کد خبر: ۶۹۰۷۶۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۸
انتصاب "بیل برنز" به عنوان رئیس تازه سیا از سوی "جو بایدن"

نقش‌آفرینی در مذاکرات پشت‌پرده ایران و امریکا؛ "بیل برنز" رئیس تازه سازمان "سیا" کیست؟

اقدام بایدن در انتخاب "برنز" امری غیر معمول محسوب می‌شود چرا که او یک دیپلمات و نه یک مامور و مقام امنیتی را به عنوان رئیس تازه سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سی آی ای) برگزیده است. در سال ۲۰۱۳ میلادی، برنز و جیک سولیوان (که از سوی بایدن به عنوان مشاوران امنیت ملی کارزارش در ماه نوامبر انتخاب شدند) مذاکرات پنهانی با مقام‌های ایرانی را در عمان پیش بردند تا مسیر را برای مذاکرات هسته‌ای در ماه‌های پس از آن هموار سازند.
نقش‌آفرینی در مذاکرات پشت‌پرده ایران و امریکا؛
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- "بیل برنز" به از سرگیری و پیشبرد مذاکرات با تهران کمک کرده بود و یکی از اصلی‌ترین حامیان برجام محسوب می‌شود.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ سایت "میدل ایست آی" در گزارشی با اشاره به انتصاب "بیل برنز" به عنوان رئیس تازه سیا از سوی "جو بایدن" رئیس‌جمهوری منتخب امریکا به سوابق اجرایی او در سالیان اخیر پرداخته است و در این باره می‌نویسد: "بیل برنز" نقشی کلیدی در هدایت مذاکرات هسته‌ای با مقام‌های ایرانی داشت. او عهده‌دار مناصب مختلفی در طول ۳۳ سال کاری‌اش در دستگاه دیپلماسی و وزارت خارجه امریکا بوده است که مهم‌ترین آن معاونت وزیر خارجه امریکا بوده است.

اقدام بایدن در انتخاب "برنز" امری غیر معمول محسوب می‌شود چرا که او یک دیپلمات و نه یک مامور و مقام امنیتی را به عنوان رئیس تازه سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سی آی ای) برگزیده است. با این وجود، نقطه قوت "برنز" آن است که به همین‌خاطر -برخلاف روسای پیشین سیا- سوابقی چون استفاده از شکنجه و حمایت از این رفتار در قبال متهمان بازداشت شده به دلیل اتهاماتی چون مشارکت در تروریسم به خصوص پس از واقعه یازدهم سپتامبر را ندارد. بایدن می‌گوید برنز عمیقا باور دارد که نهاد‌های اطلاعاتی باید غیرسیاسی باقی بمانند. برنز پیش از تصدی مقام ریاست سیا باید از سوی سنا مورد تایید قرار گیرد".

"میدل ایست آی" در ادامه می‌نویسد: برنز در طول دهه‌های اخیر در شکل‌دهی به سیاست امریکا در قبال بحران‌ها و منازعات مختلف در خاورمیانه نقش داشته است. او سفیر امریکا در اردن و نماینده امور روسیه در وزارت خارجه امریکا بوده است. همچنین، از دیگر مناصب او می‌توان به مشاور وزیر خارجه در امور خاور نزدیک و معاون وزیر خارجه اشاره کرد.

برنز در سال ۲۰۱۴ میلادی تنها چند ماه پیش از نهایی شدن برجام از خدمات دولتی بازنشسته شد. با این وجود، نقش این فارغ‌التحصیل دکترای روابط بین الملل از دانشگاه بریتیش در به موفقیت رساندن برجام کلیدی بود.

در سال ۲۰۱۳ میلادی، برنز و جیک سولیوان (که از سوی بایدن به عنوان مشاوران امنیت ملی کارزارش در ماه نوامبر انتخاب شدند) مذاکرات پنهانی با مقام‌های ایرانی را در عمان پیش بردند تا مسیر را برای مذاکرات هسته‌ای در ماه‌های پس از آن هموار سازند.

برنز در کتاب خاطرات دیپلماتیک خود در سال ۲۰۱۹ میلادی از برجام دفاع کرده و نوشته که دستگاه‌های اطلاعاتی امریکا بار‌ها تایید کرده‌اند که تهران مطابق مفاد برجام عمل کرده است. او در کتاب‌اش مدعی شده بود که لغو تحریم‌ها مقام‌های ایرانی را آسیب‌پذیر ساخته بود چرا که آنان دیگر نمی‌توانستند بگویند مقصر مشکلات ایران تحریم‌های امریکا هستند بلکه به ادعای "برنز" ریشه مشکلات ایران در فساد و سوء مدیریت داخلی است.

برنز خروج امریکا از برجام با فرمان ترامپ را اشتباهی مشابه حمله نظامی یکجانبه امریکا علیه عراق در دوره بوش دانسته بود و آن را اقدامی خطرناک دانست.

"باربارا اسلاوین" پژوهشگر "شورای آتلانتیک" می‌گوید سالهاست که برنز را می‌شناسد و او را "دیپلماتی حرفه‌ای" می‌داند ".

این سایت در ادامه می‌افزاید: "پس از بازنشستگی از وزارت خارجه، برنز ریاست بنیاد برای صلح بین المللی "کارنگی" یکی از پرنفوذترین اندیشکده‌های امریکایی را برعهده گرفت. در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی، او در نشریه "آتلانتیک" مقاله‌ای را منتشر کرد و اشاره داشت که امریکا باید در مورد رابطه خود با کشور‌های خاورمیانه تجدیدنظر کند.

برنز در مقاله اشاره کرده که رابطه امریکا با دولت‌های عربی منطقه باید "خیابانی دو طرفه" باشد و نوشت: "ما از آنان در برابر تهدیدات خارجی حمایت می‌کنیم و آنان باید اصلاحات سیاسی و اقتصادی را اجرا کنند. باید دولت‌های عربی را از اقدامات مخرب از جمله جنگ در یمن و دخالت در روند انتقال قدرت سیاسی در کشورهایی، چون سودان و لیبی بازداشت".

برنز همچنین منتقد سیاست ترامپ در قبال منازعه اسرائیل و فلسطینیان بود و معتقد بود موضع دولت ترامپ باعث افرایش شهرک‌سازی‌های اسرائیلی‌نشین در کرانه باختری خواهد شد که به ضرر راه‌حل تشکیل دو دولت خواهد بود. او در کتاب خاطرات‌اش می‌نویسد که در دوران خدمت‌اش در دولت "جورج دابلیو بوش" از منتقدان اشغالگری اسرائیل بوده است".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
0
1
آفتاب لطفا بررسی کن ببین چه ارتباط مذهبی بین جان اف کندی و بایدن است؟ یعنی بایدن مثل کندی کار می کنه؟؟
ارش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
0
2
برنز سابقه مذاکره با ایران دارد .
گفته بود ایران مثل دیگر کشورها شخص اول ندارد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
3
1
شرایط اقتصادی و اجتماعی کشورهای خاورمیانه نسبت به چهار سال قبل تغییر اساسی کرده آمریکا نسبت به چهار سال قبل ضعیف تر شده و نقش آفرینی انهم پشت پرده با یک کشور خاص با توجه به اتحاد های شکل گرفته در منطقه خاورمیانه دیگر امکان پذیر نیست کشورهای حوزه خلیج فارس تا چند وقت دیگه به اتحادیه قدرتمند اقتصادی شبیه به اتحادیه اروپا در خاورمیانه تبدیل میشوند .ایران باید با درایت بجای تکیه به امریکا به این اتحاد منطقه ای بپیوندد .چون در آینده با یک آمریکای ضعیف شده در منطقه روبرو هستیم که بخاطر منافع اقتصادی خود نمیتواند دیدگاهها و نظرات کشورهای عربی را نادیده بگیرد.
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
1
3
.. .. به ادعای "برنز" ریشه مشکلات ایران در فساد و سوء مدیریت داخلی است.

- به آقای برنز باید گفت این موضوع فقط یک ادعا نیست بلکه واقعیتی است که سالهاست ادامه داشته وکاسبان تحریم وتندروهای مخالف برجام وعادی سازی روابط با امریکا سالهاست ازاین آب گل الود تحریم ماهی میگیرند ...
داود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
1
1
.از این توهم مذاکره دست بردار
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین