کد خبر: ۶۷۵۸۹
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۲

تلاش ژنرال‌های آمریکایی برای کاهش تنش با ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - روزنامه لوس آنجلس تایمز در مقاله روز گذشته خود به فروکش‌ کردن لحن تند مقامات پنتاگون علیه ایران اشاره کرده و معتقد است فرماندهان نظامی آمریکایی مستقر در عراق خواستار جلوگیری از هرگونه تنش بین دو کشورند.

لوس آنجلس تامیز نوشته است: همین چند وقت پیش بود که مقامات نظامی آمریکا در عراق به طور مداوم ایران را متهم به قاچاق اسلحه به عراق کرده و این کشور  را مسئول انفجارهای مناطق عراق معرفی می‌کردند. در آن زمان همکاری بین دو کشور دور از ذهن بود.

ولی در دو ماه اخیر روابط دیپلماتیک و نظامی آمریکا با ایران تغییر کرده و مقامات آمریکایی مستقر در عراق از متهم کردن ایران دست برداشته و آماده مذاکرات جدیدی با ایرانیان و مقامات امنیتی عراق شدند. قرار است این ملاقات در ماه جاری صورت بگیرد.

همچنین آمریکا در ماه گذشته 9 تن ایرانی که از سال 2004 در عراق زندانی بودند را آزاد کرد. گفتنی است ایران اتهامات وارده به این افراد مبنی بر دخالت آنها در عملیات ضدآمریکایی در عراق را رد و خواستار آزادی این 9 نفر شده بود که در یک سری مبادله آزمایشی با آمریکا آزاد شدند.

این 9 تن به این عنوان که دیگر تهدیدی برای آمریکا محسوب نمی‌شوند، آزاد شدند. در عین حال پنتاگون و تحلیلگران دلایل دیگری را در این امر دخیل می‌دانند که شامل نگرانی فرماندهان نظامی آمریکا از تحریک ایران است. گرچه عراق در این میان، به میانجی دو طرف تلقی می‌شود و برای کاهش تنش میان دو کشور نقش به سزایی داشته است .

در عین حال مقامات تندروی واشنگتن به علت امتناع ایران از تعلیق غنی‌سازی اورانیوم تهدید به برخورد قهری علیه ایران کردند.

تحلیلگران معتقدند که تغییر موضع آمریکا نشان دهنده افزایش دیدگاه مثبت فرماندهان میانه‌رو در برقراری ارتباط با ایران است. این مقامات معتقدند هرگونه برخورد علیه ایران باعث  اعمال فشار زیادی به ارتش خواهد بود و همچنین ایران نیز خواستار جلوگیری از اعمال تحریم‌های بیشتر است.

از ماه اکتبر(مهرماه) زمانی که حملات شورشیان به نظامیان آمریکا به طور چشمگیری کاهش یافت فرماندهان نظامی آمریکا متوجه شدند که ایران به تعهد همکاری خود عمل کرده است. این به نظر آن‌ها نظر مثبت آنها نقطه عطفی خواهد بود.

این تغییر در لحن مقامات ارتش نظامی آمریکا از جمله دریاسالار ویلیام فالون فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه منعکس شده است . 

مصاحبه‌هایی که فرماندهان ارشد آمریکایی در دو هفته‌های اخیر داشتند نشان داد که  آنها به پیشنهاد برخورد قهری علیه ایران نظر مثبتی ندارند. این موضع در شرایطی که دیک چنی معاون همچنان تهدیدهای جنگ‌طلبانه خود را علیه تهران مطرح می‌کند، نشان دهنده این موضوع است که مقامات نظامی آمریکا خواستار جلوگیری از تحریک عناصر رادیکال دولت ایران هستند .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین