کد خبر: ۶۷۶۸۳۸
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰

اعتراف سازمان ملل به باخت در برابر کوید ۱۹

حدود ده روز پیش مقاله ای نوشتم و دو تئوری جدید حاصل مطالعات حقیر در این واگیر جهانی را اعلام نمودم.
آفتاب‌‌نیوز :

فریبرز ناطقی الهی در مقاله نوشت: کرونا؛ حالا دیگر بیماری نیست، بحران است این دو اصل بشرح ذیل: دو یافته جدید در نظامهای مدیریت بحران «واگیرها » در دنیا و کشور میبایستی برای برون رفت از شرایط و وضعیت بسیار نابسامان بیماری کوید ۱۹ سریعا لحاظ شود:

۱- ورود مستقیم مسولان ابر شهرها(شهرداری و شورای شهرها) بعنوان متولی و خط مقدم و کمیته اصلی مدیریت بحران بیماری در تدوین و هدایت برنامه های مدیریتی برای مقابله در سطح کلان شهرها با کمک گیری از واحد های بهداشتی کشور؛

۲- مدیریت کلان بحران کوید-۱۹ باید از دست وزارت بهداشت خارج و توسط یک تیم متخصص بحران هدایت شود. شاید برای واگیر های محدود انهم فقط در سطوح استانی و شهری/روستایی از ارگانهای بهداشتی برای این منظور بتوان استفاده نمود، ولیکن امروزه کاملا مشخص است که در واگیر های وسیع در کشورها در سطح استراتژیک و ملی متولی اصلی مدیریت اپیدمی ها بلعکس روشهای پیشنهادی مرسوم و توصیه های سازمان بهداشت جهانی می بایستی همانند سوانح طبیعی بزرگ توسط یک تیم و کمیته ملی خبره بحران در سطح عالی با کمک گیری و مشارکت ارکان بهداشتی کشور ها در کمیته بعنوان یک عضو فعال و نه متولی مطرح شود.

در علم مدیریت بحرانها این دو یافته جدید حقیر بسیار حایز اهمیت است، اما چرا : دبیر کل سازمان ملل این مطلب را اعلام کرد: جهان در آزمایش مبارزه با همه گیری رد شد.

طبق آمار برای اولین بار روز جمعه 400 هزار ابتلا در 24 ساعت در جهان به ثبت رسید که بی سابقه توصیف شده است.

قرار است اروپا برای کاهش شیوع محدودیت‌های جدیدی وضع کند. چند ایالت در غرب میانه آمریکا نیز رکورددار کروناویروس در این کشور شده‌اند.

چند روز پیش هم معاون "کل" وزارت بهداشت جناب دکتر حریرچی فرمودند ما در کرونا رفوزه شدیم و باز امروز فرمانده کرونای تهران دکتر زالی: پیک سوم کرونا در تهران همچنان صعودی است

- علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران: پیک سوم بیماری کرونادر تهران همچنان روند صعودی دارد و شاخص‌های ابتلا به این بیماری کاهش نیافته است.

- تهران در چند هفته اخیر هیچ تغییری در شاخص های ابتلا به بیماری کرونا نکرده و تقریبا در روزهای اخیر کماکان شاهد میزان افزاینده بستری، مراجعین سرپایی و مرگ و میر ناشی از کرونا بودیم.

- مدت اقامت بیماران در بیمارستان های تهران نسبت به پیک اول و دوم طولانی تر است.

- تعداد بیمارانی که مستقیم از اورژانس وارد بخش مراقبت های ویژه می شوند نسبت به پیک های قبلی افزایش بیشتری را نشان می دهد، تصریح کرد: در روز گذشته در تهران ۱۶۲ بیمار مستقیم در بخش مراقبت های ویژه بستری شدند، به علت بدحالی حتی در بخش بستری نشدند و مستقیم به بخش مراقبت های ویژه انتقال یافتند.

- حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد مراجعین روزانه به بیمارستان های استان تهران نیازمند دریافت خدمات درمانی ویژه در بدو ورود هستند./ایران

حاصل این سه مطلب تاییدی بر یافته های علمی حقیر می باشد. باخت در برابر کرونا دو وجه دارد یکی نبود واکسن و دارو که به محدوده پزشگی و سلامت بر می گردد و دیگری به حیطه مدیریت بحران واگیرها که مستقیما به علم مدیریت بحران وابسطه است، دقیقا علت اصلی در این رفوزه گی ها و باخت هاو شرایط نا بسامان تهران همان یافته های فوق است که الحمدالله امروزه در کشور شناسایی کردیم.

اگر بخواهیم این باخت و رفوزگی را در جهان حداقل بعنوان یک کشور پیشرو در علم که همیشه بوده ایم به جهانیان ثابت کنیم سریعا باید در داخل هسته مرکزی نظام مدیریت کرونا بر اساس عرایض فوق تغییر ایجاد کنیم. نیازی نیست به سازمان بهداشت جهانی یا دیگر کشور ها رجوع کنیم اجازه بدهید انها به ما رجوع کنند ! ایران و ایرانی هوشمندتر از انهاست فقط باور کنیم، اهل عمل باشیم و غرور بی حاصل را کنار بگذاریم. ان شا الله.

* استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران و بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران کشور

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین