کد خبر: ۶۷۶۳۳۸
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲

چه موقع افسرده می‌شوید

یک روانشناس گفت: اگر فاکتورهای بیرونی را عامل شکست خود بدانید، افسرده می‌شوید.
چه موقع افسرده می‌شوید
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر حسنعلی ویسکرمی اظهار کرد: گاهی درحالی‌که ما اصلاً بر روی یک پدیده کنترل نداشته تصور می‌کنیم بر آن کنترل داریم. به‌عنوان نمونه هنگام بازی شیر یا خط با یک کودک حس می‌کنیم بهتر عمل کرده یا اگر قبلاً چند بار موفق شده‌ایم گمان می‌کنیم باز هم موفق می‌شویم (مانند قماربازانی که به خاطر چند بار برد یک شرط بزرگ می‌بندند و شکست می‌خورند و سرمایه خود را از دست می‌دهند).

وی با بیان اینکه کنترل بر روی رفتار ما هم تأثیر می‌گذارد، ادامه داد: برای نمونه مردمانی که احساس می‌کنند بر کار خود کنترل دارند شرایط محیط کاری خود را مناسب‌تر و کمتر شلوغ می‌دانند تا کسانی که چنین احساسی را ندارند.

ویسکرمی افزود: یک آزمایش جالب از رودن و لانگردر دو آسایشگاه سالمندان این آزمایش صورت گرفت به‌طوری‌که در یک آسایشگاه سالمندان اجازه داشتند آزادانه فیلم نگاه کنند، غذا بخورند و دکوراسیون اتاق را بچینند و گلدانی داده شد که از آن مراقبت کنند و نوع گل را خودشان انتخاب کنند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان بیان کرد: در مقابل به گروه دوم فشارهای سختی وارد می‌شد؛ به‌عنوان نمونه می‌توانستند یک فیلم را ببینند اما با اجازه مسئولین و گلدانی به آن‌ها داده می‌شد و می‌گفتند گلدان از شما مراقبت می‌کند. در پایان آزمایش روحیه و شرایط روانی گروه نخست به‌شدت خوب، فعال‌تر، اجتماعی‌تر و منظم‌تر شده بود و پس از ۱۸ ماه میزان مرگ‌ومیر در گروه دوم ۳۰ درصد بود درحالی‌که این میزان در گروهی که بر اعمال خود کنترل داشتند به ۱۵ درصد رسیده بود.

وی اضافه کرد: تفاوت‌های فردی در راتر اعلام کرد که کنترل رویدادها در زندگی مردم دو دسته است: کنترل درونی و کنترل بیرونی. افراد با کنترل درونی به توانایی‌های خود در کنترل رویدادها اعتقاد دارند.

ویسکرمی افزود: افراد با کنترل بیرونی معتقدند که اشخاص یا رویدادهای دیگر بر اوضاع زندگی آن‌ها تأثیر می‌گذارند.

این روانشناس خاطرنشان کرد: بیماری هم ممکن است منجر به احساس عدم کنترل شود.

وی گفت: افسردگی‌های بعد از حمله‌ی قلبی و بیماری‌های جسمی دیگر ناشی از همین مسئله است.

ویسکرمی یادآور شد: اگر اشخاص علل شکست را خودشان بدانند، تلاششان را بیشتر می‌کنند اما اگر فاکتورهای بیرونی را علت شکست بدانند به افسردگی دچار خواهند شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین