کد خبر: ۶۵۸۵۷
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۵
میدری، استاد دانشگاه علامه طباطبایی مطرح کرد

خلاء حضور بخش خصوصی در تدوین برنامه پنجم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به دنبال تشکیل شورای عالی 27 نفره تدوین برنامه پنجم توسعه که با دستور رییس جمهوری انجام گرفت، ترکیب این شورا از سوی تعدادی از کارشناسان و صاحب‌نظران مسایل اقتصادی مورد نقد قرار گرفت.

احمد میدری استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار آفتاب درباره ترکیب شورای عالی تدوین برنامه پنجم با بیان این که «مشکل اساسی که در ترکیب شورای عالی تدوین برنامه پنجم توسعه وجود دارد ساختار کاملا دولتی آن است»، گفت: در حالی که دولت شعار خصوصی‌سازی را مطرح می‌کند باید در ساختار تصمیم‌گیری جایی هم برای بخش خصوصی قائل شود و از نهادهایی مانند اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و دانشگاه‌ها در این شورا حضور داشته باشند.

این کارشناس اقتصادی افزود: متاسفانه ساختار تصمیم گیری دولتی یک میراث سنتی است و به نظر نمی‌رسد در این کشور هیچ دولتی از این شیوه تصمیم‌گیری عدول کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ششم گفت: این شورای برنامه‌ریزی مانند نهادهای دیگری که باید غیردولتی باشند از فدراسیون فوتبال گرفته تا موسسه استاندارد متاسفانه کاملا دولتی است.

میدری تصریح کرد: اگر دولت معتقد به خصوصی‌سازی است باید اجازه دهد برای تهیه اسناد ملی مهمی مانند برنامه توسعه، بخش خصوصی حضور داشته باشد.

وی با اشاره به نقش بخش خصوصی در تهیه برنامه‌های توسعه در کشورهای دیگر گفت: در برزیل برای تهیه بودجه سالانه دولت 14 هزار نهاد غیردولتی در تصمیم‌گیری نقش دارند اما در ایران هیچ نهاد غیر دولتی برای تهیه بودجه حضور ندارد.

میدری در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به بحث تغییر و تحول در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گسست دیگری در ساختار برنامه‌ریزی در ایران به وجود آمده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین