کد خبر: ۶۶۸۹
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۸۴ - ۱۶:۲۰

تصویر روز

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب : در بزرگترین رویداد تلویزیونی تاریخ بشر، میلیونها نفر در کنسرتهای لایو 8 برای ریشه کنی فقر آواز همبستگی سرودند. کهکشانی از ستارگان موسیقی در این برنامه جهانی حضور داشتند.

صدها هزار نفر در ده شهر جهان از جمله لندن، فيلادلفيا، پاريس، برلين، ژوهانسبورگ، رم، توکيو و مسکو به تماشای اين کنسرتها آمده اند. برنامه های لايو 8 با برگزاری کنسرت در توکيو آغاز شد و کنسرت فيلادلفيا آخرين برنامه ای بود که به کار خود پايان داد.

از برجسته ترين لحظات اين رويداد هنری، اجرای زنده گروه پينک فلويد بود که برای نخستين بار پس از 24 چهارسال، ترکيب چهارنفره و اصلی آن با حضور راجر واترز، خواننده و آهنگساز قديمی اين گروه، بر روی صحنه قرار گرفت.

کنسرتهای لايو 8 در آستانه نشست رهبران هشت کشور صنعتی موسوم به گروه 8 که اين هفته در اسکاتلند ديدار می کنند، انجام شد و هدف آن جلب توجه و افزايش آگاهی درباره بحران فقر به ويژه در کشورهای آفريقايی بود.

کوفی عنان، دبير کل سازمان ملل متحد در هايدپارک لندن برای مدت کوتاهی به روی صحنه رفت و خطاب به حضار گفت: "شما سازمان ملل هستيد. تمام جهان به نشانه همبستگی با تهیدستان گردهم آمده است. من از طرف افراد فقير و افرادی که صدايشان را کسی نمی شنود، از شما تشکر می کنم." 

نلسون ماندلا، رهبر سابق آفریقای جنوبی در ژوهانسبورگ نیز اعلام کرد که مادامی که فقر و گرسنگی هست، آفریقاییان نمی توانند آرام زندگی کنند. وی از رهبران گروه هشت کشور بزرگ صنعتی جهان استمداد کرد فقر را به تاریخ بسپارند.

آقای ماندلا گفت: "مادامی که فقر زق زق می کند، آزادی واقعی را نخواهیم دهیم. اکنون فرصتی برای اقدام است. اکنون شما (رهبران گروه هشت) این قدرت را دارید که مانع از جنایت علیه بشریت شود."

کنسرت خيريه Live 8 (لايو 8) لندن با اجرای مشترک پل مک کارتنی و گروه يو 2 بعد از ظهر شنبه، دوم ژوئيه، در هايدپارک در مرکز اين شهر آغاز شد. بيش از دويست هزار نفر برای حضور در اين رويداد به هايدپارک سرازير شدند.

مدونا، کلد پلی، آر ای ام، ماريا کری، سر التون جان و گروه کين از جمله هنرمندانی هستند که در برنامه لندن به صحنه رفتند. پايان بخش برنامه لندن، اجرای دو گروه مشهور The Who و پينک فلويد بود و پل مک کارتنی نيز برای اجرای اختتاميه بار ديگر بر روی صحنه رفت.

بيل گيتس، بنیانگذار شرکت مايکرو سافت و بنیاد خیریه گیتس نيز در کنسرت لندن حضور داشت.

آقای گیتس گفت: " معتقدم اگر مشکلات و راه حل را به مردم نشان دهيد، آنها به حرکت در خواهند آمد. ما اين کار را (مبارزه با فقر) می توانيم انجام دهيم و وقتی فقر را شکست دهيم، آن بزرگترين کاری خواهد بود که بشريت انجام داده است."

بهزاد بلور، از خبرنگاران بخش فارسی بی بی سی که در محل برگزاری کنسرت حضور يافت، اعلام کرد که شرکت کنندگان با شور و احساس فراوان خواستار ریشه کنی فقر بودند.

اما به دليل آنکه برنامه ها بيش از زمان پيشبينی شده به طول انجاميد، اين نگرانی وجود دارد که هزاران نفر از حاضران بدون وسيله نقليه بمانند و به خانه های خود نرسند. يکی از سخنگويان شهرداری وست مينيستر، از نواحی مرکزی لندن که هايدپارک در آن قرار دارد، گفت در اين وضعيت احتمالا برخی از مردم شب را در پارک به صبح خواهند رساند.

در کنسرت هايد پارک، خواننده ها معمولا قبل از اجرای آهنگ خود، يک سخنرانی کوتاه در مورد فقر داشتند و تاکيد می کردند که شنوندگانشان از حالا بايد معنی آهنگ آنها را نوع ديگری درک کنند و اينگونه اظهارات، باعث ايجاد بغض و حسی عجيب در میان شرکت کنندگان می شد.

مدونا از حضار در هاید پارک پرسید: "آیا آماده انقلاب هستید؟ آیا آماده تغییر مسیر تاریخ هستید؟"

مدونا که همراه گروه کر خود سفید پوشیده بود، در کنار دختری جوان از اتیوپی ایستاده بود که به کمک اولین کنسرت خیریه باب گلدوف، Live Aid، از خطر مرگ ناشی از فقر نجات یافته بود.

وقتی ويل اسميت، خواننده و بازيگر آمريکايی، در فيلادلفيا از همه علاقه مندان به کنسرت های لايو 8 خواست که هر 3 ثانيه يک بار (به نشانه مرگ یک کودک از فقر مفرط) همزمان بشکن بزنند، تمامی شرکت کنندگان حاضر در کنسرت های هايدپارک، رم، پاريس، ژوهانسبورگ، برلين و فيلادلفيا منقلب شدند.

آقای اسمیت گفت: "ما همه متحد شده ایم. ما از هشت رهبر قدرتمند جهان می خواهیم به این تراژدی فقر پایان دهند."

بهزاد بلور می گويد که در موقع سخنرانی آقای اسميت، جمعيت حاضر در هايدپارک بسيار تحت تاثير اظهارات او قرار گرفته بودند و به راحتی می شد حس وحشتناک مرگ کودکان را در چهره های آنها مشاهده کرد.

در لندن نیز استینگ، خواننده بریتانیایی، آهنگ "هر نفس تو" را در مقابل تصاویری از رهبران گروه هشت خواند و در پایان به آنها در استانه اجلاس این هفته شان گفت: "ما ناظر شما هستیم."

به گفته خبرنگار بخش فارسی بی بی سی، امروز روزی است که تظاهرات از نوع ديگری بنيان گذاشته شده، تظاهراتی که در آن شعار تظاهرکنندگان، موسيقی است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین