کد خبر: ۶۸۹۸۶۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
پنج ماه زمان برای بازگشت آمریکا به برجام و توافق دولت بایدن و روحانی وجود دارد

آمریکا، دولت آینده ایران و یک تونل تاریک؛ پرونده «تهران - واشنگتن» به کدام سمت خواهد رفت؟

به یاد داریم که دوره احمدی نژاد محافظه‌کار مذاکرات هسته‌ای در عمل قفل و منجمد شده بود و تنها برد روحانی در انتخابات بود که سبب از سرگیری مذاکرات و به نتیجه رسیدن آن شد. تمام این شواهد نشان می‌دهند که چه مسیر دشواری برای ورود به این تونل تاریک در سال‌های پیش رو در برابر بایدن قرار خواهد داشت.
آمریکا، دولت آینده ایران و یک تونل تاریک؛ پرونده «تهران - واشنگتن» به کدام سمت خواهد رفت؟
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- روزنامه عرب زبان "القدس العربی" در یادداشتی به قلم "صادق الطائی" با اشاره به چالش ایران برای دولت جو بایدن می‌نویسد: "ایران پرونده مهمی در سیاست خارجی دولت جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا خواهد بود.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این روزنامه در ادامه افزوده است: احتمالا سیاست دولت بایدن درباره ایران در سه محور خواهد بود: پرونده اتمی ایران و تلاش برای احیای برجام که ترامپ آن را در عمل نابود کرد. دومین موضوع نفوذ ایران در خاورمیانه از جمله در عراق، سوریه و یمن خواهد بود. سومین پرونده منازعه ایران و اسرائیل که در مسیری پیچیده در همپوشانی با دو پرونده نخست قرار دارد. با این وجود، حساس‌ترین موضوع در این چارچوب قلمداد می‌شود. در نتیجه، تیم "جو بایدن" نیازمند قابلیت سیاستگذاری متمایز و منحصر بفردی درباره برنامه هسته‌ای و موشکی ایران است.

از سوی دیگر، بایدن باید دولت دست‌راستی نتانیاهو در اسرائیل را مهار کند؛ دولتی که خواستار حمله نظامی علیه ایران است؛ حمله‌ای که می‌تواند کل منطقه را وارد منازعه کند.

مسیر بازگشت امریکا به برجام آنگونه که در ظاهر و در نگاه نخست به نظر می‌رسد هموار نیست. "جو بایدن" در اظهارات خود و "جیک سولیوان" مشاور امنیت ملی او از بازگشت به برجام سخن گفته‌اند. این در حالی است که خروج ترامپ از آن توافق وضعیت را پیچیده کرده است.

اکنون صدا‌هایی در واشنگتن شنیده می‌شوند که از بایدن می‌خواهند خواستار اعمال اصلاحات و تغییراتی در توافق هسته‌ای شده و شروط و مفادی را به آن بیافزاید تا قابلیت‌های ایران را محدود سازد. در مقابل، ایران تلاش می‌کند تا دست خود را برای مذاکرات احتمالی بعدی قوی‌تر سازد.

همچنین، ایران تاکید می‌کند این دولت امریکا بوده که از توافق و تعهدات بین المللی خود تخطی کرده است و از دید ایران نیازی برای ایجاد تغییرات در برجام وجود ندارد و امریکا باید بدون تغییر به آن بازگردد.

ایران همچنین خواستار پرداخت غرامت از سوی امریکا به دلیل آسیب‌های وارد شده از سوی امریکا به تهران از زمان خروج واشنگتن از برجام در سال ۲۰۱۸ میلادی شده است.

ظریف وزیر خارجه ایران گفته که آن کشور بار دیگر بر سر توافق هسته‌ای مذاکره نخواهد کرد. به نظر می‌رسد زمان بسیار محدود است و تنها پنج ماه زمان به منظور بازگشت دوباره امریکا به برجام و توافق میان دولت بایدن و روحانی باقی مانده است.

بایدن در تاریخ ۲۰ ژانویه مراسم تحلیف خود را برگزار می‌کند و انتخابات ریاست جمهوری بعدی ایران در تاریخ ۱۸ ژوئن برگزار خواهد شد.

تمام شواهد حاکی از پیروزی احتمالی محافظه کاران در انتخابات بعدی ایران پس از پایان دو دوره ریاست‌جمهوری روحانی هستند.

بازگشت محافظه‌کاران به عرصه قدرت در قوه مجریه همراه با در کنترل داشتن پارلمان توسط آنان مانعی واقعی در مسیر بازگشت امریکا به برجام خواهد بود.

به یاد داریم که دوره احمدی نژاد محافظه‌کار مذاکرات هسته‌ای در عمل قفل و منجمد شده بود و تنها برد روحانی در انتخابات بود که سبب از سرگیری مذاکرات و به نتیجه رسیدن آن شد. تمام این شواهد نشان می‌دهند که چه مسیر دشواری برای ورود به این تونل تاریک در سال‌های پیش رو در برابر بایدن قرار خواهد داشت.

یادداشت‌نویس این روزنامه در ادامه می‌نویسد: "تلاش بایدن برای عادی‌سازی روابط با ایران باعث نگرانی اسرائیل است. اسرائیل اکنون حمایت بی‌دریغ ترامپ از دولت دست‌راستی نتانیاهو را از دست می‌دهد. همچنین، این ترامپ بود که بر دولت‌های عربی برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل فشار آورد. این موارد باعث افرایش فشار بر تیم امنیت ملی دولت بایدن خواهند شد. ایران در سالیان اخیر با حملات نظامی هوایی اسرائیل علیه مواضع آن کشور در سوریه مواجه بود. همچنین، انفجار در تاسیسات هسته‌ای ایران و ترور "محسن فخری‌زاده" دانشمند اتمی ایران نیز احتمالا کار اسرائیل بوده است. ایران تاکنون واکنشی جدی از خود نشان نداده و احتمالا منتظر مشاهده رویکرد بایدن است. همه این موارد موضوع را برای بایدن پیچیده‌تر می‌سازند و علیرغم آنکه او وعده حمایت از اسرائیل و دفاع از آن رژیم در برابر تهدیدات را داده است، اما به خاطر دارد که سیاست‌های اوباما باعث شدند تا رابطه امریکا و اسرائیل به پایین‌ترین سطح ممکن تنزل یابد".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
اسد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
0
1
... چراع خاموش در تونل تاریک .
هیاهوی روزانه امید خروج از تونل .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
0
2
دلیل مخالفت بعضی جناح ها از جمله صدا و سیما با بایدن چیست
یانی این اقایان طرفدار ترامپ هستند تمام تحلیلهای صدا و سیما و جناح او عایه بایدن و حمایت از جناح مخالف و ترامپیستهاست
ارتباط را پیدا کنید و به ما بگویید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
0
0
باز خوبه این سایت و نویسنده محترم اقرار کرد که کاسبان برجام و کاسبان تحریم چه کسانی هستند و البته به یاد بیاریم چه کسانی هفتصد سکه تمام بهار آزادی گرفتند و چه کسانی بخاطر امنیت داخل کشور از جانشون گذشتند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین