت، تحویل می‌گیرد. ناقص‌بودن این قرارداد در سطحی بود که «م. س» و «س. ت»، معاون فنی و بازرگانی وقت کشتیرانی، حاضر به امضای آن نمی‌شوند و این قرارداد اجاره با امضای «ع. ا. غ» منعقد می‌شود.

ادعای مالکیت بر کشتی‌ها پس از ۲ سال

او می‌افزاید: شرکت ماروین از همان ابتدا از پرداخت اجاره‌بها سر باز می‌زند و با گذشته دو سال از انعقاد این قرارداد، ادعای مالکیت این چهار فروند کشتی فله را می‌کند. از آنجا که به‌واسطه تحریم‌ها، ایران نام کشتی‌های تحویلی از هیوندای را تغییر نداده بود تا امکان تردد آن‌ها وجود داشته باشد، یکی از این کشتی‌ها با نام «بالتیک‌هارمونی» این فرصت را در اختیار یونان می‌گذارد که بتواند روی ادعای مالکیت مانور دهد.

هدررفت ۶۸۰ میلیون دلار یا یک قرارداد ضعیف

این منبع آگاه با اشاره به ارزش این کشتی‌ها می‌گوید: ارزش هر فروند کشتی نو و تازه‌نفسی که به یونان تحویل داده شد، ۱۷۰ میلیون دلار بود؛ بنابراین در مجموع این چهار کشتی، ۶۸۰ میلیون دلار ارزش داشت که به این ترتیب از ید اختیار شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی خارج شد. او با اشاره به بازداشت یک‌شبه «م. س»، مدیرعامل وقت کشتیرانی، از سوی سازمان بازرسی برای تعیین‌تکلیف این کشتی‌ها می‌گوید: علت برکناری یکباره مدیرعامل وقت کشتیرانی نیز به دلیل همین پرونده بود.

جعبه سیاه پرونده کشتیرانی، آخرین حلقه بازداشتی‌ها

از او می‌پرسم چرا «ع. ا. غ» که اتهام او در این پرونده محرز بود، بازداشت نشد و پستی بالاتر گرفت؟ او پاسخ می‌دهد: «ع. ا. غ» حکم جعبه سیاه این پرونده را برای شناسایی دیگر اعضای تخلفات گسترده در این شرکت داشت؛ بنابراین حتی به او، پست معاونت هم دادند تا از طریق آن به دیگر افراد متخلف دست پیدا کنند. در این پرونده فرد بازداشتی، «الف. ش»، معاون مالی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بود. اتهام او البته رشوه ۷۰‌میلیون‌دلاری بود که در نهایت با بازداشت وی در فرودگاه امام خمینی، از او بازپس گرفته شد.

پنت‌هاوسی در انزلی، جایزه امتیازدهی به رانت‌جویان

این منبع آگاه خبر می‌دهد که اتهام «ع. ا. غ» تنها مربوط به پرونده ماروین نیست (هرچند پرونده ماروین، پرونده اصلی است)، بلکه اتهام رشوه نیز در پرونده او وجود دارد. او توضیح می‌دهد: زمانی که وی مدیرعامل شرکت کشتیرانی خزر بود، چند بار رشوه گرفته بود. او از طریق لابی با بزرگان حمل بار منطقه، کشتی‌های فله را اجاره نمی‌داد و با دریافت رشوه، کشتی‌ها را برای آن افراد خالی نگه می‌داشت که مشکلاتی را برای صاحبان بار ایجاد کرده بود. یکی از رشوه‌ها دریافتی او، یک پنت‌هاوس در انزلی است. منبع آگاه دیگری در شستا نیز آبان سال گذشته به «شرق» خبر داده بود پیش از بازداشت مدیرعامل سابق کشتیرانی، طیف گسترده‌ای از بازداشت‌ها رخ داد که به بیرون درز نکرده بود. بااین‌حال، منابع دیگری از زمزمه‌های بازداشت حدود هفت نفر از مدیران شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خبر داده بودند. پیش‌تر گفته می‌شد که آگاهی کافی نداشتن «م. س» از امور مربوط به حمل‌ونقل دریایی و روابط پیچیده کشتیرانی، سبب شده بود او مورد سوءاستفاده اطرافیانش قرار گیرد و با تبدیل‌شدن به یک «ماشین امضا»، نادانسته پرونده‌های مالی قطوری را برای خود ایجاد کند که با پیگیری‌های «شرق» مشخص شد در پرونده مذکور که دردسر‌ساز هم شد، «م. س» حاضر به امضای قرارداد اجاره چهار کشتی فله به شرکت ماروین یونان نشده بود. منبع آگاهی دیگری در گفتگو با «شرق» از ارتباط پروند‌ه‌های تودرتو در شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با پرونده مهدی شمس، متهم در پرونده بابک زنجانی نیز خبر داده بودند. مهدی شمس در ماجرای مذاکرات برای خرید از شرکت هیوندای کره حضور داشت. با‌این‌حال به نظر می‌رسد کلاف تحریم‌ها، بسیاری از روند‌های اقتصادی کشور را با چالشی جدی مواجه کرده؛ چالشی که البته تنها راه آن، شفافیتی است که اکنون به‌واسطه دور‌زدن تحریم‌ها، خواب و خیالی بیش نیست.

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲۷
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
1
42
حالا متوجه شدم اینکه میگن تحریم ها فرصت است و نه تهدید یعنی چی !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
1
27
افراد رشوه بگیر در سطح کلان باید مصادره اموال خود وخانواده شوند وبعد هم به جوخه اعدام سپرده شوند.جای خلخالی خالی است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
0
16
الان در هر موردي اگر غير از اين باشه عجيبه.
از دم فساد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
0
21
یکی ما را لعنت کرده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
فکر کنم پدر دلسوزی بوده و دستش گاز گرفته شده
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
0
17
ابهامات زیادی در مورد اعضای کمیسیون اقتصادی و لابگری انها وجود دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
0
23
عجیبه که با این همه دزدی سرمایه این مملکت تموم نمیشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
0
23
خدا اخرعاقبت ملت رو بخیر کنه بااین همه مدیر...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
ببخشید هر کسی بره مدیر بشه، همین آش و همین کاسست، فرهنگ ما همینه، یکی دو نفر که نیستن، ملت اینجور بزگ شدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
0
19
روزی تمام جعبه سیاه ها بازخوانی خواهد شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
0
22
اینها را کی انتخاب می کند بکشوری که همه با فامیلی و سر کار میان از این بهتر نخواهد شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
0
20
لطفا از این ببعد"اگر" مدیری یا مسولی پیدا کردید ودزد وفاسد نبود اسمشو بنویسید
ح ز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
0
13
ک خ آفتاب نیوز با این خبر نوشتنش. آخه این چه مسخره بازیه که تو اسم افراد درآوردین؟
صفر یک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
0
13
پیش تر از اینها به کوچکتر از اینها جنگی راه می افتاد،اما مرگ بر امریکاچه منافعی برای سایرکشورها که شاید به رویایی نیز در باورهایشان نبود که یک شبه شصتد و هشتاد میلیون دلار از ملتی که خود در سایه تحریم هرروز در یک کارزار ویک سختی ویک تورم دیگر
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
0
7
لطف کنید دزدی را قانونی کنید تا مدیران زحمتکش ما دچار عذاب وجدان نشوند، و ملت هم اینقدر حرص و جوش نخورد
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
0
6
هر دم از این باغ بری میرسد تازه تر از تازه تری میرسد
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
1
5
با سلام
افراد دولتی بخصوص مدیران در صورت تخلف مالی و گرفتن رشوه و اختلاس حتی در مقادیر کم بایستی با حکم اعدام مواجه شوند تا دولتی پاک داشته باشیم.
ف ز!!
|
Canada
|
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
0
3
خلایق هر چه لایق... ما خودمون مسئول هستیم. از سال 1357 تا الان 1399 و بعد از این هر اتفاقی که افتاده و خواهد افتاد، خودمون یعنی ما مردم، مسئولش هستیم. برای تغییر باید ریشه رو زد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
1
1
این همان فرصت است که روحانی می گوید
مصطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
0
2
سلام
ع.اف.ق.س.ط چه جور گزارش کردنی است.اگر طرف شناخته میشه که این زحمت بابت چیست و اگر شناخته نمیشود، باز این زحمت برای چیست؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
0
5
به عنوان یه ایرانی احساس خواری کردم و اشک در چشمام جمع شد.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
0
2
اینا همش از برکات تحریم است
محمد از یزد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
8
0
سلام آقای رئیسی مملکت خراب است تو را بخدا لطفا از نیروهای انقلابی و مومن بیشتر استفاده کنید نیروهای امنیتی قدیمی همه رو درباسی با هم دارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
1
3
خدایا دست بی عرضه ها بی انصاف ها بی غیرت ها بی وطن ها و همه کسانی که خودشان را روی این کشور انداخته اند و خون مردم را می مکند و جیب ها را خالی کرده اند از کشور ما کوتاه کن
Davood
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
0
5
مدیری که به مسایل دریانوردی اشنا نبوده چطور مدیر کشیرانی شده بوده که اطرافیان ازش سو استفاده کنن بشه ماشین امضا غلط کردن اینجور ادمی رو مدیر کنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
0
3
اتفاقا همچین آدم ناواردی رو انتخاب کردن تا بتونن سواستفاده کنن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
0
4
جالبه در کشور ما هر چه قدر رشوه گرفتن سطح بالاتر باشه فقط در حد تذکر و عوض شدن پست و مقام است.دولت مردان خسته نباشید.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین