کد خبر: ۶۶۵۱۵۵
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
انباشت مواد شیمیایی در بطن و مرکز شهرها و اماکن مسکونی خطرآفرین است

فاجعه‌ای دهشتناک‌تر از انفجار بیروت در کمین تهران/ انبار نفت شهران؛ یک بمب هیدروژنی روی گسل مشا+عکس

رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران اعلام کرد که به واسطه وجود انبار نفت در داخل بافت مسکونی شهران، فاجعه‌ای دهشتناک تر از بیروت در کمین تهران است. وی نوشت: فقط به عنوان یک‌ مثال به انبار نفت محله شهران که یک‌ بمب هیدروژنی داخل شهر و بر روی گسل زلزله مشا بنا شده توجه کنیم که انبار نفت شهران با مخازنی غول‌پیکر درست در بطن بافت مسکونی شمال غرب تهران در محله شهران قرار گرفته و هر روز حدود سیصد تانکر سی هزار لیتری حمل سوخت از ابر مخازن این انبار نفت بارگیری می‌کنند و سپس از وسط بافت مسکونی و خیابان‌ها و کوچه‌های شهران می‌گذرند و نهایتا وارد بزرگراه می‌شوند.
آفتاب‌‌نیوز :

مجید فراهانی در صفحه اینستاگرام خود با انتشار متنی نوشت: "تجربه انفجار بیروت تجربه ای بسیار تلخ و ناگوار بود که تاثیرات منفی آن دهه ها در بطن لبنان خواهد ماند. فراتر از هر حادثه و فاجعه درس آموخته ها و عبرت‌های آن باید مورد توجه قرار گیرد. حتما در اقصی نقاط گمرک‌های رسمی و یا اسکله‌های غیر رسمی، در مناطق ویژه اقتصادی و یا بنادر ساحلی و غیرساحلی کشور انبارهای مشابه انبار مواد شیمیایی بیروت یافت می شود که از این پس باید به عنوان یک بمب ساعتی نگریسته شود؛ اما علاوه بر اماکن یاد شده انباشت مواد شیمیایی در بطن و مرکز شهرها و اماکن مسکونی خطرآفرین‌تر است.

وی در ادامه افزود: اینجاست که شناسایی نقاط پرخطر در شهر تهران و ‌دیگر شهرها و احتمال بروز فاجعه و برنامه‌ریزی برای خروج این بمب‌های ساعتی از شهر را بایست از دولت و مدیریت شهری طلب کنیم.

فاجعه‌ای دهشتناک‌تر از بیروت در کمین تهران| انبار نفت شهران؛ یک بمب هیدروژنی+عکس

فراهانی با بیان اینکه عدم رعایت پروتکل های نگهداری و انباشت انبوه مواد شیمیایی در شهر می تواند در یک لحظه تمام نظامات یک جامعه و شهر را بر هم بریزد، اظهار کرده است: باید موضوع خروج تأسیسات پرخطر از شهر تهران بیشتر از گذشته در دستور کار قرار گیرد و شهرداری با کمک دولت باید برای تحقق آن کمر همت ببندد.

وی در ادامه این پیام آورده است: فقط به عنوان یک‌ مثال به انبار نفت محله شهران که یک‌ بمب هیدروژنی داخل شهر و بر روی گسل زلزله مشا بنا شده توجه کنیم که انبار نفت شهران با مخازنی غول‌پیکر درست در بطن بافت مسکونی شمال غرب تهران در محله شهران قرار گرفته و هر روز حدود سیصد تانکر سی هزار لیتری حمل سوخت از ابر مخازن این انبار نفت بارگیری می‌کنند و سپس از وسط بافت مسکونی و خیابان‌ها و کوچه‌های شهران می‌گذرند و نهایتا وارد بزرگراه می‌شوند.

وی با بیان اینکه سال 87 یکی از این تانکرهای 30 هزار لیتری بنزین در بلوار شهران واژگون شد و سوخت آن، اطراف خانه‌های مسکونی تخلیه شد. 29 فروردین و اسفند سال 85 هم دو حادثه مشابه در شهران رخ داد که یکی اطراف مجتمع کوهپایه و آن یکی در شهر زیبا بود، ادامه می دهد: مجددا در سال ۹۵ نیز یک تانکر 32 هزار لیتری در میدان دوم شهران واژگون شد و شاید بخت با شهرانی‌ها یار بود که بنزین‌ها روانه فضای سبز شد و درختانش را برای همیشه خشک کرد اما نکته اینجاست که این بخت قرار نیست همیشه یار غار شهران و تهرانی‌ها باشد.

رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران تاکید کرد: فقط کافی است یکی از تانکرها یا خودروی ‌حمل آن‌ هنگام سوخت‌گیری در کنار مخازن دچار حادثه شود، آنگاه با انفجار سریالی مخازن سوخت یکی پس از دیگری فاجعه‌ای بزرگ‌تر از بیروت به سر تهران می‌آید.

فاجعه‌ای دهشتناک‌تر از بیروت در کمین تهران| انبار نفت شهران؛ یک بمب هیدروژنی+عکس

وی ادامه می دهد: تصور کنید در زمان بارندگی و وقتی زمین لغزنده است، یکی از تانکرها بر اثر لغزندگی زمین واژگون شود. با کوچکترین جرقه آتشی که به راه می‌افتد مهار نکردنی است. «به تعداد تردد تانکرها خطر واژگون شدن آنها وجود دارد و می‌توان گفت این خطر هر روز نزدیک به 300 بار شهران را تهدید می‌کند و هیچ‌کس هم حواسش به جان و مال مردم نیست.

فراهانی در ادامه افزوده است: ساخت انبار نفت به سال 1353 برمی‌گردد ‌و قریب به نیم قرن پیش شهران در حاشیه حریم تهران بیابانی بیش نبود و انبار نفت شهران و مخازن عظیم الجثه آن در بیابان بنا شدند. سال‌ها می‌گذرد و توسعه شهر اجتناب‌ناپذیر شده و حالا، صحیح یا غلط انبار نفت شهران درست در وسط بافت مسکونی قرار دارد و صدها خانه عمودی با یکی از مهم‌ترین مراکز تأمین سوخت پایتخت همسایه شده‌اند.

وی در پایان یادآور شد: خطر بیخ گوش نه فقط شهرانی‌ها بلکه همه تهرانی‌هاست اما همه ماجرا این نیست و تردد روزانه ده‌ها تانکر 30 هزار لیتری بنزین از دل بافت مسکونی یک روی سکه است و روی دیگر فاجعه قرارگرفتن مخازن عظیم انبار نفت بر روی گسلی است که بر اساس آمار سالهاست که آبستن زلزله‌ای ویرانگر است که با فعالیت گسل مشا تلفات انفجار انبار نفت در شهران بسی بیش از زلزله تهران خواهد بود که فاجعه بیروت نشان داد مطالبه خروج انبارهای مواد شیمیایی از شهرها همچون خروج انبار نفت از شهران امروز نه یک‌مطالبه محلی، بلکه مطالبه ای ملی است."

فاجعه‌ای دهشتناک‌تر از بیروت در کمین تهران| انبار نفت شهران؛ یک بمب هیدروژنی+عکس

فاجعه‌ای دهشتناک‌تر از انفجار بیروت در کمین تهران| انبار نفت شهران؛ یک بمب هیدروژنی روی گسل مشا+عکس

فاجعه‌ای دهشتناک‌تر از انفجار بیروت در کمین تهران| انبار نفت شهران؛ یک بمب هیدروژنی روی گسل مشا+عکس

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
45
19
رفتارهای ...گرا دادن به دشمن شروع شده است. بابا اینها را محرمانه به مسئولین بگید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
منفی هاتو بشمار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
متاسفانه اینجور تحلیلها نشون دادن نقطه ضعفها میباشد دوما در تمام دنیا در چنین محفظه هایی نگهداری میشه فقط به فقط اگه به قصد خرابکاری کاری انجام بشه فاجعه آمیزه اما در بیروت روش نگهداری اون مواد به خصوص چندین مورد نوع مختلف در مکانهای نزدیک بهم اونم موادی که قابلیت اشتغالشون بالابوده اصلا قابل قیاس نیست در ثانی حالا در این وضعیت اقتصادی مثلا در توان دولت هست تا امثال اینهارو از اطراف شهرها جمع کنه اگه از همین حالا استارت ساخت مخازنشو بزنن برای کل ایران ده بیست سال طول میکشه خیلی از این مخازن اگه از اطراف شهرها جمع بشن برای احتیاجات روزمره همه دچار مشکل میشیم وهر چه این مخازن از شهرها دورتر بشه هزینه حمل نقل بیشتر بر روی قیمت اون تاثیر داره پس بیخودی نسنجیده کسی تایید وتکذیب نکنه منم مثل همه شماها نگرانم ما هم در همین شهرها خانواده داریم واگه اتفاقی بیفته همه تحت تاثیرهستن اما این چیزی نیست که مثلا داریوش خان میگه اگه اتفاق افتاد همگان بدانند خوب که چی مگه میشه یکشبه همه چیز تعطیل کرد وبرد جای دیگه در وضعیت اقتصاد سالم خوداین چندین سال زمان لازم داره با این اقتصاد که دیگه هیچ پس الکی نظر ندیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
شما بچه ها یادتون نمیاد اوایل جنگ وقتی موشک یا بمبی می‌خوردیم. اخبار می‌گفت خوشبختانه یک کیلومتر اونورتر خورد. دفعه بعد صاف می‌زدند همانجا. این یعنی ناخواسته گرا دادن. حالا هم آدرس دادن محلهای خطر ناک یجور گرا دادن است. بعداً متوجه میشوید. بیخودی منفی ندهید.
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
یعنی اگر ایشان نمیگفتند، به قول شما دشمن از محل این انبارها مطلع نمیشد!!!!؟؟؟
داریوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
3
32
خیلی خوبه در رسانه ها منتشر شده تا اگر فردایی برای این انبار اتفاقی افتاد، همگان بدانند که در چنین روزی درباره این خطر هشدار داده شده بود
تهرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
1
13
در شرق تهران ابتدای جاده لشکرک,
خطر در کمین سرازیر شدن نفت مخازن به مناطق جنوب انبارها ..
اسماعيل يكتا( كارشناس بين المللي نفت)
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
2
9
با سلام و احتراما :
بنده با سابقه سي سال نفت لازم است كمي توضيح بدهم. نگراني همه قابل درك وقابل تامل است .اما واقعيت هاي جامعه ايران و نوع مواد نفتي در مخازن مربوطه و نوع انتقال وعملكرد بسيار پيچيده تر از آن است كه :
1- حتي در صورت داشتن اقتصاد كلان و بودجه بيش از بيست ميليارد دلاري حداقل بيست سال لازم است تا انتقال مخازن نفتي به خارج از شهرها انجام گردد.
2- فقط فرآورده بنزين و مخزن گاز قابل انفجار است - بقيه آتش گرفته ودر همانجا ميسوزند تا خاموش بشوند يا تمام شوند.( اينترنت را جستجو كنيد)
3- مخازن نفت وگاز سراسر كشور از نظر ايمني و اتصالات ارت زميني مرتبا در حال كنترل هستند( لذا نگران صنعت نفت نباشيد)
4- با برنامه ريزي و كنترل كيفيت بسيار عظيمي تمامي شرايط انتقال مواد نفتي ( خطوط لوله و پخش و پالايشگاهها)در سراسر كشور را بطور شبانه روزي و ساعت به ساعت )پايش ميشود.
5- در ايران اغلب حوادث چه نفتي وچه غيره در اثر بي دقتي وعدم رعايت اصول اوليه ايمني وبهداشتي و خطاي محرز انساني و كمبود كارشناس واقعا دلسوز اتفاق ميفتد. يعني در صنعت نفت وهواپيما اصل اول ايمني است ولاغير.

لذا اين مملكت مال ما است . هراتفاقي بيفتد براي همه مان تاثير گذار است.دانش كاري و اخلاقي خود را در قبال كشور و سازمان وخانواده اصلاح نماييم و تلاشي ديگر نماييم.. نماينده محترمي كه گفتند بمب هيدروژني مخازن . بنظر ميرسد يا از دانش نوع بمب هيدروژني نميدانند ويا مواد نفتي را خوب نميشناسند. ويا نميدانند انتقال مخازن از يك محل به محلي ديگر چه برنامه وبودجه بزرگي ميخواهد.براي ساخت فقط يك مخزن بنزين همانند تاسيسات شهران حدود 55 ميليون دلار و يكسال زمان لازم است موادش به كنار.
خاطرمان باشد براي پيشرفت هر كشوري دونسل بسيار فداكار لازم است تا نسل سوم وببعد در امنيت وسعادت وخوشي وشادي زندگي كنند.

با آرزوي بهروزي و شادكامي تمام ملت خوب ايران
ايام به كام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
5
14
از اول سال ۲۰۰۶ تا حالا کنترل بندر بیروت رسما و عملا در دست حسن نصراله ست.از طرفی نتیجه دادگاه ترور حریری قرار بود اعلام علنی بشه.....
پاسخ ها
عابد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
شستشو شده مغزی هستید... والا هر آدم عاقلی قبل از صحبت جستجوی منابع را می‌کند که حرف بیخودی نزند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
0
5
همین دو سه روزه. باز هم مثل خیلی چیزها فراموش می شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
4
8
باید کاری کرد که دشمن نداشته باشیم و هر روز نگران باشیم که دشمن بخواهد مشکل ایجاد کند اگر به دشمنی باشد هزار حادثه دیگر هم میشه ایجاد شود بهتر با همه دوست باشیم
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
0
3
من سال 53 در شرکت ایرانی فرانسوی فیدکو کار میکردم پیمانگار این مخازن بود یکی دیگر هم در ابتدای جاده لشگرک است با ضافه ده انبار دیگر در شهر ستان ها . مخازن سوخت منفجر نمیشوند فشار گاز های داخلی اش در اثر گرمای محیط مرتب به جند روش کنترل میشود تا کنون در جهان سابقه انفجار مخازن سوخت نداشتیم . تنها خطرش بمباران هوائی است که در مخزن شکاف ایجاد شود و محتویاتش آتش بگیرد هر آنچه بعنوان حادثه تا کنون رخ داده بی احتیاطی رانندگان حمل سوخت بوده که در مسیر انتقال حادثه آفریده اند بی جهت مردم را نگران نکنید البته خارج کردن انبار های سوخت از بافت شهری ضروری است . هیچ یک از مشتقات نفت خاصیت انفجاری ندارند مشتعل میشوند نه انفجار کپسول های گاز مایع خطر انفجار دارند که مقوله دیگری است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
2
1
فدا سرتون بیروت کمکمون میکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
1
3
مقصر کیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
0
3
فقط این نیست پارازیتهایی که شبانه روز روی سر مردم می ریزید که مبادا بی بی سی و غیره را ببینند از کرونا و بمب هم بدتره
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین