کد خبر: ۶۶۷۹۶۲
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷

معضلی به نام سگ‌های ولگرد

زمانی که حیوانات به خصوص سگ در کنار انسان و در فضاهای شهری و روستایی به صورت آزادانه و بدون‌قلاده‌گذاری تردد می‌کنند، با تکثیر جمعیت امکان جمع‌آوری و کنترل آن‌ها سخت می‌شود، سگ‌های ولگرد از جمله حیواناتی هستند که تردد آن‌ها در شهر و روستاها سلامت جامعه، امنیت و آرامش شهروندان را مختل می‌کند و باعث بروز مشکلات‌فراوانی برای شهروندان و کودکان می‌شود.
معضلی به نام سگ‌های ولگرد
آفتاب‌‌نیوز :

سگ‎های‌ولگرد با به‌هم ریختن ‌زباله‌ها و زباله‌گردی در سطح شهر و روستا و تردد در محیط‌ شهری باعث انتقال آلودگی و برهم زدن‌نظافت شهری و روستایی می‌شوند.

تردد سگ‌های ولگرد در سطح شهر یکی از مشکلات و دلایل نارضایتی عمومی مردم‌شهر و روستاها گزارش شده و لازم است در این زمینه اقدامات‌اساسی انجام شود.

نرگس عسگری، سرپرست مرکز بهداشت شهرستان شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: متاسفانه چهارمحال و بختیاری جزء استان‌هایی است که آمار حیوان‌ گزیدگی زیادی در آن گزارش می‌شود و در سال گذشته نزدیک به یک هزار مورد حیوان گزیدگی در شهرستان شهرکرد به ثبت رسیده است.

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان شهرکرد با مقایسه آمار حیوان گزیدگی در سه ماه ابتدای سال‌های ۹۸ و ۹۹، اظهار کرد: در سه ماه ابتدای سال ۹۸، ۲۹۲ مورد و در مدت مشابه سال جاری ۲۷۵ مورد حیوان گزیدگی در شهرستان ‌شهرکرد گزارش شده است.

وی نگرانی از حیوان گزیدگی را ابتلا به بیماری‌ هاری دانست و تشریح کرد: باتوجه به اینکه کنترل سگ‌های ولگرد برعهده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است و بهترین راه‌ در این خصوص راه‌اندازی سایت سگ‌های ولگرد است ولی تا زمان فراهم شدن کامل این امر به نحو مطلوب بایستی از تردد سگ‌های ولگرد در محیط‌های شهری و روستایی جلوگیری شود.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان شهرکرد در ادامه با تاکید به اینکه در خصوص قوانین خسارت حیوان گزیدگی، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها موظف هستند که اقداماتی در این زمینه انجام دهند تا شاهد کمترین موارد حیوان‌گزیدگی باشیم، عنوان کرد: در سال‌های‌گذشته هر چند وقت یک‌ بار حفاظ و قلاده‌گذاری سگ‌های‌ولگرد توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها انجام می‌گرفت و یا هشدار و تذکر نسبت به قلاده‌گذاری‌و منع تردد آزادانه سگ‌ها به افرادی که دارای سگ‌گله یا سگ‌خانگی بودند داده می‌شد اما این امر اخیرا کمرنگ شده است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین موارد گزیدگی از سگ‌های صاحب‌دار گزارش می‌شود و برخلاف تصور عموم که ممکن است، سگ‌های‌ولگرد بیشترین آسیب را به انسان بزنند، بیان کرد: متاسفانه بیشترین‌آمار حیوان گزیدگی در روستاها توسط سگ‌های صاحب‌دار که قلاده‌گذاری آن‌ها انجام نشده است و سگ به صورت دائم در محیط روستا درحال تردد بوده، گزارش شده است.

عسگری با بیان اینکه بیشترین گروهی که از حیوان گزیدگی آسیب می‌بینند، کودکان هستند، توضیح داد: بیشترین موارد حیوان گزیدگی در زمان‌بازگشایی مدارس گزارش می‌شود، همچنین خطر حیوان گزیدگی دامداران، کشاورزان و مشاغل مرتبط را تهدید و تحت آسیب قرار می‌دهد.

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان شهرکرد به افرادی که به هر دلیلی حیوان‌خانگی به خصوص سگ نگهداری می‌کنند، توصیه کرد: افراد باید اصول و قوانین لازم را در این زمینه رعایت و نسبت به قلاده‌گذاری سگ‌های گله اقدام کنند تا آن‌ها بدون حفاظ در محیط‌های شهری و روستایی به صورت آزادانه تردد نکنند زیرا موارد گزش این گونه حیوانات بسیار زیاد گزارش می‌شود.

وی با اشاره به نگهداری سگ‌های زینتی خاطرنشان کرد: این نمونه از سگ‌ها نیز موارد گزش دارند که این موضوع کمتر مورد توجه افراد قرار می‌گیرد و برخلاف تصور سگ‌های‌زینتی ممکن است به هر دلیلی مبتلا به بیماری باشند و باعث انتقال بیماری به انسان‌ها شوند و سلامتی انسان را تحت تاثیر خود قرار دهند.

عسگری خاطرنشان کرد: انتقال بیماری و حیوان گزیدگی الزاما مختص سگ‌ها نبوده و گربه و سایر حیوانات و جوندگان نیز می‌توانند باعث آسیب شوند.

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان شهرکرد با تاکید به اینکه افرادی که دچار حیوان‌گزیدگی می‌شوند حتما به منظور دریافت واکسن به مراکز بهداشت مراجعه کنند، یادآور شد: هر مورد گزش حیوانات هزینه بسیار زیادی به سیستم بهداشتی وارد می‌کند.

در ادامه داوود مومنی، سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه روند زنده‌گیری سگ‌های ولگرد به صورت مرتب توسط اکیپ تحت نظارت شهرداری انجام می‌شود، اظهار کرد: این روند زمان‌بَر است و به صورت مرتب در حال انجام پیگیری‌های لازم برای رفع این مشکل شهری هستیم.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای نظارت بر سگ‌گردانی در سطح شهرها و روستاها، بیان کرد: نظارت بر سگ‌گردانی به عهده شهرداری نیست ولی در نظر داریم پارکی برای حیوانات اهلی ایجاد شود تا افرادی که خواستار سگ‌ گردانی هستند به آن‌جا بروند و این اقدام در سطح شهر انجام نشود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۳۵ سگ در مرکز نگهداری سگ‌های بلاصاحب وجود دارد و دارو، درمان بیماری‌ها و تغذیه‌ آن‌ها مهیا شده ولی تاکنون عقیم‌سازی آن‌ها صورت نگرفته و این کار در حال پیگیری و در دست اقدام است.

مومنی گفت: سگ‌های بلاصاحب یا سرگردان در محدوده سایت دفن زباله در رحمتیه شهرستان شهرکرد نگهداری شده و تحت نظارت دامپزشک فعالیت می‌کند.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد در پایان یادآور شد: شهروندان در صورت مشاهده تردد سگ‌های ولگرد در محیط‌های شهری این موضوع را با بیان آدرس موردنظر و در وقت اداری به سامانه ۱۳۷ اطلاع دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین