کد خبر: ۶۸۰۸۶۱
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳

آنفلوآنزا را بهتر بشناسید

یک متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری گفت: آنفلوانزا غالبا علائم تنفسی و مواردی مانند تب، بدن درد، سردرد و گلودرد آغاز می شود و سرفه، تنگی نفس نیز در ادامه بروز می کند، گاهی بافت قلب را درگیر می کند و علام گوارشی به صورت اسهال و استفراغ در کودکان شایع است.
آنفلوآنزا را بهتر بشناسید
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر"میثم یوسفی"درباره بیماری آنفلوانزا اظهار کرد: آنفلوانزا ویروس تنفسی شناخته شده ای می باشد که ممکن است هر کدام از ما را چندین بار مبتلا کرده باشد و تاکنون چندین اپیدمی جهانی و منطقه ای از آن رخ داده و موجب مرگ و میر افراد زیادی شده است.

وی با اشاره به اینکه آنفلوانزا علی رغم ظاهر ساده اش هر ساله هزاران نفر را به کام مرگ می کشد، افزود: با فرارسیدن فصل سرد، آنفلوانزا یکی از دغدغه های دنیا است.

یوسفی تصریح کرد: آنفلوانزا غالبا علائم تنفسی و مواردی مانند تب، بدن درد، سردرد و گلودرد آغاز می شود و سرفه، تنگی نفس نیز در ادامه بروز می کند، گاهی بافت قلب را درگیر می کند و علام گوارشی به صورت اسهال و استفراغ در کودکان شایع است.

وی با اشاره به اینکه آنفلوانزا علائم متفاوت و متنوعی دارد و در بیماران خاص ممکن است پیشرفت سریع و زیادی داشته باشد، بیان کرد: آنفلوانزا از طریق ذرات بسیار کوچک هوائی منتقل می شود و بیمار در محیط اطراف می تواند هزاران ویروس را منتشر کرده و هرکس در این محیط باشد، آلوده شود.

این متخصص بیماری های عفونی گفت: راه دیگر ابتلا به آنفلوانزا از طریق تماس دست با قطرات تنفسی است که قبلا از بزاق فرد آلوده روی سطوح و اشیاء ریخته و در صورت تماس مخاط فرد بیمار با دست، فرد مبتلا به آنفلوانزا می شود.

وی در ادامه درباره احتمال کاهش آنفلوانزا در پی رعایت پروتکل های بهداشتی در شیوع کرونا عنوان کرد: برای اعلام وضعیت در نیمکره شمالی باید به آمار جنوبی توجه داشت و امسال در نیمکره جنوبی که فصل سرد آنها قبل از ما بوده آمار آنفلوانزا کمتر بود و دلیل آن رعایت پروتکل های بهداشتی به خاطر کروناست.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: در واقع داریم با رعایت پروتکل های بهداشتی با یک تیر دو نشان می زنیم و از ابتلا به آنفلوانزا نیز جلوگیری می کنیم و امسال شاهد هستیم به خاطر رعایت اصول بهداشتی و اینکه دانش آموزان به صورت حضوری به مدرسه نرفتند، شیوع آنفلوانزا کمتر است زیرا یکی از هسته های مهم شیوع آنفلوانزا مدارس و بچه ها هستند.

یوسفی درباره تفاوت آنفلوانزا با کرونا بیان کرد: علائم هر دو مشابه است با این تفاوت که بدن ما نسبت به آنفلوانزا یک سابقه ایمنی نسبی دارد و شاید در طول عمر چندین بار به این ویروس مبتلا شده باشیم و بدن این ویروس را تقریبا می شناسد اما ویروس کرونا جدید است، سیستم ایمنی شناختی ندارد و ویروس فرصت پیدا می کند تهاجمی تر عمل کند.

وی تصریح کرد: آنفلوانزا در فصل گرم معمولا شیوع ندارد اما دیدیم یکی از پیک های مهم کووید ۱۹ در فصل گرم سال بود؛ ضمن اینکه میزان درگیری بافت تنفسی تحتانی و ریه در کووید و آنفلوانزا شبیه به هم است اما کووید ۱۹ ارگان های دیگری را درگیر می کند و میزان مرگ و میر ناشی از کووید بالاتر و سرعت شیوع این ویروس نیز نسبت به آنفلوانزا بالاتر است.

این متخصص بیماری های عفونی درباره واکسن آنفلوانزا اظهار کرد: واکسن آنفلوانزا حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد احتمال ابتلاء را کاهش می دهد و کسانی که بعد از تزریق واکسن مبتلا می شوند، با شدت بسیار کمتری بیماری را تجربه می کنند.

وی افزود: توصیه می کنیم گروه های خاصی که ممکن است بیماری عواقب بیشتری در آنها داشته باشد حتما در صورت در دسترس بودن، واکسن را تزریق کنند و افراد مُسن، کودکان زیر پنج سال، بیماران دیابتی، دیالیزی، بیماری های قلبی، کسانی که دچار نقص ایمنی هستند و خانم های باردار باید واکسن تزریق کنند.

یوسفی تصریح کرد: توصیه می شود قبل از فصل سرد و در شهریور یا مهرماه واکسن تزریق شود اما هر زمانی تا آخر زمستان هم اگر تزریق شود، سودمند است.

این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری با اشاره به اینکه نوع خاصی از واکسن آنفلوانزا که سابق به صورت اسپری مورد استفاده قرار می گرفت، امروزه در دنیا استفاده نمی شود و عوارض واکسن جدید نسبت به آن واکسن بسیار کمتر است اظهار کرد: هیچ داروئی بدون عارضه نیست و هر داروئی عوارض خاص خود را دارد و در مقایسه بین عوارض و سودمندی هرکدام سودمندی بیشتر داشته باشد، استفاده می شود.

وی افزود: اولین عارضه واکسن آنفلوانزا درد و تورم محل تزریق است و ممکن است ۲۴ تا ۴۸ بعد از تزریق بدن درد و علائم بیماری و تب خفیف را تجربه کنند اما عوارض شدید واکسن بسیار بسیار نادر است لذا عاقلانه است که واکسن را تزریق کنیم.

یوسفی در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه واکسیناسیون آنفلوانزا برای همه افراد جامعه قابل انجام نیست و گروه های خاصی انتخاب می شوند و از سوی دیگر کرونا همچنان واکسن ندارد و به شدت تاخت و تاز می کند و قربانی می گیرد، هر دو بیماری را می شود با رعایت اصول و پروتکل های بهداشتی کنترل کرد.

این متخصص عفونی گفت: این کار سختی نیست و باید بعد از گذشت ۹ ماه عادت کرده باشیم و باید جدی گرفت. ساده انگاری میزان شیوع کرونا و آنفلوانزا و آسیبی که به سطح جامعه می رسد را افزایش می دهد و ما دلمان نمی خواهد این اتفاق بیفتد و تا حد ممکن مردم پایشان به بیمارستان ها باز نشود.

وی اظهار کرد: باید اصول بهداشتی را رعایت و از میهمانی، تجمعات و حتی دورهمی های نزدیک خانوادگی خودداری کرد تا شیوع کرونا و آنفلوانزا در جامعه کاهش پیدا بکند.

یوسفی با تاکید بر اینکه از همه مردم درخواست دارم به خود و خانواده و سیستم بهداشت و درمان کمک کنند که امسال زمستان سختی را تجربه نکنیم و شاهد آسیب همشهریان نباشیم بیان کرد: اگر هر کدام از ما مسئولیت اجتماعی خود را بپذیریم و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم تا مدیون افرادی در جامعه نباشیم با رعایت بیشتر پروتکل های بهداشتی، شیوع بیماری کاهش می یابد و امیدوارم این فصل را همه به خوبی سپری کنند و خاطره بدی از دو سه ماه آینده در هیچ خانواه ای باقی نماند.

این متخصص بیماری های عفونی در بخش دیگری از سخنانش درباره قرطینه مبتلایان به کرونا که هیچ علامتی ندارند، گفت: توصیه این است که دو تا سه هفته کرونائی ها در محیط قرنطینه باقی بمانند و حتی بدون علامت ها ۱۴ روز در منزل بمانند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره تغذیه ای بیماران ریوی اظهار کرد: استفاده از پروتئین و ویتامین C و روی می تواند به ساخت و ساز سیستم ایمنی کمک کند و کاهش استرس، ورزش کردن و تغذیه مناسب نیز در ارتقاء سطح ایمنی کمک کننده است اما مهم ترین راه پیشگیری از کرونا و آنفلوانزا رعایت پروتکل های بهداشتی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین