کد خبر: ۶۸۶۵۶۳
تعداد نظرات: ۳۹ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۷
ریاست جمهوری نظامیان عوارض ناخوشایندی برای کشور به همراه خواهد داشت

هشدار درباره چراغ سبز انتخاباتی مجلس به نظامیان برای ورود به پاستور

مصوبه ۳۰ آذر ماه مجلس شورای اسلامی در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری، قلمرو تنگ مقامات صالح برای داوطلب شدن در انتخابات مذکور را رسما تعریف و تبیین کرده است. این مصوبه که احتمالا با ادامه بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری مدار تضییق را جدی‌تر هم خواهد کرد، با هر انگیزه که باشد، نه فقط با روح دموکراسی و قانون اساسی مغایر به نظر می‌رسد بلکه به صلاح کشور نیز نیست.
هشدار درباره چراغ سبز انتخاباتی مجلس به نظامیان برای ورود به پاستور
آفتاب‌‌نیوز :

به خاطر داریم که در گذشته هر گاه بنا بر تعیین شرط مدرک تحصیلی برای برخی مقامات بود، بعضی از مسوولان و اعضای شورای نگهبان در مخالفت با آن، مرحوم عسگر اولادی را مثال می‌زدند و چنین مصوبه‌ای را موجب محروم شدن از اشخاصی نظیر ایشان می‌دانستند. صرف نظر از مصداق، این استدلال از منطق استواری برخوردار بود، چه بسا افرادی با سطح تحصیلی پایین‌تر یا بدون سابقه تصدی مشاغل دولتی از چنان وجهه و درایتی برخوردار باشند که هم مصداق رجل سیاسی مذهبی قلمداد شوند و هم بتوانند کشور را به سمت و سویی بهتر هدایت کنند.

به‌علاوه، می‌دانیم که در شرایط فعلی بسیاری از افراد توانمند به جهت ناکارآمدی یا عدم سلامت بخش عمومی از ورود به مناصب دولتی احتراز می‌کنند. اگر دلسوز کشور باشیم، منطق اقتضا می‌کند با چراغ این افراد را بیابیم و به اصرار وارد مدیریت کلان کشور کنیم نه اینکه مانع قانونی سر راه‌شان بگذاریم.

به نوشته روزنامه اعتماد؛ نکته دیگر این است که مشکلات فعلی کشور را عمدتا همین مدیرانی ایجاد کرده‌اند که در مصوبه مجلس، مجاز به داوطلبی برای انتخابات ریاست‌جمهوری هستند و بدیهی است افرادی که خود باعث ناکارآمدی و مشکلات مزمن در ساختار اداری کشور شده و عملکرد و تصمیمات‌شان زمینه فساد را فراهم کرده است، بعید است بتوانند راه‌حل آن‌ها را بیابند. اشکال دیگر مصوبه این است که بخش غیردولتی و نیز هزاران استاد برجسته و توانمند دانشگاه و حوزه علمیه را به کلی نادیده گرفته و جز وزرای علوم و بهداشت و رییس دانشگاه آزاد و رییس حوزه علمیه کشور راه را بر بقیه آنان بسته است.

حدیث تلخی است که با تفسیری از مصوبه جدید، نمایندگان مجلس شورای اسلامی رییس دانشگاه تهران را در تراز رییس دانشگاه آزاد هم قلمداد نکرده و یا رییس اتاق بازرگانی کشور را در تراز یک نماینده مجلس ندیده‌اند.

گذشته از انگیزه‌های جناحی و رقابتی، برخی از نمایندگان، فلسفه وضع این محدودیت را جلوگیری از «وهن نظام» و بعضی نیز کاستن از فشار بر شورای نگهبان اعلام کرده‌اند چراکه در گذشته داوطلب شدن افرادی دستمایه طنز قرار گرفته و یا سبب شده که از لحاظ آماری تعداد افراد رد صلاحیت شده بیشتر باشد. اگرچه بعید است کسی به جد داوطلبی افراد بی‌ربط را فی‌نفسه موجب وهن نظام بداند، ولی به هر حال برای این مشکل هم راه‌حل‌های بهتر- نظیر جمع‌آوری تعدادی مشخصی امضاء از گروه‌های مرجع- در کشور‌های دیگر وجود دارد که می‌توان آن‌ها را به کار گرفت ضمن آنکه در انتخابات ریاست‌جمهوری به ندرت شورای نگهبان به خاطر رد صلاحیت افراد ناشناخته مورد انتقاد قرار گرفته است.

واقعیت این است که این مصوبه علاوه بر ایرادات فوق و چندین اشکال ناگفته دیگر با روح مردم‌سالاری و نیز با روح قانون اساسی سازگاری ندارد. با اتکاء به مبانی نظری و نیز رویه سابق شورای نگهبان می‌توان گفت که احصاء شرایط یک سمت درقانون اساسی، دارای حجیت است و دخل و تصرف در آن با هدف قانون اساسی سازگاری ندارد.

مگر نظامی‌ها در دولت احمدی نژاد موفق بودند؟

روزنامه جمهوری اسلامی نیز در یادداشتی در همین خصوص نوشت: در طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، برای صدور مجوز ورود نظامیان به عرصه رقابت و تصاحب صندلی ریاست جمهوری، پیش‌بینی‌هائی شده است.

قانون انتخابات ریاست جمهوری که مربوط به دهه ۶۰ می‌باشد، در زمینه ورود نظامیان به این عرصه ساکت است. در طرحی که این روز‌ها در حال بررسی در مجلس یازدهم است، به بهانه مشخص کردن مصادیق رجال مذهبی و سیاسی، امتیازی هم به نظامیان داده شده و نظامیان ارشد در زمره رجال سیاسی دانسته شده‌اند. تصویب این ماده اصلاحی در مجلس، به این معناست که رسماً به نظامیان چراغ سبز برای ورود به رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری داده شده است.

عده‌ای معتقدند حضور نظامیان در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری اشکالی ندارد و این مردم هستند که باید تصمیم بگیرند نظامیان بر صندلی ریاست جمهوری تکیه بزنند یا نزنند. حتی بعضی از افرادی که در این زمینه اظهارنظر کرده‌اند بر این نکته نیز تأکید دارند که چه بسا نظامیان با تجربه موفقی که در عرصه‌های دفاعی و سازندگی دارند، بهتر از دیگران بتوانند کشور را در بخش اجرائی مدیریت کنند.

در مقابل این استدلال‌ها و اظهارنظرها، سخن مخالفان حضور نظامیان در عرصه رقابت انتخابات ریاست جمهوری اینست که روحیه نظامی‌گری با مدیریت سیاسی تناسبی ندارد و به همین دلیل است که در هیچ کشوری نظامیان وارد سیاست نمی‌شوند. علاوه بر این‌ها در کشور خودمان و در دهه‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، دو تجربه منفی در این زمینه داریم. یکی اینکه چند نفر از نظامیان کاندیدای ریاست جمهوری شدند، ولی مردم به آن‌ها رأی ندادند. حتی بعضی از این افراد چند بار شانس خود را آزمودند و هر بار مردم دست رد به سینه آن‌ها زدند. دیگر اینکه در دولت‌های نهم و دهم تعداد زیادی از نظامیان وارد دولت شدند و در رده‌های مختلف اجرائی مسئولیت‌هائی به آن‌ها داده شد، ولی نتوانستند از عهده وظایف محوله برآیند کمااینکه در مسئولیت‌های دیگر نیز توفیقی به دست نیاوردند.

با توجه به ضرب‌المثل معروف «آزموده را آزمودن خطاست» نباید کشور را در معرض آزمون‌های مکرر قرار داد. به این نکته بسیار مهم هم باید توجه شود که ورود نیرو‌های مسلح به امور اجرائی کشور، با توجه به ناهمواری‌هائی که در این مسیر وجود دارد، به وجهه این نیرو‌ها آسیب خواهد رساند و عوارض ناخوشایندی را به همراه خواهد داشت که به نفع کشور نخواهد بود.

علاوه بر اینها، جهان نیز از ورود نظامیان به عرصه سیاسی تجربه تلخی دارد. در کشور‌های مختلف، نظامیان یا با کودتا به حاکمیت می‌رسند و یا انتخابات. تکلیف کودتا که روشن است و حاکمیت نظامیان در ترکیه، مصر، عراق، لیبی، سوریه و پاکستان در اطراف خودمان در دهه‌های گذشته نتایج تلخی به بار آورد. تاریخ همین منطقه نشان می‌دهد به حکومت رسیدن نظامیان از طریق انتخابات چیزی شبیه یک شوخی بود و البته عاقبت خوبی هم نداشت. بنابراین، بهتر است ایران که یک کشور انقلابی است و نظام جمهوری اسلامی بر پایه آراء مردم بنا شده، خود را گرفتار این تجربه تلخ نکند. اکنون که نمایندگان مجلس یازدهم رجال نظامی را در جایگاه رجال مذهبی و سیاسی قرار داده، شورای نگهبان آن را رد کند تا نظامیان به خدمات تخصصی خودشان بپردازند که کشور ما اکنون به این خدمات بیش از هر زمان دیگری نیازمند است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳۹
ناشناس
|
India
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
16
12
من به عنوان یک شهروند که نظامیان را دوست دارم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
شما ک آمریکایی هستی
عزراییل
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
با آمدن نظامیان کمک های مومنانه زیاد می شود جمعییت کمیته امداد و بهزیستی سه برابر خواهد شد خوش به حال ما... به ما کم کم،پوتین خواهند داد و ما ذوق زده می رویم برایش واکس می خریم برای اینکه سر سفره برویم صف طولانی می کشیم تا دشمن بترسد..
از تمام پوتین ها عکس خواهندگرفت عکاسی رونق می گیرد خوش به حال عکاسان !!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
این همه مدت کشور در دست قشر روحانیت بوده حالا چه ایرادی داره قشر نظامی هم رئیس جمهور بشن ؟ اتفاقا طلایی ترین دوران ایران زمانی بود که کشور در دست نظامی ها بوده کوروش و داریوش و خشایارشا و خسروپرویز و نادر شاه و رضا شاه و.. همه نظامی بودند اتفاقا اگر ایران در دست نظامی ها باقی می ماند خیلی جلوتر بودیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
7
9
تا حالا مگه دولت پنهان کی بوده؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
4
9
چراغ سبز - قرمز باشه باید دردی از مردم دوا شود که نشده ونخواهد شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
5
12
فرقی نمیکند
در آخر همه نطامی هستن...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
14
10
نظامیانی که امروزشماواهمه ریاست جمهوریشون روداراد همان رزمندگان هشت سال دفاع مقدسن که بادست خالی جلوی ارتش بعث مقاومت کردن.فعلا که ازتحصیلکرده های لباس شخص چیزی عاید این ملت نشده جز تورم وگرانی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
واقعا" اونا هستند یا از خون اونا سوئ استفاده کردند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
10
6
نظامیان مثل مردم عادی حق رای دارند انهم یک رای. جزء شهروند هم محسوب میشوند. محروم کردن انها از حق شهروندی انصاف نیست. البته یک مقدار در لفافه سخن میگویند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
بحث بر سر انتخاب شدن است نه انتخاب کردن.بله به وقت انتخابات آنها از حق شهروندی برخوردارند و می توانند رإی دهند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
6
3
نظامیان مثل مردم عادی حق رای دارند انهم یک رای. جزء شهروند هم محسوب میشوند. محروم کردن انها حق شهروندی انصاف نیست. البته یک مقدار در لفافه سخن میگویند.
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
3
14
نمی دانم چرا الکی شلوغش می کنید سپاه در تمامی صحنه های سیاسی اجتماعی و اقتصادی حضور قدرتمندی دارد و تنها سنگر باقی مانده ریاست جمهوری است که آنرا هم تصرف می کنند دعوای زر گری برای چیست؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
12
6
اتفاقاً در چنین شرایطی به حضور افراد نظامی و مقتدر در تمام عرصه ها نیاز بیشتری احساس می شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
3
15
وصیت بنیانگذار جمهوری اسلامی مبنی بر عدم دخالت نظامیان در سیاست کجا شد!.؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
1
9
ناشناس 11:39 میشه بنده و خیلی های دیگه روشن بفرمایید چطوری با دست خالی میشه 8 سال جنگید ...
پاسخ ها
ابوالفضل
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
اگه چشمتون رو باز کنین و واقعیت رو ببنید خیلی چیزا براتون عیان میشه
اما جهت اطلاع شما :
در جنگ تحمیلی 8 ساله که درست در زمانی رخ داد که ایران درگیر غائله کردستان و ترورهای منافقین بود و ارتش ایران به خاطر اینکه همچنان ساختار قبلی خودش رو داشت و امکانات ما محدود بود به سلاحهای سبک که اونهم محدودیت شدید داشت و ایران حتی توان تولید سیم خاردار رو نداشت چه برسه به تولید اسلحه سبک یا امثالهم در اون زمان سیل تانکهای روسی و هواپیماهای میراژ فرانسوی و لشکر تا بن دندان مسلح که با چهارلول ضد هوایی عوض هواپیما آدم میزدن به ایران حمله کردن
شما فکر میکنی مثلا تفنگ ام 1 در مقابل تانک چه کاری انجام میده ؟
یا نهایتش یه تفنگ ژ3 ارتشی برای هواپیما چه ممانعتی ایجاد میکنه ؟

اینکه میگن دست خالی منظورمون اینه که ایران با 54 کشور دنیا می جنگید
از 54 کشور دنیا اسیر گرفتیم
وقتی یه هواپیما میزدیم عوضش دو برابر بهش میدادن
وقتی یه تانک میزدیم چند برابرش رو میدادن
حالا شما بیا و مسخره کن که چطوری با دست خالی جنگیدیم و تاریخ کشورت رو فراموش کن
خونهایی که برای دفاع از این مملکت ریخته شده فراموش کن
فراموش کن که تمام اندوخته یه پیرزن که چند تخم مرغ بود ارسال شد تا از این جنگ پشتیبانی بشه تا نذاریم مثل پهلوی کشور به تاراج بره
درود به شرف تمام شهدا
و لعنت به تمام خائنین کشور
اهوازی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
3
3
نظامی دیپلمات به درد فرمانده دیپلمات نمی خورد .
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
بستگی به شرایط کشور داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
13
8
اگر سپاه نبود کشور هم نبود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
البته تا بودن را چگونه تفسیر کنی
نامور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
6
12
در این ۴۰ سال نظامیان ( سپاه ) بعنوان دولت در سایه همه کاره مملکت
بوده اند به خصوص در تصمیم گیریهای حساس مانند موشک پرانی های سپاه .
مشهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
2
12
نظامی سیاست را دوست داشته باشد نه نظامی خوبی است نه سیاستمدار خوب
خروس بی محل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
1
5
چه در دوران جنگ و چه پس ازآن شکر خدا دولت غیر نظامی نداشته ایم. همه نظامی بودند.
کاوه
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
2
5
خواست امام برای عدم دخالت نظامیان در سیاست نه برعدم توانائی نظامیان در پیگیری امور بلکه مشرف بر امنیتی کردن سیاست بود. تجربه های تاریخی همگی گواه بر منتهی شدن دولت نظامیان به دیکتاتوری‌های خشن شده است. فرانکو‌ در اسپانیا، موسولینی در ایتالیا، ژنرال ضیا الحق در پاکستان، ژنرال مینت سو در برمه تنها نمونه های کوچکی از واقعیت است. زمانی که سیاست امنیتی شود، آزادی‌ها از بین خواهد رفت
جلال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
8
5
اولا . امام عزیز نظامیان را از دخالت در امور سیاسی منع کردند تا نظامیان به نفع و یا ضرر جریان سیاسی خاصی از جایگاه نظامی گری خود استفاده نکنند .
ثانیا . تا حالا که افراد به اصلاح غیر نظامی خصوصادر دو دولت اخیر در کشور مسول بودند برای قشر مستضعف چکار کردند .
ثالثا . نظامیان ثابت کردند که حرف رهبری را به بهترین شکل ممکن اجرا می کنند در حالی که سیاسیون این موضوع را فدای گرایشات سیاسی خوشان می کنند .
رابعا . در دنیای کنونی که فقط زور جوابگو هست ؛ امید است نظامیان بتوانند جلوی استکبار بایستند و مثل سیاسیون وا ندهند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
نظامی شدن ریاست جمهوری یعنی دیکتاتوری.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
2
3
هرگزبناید اجازه دادوصیت امام پامال گروهی قدرت طلب شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
2
1
فقط یک رئیس جمهور خیرخواه و قلدر می‌تواند کاری برای ملت بکند و لاغیر
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
1
2
آمدن نظامیان به عرصه انتخابات بسیار اشتباه است،و دولت را نظامی می کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
4
2
شما غیر نظامی ها چرا گند زدید. هر کسی باشه بهتر هست. حتی یک سرباز نه یک سردار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
6
3
نظامیان خار چشم و استخوان توی گلوی دشمنند بعلاوه خاک پوتین آنها به سر همه سیاسیونی که دم از آزادی می زنند اما برای دشمن خوش رقصی می کنند ارزش داردبه کوری چشم دشمن یکی از همین سبز پوشان یا خاکی پوشان رئیس جمهور خواهد شد و بی لیاقتی آنهایی که چشم دین آنها را ندارند را ثابت خواهند کرد آن هم با جهاد شبانه روزی در اقتصاد کشور تا کور شود هر آن که نتواند دید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
5
3
شاگردان آمریکا و انگلیس از حضور سبز پوشان در هراسند چون میدانند پرونده اشان بر ملا می شود و مطمین هستند که پروند دارند پرونده خیانت و خوش خدمتی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
پرونده های دوستان رو چه کسی قراره برملا کنه؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
4
4
این بحث ورود یا عدم ورود نظامیان چرا اینقدر مهم شده؟
مشخص کنید اگر نظامی باشه چه اتفاقی میفته.
نظامی شاخ و دم داره؟ با کلاشینکف میاد تو جلسه تهدید میکنه تصویب نکنید شلیک میکنم؟ تهدید به کودتا میکنه؟ چه مشکلی داره؟
شما که میگید میدان بدید به همه تا مردم خودشون انتخاب کنن پس چرا اینقدر محدود فکر میکنید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
2
3
پس نتیجه می گیریم با تمدید دوره روحانی ملت موفق می شن فقط مونده بود همینو بگی در ضمن آقای روحانی مگه خودش نظامی نبوده ایشون دبیر شورای امنیت بودن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
2
0
اینها وصیت امام را فراموش کرده اند. منظور امام این بود که بطور کلی در سیاست دخالت نکنند چه در حال خدمت چه پس از استعفا. میدانیم که این استعفاها ساختگی است و مثل بعضیهاکه هروقت بخواهند نظامی اند و هروقت بخواهند سیاستمدار ند و هم می توانند تاجر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
چرا حرف امام رو که گفته بود نگذارین این انقلاب به دست نااهلان بیفته فراموش کردین و دادین دست دولتی که تمام امیدش به کدخداست ؟
اگه حرف امام براتون مهمه چرا اونو عمل نکردین که کار به اینجا بکشه
نظر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
1
0
مگر تمام تصمیمات مملکت دست نظامی ها نیست چه کار مهمی انجام دادند جز پرچم اتش زدن وگرانی دست اورد انها چی بوده فقط همین مونده مملکت را بسمت جنگ سوق دهند . پس نظر امام چه می شود که نظامیان در سیاست وارد نشوند ..
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین