کد خبر: ۶۶۹۳۳۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
برکناری ۲ شاهزاده و ۴ فرمانده نظامی توسط پادشاه عربستان به اتهام فساد

دستگیری‌های جدید در عربستان؛ مبارزه با فساد یا تحکیم قدرت؟

سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی روز سه‌شنبه ۱ سپتامبر (۱۱ شهریور) با صدور احکامی دو شاهزاده و چهار تن از فرماندهان نظامی این کشور را در جریان تحقیق بر سر فساد در وزارت دفاع از کار برکنار کرد.علت واقعی این برکناری‌ها روشن نیست. منتقدان محمد بن سلمان با دیده تردید به این اقدامات می‌نگرند.
آفتاب‌‌نیوز :

بر این اساس شاهزاد فهد بن ترکی بن عبدالعزیز آل سعود که فرماندهی نیروهای مشترک ائتلاف به رهبری عربستان را در یمن بر عهده داشت و پسرش شاهزاده عبدالعزیز بن فهد که فرماندار منطقه الجوف بود از پست‌های خود عزل شدند.

گفته می‌شود برکناری‌های اخیر براساس تحقیقات کمیته ضد فسادی انجام گرفته که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برای ردگیری «تراکنش‌های مالی مشکوک در وزارت دفاع» برپا کرده است.

دستگیری‌های جدید در عربستان؛ مبارزه با فساد یا تحکیم قدرت؟

محمد بن سلمان پس از رسیدن به مقام ولایتعهدی در سال ۲۰۱۷ میلادی کارزاری ضدفساد را به راه انداخت که طی آن شماری از برجسته‌ترین افراد خاندان پادشاهی شامل شاهزادگان، وزرا و تجار در هتل ریتز-کارلتون ریاض بازداشت شدند. بسیاری از آ‌نان پس از دستیابی به توافقی با حکومت برای پرداخت جریمه آزاد شده بودند.

به نوشته یورونیوز؛ محمد بن سلمان مقابله با فساد را یکی از ستون‌های اصلاحات جدید خود در کشور می‌داند. این در حالی است که منتقدان وی می‌گویند این تصفیه‌ها با هدف به حاشیه راندن رقبا و مهیا سازی موقعیت برای زمانی است که جانشین پدرش خواهد شد.

پیشتر در ماه مارس مقامات عربستان سعودی از دستگیری ۳۰۰ مسئول مملکتی شامل افسران امنیتی و نظامی به اتهام دریافت رشوه و سوءاستفاده از جایگاه دولتی خبر داده بودند.

در پی برکناری شاهزاده فهد، فرمانده نیروهای مشترک ائتلاف به رهبری عربستان در یمن، ژنرال مطلق بن سالم بن مطلق آل عظیمه جانشین وی شده است.

انگیزه دستگیری‌های جدید در عربستان؛ مبارزه با فساد یا تحکیم قدرت؟

دستگیری اعضای خاندان سلطنتی در عربستان و برکناری آن‌ها از پست‌های کلیدی در سال‌های گذشته پدیده نادری نبوده است.

شاهزاده فحد بن ترکی، فرماندهی نیروهای عربستان در جنگ یمن را در فوریه سال ۲۰۱۸ برعهده گرفته بود. این در حالی است که جنگ یمن در سال ۲۰۱۵ و به ابتکار ولیعهد عربستان، محمد بن سلمان آغاز شده بود.

سپردن رهبری ائتلاف نظامی عربستان در یمن به فحد بن ترکی در شرایطی صورت گرفت که صنعا همچنان در اختیار شورشیان حوثی بود.

شاهزاده فحد بن ترکی پیش از آن نیز در پست‌های کلیدی ارتش سلطنتی عربستان فعالیت می‌کرده است. او از جمله نظارت بر لشکر پیاده سلطنتی را برعهده داشته است.

فساد مالی یا تحکیم قدرت

به نوشته دویچه وله، گرچه فرمان برکناری این شش نفر از سوی ملک سلمان صادر شده است، اما تردیدی وجود ندارد که این اقدامات از سوی محمد بن سلمان صورت می‌گیرد.

محمد بن سلمان، ولیعهد ۳۵ ساله عربستان که عملا زمام امور این کشور را برعهده دارد، بارها اعلام کرده است که مبارزه با فساد در شمار اولویت‌های او در اداره کشور است.

آسوشیتدپرس در گزارشی تاکید کرده است که توضیح بیشتری پیرامون این "فعالیت‌های مشکوک مالی" در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است. در این گزارش همچنین آمده است، روشن نیست که آیا این افراد بازداشت شده‌اند یا وکیلی برای آن‌ها پیش‌بینی شده است.

در بیانیه دولت عربستان درباره برکناری این افراد آمده است که تحقیقات پیرامون این پرونده با مشارکت مسئولان دولتی و نظامی ادامه خواهد داشت و اقدامات ضروری پس از روشن شدن نتایج این تحقیقات صورت خواهد گرفت.

این خبرگزاری در ادامه گزارش خود نوشته است که منتقدان محمد بن سلمان در صحت اتهامات وارده به این افراد تردید دارند و این اقدامات را تلاش‌های او برای حذف رقبا و تحکیم قدرت خود می‌دانند.

لازم به یادآوری است که محمد بن سلمان پس از به دست گرفتن زمام امور کشور نیز با استفاده از اتهام مبارزه با فساد، دست به اقدامات مشابهی زده بود.

در سال ۲۰۱۷ به دستور محمد بن سلمان هتل مجلل رتیز− کارلتون ریاض تبدیل به زندان شد و شماری از مقامات بلندپایه و شاهزادگان خاندان سلطنتی برای چندین هفته در این هتل زندانی شده بودند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
0
0
به من چه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
0
1
باز دمشان گرم که جسارت در رودربایستی نماندن دوستان را دارند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین