کد خبر: ۶۶۹۵۷۸
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۶
سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد؛

۲ هفته بعد از تعطیلات با افزایش مبتلایان به کرونا روبه‌رو می‌شویم

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در هر زمانی که تعطیلی‌های رسمی داریم و مسافرت صورت می‌گیرد آمار بستری‌های دو هفته بعد از تعطیلات و آمار فوتی‌های ۴ هفته بعد از تعطیلات با افزایش روبه‌رو می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :

سیماسادات لاری در نشست خبری که چهارشنبه شب ۱۲ شهریور در دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد، تصریح کرد: در مبارزه با کرونا مسئله نیروی انسانی بسیار مهم است، با توجه به اینکه هفت ماه است که درگیر کرونا هستیم برخی از همکاران خود را از دست داده‌ایم و طبق آخرین آمار تاکنون ۱۶۴ شهید مدافع سلامت داشتیم.

وی افزود: بسیاری از همکاران ما متحمل رنج بیماری شدند، بیش از دو هفته در قرنطینه به سر بردند و به محض کسب مجدد سلامتی به کادر درمان اضافه شدند؛ بنابراین نیاز به نیروی انسانی نسبت به گذشته افزایش پیدا کرد و طی مصوبه‌ای که به هیئت امنای دانشگاه‌ها ارسال شد هر دانشگاه می‌توانست طی قراردادی ۸۹ روزه پزشکان و پرستاران مورد نیاز خود را حتی از میان بازنشستگان تامین کند اما با این شرط که تامین منابع مالی بر عهده خود دانشگاه باشد و تعهدی در خصوص استخدام وجود نداشت.

۲ هفته بعد از تعطیلات با افزایش مبتلایان به کرونا روبه‌رو می‌شویم

آزمون استخدامی تنها راه استخدام جامعه پزشکی است

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: برخی از دانشگاه‌ها از قرارداد ۸۹ روزه استقبال کردند و بازنشستگان خود را فراخواندند، همچنین ۹۰۰ ساعت از دانشجویان پرستاری در این مدت استفاده و نیروهای مورد نیاز تامین شده است. باید توجه کرد که ما چندین نوع نیرو داریم که برخی از آنها پیمانی و رسمی هستند که در این زمینه مشکلی وجود ندارد، برخی از نیروها نیز قراردادی هستند و باید تلاش کنیم آنها را به نیروهای رسمی تبدیل کنیم، برخی از نیروها نیز شرکتی هستند که حقوق کمتری دریافت می‌کنند اگرچه در بحث کرونا بار زیادی بر دوش آنها بود، همچنین باید تلاش شود این نیروها به نیروهای قراردادی تبدیل شوند.

وی یادآور شد: در این حوزه موانع قانونی وجود دارد و طبق قوانین استخدام باید از طریق آزمون استخدامی صورت بگیرد، اما مذاکراتی در حال انجام است که امتیازاتی برای این افراد در نظر گرفته شود اگر چه همچنان مجوزهای استخدام نیاز به آزمون دارد.

لاری خاطرنشان کرد: در اسفندماه سال گذشته آزمون استخدامی برگزار شد، افرادی که وارد شدند در بحران کرونا به ما کمک کردند و در سخت‌ترین شرایط حاضر شدند ایثارگرانه فعالیت کنند، افرادی که داوطلبانه فعالیت می‌کنند نیز حق دارند که از امتیاز ویژه‌ای برخوردار شوند، ما تلاش می کنیم موانع قانونی را حل کنیم اگرچه آزمون همچنان خط قرمز ما است.

وی بیان کرد: اگر کادر درمانی که جزو داوطلبان و از افراد قرارداد ۸۹ روزه هستند در حین فعالیت به شهادت برسند به عنوان شهید مدافع سلامت در نظر گرفته می‌شوند و نداشتن رابطه استخدامی در این بخش اهمیتی ندارد.

ستاد کرونا در خصوص تعطیلی تصمیم می‌گیرد

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به تعطیلی‌های دوران کرونا، یادآور شد: وزارت بهداشت اگر بخواهد با نگاه به سلامتی تصمیم‌گیری کند و فاصله‌گذاری با مفهوم واقعی اجرایی شود، کشور باید تعطیل شود چرا که هر چه فرد بیشتر در اجتماع باشد ضریب انتقال افزایش پیدا می‌کند، اما تصمیم نهایی را ستاد ملی کرونا می‌گیرد.

وی عنوان کرد: برای ما اثبات شده است در هر زمانی که تعطیلی‌های رسمی داریم و مسافرت صورت می‌گیرد آمار بستری‌های دو هفته بعد از تعطیلات و آمار فوتی‌های ۴ هفته بعد از تعطیلات با افزایش روبه‌رو می‌شود، محدودیت‌های کرونایی به ویژه در استان‌های مازندران و مشهد باید جدی گرفته شود و هم اکنون ما نگران هستیم بعد از تعطیلات چه اتفاقی می‌افتد.

لاری با اشاره به بازگشایی مدارس بیان کرد: تمام دنیا به سمت بازگشایی حرکت کرده است و ما نمی‌توانیم به علت کرونا همه چیز را تعطیل کنیم، در بازگشایی مدارس باید پروتکل‌های بسیار سختگیرانه در نظر گرفته شود، برای ما اهمیت دارد که دانش آموزان، والدین و معلمان سلامت باشند.

وی تاکید کرد: طبق آخرین صحبت‌های وزیر بهداشت و وزیر آموزش و پرورش بنا شده است که مدارس به صورت ترکیبی از حضوری و مجازی برگزار شوند، سلامت جسم و روان دانش آموزان به حضور در مدرسه ارتباط دارد و از طرفی کرونا سلامتی را به خطر می‌اندازد، بنابراین پروتکل‌ها باید سخت‌گیرانه باشد تا دانش آموز از مدرسه دور نماند اما از کرونا در امان باشد، در این میان از تجربه کشورهای مختلف استفاده خواهیم کرد.

سبد خود را در نوبت واکسن گذاشته‌ایم

لاری با اشاره به واکسن کرونا خاطرنشان کرد: برخی از کشورها و مراکز تحقیقاتی جهان از جمله چین، روسیه، انگلستان و هند ادعای ساخت واکسن کرونا را دارند و ما هم پا به پای دنیا پیش می‌رویم، اما ما از واکسنی استفاده خواهیم کرد که سازمان بهداشت جهانی آن را تایید کرده باشد.

وی بیان کرد: ساخت واکسن کرونا نیازمند طی مراحل آزمایشگاهی، تست حیوانی، انسانی و بعد کارآزمایی است، طبیعتاً واکسن باید روی ۱۰۰ تا سه هزار نفر آزمایش شده تا اثربخشی و کم خطری آن مشخص شود، طبق مقالات و تحقیقات انجام شده خیلی از افراد بعد از چند ماه استفاده از واکسن‌های تولید شده، ایمنی خود را نسبت به ویروس از دست داده‌اند.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: به دستور رییس‌جمهور پیش‌بینی‌های لازم در این زمینه انجام شده و با کشورهای پیشرفت کرده در حوزه واکسن مکاتبه صورت گرفته است و سبد خود را در نوبت واکسن گذاشته‌ایم.

فروش واکسن آنفلوآنزا با کارت ملی

وی با اشاره به واکسن آنفلوآنزا تاکید کرد: در این زمینه نباید نیاز کاذب ایجاد کنیم، طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته در سال جاری ده میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا خریداری می‌شود این در حالی است که سال‌های گذشته صرفاً ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار دز خریداری می‌کردیم، از طرفی ایمنی که واکسن آنفلوآنزا ایجاد می‌کند بین ۴۰ تا ۶۰ درصد است.

لاری عنوان کرد: با توجه به اینکه اغلب مردم از ماسک استفاده می‌کنند پیش‌بینی می‌شود در سال جاری میزان ابتلا به آنفلوآنزا کاهش پیدا کند، در این میان گروه‌هایی که آسیب پذیر هستند مانند افراد بالای ۶۰ سال و افراد دارای بیماری زمینه‌ای برای ما اهمیت بیشتری دارند.

وی تاکید کرد: برنامه‌ریزی باید به شکلی صورت بگیرد که فروشنده بازار آزاد نداشته باشیم، برخی از دلالان از شرایط جامعه برای کسب سود استفاده می‌کنند، بنابراین برای پیشگیری از این موضوع واکسن آنفلوآنزا با کارت ملی فروخته و قیمت آن زیر ۵۰ هزار تومان در نظر گرفته می‌شود.

طب سنتی در درمان کرونا بی‌تأثیر است

سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: متأسفانه نادانسته‌های تمام دنیا در خصوص کرونا زیاد است و هنوز داروی قطعی و مؤثر برای درمان پیدا نشده و آنچه در خصوص طب سنتی در درمان بیماری گفته می‌شود صحت ندارد و تأیید نمی‌شود.

وی تاکید کرد: اگر فردی ادعا می‌کند که از طریق طب سنتی می‌تواند کرونا را درمان می‌کند باید کار آزمایی صورت بگیرد، اگر یک دارو در یک فرد تاثیر مثبتی می‌گذارد قابل تعمیم به همه افراد نیست، هر کسی که در این حوزه ادعا دارد می‌تواند به سازمان غذا و دارو مراجعه کند و بخش تحقیقات آن را بررسی کند.

لاری خاطرنشان کرد: باید اثر بخشی و بی‌خطری یک داروی شیمیایی یا سنتی ثابت شود سپس آن را اعلام کنیم، با توجه به نظر متخصصان طب سنتی هر فرد دارای مزاج مشخصی است بنابراین نمی‌توان یک نسخه برای همه افراد صادر کرد و هنوز وزارتخانه در این زمینه موردی را تأیید نکرده است.

شرایط بهداشتی در همه بیمارستان‌ها مهیا شده است

وی تصریح کرد: یکی از نگرانی‌های ما در ماه‌های گذشته مراجعه نکردن بیماران زمینه‌ای به دلیل ترس از ویروس کرونا بود که این موضوع موجب تشدید بیماری و کاهش درآمدزایی مراکز درمانی شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت یادآور شد: هدف ما حفظ سلامتی همه افراد است و نباید ترس از ویروس کرونا باعث شود که بیماران برای درمان مراجعه نکنند، در حال حاضر شرایط بهداشتی در همه بیمارستان‌ها مهیا شده است.

وی افزود: بیماری‌های زمینه‌ای باید کنترل شود، همه بیمارستان‌ها پاک شده‌اند تا نگرانی برای مراجعه نباشد، برای نمونه در قزوین بخش قلب بیمارستان بوعلی کاملاً پاک شده و همه خدمات درمانی به خوبی به بیماران داده می‌شود و بیمارستان ولایت هم پاک شده است فقط چند نفر در قرنطینه هستند ولی می‌توان خدمات درمانی گرفت.

لاری خاطرنشان کرد: هنوز در موج دوم ویروس کرونا قرار داریم، شرایط قزوین در موج دوم طولانی شده و این تثبیت روند برای ما نگران کننده است.

امکان افزایش جذب دانشجو نداریم

معاون فرهنگی و آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت دانشجویان رشته‌های پزشکی در کشور یادآور شد: سال گذشته در مجلس جذب ۲ برابری دانشجویان رشته‌های پزشکی مطرح شد این در حالی است که دانشگاه‌های ما ظرفیت کافی ندارند، هر دانشجو به کلاس و خوابگاه نیاز دارد و برخی از دانشگاه‌ها امکان برگزاری کلاس برای بیش از ۳۰ نفر را ندارد همچنین زیرساخت مناسب برای افزایش جذب دانشجو وجود ندارد اگرچه ما با افزایش ۳۸ درصدی روبه‌رو شدیم که تناسب بودجه‌ای ما را دچار مشکل کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین