کد خبر: ۶۸۴۲۲
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۸۶ - ۲۰:۲۸
دو گزینه پیش رو در مقابل دولت

ورشکستگی تولید یا واردات کالا!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در اقتصاد زمانی که تقاضا بیش عرضه باشد با کمبود کالا مواجه می‌شویم بنابراین برخی از دولت‌ها برای برای جبران این کمبود واردات انجام می‌دهند.

دکتر مهدی تقوی با بیان این مطلب در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی آفتاب افزود: واردات از نظر تئوری کاهش دهنده تورم است اما در ارتباط با ایران باید توجه کرد که زمانی این اصل کارایی داشت که قیمت دلار 7 ریال بود. اما اکنون که دلار 900 تا 1000 تومان است واردات کالا نیز برای ما گران تمام می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: در واقع اکنون با تقلیل ارزش پول ایران نمی‌توان از واردات توقع اثرگذاری بر تورم بالا را داشت.

وی افزود: در این شرایط واردات بر کالاهایی اثر خواهد گذاشت که قیمت بالا دارند و نمونه واردات آنها نیز بسیار ارزان است. این موضوع کمتر اتفاق می‌افتد چراکه هزینه تولید در داخل معمولا کمتر از وردات کالا است.

دکتر تقوی تصریح کرد: به طور طبیعی زمانیکه واردات انجام می‌شود تولید داخلی با یک رغیب بزرگ خارجی که امکان تولید انبوه را دارد روبرو شده و تضعیف می‌شود.

وی افزود: در این شرایط اگر کالای خاجی ارزان‌تر از کالای داخلی باشد صنعت کشور به حال ورشکستگی در خواهد آمد.

این استاد اقتصاد تاکید کرد: این سیاست‌مداران هستند که درباره انتخاب دو راه واردات برای پاسخ به تقاضا یا توجه به تولید داخلی تصمیم می‌گیرند و اقتصاددانان مستقل تنها شرایط را تشریح می‌کنند. در این میان دولت نیز از مشاوران اقتصادی برخردار است و احتمالا از نظر استادان اقتصاد دولتی استفاده می‌کند.

امضا کننده نامه 57 استاد به رئیس‌جمهور گفت: دولت باید برای انتخاب هر یک از این راه‌ها بر اساس هزینه و فایده عمل کند. در این صورت می‌توان راهی را که منفعت بیشتری برای کشور دارد انتخاب کرد.

دکتر تقوی با اشاره به اینکه امروز در بازار با کالاها‌یی روبرو هستیم که بیش از حد نیاز داخل وارد شده است و این موضوع باعث وارد آمدن ضربه به تولید داخل می‌شود تصریح کرد: این مشکل بر اثر اتخاذ سیاست‌های نامناسب وارداتی از سوی دولت صورت گرفته است.

وی توضیح داد: اگر دولت برای واردات با بی‌توجهی به صنایع داخلی، تخمین درستی از نیاز داخلی نداشته باشد موجب خواهد شد تا تولید داخلی در مقابل واردات بی‌حساب و کتاب دچار صدمه شدید شود. به اینگونه سیاست گذاری‌ها، سیاست‌های بد در رشد اقتصادی می‌گویند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۰:۲۳ - ۱۳۸۶/۰۹/۲۹
0
0
آقا اين چه طرز روزنامه نگاريست؟ كي دلار 7 "ريال" بوده؟ لطفا بفرماييد "رغيب"
ناشناس
|
-
|
۰۸:۰۵ - ۱۳۸۶/۰۹/۲۹
0
0
چر اين آقا ايميل زده فقط اون قسمت كه دلار 7 ريال بوده را ديده مشخص آدم بيسوادي تشريف داره منظور آقاي دكتر چيز ديگه اي است.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین