کد خبر: ۶۸۵۲۶۶
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷
بایدن امیدوار است بتواند مذاکراتی را با ایران انجام دهد

چشم‌انداز روابط ایران و آمریکا؛ بازی به نفع محافظه‌کاران پیش خواهد رفت؟

اسرائیل، نمایندگان جمهوری‌خواه در کنگره در کنار عربستان سعودی مخالف احیای برجام هستند و امکان غلبه بر مخالفت آنان بعید به نظر می‌رسد.
چشم‌انداز روابط ایران و آمریکا؛ بازی به نفع محافظه‌کاران پیش خواهد رفت؟
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- نشریه "نیویورک مگزین" در مقاله‌ای با اشاره به چالش‌های پیش‌روی "جو بایدن" رئیس جمهوری منتخب امریکا برای تعامل با ایران می‌نویسد: "پس از ورود "جو بایدن" رئیس جمهوری منتخب آمریکا به کاخ سفید در ماه آینده یکی از اولویت‌های اصلی او در عرصه سیاست خارجی احیای روابط و توافق‌ها با سایر کشور‌ها خواهد بود؛روابط و توافق‌هایی که در طول ریاست جمهوری ترامپ برهم خوردند. در میان این توافق‌ها می‌توان به برجام اشاره کرد که ترامپ در سال ۲۰۱۸ میلادی از آن خارج شد. بایدن امیدوار است بتواند مذاکراتی را با ایران بر سر مسائل حل نشده انجام دهد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ با این وجود، "محمد جواد ظریف" وزیر خارجه ایران گفته که آن کشور بر سر جیزی بیش از بازگشت دوباره امریکا به برجام مذاکره نخواهد کرد.

نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و تیم امنیتی او بر این باورند که بایدن درک نمی‌کند که خاورمیانه در پنج سال گذشته تغییر کرده است. نتانیاهو هر کاری را انجام می‌دهد تا مانع احیای برجام در شکل قبلی آن شود. در صورتی که بایدن خواستار بازگشت امریکا به برجام همانند گذشته باشد اسرائیل چاره‌ای نخواهد داشت جز تحریک کردن به تشدید تنش و دعوت امریکا به واکنش نظامی و انجام اقداماتی برای بازداشتن ایران از پذیرش پیشنهاد بایدن.

بسیاری از ناظران با این نظر موافق هستند که ایران اقدام شدیدی را انجام نخواهد داد چرا که خواستار رفع تحریم‌ها است و اقدامی را عملی نمی‌سازد که امکان تحقق این موضوع را به خطر اندازد. 

این نشریه در ادامه می‌افزاید: "ایران در ماه ژوئن آینده انتخابات ریاست جمهوری را برگزار خواهد کرد. این در حالی است که محافظه کاران در حال قدرت گیری هستند و پارلمان را در اختیار گرفتند؛ البته به دلیل مشارکت پابین رای دهندگان در انتخابات پارلمانی در ماه فوریه این نتیجه حاصل شد.

در واکنش به ترور شهید "فخری‌زاده"، این پارلمان قانونی را از تصویب گذراند که اجازه افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم را به آن کشور و لغو اجازه بازرسی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای ایران را می‌دهد مگر آن که تحریم‌های بانکی و نفتی علیه ایران لغو شوند.

روحانی مخالف این قانون است، اما فشار بر او برای اجرای آن زیاد است. این قانون احتمالا روند مذاکرات ایران در ماه‌های آینده را دشوارتر خواهد ساخت. احتمالا مشارکت رای دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری ماه ژوئن نیز پایین باشد. در نتیجه، برای برد میانه‌رو‌ها آنان نیازمند حضور نامزدی قوی، چون "ظریف" وزیر خارجه فعلی هستند؛ اگرچه او خود گفته بود نامزد نخواهد شد. همچنین، باید دستاورد‌هایی در این بازه زمانی تا زمان انتخابات کسب شود تا رای‌دهندگان ترغیب به مشارکت شوند. پیروزی بایدن امیدی را برای میانه‌رو‌ها ایجاد کرده تا توافقی تازه با امریکا و لغو تحریم‌ها باعث افزایش مشارکت در انتخابات شود. توافق با بایدن پیش از انتخابات ژوئن تنها موضوعی است که می‌تواند شانس تیم روحانی برای برد دوباره در انتخابات را افزایش دهد. البته در صورت برد میانه‌رو‌ها در انتخابات هیچ تضمینی وجود ندارد که بایدن بتواند تحریم‌های زیادی را لغو کند چرا که با حضور نمایندگان ضدامریکایی در پارلمان ایران و شعار‌ها و اقدامات جناح آنان مواجه است.

اگر توافقی حاصل نشود جناح طرفدار مذاکره در ایران شکست خواهد خورد و بازی به نفع محافظه‌کاران در ایران خواهد بود. در کنار این موضوع، باید تشدید تحریم‌ها علیه ایران از سوی دولت ترامپ را افزود که کار را برای دیپلماسی بایدن در قبال ایران پیچیده‌تر می‌سازد. اسرائیل، نمایندگان جمهوری‌خواه در کنگره در کنار عربستان سعودی مخالف احیای برجام هستند و امکان غلبه بر مخالفت آنان بعید به نظر می‌رسد. عدم مذاکره درباره مسائل موشکی و حضور منطقه‌ای ایران در مذاکرات پیش رو میان ایران و امریکا سبب خواهد شد تا متحدان امریکا درباره تلاش‌های بایدن متقاعد نشوند. بازگشت بایدن صرفا به برجام دوره اوباما عاری از چالش نخواهد بود اگر بایدن کاغذ کاربنی را قرار دهد و از روی دکترین اوباما در قبال ایران و خاورمیانه نسخه‌برداری کند، اشتباهی جدی را مرتکب خواهد شد و در آن صورت نباید انتظار داشته باشد که فشار‌ها از روی او برداشته شوند".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
اصفهانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
1
6
نمایندگان جمهوری‌خواه در کنگره در کنار عربستان سعودی مخالف احیای برجام.

حافظان منافع کرملین رفقای خود را خوب می شناسند .
آق تقی
|
United States of America
|
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
1
8
نمایندگان جمهوری‌خواه در کنگره در کنار عربستان سعودی، اسراییل، کاسبان تحریم و روزنامه کیهان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
2
0
اگر قرار بود چیزی اضافه تر از برجام را قبول کنیم، در زمان ترامپ این کار را می کردیم. بنا به گفته ظریف آمریکا هروقت خواست می تواند به برجام باز گردد. فقط!
فولادوند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
0
4
دقت کردین آقای ش...درکیهان ودلواپسان دقیقا مثل عربستان واسراییل نظرمیدن؟
یکی ما رو روشن کنه؟من گیج شدم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
همون فکری که کردی درسته برادر.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین