کد خبر: ۶۸۹۸۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳

قالیباف: برجام برای ما مقدس نیست/ تحریم‌ها باید لغو شوند/ بودجه بیشترین عواید را نصیب دلال‌ها می‌کند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امضای بایدن برای ما تضمین نیست و تجربه بدعهدی دوره دولت اوباما-بایدن نشان داد که نباید به رفع حقوقی و کاغذی تحریم‌ها دلخوش کرد. از نظر مردم ایران، زمانی تحریم ها، برداشته شده که بتوانیم نفت خود را بفروشیم و با ارز حاصل از فروش آن از طریق سازوکار رسمی بانکی، نیاز‌های مردم ایران را تامین کنیم.
قالیباف: برجام برای ما مقدس نیست/ تحریم‌ها باید لغو شوند/ بودجه بیشترین عواید را نصیب دلال‌ها می‌کند
آفتاب‌‌نیوز :

محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی صبح امروز یکشنبه، ۲۱ دی ماه (با اشاره به اینکه بیانات حکیمانه و مدبرانۀ رهبر معظم انقلاب در سالروز قیام تاریخی مردم قم، آیندۀ رسیدن به ایران قوی را ترسیم کرد، گفت: این سخنان به عنوان فصل‌الخطاب، نقشه راه پیگیری مطالبات مردم را برای همه ما مسئولین جمهوری اسلامی روشن کرد.

راهبرد اصلی کشور در مواجهه با دشمن، بی اثر کردن تحریم‌ها است

وی ادامه داد: برای همگان آشکار شد، راهبرد اصلی کشور در مواجهه با دشمن، بی اثر کردن تحریم‌ها است که مقدمه رفع تحریم‌ها نیز محسوب می‌شود و برای رفع تحریم‌ها نیز باید تولید قدرت کرد. تولید قدرتی از جنس آنچه دانشمندان هسته‌ای به خصوص دانشمند عزیز و سرافراز شهید محسن فخری زاده انجام دادند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: منطقی، درست و عقلایی دانستن قانون لغو تحریم‌ها از سوی ایشان، مهر تاییدی است بر آنکه این قانون ظرفیت مناسبی برای این هدف ایجاد و نظام محاسباتی دشمن را اصلاح می‌کند که دوران اعمال تحریم‌های بی هزینه‌بر به پایان رسیده است.

جبهه غرب باید حقوق ملت ایران را به رسمیت بشناسد

قالیباف اظهار کرد: جبهه غرب باید بداند که حقوق ملت ایران را به رسمیت بشناسد و اگر فشاری به مردم ایران وارد کرد، باید خود را آماده پرداختن هزینه متناسب با آن کند. برجام برای ما توافقنامه‌ای مقدس نیست بلکه با شروطی مورد پذیرش جمهوری اسلامی قرار گرفته تا تحریم‌ها را رفع کند، لذا بازگشت آمریکا به برجام برای ما اهمیتی ندارد بلکه برای ما فقط و فقط رفع عملی و قابل لمس تحریم‌ها موضوعیت دارد.

ایران زمانی تعهدات خود را اجرا می‌کند که طرف مقابل نیز تعهدات خود را عمل کنند

رئیس قوه مقننه کشورمان تصریح کرد: ما بدون اینکه بدنبال خروج از برجام باشیم، براساس مواد ۳۶ و ۳۷ برجام حق داریم در برابر اجرا نشدن تعهدات طرف مقابل، تعهدات خودمان را اجرا نکنیم، لذا با قاطعیت اعلام می‌کنیم ایران زمانی تعهدات خود را اجرا می‌کند که آن‌ها نیز تعهدات خود را عمل کنند و همه تحریم‌های برجامی و دستورات اجرایی رئیس جمهور آمریکا را رفع کنند.

امضای بایدن برای ما تضمین نیست/نباید به رفع حقوقی و کاغذی تحریم‌ها دلخوش کرد

قالیباف افزود: البته همانطور که قبلا تصریح کردم، امضای بایدن هم برای ما تضمین نیست و تجربه بدعهدی دوره دولت اوباما-بایدن نشان داد که نباید به رفع حقوقی و کاغذی تحریم‌ها دلخوش کرد. از نظر مردم ایران، زمانی تحریم ها، برداشته شده است که بتوانیم نفت خود را بفروشیم و با ارز حاصل از فروش آن از طریق سازوکار رسمی بانکی، نیاز‌های مردم ایران را تامین کنیم و تولیدکنندگان و بازرگانان ما در دنیا تجارت کنند در این صورت ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل می‌کند.

اصلاح ساختار بودجه راهبرد اصلی مجلس برای بی اثرکردن تحریم‌ها

وی تاکید کرد: در حالی که مجلس فرصت سازی برای رفع تحریم‌ها را در دستور کار خود قرار داده است، ریل گذاری برای بی اثرکردن تحریم‌ها را راهبرد اصلی خود می‌داند که مهمترین اقدام تاکید بر اصلاح ساختار بودجه بعنوان سند مالی کشور است که در آن می‌توان با کاهش و شفافیت کسری بودجه، تورم بیش از حد را کنترل کرد و با رویکرد ضدتبعیض و اشتغال زا، مسیر اقتصاد سال آینده کشور را به نفع مردم و کارآفرینان جهت داد.

توزیع میلیارد‌ها دلار ارز ترجیحی، نه تنها مانع گران شدن کالا‌ها نشده بلکه مستقیما سفرۀ مردم را هدف گرفته بود

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: البته لایحۀ بودجه ارائه شده توسط دولت به نحوی تنظیم شده است که بیشترین عواید و منافع نصیب دلال‌ها و سودجویان خواهد شد و ثمره کسری بودجه آن برای مردم چیزی جز تورم سنگین و گرانی افسارگسیخته نیست. توزیع میلیارد‌ها دلار ارز ترجیحی، نه تنها مانع گران شدن کالا‌ها نشده است که مستقیما جیب و سفرۀ مردم را هدف گرفته بود؛ چرا که منابع ارزی کشور که می‌توانست مستقیماً به بهبود معیشت مردم و پر شدن سفرۀ آنان کمک کند، به نحوی توزیع شد که دلال‌ها و رانت خوار‌ها را چاق‌تر کرد.

قالیباف افزود: در سالیان گذشته به نام کالا‌های اساسی، میلیارد‌ها دلار ارز دولتی به برخی واردکنندگان داده شده که متاسفانه آثار آن در سفره و معیشت مردم بسیار ناچیز بوده و منافع آن به جیب عده‌ای محدود و خاص رسیده است. میلیارد‌ها دلار ارز ۴۲۰۰ برای کالا‌های اساسی توزیع شد، اما مردم همچنان شاهد گرانی این کالا‌ها بودند.

رئیس قوه مقننه کشورمان تصریح کرد: مجلس می‌خواهد این رویه نادرست را اصلاح کند و این یارانه کالا‌های اساسی را مستقیم در انتهای زنجیره به خود مصرف کننده بدهد و زیان رفاهی خانوار‌ها بویژه قشر ضعیف جامعه را جبران و از هدررفت منابع بیت المال جلوگیری کند. این تصمیم، به نفع کلیت جامعه و مردم است و قطعا دلالان و رانت خواران صدایشان بلند خواهد شد.

قیمت ارز روی هیچ کاغذی بصورت دستوری تعیین نمی‌شود

وی تاکید کرد: البته دلسوزانی هم ممکن است نگران باشند که به آن‌ها اطمینان خاطر می‌دهم که قیمت ارز روی هیچ کاغذی بصورت دستوری تعیین نمی‌شود و اگر قیمت اینچنین بود، مسئولان بانک مرکزی باید به سرعت و سهولت از این امکان استفاده می‌کردند. واقعیت آن است که مجموعه‌ای از سیاست‌های پولی، مالی، ارزی و تجاری دولت و در واقع عملکرد اقتصادی دولتمردان در طول زمان در قیمت ارز موثر است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: قیمت واقعی ارز امروز را باید از مردم پرسید که نتیجه سیاست‌ها و عملکرد مسوولان است، پس دولت محترم نباید توقع داشته باشد گندم بکارد و جو درو کند! در کنار اصلاح ساختار بودجه برخی تجربه‌های پیشین نشان داد که سیاستگذاری‌های اقتصادی تا چه حد می‌تواند در زندگی جاری مردم موثر باشد.

تأثیر قانون مالیات بر خانه‌های خالی در مبارزه با محتکران مسکن

وی ادامه داد: بعنوان مثال به گفته مسئولان دولتی ذی‌ربط فقط با نهایی شدن قانون مالیات بر خانه‌های خالی برای مبارزه با محتکران مسکن، ۳۰ درصد مسکن بیشتری به بازار اجاره عرضه شد که همین امر می‌تواند موجب کنترل و مهار افزایش قیمت اجاره‌بها شود. زمانی که اسم یک قانون، بخشی از محتکران مسکن را مجبور به عرضه کرده است، در صورت اجرایی شدن دقیق و کامل قانون، محتکران مسکن را مجبور به عرضه صد‌ها هزار خانه خالی به نفع مردم خواهد کرد و این خود نمونه‌ای است از اینکه با مدیریت کارآمد چگونه می‌توان زندگی را برای مردم آسانتر کرد و اثر تحریم‌ها را کم کرد.

ریل گذاری اصلی مجلس برای مسکن، طرح جهش تولید مسکن است

قالیباف گفت: البته شایسته یادآوری است که ریل گذاری اصلی مجلس برای مسکن، طرح جهش تولید مسکن است که بعنوان پیشران اقتصاد، اشتغال زاییِ قابل توجهیِ را نیز به همراه خواهد داشت. نکته دیگری که وظیفه دارم به آن اشاره کنم تشکر از مردم خونگرم و ولایتمدار چهارمحل و بختیاری است. دست همۀ شما را بابت لطف و محبت و مهمان‌نوازی مهربانانه‌ای که داشتید، صمیمانه می‌فشارم.

وی ادامه داد: در ماه‌های اخیر با تلاش نمایندگان محترم و پرتلاش استان، رؤسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس، گروه‌های جهادی و مسئولان اجرایی استان چهارمحل و بختیاری، نظام مسائل استان در تمامی حوزه‌های انتخابیه استخراج شده بود و تصمیمات مهمی در راستای رفع تبعیض و رفع مشکلات زندگی مردم استان اتخاذ شده است. ایران زمانی قوی خواهد شد که اگر امکاناتی هست، همه با هم عادلانه از آن استفاده کنیم و اگر فشار و سختی و دشواری هم هست، همه مثل هم آن را تحمل کنیم؛ نه آنکه عده‌ای از امکانات برخوردار شوند و عدۀ دیگری فشار‌ها و سختی‌ها را تحمل کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در پایان حادثه بسیار تلخ سانحه سقوط هواپیمای اوکراین را به تمامی بازماندگان شهدای این اتفاق تسلیت عرض می‌کنم و برای آن شهدا علو درجات از خدای منان علو درجات مسئلت می‌کنم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
0
1
همین بر جام نا مقدس نگه داشته و بعد از این هم بیشتر به آن احتیاج پیدا می کنی
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین