کد خبر: ۶۷۱۲۰۴
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۶

بررسی امواج مغزی هنگام خواب برای پیش‌بینی تاثیربخشی درمان افسردگی

پژوهشگران سوئیسی سعی دارند با بررسی امواج مغزی هنگام خواب، واکنش بیماران نسبت به درمان را پیش‌بینی کنند و درمان موثری ارائه دهند.
آفتاب‌‌نیوز :

پژوهشگران دانشگاه بازل سوئیس در بررسی‌های خود دریافته‌اند که بررسی امواج مغزی تولید شده طی «خواب همراه با حرکات سریع چشم» (REM) می‌تواند پیش‌بینی کند که آیا بیمار به درمان افسردگی، واکنش مثبت نشان می‌دهد یا خیر. بدین ترتیب، بیمار به جای ادامه دادن هفته‌ها درمان بی‌اثر بدون دانستن نتیجه، می‌تواند به یک درمان جدید روی بیاورد.

به گزارش مدیکال اکسپرس، دکتر ثورستن میکوتیت، سرپرست این پژوهش گفت: به عبارتی می‌توان گفت که ممکن است نیازی نباشد که بیماران پیش از اصلاح روش درمانی، هفته‌ها صبر کنند تا ببینند آیا درمان موثر است یا خیر.

بررسی امواج مغزی هنگام خواب برای پیش‌بینی تاثیربخشی درمان افسردگی

درمان استاندارد افسردگی، استفاده از داروهای ضدافسردگی است که از جمله «مهارکننده‌های بازجذب سروتونین» (داروهای SSRI) مانند فلوکستین هستند اما درمان با این دسته از داروها می‌تواند هفته‌ها یا ماه‌ها زمان ببرد تا اثر خود را نشان دهد. بدین ترتیب، بیمار اغلب پیش از این که بداند درمان موثر است یا خیر، به مدت چند هفته با عمق افسردگی رو به رو می‌شود.

ارتباط مغزی افسردگی و بیش فعالی

حدود ۵۰ درصد از بیماران مبتلا به افسردگی، به درمان ابتدایی با داروهای ضدافسردگی جواب نمیدهند و پزشکان پس از چهار هفته درمان بی‌اثر مجبور می‌شوند راهبرد درمان را عوض کنند و چهار هفته دیگر منتظر واکنش بیمار بمانند. توانایی پیش‌بینی واکنش بیمار پس از یک هفته درمان، مزایای بسیاری برای بیماران مبتلا به افسردگی خواهد داشت و زمان واکنش نسبت به درمان را کوتاه خواهد کرد.

پژوهشگران در این پروژه، یک آزمایش کنترل شده روی ۳۷ بیمار مبتلا به «اختلال افسردگی عمده» نجام دادند. همه این بیماران، با داروهای ضد افسردگی مورد معالجه قرار گرفتند اما درمان ۱۵ نفر از آنها در گروه کنترل شده صورت گرفت درحالی که درمان ۲۲ نفر به روانپزشک محول شد.

امواج مغزی همه بیماران هنگام خواب همراه با حرکات سریع چشم مورد بررسی قرار گرفت. به روانپزشک‌هایی که موظف بودند تا بیماران را درمان کنند، دستورالعمل‌هایی داده شد تا امواج مغزی را تحلیل کنند و ببینند که آیا درمان موثر است یا خیر و اگر تاثیری ندارد، درمان را تغییر دهند. هدف کلی آزمایش این بود که ۵۰ درصد کاهش در نشانه‌های افسردگی دیده شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین