کد خبر: ۶۷۳۱۳۳
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳

تدابیر طب سنتی برای آغاز فصل پاییز و کرونا

محقق طب سنتی در چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه باد سرد پاییزی به شدت بیماری‌آور است، گفت: برای جلوگیری از ابتلا به بیماری در این فصل باید به مصرف موادغذایی گرم و تر پناه ببریم.
آفتاب‌‌نیوز :

سیدابوالفتح شیرمردی در خصوص تدابیر طب سنتی در فصل پاییز برای جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری، اظهار کرد: به طور کلی مزاج فصل پاییز سرد و خشک است، برای اینکه به بیماری‌های سرد و خشک در این فصل از جمله سرماخوردگی، انواع بیماری تنفسی، آنفلوآنزا، آلرژی، برونشیت، سینوزیت و ... مبتلا نشویم باید به مصرف موادغذایی گرم و تر پناه ببریم.

محقق طب سنتی در چهارمحال و بختیاری افزود: معمولا افراد با شروع فصل پاییز فکر می‌کنند هوا هم‌چنان مانند تابستان گرم است و لباس مناسب این فصل را بر تن نمی‌کنند و با سرد شدن یکباره هوا دچار سرماخوردگی می‌شوند، بنابراین در این فصل باید غذای گرم استفاده کنند و لباس گرم بپوشند و بدن، پیشانی، گردن و داخل بینی را با روغن کنجد روغن‌مالی کنند.

وی با تاکید بر اینکه باد سرد پاییزی به شدت بیماری‌آور است، خاطرنشان کرد: برای اینکه در فصل پاییز به بیماری دچار نشویم باید از غذاهای گرم و خون‌ساز از جمله گوشت قرمز گوسفند، بره، شتر، گوشت پرندگانی از جمله کبک و بلدرچین، انواع حبوبات، شیره خرما و انگور، انواع فرنی، شیربرنج، مرباهای گرم، میوه‌های شیرین، میوه‌های خشک، نخودچی، مویز، انجیر و توت خشک استفاده کنیم.

شیرمردی با اشاره به اینکه برخی از افراد در فصل پاییز با مشکل یبوست مواجه می‌شوند، عنوان کرد: این افراد باید از داروهای خوراکی ملین از جمله انجیر، آلوبخارا، کدو حلوایی، روغن زیتون، عسل، شکر سرخ و قهوه‌ای استفاده کنند.

محقق طب سنتی در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه طبع ویروس کرونا در ابتدا گرم و سپس سرد است، یادآور شد: این ویروس ناشناخته در ابتدا ریه را می‌سوزاند سپس ریه را تر و در ریه آسیب‌دیده سرمایه‌گذاری می‌کند، بنابراین برای پیشگیری و مقابله با این ویروس بهترین راهکار استفاده از موادخوراکی است که این دو طبع را پوشش بدهد.

وی بادرنجبویه، اسطوخودوس، آویشن، گل گاوزبان، سنبل‌لطیف، مرزن جوش و روغن بنفشه را برای پیشگیری از ویروس کرونا و سایر بیماری‌های تنفسی مفید عنوان کرد و گفت: برای پیشگیری موثر باید بر مصرف این گیاهان مداومت داشت، همچنین با روغن سیاه دانه قفسه سینه، پهلو و پشت سینه را گرم و ماساژ دهند.

شیرمردی با بیان اینکه حجامت یکی از راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن است، عنوان کرد: تجربه ثابت کرده افرادی که در ابتدای پاییز حجامت کرده‌اند در ایام پاییز و زمستان به بیماری‌های تنفسی از جمله سرماخوردگی دچار نشده‌اند، این موضوع برای پیشگیری از کرونا نیز می‌تواند موثر باشد.

محقق طب سنتی در چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: افراد در فصل پاییز از خوردن غذاهای سرد مانند غذاهای کنسرو شده، بادمجان، قارچ، ترشیجات سرد، گوجه فرنگی، میوه‌های ترش، آب سرد، لبنیات پرهیز کنند.

وی ادامه داد: افراد همچنین برای جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری‌های روحی و روانی فصل پاییز از جمله افسردگی، اضطراب، وسواس و ... می‌تواند از دمنوش گیاه اسطوخودوس استفاده کنند، این گیاه به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک می‌کند.

شیرمردی واریس، بواسیر، هموروئید، سکته قلبی و انسداد عروق را از دیگر بیماری‌های فصل پاییز عنوان کرد و یادآور شد: انار از انسداد عروق جلوگیری می‌کند و باتوجه به اینکه این میوه فرح‌بخش است ضد صفرا و سودا هم هست، خوردن مرکبات، سبزیجات و میوه‌جات نیز برای رقیق شدن خون در این فصل توصیه می‌شود.

محقق طب سنتی در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه اکسیژن خون در فصل پاییز کاهش پیدا می‌کند، توضیح داد: همچنین بالا بودن ارتفاع در شهرکرد و استفاده از ماسک نیز این مسئله را تشدید می‌کند، بنابراین افراد روزانه از کند خوراکی به صورت جویدنی و حل شده در آب گرم استفاده کنند تا ریه‌های آن‌ها پر از اکسیژن باشد.

وی در پایان با بیان اینکه باد سرد عوارض زیادی برای بدن دارد، گفت: کسانی که می‌خواهند به بدن درد و پادرد در این فصل مبتلا نشوند از گیاهان دارویی مناسب و روغن‌مالی استفاده کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین