کد خبر: ۶۸۰۹۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۳

واکاوی سخنان قالیباف / اگر مردم را محرم می دانید به این پرسش‌ها پاسخ دهید

سخنان روز یکشنبه رئیس مجلس شورای اسلامی، همانگونه که انتظار می‌رفت با استقبال جریان‌ها و رسانه‌هایی مواجه شد که در ادوار گذشته به ویژه در ماه‌های سخت کرونایی اخیر، دولت و رئیس جمهوری را زیر رگبار تندترین و غیرمنصفانه‌ترین انتقادها و اتهام‌ها قرار دادند و اگر نبود هشدار و منع حکیمانه رهبر معظم انقلاب، رکوردی بی‌سابقه در توهین و اهانت به رئیس جمهوری را ثبت می‌کردند.
واکاوی سخنان قالیباف / اگر مردم را محرم می دانید به این پرسش‌ها پاسخ دهید
آفتاب‌‌نیوز :

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز(یکشنبه) گفت: هر چند که از شکست ترامپ قمارباز خوشحالیم، اما عمیقاً باور داریم که زندگی و معیشت مردم را نه می‌توان و نه باید به پیروزی یا شکست کسی در کاخ سفید گره زد. این تصمیمات ماست که مستقل از این رفتن‌ها و آمدن‌ها، پایه‌های اصلی اقتصاد ما را می‌سازد و قدرتِ ما را در این عرصه مشخص می‌کند.

وی افزود: تصمیم‌های ما در حوزه مسکن، بورس، ترخیص کالاهای اساسی از گمرک، سیاست‌های پولی و بانکی، نظام بودجه‌ریزی، اختصاص ارز ترجیحی، سوداگری‌ها در بازار ارز، طلا و خودرو، بی‌تفاوتی نسبت به گرانی‌ها و رها کردن بازار و بی‌توجهی به تولید ملی، به پاستور و بهارستان و باب همایون و میرداماد ارتباط دارد نه به جورجیا و میشیگان و آریزونا. پس به مردم آدرس غلط ندهید. مهم‌ترین ریشه‌ مشکلات کشور سوء مدیریت، استفاده نکردن از ظرفیت‌های عظیم داخلی، دست روی دست گذاشتن و ناهماهنگی میان نهادهای سیاستگذار و مجریست؛ و همین سوءمدیریت‌هاست که سبب عدم برقراری ارتباط مناسب تجاری با کشورهای همسایه، منطقه و کشورهای مهم دنیا به ویژه کشورهای آسیا و اوراسیا شده است.

مخاطبی که نطق رئیس قوه مقننه را می‌شنید تصور می‌کرد همه دستگاه‌های اجرایی دولت و نهادهای زیر نظر آن، ماه‌هاست منتظر نشسته‌اند ببینند چه کسی در انتخابات آمریکا پیروز می‌شود و به تعبیر به کاربرده شده از تریبون مجلس «بی‌تفاوت به گرانی‌ها، دست روی دست گذاشته‌اند» و کشور چند ده میلیونی را با مشکلات عدیده‌اش رها کرده‌؛ نه برنامه‌ای دارند، نه تلاشی، نه مجاهدتی و نه عملی انجام می‌دهند!
نطق قالیباف، کنایه‌ای هم داشت به سخنان چند روز پیش روحانی که گفته بود «یک عده‌ای به دلیل منافع غلط گروهی و باندی به مردم آدرس غلط ندهند. آدرس صحیح همه جنایات و فشار بر مردم عزیز ایران واشنگتن دی سی، کاخ سفید است».

روحانی چه گفت؟

اساسا سخن رئیس جمهوری درباره آدرس غلط، خطاب به کسانی بود که چشم بر تحریم‌های ظالمانه و تروریسم اقتصادی واشنگتن بسته و به جای یاری دولت، تعامل قوا و هم‌افزایی ملی که رهبر معظم انقلاب بارها به آن تاکید کرده‌اند، ناجوانمردانه‌ترین حملات و هجمه‌ها را روانه دولت کرده و از زیر بار مسئولیت خود شانه خالی می‌کنند.

در ماجرای سخنان چهارشنبه گذشته (۲۱ آبان) رئیس جمهوری در جلسه هیات دولت درباره استفاده از هر «فرصت» و «عدم فرصت‌سوزی» برای رفع تحریم‌ها نیز آنچه مورد نظر فحوای سخن ایشان بود، استفاده مدبرانه، عزتمندانه و مصلحت‌گرایانه از همه فرصت‌های دیپلماتیک و بین‌المللی همراه با رعایت خطوط قرمز نظام، برای کاستن از فشار سنگین تحریم‌ها و بهبود اوضاع سخت معیشتی مردم بوده ؛ امری که همواره مورد تائید و سفارش رهبری است.

روحانی در این جلسه با تاکید بر اینکه اساس سیاست ما تعامل‌سازنده و یا به تعبیر رهبر معظم انقلاب تعامل گسترده جهان است، افزود: آنهایی که تخاصم با ما را شروع کردند خودشان باید تخاصم را کنار بگذارند. وی با توجه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و سیاست‌های کاخ سفید در خروج از برجام گفت: ... ما برنامه خود را به اراده آنها پیوند نمی‌زنیم بلکه برنامه ما بر اصول ما پیوند خورده است. اگر به سمت اصول ما حرکت کردند راه باز است.

«در همین هفته‌های اخیر برنامه ۹ ماهه دولت را بر این مبنا تدوین کردیم که همین حاکم کنونی آمریکا در انتخابات پیروز شود. بر این مبنا تنظیم نکردیم که شرایط آمریکا تغییر کند. به هر حال به نفع ملت‌ها و به نفع ملت آمریکا تغییر کرد اما اصول ما همان اصول در داخل هست.» « آنهایی که فکر می‌کنند دولت دست روی دست گذاشته و منتظر است ببیند در دنیا چه اتفاقی می‌افتد، (بدانند) دولت برنامه‌ریزی خود را می‌کند و کار خودش را انجام می‌دهد.»

«خواهشی از برخی از دوستان دارم اینکه به شایعات و القائات نادرست در داخل کشور ادامه ندهند و بگذارند فضایی که امروز در ذهن مردم به وجود آمده، فضای بهتر برای ماه‌های آینده باشد. باید تلاش ما این باشد که فضای آینده ما بهتر از امروز باشد و تلاش دولت و مردم هم همین است.»

رئیس‌جمهوری افزود: ما هر کجا ببینیم شرایط برای لغو تحریم آماده است، از این فرصت استفاده خواهیم کرد. هدف ما این است که تحریم ظالمانه لغو شود و ایران بتواند به راحتی در تعامل با جهان باشد. هدف ما این است که فشار تحریم را از روی شانه مردم برداریم و هر جایی که فرصت مناسبی برای این کار باشد، ما وظایف و اقدامات خود را انجام می‌دهیم و هیچ‌کس حق ندارد فرصت‌سوزی کند. هر فرصت مناسبی که به‌وجود می‌آید باید از آن بر مبنای منافع ملی، وحدت ملی استفاده شود.

روحانی با تاکید بر اینکه از هر فرصتی که به نفع منافع ملی مردم ما و رفع تحریم‌ها باشد حتماً استفاده می‌کنیم، گفت: این مسائل، امنیتی و ملی است؛ حزبی و جناحی نیست و مربوط به کل ملت ایران است و هر گامی که بخواهیم برداریم به طور حتم به رهنمودهای رهبر انقلاب توجه می‌کنیم. ما می‌توانیم با اتحاد وحدت و یکپارچگی راه و مسیر رو برای گشایش بهتر برای زندگی مردم انتخاب کنیم.

چند پرسش

فارغ از این مباحث، همه افراد و جریان‌های تندور مخالف دولت و رسانه‌هایشان که سخنان دیروز رئیس قوه مقننه را شادمانه تیترسازی و بزرگنمایی کرده‌اند، بد نیست درنگ و تاملی دقیق به محورهای زیر داشته و چنانچه افکار عمومی مردم را محرم می‌دانند، پاسخی شفاف و صادقانه به آن بدهند:

۱. اگر دولت دست روی دست گذاشته و از ظرفیت‌های داخلی استفاده نمی‌کند، پس در شرایط بی‌سابقه تحریم، عدم فروش نفت و بلای عظیم کرونا، کشور چگونه اداره می‌شود؟!

اختصاص صدها ساعت به جلسه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، ارائه لوایح اقتصادی و معیشتی به مجلس، افتتاح هزاران طرح و پروژه ریز و درشت اقتصادی، صنعتی، اشتغالزا، فرهنگی، ورزشی، عمرانی و .... چگونه انجام می‌شود؟!

فقط به عنوان نمونه، برنامه‌ریزی برای اصلاح ساختار بانکی کشور با طرح بزرگ ادغام بانک‌های نظامی و کلاف پیچیده موسسه‌های اعتباری متخلفی که به جا مانده از دولت‌های گذشته بودند و یا طرح عظیم انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی، طرح‌های سلامت، مسکن ملی، رایگان‌سازی برق برای اقشار کم‌مصرف و ده‌ها برنامه کلان دیگر را چه کسی و با کدام ظرفیت داخلی اجرا کرده است؟!

راه دور نرویم؛ همین کرونا و سختی‌هایش را کدام مسئولان از رئیس جمهوری تا وزیر، ستاد، جلسه و دستورالعمل و شیوه‌نامه در همین وضعیت کنونی مدیریت می‌کند که اگر این همه تلاش نبود، مشخص نیست چه بر سر مردم و سرمایه‌های کشور می‌آمد؟!

در این رابطه از واریز یک میلیون تومان به هر خانواده یارانه‌بگیر در ابتدای ورود کرونا، پرداخت بیمه بیکاری و یارانه جدید بنزینی می‌گذریم؛ اگر واقعا دولت تولید و بازار و ... را رها کرده، چگونه است که حتی یک ماه هم حقوق و مزایای لشگر بزرگ حقوق بگیران شاغل و بازنشسته کشور عقب نیفتاده که هیچ، بلکه مشمول افزایش‌ها و همسان‌سازی‌های بزرگ نیز شده است؟!

از همه مهمتر، اگر تندروها اجماع نخبگان و نظر کارشناسان بی‌طرف در نقش فشار حداکثری و ظالمانه آمریکا را بر وضعیت دشوار اقتصادی کشور نمی‌پذیرند و مدام دولت را به کم‌کاری و بی‌لیاقتی متهم می‌کنند، درباره اوضاع بسامان و کنترل موفق گرانی و تورم در چهار سال نخست دولت روحانی، چه نظری دارند؟!

چرا تا پیش از شوک بزرگ سال ۹۷ و خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و آغاز فشار سنگین تحریم‌ها، اوضاع آشفته به ارث رسیده از دولت دهم، رو به سمت سامان و آرامش داشت؟!

۲. البته رئیس مجلس در سخنان خود به آدرس «بهارستان» هم در کنار آدرس‌های دیگر اشاره کرده و از «ناهماهنگی بین نهادهای سیاستگذار و مجری» به عنوان یکی از مشکلات نام برده است.
بهارستان‌نشینان که حدود ۵ ماه است سکان قوه مقننه کشور را در دست دارند، دقیقا چه طرح، لایحه یا مصوبه‌ای را برای یاری به دولت و بهبود معیشت مردم ارائه کرده‌اند که همسو با شرایط کنونی اقتصاد کشور است؟ به جز تندروی‌ها علیه مسئولان، سفرها و بازدیدهای بی‌فایده که برخلاف توصیه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا بود، نمایندگان مجلس کدام برنامه را از دولت مطالبه کرده‌اند به جز طرحی که به دلیل بار مالی آن از سوی شورای نگهبان رد شد؟!

هیات رئیسه در حالی به انجام سفرهای استانی اقدام کرد که مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا، بارها بر ضرورت خودداری از سفرهای غیرضروری تاکید کرده‌اند؛ اما با این حال، به بهانه «نظارت میدانی» چند سفر انجام شد که درون‌مایه آن، جز خطر افزایش شمار مبتلایان به کرونا در میان افراد حاضر در سفر و مردمی که در این دیدارها حضور داشتند، نتیجه‌ای برای مردم این مناطق نداشته است. آن هم در حالی که نمایندگان این حوزه‌ها در مجلس حضور دارند و با توجه به اشراف و آگاهی آنها به مشکلات منطقه، می‌توانند وضعیت موجود و خواسته‌ها و انتظارها را گزارش دهند تا در مجلس تصمیم‌گیری شده و برای رفع مشکلات،‌ قوانین کنونی بازنگری، مقرارت تسهیل شده و یا مصوبه جدیدی را بنیان نهند.

اگر صحبت از هماهنگی بین نهادها و دستگاه‌ها می‌شود، مجلس در کنار نطق‌های احساسی که با چاشنی توهین و بی‌حرمتی به مسئولان نیز همراه بوده و در مدت کوتاهی دوبار از سوی رهبر معظم انقلاب نکوهش و نهی شده، کدام پیغام همدلی و تعامل را به قوه مجریه داده است؟!

در این چند ماه به جز زمزمه‌های زیان‌بار استیضاح رئیس‌جمهوری یا دو وزیر کلیدی کابینه و توهین و تخریب بی‌سابقه علیه دولتمردان، ندادن رای اعتماد به گزینه پیشنهادی وزیر صمت و طرح مباحث حاشیه‌ای و بی‌فایده، برون‌داد مجلسی که خود را انقلابی می‌داند، در کمک به حل مشکلات و معیشت مردم چه بوده است؟!

در سخت‌ترین شرایط چهار دهه اخیر و جنگ اقتصادی دشمن و هجوم کرونا که نیاز دولت به همراهی دیگر قوا به شدتی بیش از پیش احساس می‌شود، کدام موضوع وحدت‌آفرین و گره‌گشایی در نهاد قانونگذاری کشور مطرح شده است که منطبق با رهنمودهای مهم رهبر معظم انقلاب باشد؟!

از این پرسش‌ها بسیار است که اقلیت تندرو پاسخگوی آن باشند. جریانی که گمان می‌برد حافظه تاریخی مردم، شرایط مشابه سال‌های ۹۰ و ۹۱ و واکنش منتقدان کنونی را فراموش کرده و قدرت درک ارتباط این هیاهوها با انتخابات ۱۴۰۰ را ندارد! در این شرایط مردم انتظار دارند بهارستانی‌ها، به جای آدرس دادن به شهرهای آمریکا، دولت را در حل مشکلات کشور همراهی کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
1
2
این خاله زنک بازی ها برای ما زندگی نمیشه جهت اطلاع همه روسا
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین