کد خبر: ۶۶۵۹۲۴
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶
فضای بعد از انتخابات آمریکا فصل جدید گفت و گو با ایران خواهد بود؟

ادعای پیشرفت در مذاکره بین ایران و امریکا؛ میانجگری آلمان میان تهران و واشنگتن؟

روزنامه النشره لبنان چاپ بیروت در گزارشی با عنوان «مذاکرات امریکایی-ایرانی به پایان خود نزدیک می‌شود و لبنان در انتظار است» از میانجگری آلمان میان تهران و واشنگتن خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه النشره لبنان چاپ بیروت در گزارشی با عنوان «مذاکرات امریکایی-ایرانی به پایان خود نزدیک می‌شود و لبنان در انتظار است» از میانجگری آلمان میان تهران و واشنگتن خبر داد.

این روزنامه به‌نقل از منابع خود اعلام کرد که مذاکرات امریکایی-ایرانی به وساطت آلمان در حال انجام است و به مرحله پیشرفته‌ای رسیده است. آلمان نقش میانجی را به‌شکل مستقل و نه بخشی از کشورهای اروپایی در این مذاکرات ایفا می‌کند.

ادعای پیشرفت در مذاکره بین ایران و امریکا؛ میانجگری آلمان میان تهران و واشنگتن؟

همه این مذاکرات را رد می‌کنند و این همان اتفاقی است که در گذشته نیز رخ داد، همه وجود مذاکرات را رد می‌کردند تا به یک باره تصویر مشترکی از محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و جان کری همتای سابق وی منتشر شد.

به‌گفته این منابع، این گفت‌وگوها به پایان خود نزدیک می‌شود، این به معنای آن نیست که به مرحله بهبود شرایط در روابط طرفین رسیده‌ایم، بلکه برعکس تنش در منطقه میان ایران و امریکا به اوج خود می‌رسد به‌طوری که طرفین از دستاوردهای مشخصی برخوردار شوند تا در پایان مذاکرات به آنها کمک کند. دیروز همچنین اعلام شد که هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان امروز به روسیه سفر می‌کند تا درباره برجام و سایر موضوعات مهم بین‌المللی و منطقه‌ای با همتای روس خود به مذاکره و گفت‌وگو بنشیند.

به‌گزارش ایرنا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا هم دوشنبه شب در جمع خصوصی حامیان خود اعلام کرده که در صورت پیروزی در انتخابات آتی، ظرف چهار هفته به توافقی با ایران دست می‌یابد. در این میان اظهار نظر پنجشنبه محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری بازتاب گسترده‌ای یافت. او گفته بود: «با علامت‌هایی که از کشورهای اروپایی و آسیایی و دیگران دریافت کرده‌ایم در روزهای پایانی تحریم قرار داریم.»

مرعشی: فضای بعد از انتخابات آمریکا فصل جدید گفت و گو با ایران خواهد بود

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی ایران نیز در گفت وگو با ایرنا پیش بینی کرد نتیجه انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آمریکا هر چه باشد، موجب آغاز فصل تازه ای از گفت وگوها میان تهران و واشنگتن در قالب مذاکرات چندجانبه خواهد شد زیرا ایران کشور قدرتمند منطقه است.

«سیدحسین مرعشی» گفت: خیلی از سیاستمداران دنیا به انتخابات آمریکا علاقه‌مند هستند، به آن صحنه نگاه می‌کنند و دل‌شان می‌خواهد ترامپ شکست بخورد. تنها ما چنین شرایطی نداریم. دلیلش هم این است که آقای ترامپ، یک سیاستمدار دارای طرح و نقشه مشخص نیست و فرد معمولی (نرمال) تلقی نمی‌شود. رفتارهای او هم قابل پیش بینی نیست. او تنها برجام را به هم نزده است. مثلا در اوج فراگیری کرونا در دنیا، از سازمان مرجعی که در بهداشت جهانی نقش ایفا می‌کند خارج شد. او می‌توانست به موقع در مورد اختلاف‌هایش با آن سازمان تصمیم گیری کند، اما الان تصمیم گرفته به سازمان بهداشت جهانی پول ندهد. دقیقا در اوج فراگیری یک بیماری که برای اولین بار، همه جهان را در بر گرفته است، رئیس جمهور آمریکا، همکاری با این سازمان مرکزی که هدایت امر سلامت دنیا را پیگیری می‌کند، به هم می‌زند. با این حال الزاما تباید تصور کرد که سیاست در کاخ سفید با تغییر آقای ترامپ، ۱۸۰ درجه به نفع ایران تغییر خواهد کرد. نه، این خیلی ساده انگارانه است. یکی از مسائل ایران و آمریکا، مسئله هسته‌ای بوده است؛ اما ما همیشه سه چهار مسئله دیگر هم با آمریکایی‌ها داشته‌ایم. در آغاز مذاکرات قبلی میان ایران و آمریکا که در مسقط پایتخت عمان پیگیری می‌شد، پیشنهاد آمریکایی‌ها این بود که مذاکرات جامع باشد و همه مسائل فیمابین از هسته‌ای، امنیت خاورمیانه، تروریسم، حقوق بشر و کلیه موضوعاتی که اختلاف نظر در موردشان وجود داشته را دربر بگیرد. اما ایران سیاست خیلی روشنی داشت که تنها در مورد مسئله هسته‌ای گفت‌وگو می‌کنیم.

ایران امروز، ایران قبل از سال ۹۲ نیست، حتی ایران سال ۹۶ هم نیست. ایران هم تجربه جدیدی از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا کسب کرده است. تجربه ما تا سال ۹۲، تنها تحریم‌های سازمان ملل بود. فرض بر این بود که تحریم‌های سازمان ملل به دلیل این که رنگ و بوی قانونی دارد، اثراتی بر کشور ما گذاشته است. امروز اما معلوم شده تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اعمال تحریم‌های ثانویه می‌تواند از تحریم‌های مصوب شورای امنیت هم سخت‌تر باشد. به نظرم چه آقای بایدن انتخابات را ببرد و چه آقای ترامپ انتخابات آمریکا را ببرد، ما بعد از نوامبر یا همان آبان، باید وارد مرحله جدیدی از روابط بین‌المللی‌مان شویم. چون هم ما تجربه‌ای داریم و هم دولت جدیدی در آمریکا روی کار می‌آید. ما در این دوره با ترامپی که بدعهدی کرده بود، نمی‌توانستیم وارد گفت‌وگوی موثری شویم. اما چه آقای بایدن رای بیاورد و چه آقای ترامپ دوباره رای آورد، حتما فصل جدیدی از گفت‌وگوها در قالب ۱+۵ (پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان) یا ۴+۲ شروع خواهد شد. هم آمریکایی‌ها به این گفت‌وگوها نیاز دارند، هم ایران به این گفت‌وگوها تمایل دارد. فضای بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نظرم فضای شروع گفت‌وگوی جدید خواهد بود.

وی افزود: شما را به حرف آقای جان بولتون ارجاع می‌دهم که گفت آقای ترامپ، هنوز هم عاشق مذاکره با ایران است. درست است، نمی‌شود به ترامپ اعتماد کرد؛ اما ایشان خیلی خاص است. به نظرم ممکن نبود هیچ رئیس جمهوری در آمریکا برای دیدار با رهبر کره شمالی، دو سه سفر انجام دهد. از کشور خودش خارج شود و به سنگاپور برود. آمریکایی‌ها اصلا این کار را نمی‌کردند که به خاطر دیدار با آقای اون، به سنگاپور بروند. یک بار هم که اصلا به مرز مشترک رفت و پایش را آن طرف گذاشت. این کارها خیلی غیرمتعارف است. معلوم است که کره شمالی، خودش نیست. کره شمالی، چین است. اصلا این کشور، کجای سیاست قرار دارد!؟ آخرش چه شد؟ این که چند بار رفتید و آمدید و عکس هم گرفتید، آخرش چه شد!؟

ربیعی: ترامپ برای آغاز دیپلماسی موفق با ایران چهار سال فرصت داشت

«علی ربیعی»، سخنگوی دولت روز سه‌شنبه در پاسخ به سوال ایرنا درباره ادعای دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه در صورت انتخاب مجدد در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در آبان ماه، به سرعت با ایران به توافق خواهد رسید، گفت: آقای ترامپ چهار سال فرصت داشت که با انتخاب یک مسیر درست، توافق شده و قانونی، دیپلماسی موفقی را با ایران آغاز کند. او نه تنها این کار را نکرد بلکه بدترین خطاهای آمریکا را در دهه‌های گذشته مرتکب شده است. حتی اگر ترامپ برای بار دوم انتخاب شود، تا وقتی به سیاست فشار بر ایران ادامه دهد، هیچ موفقیتی در رسیدن به توافق بدست نخواهد آورد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اظهار داشت: در صورت تداوم سیاست خصمانه علیه ملت ایران، آماده ایم که مقاومت حداکثری ایران را تا هر زمان که نیاز باشد، ادامه دهیم. اگر ترامپ در مسیر جبران اشتباهات گذشته، جدی باشد از آن استقبال می‌کنیم، اما به نظر نمی‌رسد که ادعای اخیر او، هدفی فراتر از جلب رای در انتخابات داشته باشد.

ربیعی همچنین درباره ادعای یک افسر اطلاعاتی آمریکا درباره دخالت ایران، روسیه و چین در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: ادعای بی‌پایه دخالت ایران در انتخابات آمریکا، به منظور استفاده انتخاباتی از ایران‌هراسی است. همانگونه که بارها تکرار کرده‌ایم، جمهوری اسلامی ایران هیچ علاقه‌ای به مداخله در سیاست‌های حزبی در آمریکا ندارد و هیچ مزیتی در برتری یکی از دو حزب آمریکا بر دیگری نمی‌بیند.

ربیعی همچنین در پاسخ به سوالی درباره پیامدهای ارائه قطعنامه آمریکا به شورای امنیت برای تداوم تحریم تسلیحاتی ایران تصریح کرد: آمریکا به اعتراف رهبرانش از برجام خارج شده و تا زمان بازگشت کامل به آن و انجام تمامی تعهداتش، هیچ حقی چه در ارتباط با متن توافق و چه مرتبط با قطعنامه شورای امنیت ملل متحد در حمایت از آن ندارد.  رژیم آمریکا به خوبی می‌داند که این تلاش مخرب، قانون گریزانه و بدخواهانه، به ناکامی فاجعه‌آمیز و منزوی کننده دیگری تبدیل خواهد شد و اصرار آمریکایی‌ها به تداوم این مسیر از پیش شکست خورده نمی‌تواند معنایی جز سماجت در برابر پذیرش واقعیت‌ها داشته باشد.  واقعیت این است که جامعه بین‌المللی مصمم در پاسداری از قوانین، توافقات و مقررات حاکم میان کشورها و سدی بلند و غیرقابل عبور برای آمریکا در متزلزل کردن پایه‌های ثبات و امنیت جهانی است. به نظر می‌رسد که سیاستگذاران گمراه در آمریکا حاضرند پافشاری به ناتوانی خود در درک حقایق بین المللی را تا جایی ادامه دهند که آمریکا و نحوه رهبری آن را بی‌اعتبارتر از همیشه کنند.

ربیعی تاکید کرد: اقدام آمریکا قبل از اینکه تهدید ایران باشد، استفاده از ساز و کار شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تهدید این شورا و به سخره گرفتن ساز وکار چند جانبه گرایی است. آمریکا می‌خواهد با استفاده از اهرم شورای امنیت علیه شورای امنیت و نهادهای بین‌المللی و ساز و کارهای چندجانبه اقدام کند. جمهوری اسلامی ایران آماده اثبات این موضوع است که کمترین مسامحه‌ای در ارائه پاسخی متناسب و قاطع به هرگونه اقدام تحریک آمیز و غیرقانونی نشان نخواهد داد.هر نوع قطعنامه‌ای در نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد غیرقابل قبول بوده و به استهزا گرفتن قوانین بین‌المللی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
50
9
اگر ما پايبند به اصول باشيم،
همواره با مستکبران که امروز سمبل آنها آمريکاست،
درگير خواهيم بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
اصول تونو برا خودتون نگه دارین مردم ارامش میخوان زندگی میخوان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
اگه به اصولتون هم پایبند بودید ادم دلش نمیسوخت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
اصول شما چیه که همش به اختلاس و دزدی ختم میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
1
41
ما دنبال درگیری نیستیم دنبال زندگی کردن و ارامش هستیم فکر نکنم چیز زیادی خواسته باشیم
طباطبایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
0
18
پروتکول جهانی بهداشتی." اری "

"نه "
به دیگر پروتکول های جهانی اقتصادی. سیاسی
فرهنکی و .......

تا کی غفلت به تشویق مسکو ...
کرمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
2
19
تجربه تاریخی و جهانی
مذاکره سود مند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
1
12
وعده برا کمی ارامتر شدن فاجعه اقتصادی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
نه اینطور نیست ، تاریخ نشان داده که ما نرمش زیاد انجام داده ایم
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
4
18
من نمی دانم چقدر مذاکرات جدی است ولی می دانم هرچه بیشتر به تعویق بیفتد باید بیشتر امتیاز بدهیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
0
15
درست‌ترین و واقع‌گرایانه‌ترین حرف رو در روابط با امریکا ماهاتیر محمد زد که گفت: "امریکا گاوی هست که ما (مالزی) از شیرش خوردیم و شما (ایران) با شاخش درگیر شدید".
کاش همینو می‌فهمیدیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
این فقط مالزی نبود که ازشیر گاو امریکا استفاده کرد بلکه ژآپن،کره جنوبی،هند،چین،اندونزی وسنگاپور،مصر،اروپا ،کانادا وخلاصه اکثریت کشورهای دنیا از شیر امریکا استفاده کردندو شر و شاخش نصیب ما شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
2
3
مذاکرات امریکایی-ایرانی به پایان خود نزدیک می‌شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
1
3
قضیه آزاد نکردن گروگانها در سال ۵۸ تا انتخابات بعدی آمریکا داره تکرار میشه اما نمیدونم اینبار گروگانها چه کسانی هستند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین