کد خبر: ۶۸۹۳۸۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۸
رهبران جهان از حمله هواداران دونالد ترامپ به کنگره آمریکا ابراز حیرت کرده‌اند

واکنش‌های جهانی به یورش هواداران ترامپ به کنگره؛ شرم‌آور است

توقف نشست مشترک مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای شمارش آرای گزینشگران انتخابات ریاست جمهوری که با شور و یورش هواداران دونالد ترامپ به داخل ساختمان کنگره متوقف شد واکنش‌های بین‌المللی را در پی داشت. نخست وزیر انگلیس این شورش را شرم آور خواند.
واکنش‌های جهانی به یورش هواداران ترامپ به کنگره؛ شرم‌آور است
آفتاب‌‌نیوز :

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس وقایع امروز و حمله به کنگره آمریکا را شرم‌آور خواند و با انتشار پیامی در توئیتر نوشت که انتقال قدرت در آمریکا با آرامش و منظم صورت گیرد.

او نوشته: «ایالات متحده آمریکا جلودار دموکراسی در تمام جهان است و مهم است که اکنون در صلح و نظم فرآیند انتقال قدرت را پی بگیرد».

واکنش‌های جهانی به یورش هواداران ترامپ به کنگره؛ شرم‌آور است

«ینس استولتنبرگ»، رئیس سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هم در توئیتی نوشت: ‏صحنه‌هایی تکان‌دهنده در واشنگتن دی‌سی. باید به نتیجه این انتخابات دموکراتیک احترام گذاشته شود.

دبیرکل ناتو نوشته: صحنه‌هایی تکان‌دهنده در واشنگتن دی‌سی. باید به نتیجه این انتخابات دموکراتیک احترام گذاشته شود.

همچنین «تام توگندهات» رئیس کمیته پارلمانی روابط خارجی انگلیس با انتشار پیامی در حساب توئیتری خود نوشت: امروز بسیاری با وحشت نظاره گر این واقعیت هستند که قدرت حاکمان عوام فریب که ادعا می‌کنند مدافع جریان ناتوان هستند قانون را نقض که طرف قوی را مهار و ضعیف را حفاظت می‌کنند.

وی تصریح کرد: اقدامات دونالد ترامپ همه ما را تهدید می‌کند.

وزیر خارجه آلمان هم از ترامپ و طرفدارانش خواست به تصمیم رای‌دهندگان آمریکایی تن دهند و پایمال کردن دموکراسی را متوقف کنند.

واکنش‌های جهانی به یورش هواداران ترامپ به کنگره؛ شرم‌آور است

«هایکو ماس» در توئیتی افزود: دشمنان دموکراسی با این تصاویر باورنکردنی از واشنگتن دی سی خوشحال خواهند شد. کلمات دیوانه وار به اقدامات خشونت آمیز تبدیل می شوند. بیزاری از نهادهای دموکراتیک ویرانگر است.

وزیر خارجه آلمان تاکید کرد: ترامپ و طرفدارانش باید سرانجام تصمیم رای دهندگان آمریکایی را بپذیرند و پایمال کردن دموکراسی را متوقف کنند.

«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه موضع تندتری را گرفت و در توئیتی نوشت: خشونت علیه نهادهای آمریکایی حمله جدی به دموکراسی است. من آنها را محکوم می کنم باید به اراده و رای مردم آمریکا احترام گذاشته شود.

همچنین «کارل بلیدت» نخست‌وزیر پیشین سوئد و عضو شورای اروپا با انتشار تصویر معترضان در داخل ساختمان کنگره آمریکا نوشت: غارت دموکراسی!

«دیوید ساسولی» رئیس پارلمان اروپا در توئیتی تحولات آمریکا را «عمیقا نگران» کننده خواند و نوشت: باید به آراه دمکراتیک احترام گذاشته شود. ما اطمینان داریم که آمریکا از حاکمیت قانون حفاظت خواهد کرد.

«پدرو سانچز» نخست‌وزیر اسپانیا هم با اشاره به اینکه با نگرانی اخبار کنگره را دنبال می‌کند به طعنه گفت که با آغاز جمهوری جو بایدن این دوران تنش به پایان می‌رسد و آمریکا متحد می شود.

در همین حال نیکلا استرجن سر وزیر اسکاتلند تحولات کنگره را هولناک خواند و با آن‌هایی که طرف دمکراسی و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در آمریکا هستند اعلام همبستگی کرد. وی در توئیتی افزود: شرم بر آن‌هایی که این حمله علیه دمکراسی را سازمان دهی کردند.

همچنین «پدرو سانچز» نخست‌وزیر اسپانیا یورش هواداران ترامپ به کنگره را اقدامی کاملا غیر قابل قبول و حمله علیه دمکراسی خواند و از رئیس جمهوری آمریکا خواست تا به این نا آرامی‌ها پایان دهد.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه‌ای تحولات کنگره را حمله بی‌سابقه به دموکراسی آمریکا، نهادهای آن و حاکمیت قانون خواند و تصریح کرد: نتایج انتخابات سوم نوامبر باید کاملاً محترم شمرده شود.

وزرای خارجه کانادا و فرانسه یورش به کنگره امریکا را محکوم کرده و خواستار انتقال صلح آمیز قدرت در واشنگتن شده اند.

وزارت خارجه فرانسه این واقعه را «حمله جدی به دموکراسی» خوانده است.

وزیر خارجه کانادا هم نوشته: «کانادا عمیقا از آنچه در واشنگتن روی می دهد شگفت زده شده است. انتقال صلح آمیز قدرت بنیادی ترین اصل دموکراسی است».

- مایک پنس، معاون ترامپ هم خواستار توقف فوری هجوم به کنگره شد

مایک پنس، معاون ریاست جمهوری آمریکا در توییتر ضمن محکوم کردن هجوم به کنگره خواستار توقف فوری این اقدام و ترک بلافاصله محوطه کنگره شد.

او امروز در حال ریاست جلسه تایید نتایج انتخابات بود که یورش آغاز شد و ماموران او را فورا از محل بیرون بردند.

پنس در توییتر ترامپ را آنفالو کرده و هدر صفحه توییتر خود را به تصویری از پیروزی جو بایدن و کامالا هریس اختصاص داده است.

جورج دبلیو بوش، رئیس جمهوری سابق آمریکا در واکنش به حمله هواداران دونالد ترامپ به کنگره ضمن اغتشاش و آشوب خواندن آن گفته برای حمایت از انتقال صلح آمیز قدرت که اصلی‌ترین رکن دموکراسی در قانون اساسی آمریکاست، شخصا در مراسم ادای سوگند جو بایدن که قرار است ۲۰ ژانویه در کنگره آمریکا برگزار شود، حضور خواهد یافت.

«بنی گانتز» وزیر جنگ اسرائیل نیز در واکنش به تحولات کنگره آمریکا گفت:«باور نمی‌کردم [روزی] شاهد چنین تصاویری باشم».

_فرماندار ایالت «ایلی‌نوی» در بیانیه‌ای گفت: «تلاش‌های ترامپ برای تشویق به کودتا، خیانت بزرگی است و باید او را فوراََ استیضاح و از قدرت برکنار کرد.

_فرماندار جمهوری‌خواه ایالت ورمونت نیز خواستار برکناری یا استعفای ترامپ از ریاست‌جمهوری شد.

_ «برنی سندرز» سناتور دموکرات نیز گفت: «ترامپ مستقیما مسئول آشوبی است که رخ داده و در تاریخ به عنوان خطرناک‌ترین رئیس‌جمهور شناخته خواهد شد.

_ میت رامنی سناتور جمهوری‌خواه از یوتا و نامزد سابق این حزب در انتخابات ریاست جمهوری در بیانیه‌ای نوشته است: "آنچه امروز اینجا اتفاق افتاد شورشی بود که رئیس جمهور ایالت متحده به آن دامن زد. کسانی که امروز با اعتراض به نتایج انتخابات مشروع و دمکراتیک تصمیم به ادامه حمایت از قمار خطرناک او گرفتند، برای همیشه شریک جرم این حمله بی‌سابقه علیه دمکراسی ما شناخته خواهند شد. "

_ باراک اوباما رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا:

خشونت‌های ساختمان کنگره نتیجه اقدمات تحریک‌آمیز و دروغگویی رئیس‌جمهوری آمریکا است که این موضوع مایه شرمساری است.

_ «جیمز متیس» وزیر دفاع پیشین دولت آمریکا:

تهاجم امروز به کنگره که با هدف منکوب کردن دموکراسی آمریکا انجام شد، به دلیل تحریکات ترامپ بود.
او با توسل به ریاست‌جمهوری برای تخریب اعتماد‌ها به انتخابات ما و مسموم کردن احترام ما به شهروندان خود، تلاش کرد.

ترامپ، همانطور که لیاقتش را دارد، یک مرد بدون کشور خواهد شد.

_بیانیه بیل کلینتون در محکومیت وقایع امروز کنگره آمریکا:

امروز ما با حمله بی سابقه‌ای به پایتخت، قانون اساسی و کشور خود مواجه شدیم. بیش از چهار سال سیاست سمی در گسترش اطلاعات غلط، قرار دادن آمریکایی‌ها در برابر یکدیگر و کاشتن بی اعتمادی به سیستم ما و به این حمله دامن زد.

این مسابقه توسط دونالد ترامپ و سرسخت‌ترین فعالانش، از جمله بسیاری در کنگره، شروع شد تا نتایج انتخاباتی را که از دست داد، لغو کند. انتخابات آزاد بود، شمارش عادلانه بود، نتیجه نهایی است. ما باید انتقال صلح آمیز قدرت را که در قانون اساسی ما حکم است را انجام دهیم. من همیشه معتقد بوده ام که آمریکا از افراد خوب و شایسته تشکیل شده است. هنوز هم معتقدم. اگر این واقعی است که هست، ما باید خشونت امروز را رد کنیم، کتاب زندگی را ورق بزنیم و با احترام به قانون اساسی خود، به دولت مردم و مردم و قانون پایبند باشیم.

**رهبران آمریکای شمالی و جنوبی از حمله روز چهارشنبه هواداران دونالد ترامپ به کنگره آمریکا ابراز حیرت کرده‌اند.

_ آلبرتو فرناندز رئیس جمهور آرژانتین حمایت خود را از جو بایدن اعلام و "خشونت‌های جدی" را محکوم کرد.

_ ایوان دوکو از کلمبیا هم این خشونت‌ها را محکوم کرد و از اعضای کنگره حمایت کرد.

_ سباستین پاینر رئیس جمهور شیلی "تلاش برای تغییر فرآیند دمکراتیک" را محکوم کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
8
6
سایت جنگ طلب و ترسوی آفتاب. چقدر در مورد جنگ نوشتی! دیدی که حیله آنها به خودشان برگشت. چقدر در مورد فتنه 88 تان نوشتی اما دیدی که چگونه دامن اربابان آمریکاییتان را گرفت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
7
5
شرم اور جنبش سبز بود
الموتی قزوینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
2
7
ببینید دمکراسی غربی را !در خاورمیانه مرور مرور آدم می کشید کسی دم نمی زند ولی برای چند تخته وپارچه توسط طرفداران ترامپ قمار بازوحشی بیانیه هاست که صادر می شود .آف بر شما ودمکراسیتان
ح.م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
3
4
اللهم اشغل الظالمین بالظالمین
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین