کد خبر: ۶۸۵۷۴۸
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۲
هرکس که دلسوز مردم است، از رفع تحریم‌ها و گشایش در زندگی مردم باید استقبال کند

نزاع داغ بر سر برجام؛ چه کسانی می‌خواهند ایران در تحریم بماند؟

با شکست کامل «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و به قدرت رسیدن «جو بایدن» بار دیگر بازار مبحث «برجام» داغ شده است. آنچه موجب پیدایش مشکلات اقتصادی کشور شد، برجام نیست بلکه کسانی هستند که به برجام لگد زدند و تلاش کردند آن را از کار بیندازند
نزاع داغ بر سر برجام؛ چه کسانی می‌خواهند ایران در تحریم بماند؟
آفتاب‌‌نیوز :

این روزها درباره برجام، قضاوت‌های متفاوت صورت می‌گیرد. عده‌ای آن را علت مشکلات اقتصادی کشور می‌دانند و عده‌ای درست در نقطه مقابل قرار دارند و برجام را فتح‌الفتوح می‌نامند. از همان ابتدای پا گرفتن برجام گفتیم و نوشتیم و افراد دیگری نیز گفتند و نوشتند که برجام، نه فتح‌الفتوح است و نه ترکمانچای، بلکه حداکثر چیزی بود که در سال 1394 می‌توانستیم در یک مصاف سیاسی بین‌المللی به دست بیاوریم.

روشن‌ترین دلیل بر اینکه برجام در شرایط 1394 حداکثر چیزی بود که می‌توانستیم به دست بیاوریم و به همین دلیل باید آن را پدیده‌ای مثبت تلقی کرد، اینست که با امضاء شدن این معاهده بین‌المللی، ایران توانست مقادیر زیادی از دارائی‌های بلوکه شده خود در آمریکا را آزاد کند و آنها را در قالب ده‌ها میلیارد دلار به کشور برگرداند. توانستیم تولید نفت را به سه میلیون بشکه در روز برسانیم. دولت توانست ارزش پول ملی را در سال‌های 94 تا 97 که سال خیانت ترامپ به برجام است، حفظ کند. در سال‌های 92 تا 97 یعنی تمام چهار سال دولت اول رئیس‌جمهور روحانی و یکسال از دومین دولت وی، اقتصاد کشور از ثبات قابل قبولی برخوردار بود و مبادلات تجاری میان ایران و سایر کشورها بطور عادی جریان داشت. همین موفقیت‌ها بودند که موجب شدند آقای روحانی در انتخابات دشوار 1396 بار دیگر با استقبال مردم مواجه شود و با بیش از 24 میلیون رأی به پیروزی برسد.

این واقعیت‌ها نشان می‌دهند برجام نه‌تنها عامل مشکلات اقتصادی نیست بلکه باعث ایجاد گشایش اقتصادی شد. پذیرش برجام توسط رهبری، مجلس و دولت، به معنای این بود که این اقدام براساس تصمیم نظام صورت گرفت کمااینکه تمام فعالان سیاسی در آن زمان با ارسال پیام به رهبری و دولت و با اعلام موضع صریح در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌ها حمایت خود از برجام را نشان دادند که در روزنامه‌ها و فیلم‌ها و نوارها ثبت و ضبط است.

اینها اسنادی هستند که قابل انکار نیستند و کسانی که امروز به اقتضای منافع سیاسی خود، درصدد بدگوئی از برجام برمی‌آیند، با توجه به اسنادی که از آنها موجودند و صدا و چهره آنها را به رخ می‌کشند، فقط آبروی خود را می‌برند. با این منفی‌بافی‌ها البته واقعیت تغییر نمی‌کند و کسی نمی‌تواند آثار مثبت برجام را انکار کند.

با توجه به این واقعیت‌های غیرقابل انکار، آنچه موجب پیدایش مشکلات اقتصادی کشور شد، برجام نیست بلکه کسانی هستند که به برجام لگد زدند و تلاش کردند آن را از کار بیندازند. در رأس این افراد، ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا قرار دارد و اهرم‌های تقویت‌کننده او، رژیم صهیونیستی و ارتجاع عرب در خارج از ایران و عناصر ضدبرجام در داخل ایران هستند.

صهیونیست‌ها و ارتجاع عرب با فشارهای سیاسی و خرج کردن پول‌های هنگفت، ترامپ را به خارج ساختن آمریکا از برجام تشویق کردند و مخالفان داخلی برجام که به حق عنوان «کاسبان تحریم» زیبنده آنانست، با تبلیغات و اقدامات و بهانه‌تراشی‌ها به ترامپ در انجام این کار خلاف کمک کردند.

پیامد خروج آمریکا از برجام، تحریم‌های حداکثری بود که دو هدف داشت، یکی ایجاد مشکلات اقتصادی برای مردم ایران و دیگری تسلیم شدن ایران در برابر ترامپ. هدف دوم، توهمی بیش نبود و می‌بینیم که ترامپ به جای اینکه ایران را به شکست بکشاند، خود دچار شکست شد.

ولی هدف اول که ایجاد مشکلات اقتصادی برای مردم ایران بود با تحریم‌ها تحقق یافت که نتیجه آن، عدم امکان فروش نفت و تبادل تجاری و مشکلات بانکی و سایر مضایق است. ماجرای عدم پذیرش FATF هم مزید بر علت شد و مشکلات را تشدید کرد.

درباره بایدن، نه باید خوشبینانه قضاوت کنیم و نه بدبینانه. باید تا استقرار او در کاخ سفید صبر کنیم و ببینیم او به وعده‌هایش مبنی بر بازگرداندن آمریکا به برجام و رفع تحریم‌ها عمل می‌کند یا نه.اگر عمل کرد، طبعاً هرکس که دلسوز مردم است، از اینکه گشایشی در زندگی مردم به خاطر رفع تحریم‌ها ایجاد می‌شود باید استقبال کند. و اگر به وعده‌هایش عمل نکرد، همه متحد و منسجم در برابر او می‌ایستیم همانطور که در برابر ترامپ ایستادیم. ما ملتی هستیم که در برابر زورگوئی‌ و قلدری می‌ایستیم و در مسیر احقاق حقمان هرگز کوتاه نمی‌آئیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۴
فرزند ایران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
4
31
جماعت اهل شعار به ظاهر مردمی و طرفدار شعار در مانی اند اما عملا مردم را به صف نان نسیه کشانده اند وبدون هوای تحریم هوای دیگری تنفس نمی کشند اینها کسانی هستند که فرصت های این کشور را به تحریم بدل می کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
2
22
کسانی که چپ و راست کارت بانکیشان شارژ میشه
بدون زحمت و عرق ریختن
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
4
21
کاسبان تحریم ودلواپسانی که نان شان در جنگ ونزاع وتنش است.انقلابها در شروع خود همراه با هیجانات واحساسات کنترل نشده است وقتی حکومتهای انقلابی با مرور سالها مستقر می شوند وبقولی بر روی ریل قرار می گیرند هیجانات غیرعقلانی تبدیل به عقلانیت وآرامش می گردد.ما بجز کشور اسرائیل که حقوق فلسطینیان را محترم نمی شمارد وزمینهای فلسطینی را غصب کرده ودیکتاتوری آپارتاید ونژادی مذهبی ایجاد کرده است با بقیه دنیا براساس احترام متقابل باید روابط دوستانه برقرار کنیم.ما باید مراقب باشیم مهره بازی سایر کشورهای قدرتمند قرار نگیریم وبراساس منافع ملی خود با جهان تعامل داشته باشیم. ما باید به عقاید،اعتقادات وقوانین کشورهای دیگراحترام بگذاریم وکشورها را از زاویه دید خود نبینیم بلکه آنها را از زاویه دید خودشان ببینیم.ما از مداخله در امور سایر کشورها باید بپرهیزیم چرا که این مداخلات موجب برهم خوردن روابط ما با سایر کشورها می شود و وجهه جهانی ما را تخریب می کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
2
13
منتظر سر انجام لیبی باشیم.
به این نتیجه شک نداشته باش.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
4
27
صد در صد معلوم است که کاسبان تحریم (کسانی که از تحریم ملت بیچاره ایران به ثروتهای آنچنانی رسیده اند و نکبت زادههایشان در همان آمریکا در حال خوش گذرانی هستند) با هرگونه توافقی بین ایران و آمریکا مخالف هستند......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
4
14
معلومه که اینها چند نفر بدبخت را در دیگر استخرها سربه نیست کردن خداوند رحمت کند ایت اله رفسنجانی
سمیه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
1
1
مزدور سیاسی یعنی چه .
هر فرد که تحلیل سیاسی از داخل و خارج نداشته باشد .
و نتایج گفتار ها را نتواند پیش بینی کند .

و کاسب و طماعی که ان شخص و اشخاص را در جهت منافع خود با .... از ان ادم بهره نفسانی و مال اندوزی ببرد . ان ادم یک نوع مزدور است .

فریب خوردگان منافع قشری گروهی وابسته به گرفتاری
مردم را , می شود یک نوع مزدور نامید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
3
13
افراد متو هم
افراد ساده انگار
کاسبان تحریم
صاحبان پست و مقام
افرادی که دلشان بحال ملک و ملت نسوخته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
3
5
آقا مطمئن باش آنها بر سربرجام با ما مذاکره نمیکنند. آنها برجام را با حمایت (مخفی) اروپا باطل شده میدانند. آنها میخواهند مذاکره را با همه چیز از نو شروع کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
10
7
یه نگاهی به شاخصه های تورمی قبل و بعد از مذاکرات بندازید بد نیست
اگر همراه حل مشکلات کشور مذاکره باشه قطعا روحانی و ظریف و اصلاح طلبان این کاره نیستند
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
قیاص میکنیم به این صورت: در دوره اجرای برجام تورم 11 درصد در خارج آن بالای 40%. قبل از برجام پا به پای ونزویلا در تورم و فلاکت و با اجرای نصفه نیمه برجام الان ما به ملت فلک زده ونزویلا بنزین و غذا میرسانیم. قبل و بعد از برجام صف خرید پراید، با شروع برجام فروختن ال 90 و ماشینهای از این دست با وام تا شاید مردم بخرند و تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
4
8
دلواپسا ملت ایران را در ارامش نخواهند گذاشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
5
6
هیچ فرد علاقه مند به آبادانی کشور وجود ندارد که از تحریم ایران خوشحال شود.تمام حرف دلواپسان ایران این بود که آمریکا قابل اعتماد نیست و برجام هسته ای تحریم ها را لغو نمی کند و متاسفانه تحریم ها اضافه شدند.اروپا هم در تیم آمریکا بازی می کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
0
0
در عجبم از سیاست وحزب بازی
اینوسط محرومان خواهند سوخت
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین