کد خبر: ۶۹۳۶۷۴
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴
دولت بایدن باور دارد که دور نخست مذاکره با ایران باید متمرکز بر بازگشت به برجام باشد

رقص دشوار بایدن با تهران؛ ایران و امریکا پای میز مذاکره خواهند نشست؟

جای تعجبی ندارد که ایران گفته این امریکاست که ابتدا باید تحریم‌ها را لغو کند و خواستار پرداخت غرامت از سوی واشنگتن به دلیل آسیب‌های ناشی از تحریم‌های ترامپ بر اقتصاد آن کشور شده است.
رقص دشوار بایدن با تهران؛ ایران و امریکا پای میز مذاکره خواهند نشست؟
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- "رابرت فورد" سفیر سابق ایالات متحده امریکا در سوریه و الجزایر و تحلیلگر فعلی مسائل خاورمیانه در مقاله‌ای در نشریه عرب زبان "الشرق الاوسط" چالش پیش روی "جو بایدن" رئیس جمهوری منتخب آمریکا درباره ایران را به "رقصی دشوار" تشبیه کرده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ سفیر سابق امریکا در این مقاله می‌نویسد: "انتخاب "رابرت مالی" به عنوان نماینده ویژه امور ایران در دولت تازه امریکا نشانه‌ای آشکار از ضروری بودن نشستن ایران و امریکا پای میز مذاکره از دید بایدن است.

"جیک سولیوان" مشاور امنیت ملی بایدن نیز که از اصلی‌ترین مذاکره کنندگان هسته‌ای امریکا با طرف ایرانی در سال ۲۰۱۵ میلادی بود در تیم تازه بایدن حضور دارد. سولیوان و مالی باور دارند که دور نخست مذاکره با ایران باید متمرکز بر بازگشت به برجام سال ۲۰۱۵ میلادی باشد و سپس بحث و تبادل نظر درباره سایر مسائل از جمله برنامه موشکی و نقش منطقه‌ای ایران صورت گیرد.

"آنتونی بلینکن" وزیر خارجه تازه امریکا نیز از تمایل آن کشور برای بازگشت به برجام سخن گفته است. با این وجود، پرسش اصلی در اینجا آن است که بازگشت به توافق مصوب سال ۲۰۱۵ میلادی چگونه صورت خواهد گرفت؟ بلینکن اظهار داشته که ایران باید گام نخست را بردارد و به تعهدات برجامی خود از جمله کاهش ذخایر اورانیوم غنی شده مبادرت ورزد و فعالیت سانتریفیوژ‌های خود را متوقف سازد و غنی‌سازی ۲۰ درصدی را نیز متوقف نماید.

از نظر بلینکن، آژانس بین المللی انرژی اتمی باید این اقدامات را تایید کند تا پس از آن امریکا تحریم‌های دوره ترامپ را لغو کند.

جای تعجبی ندارد که ایران گفته این امریکاست که ابتدا باید تحریم‌ها را لغو کند و خواستار پرداخت غرامت از سوی واشنگتن به دلیل آسیب‌های ناشی از تحریم‌های ترامپ بر اقتصاد آن کشور شده است.

تقریبا محال است که تصور کنیم امریکا غرامتی به ایران پرداخت خواهد کرد. پرسش اساسی این است: آیا امریکا ابتدا تحریم‌ها را لغو می‌کند و یا ایران گام نخست را برای تعهدات برجامی خود بر می‌دارد؟ برخی معتقدند که در اظهارات سولیوان در ۲۹ ژانویه اشاره‌ای به این موضوع نشده که ایران باید گام نخست را بردارد. دولت امریکا پیش از تصمیم گیری برای اتخاذ استراتژی تازه با متحدان خاورمیانه‌ای و اروپایی خود رایزنی خواهد کرد‌".

سفیر سابق امریکا در ادامه می‌افزاید: "شاید گزارش و پیشنهاد "گروه بین المللی بحران" که "مالی" ریاست آن را برعهده داشت راهنمای خوبی برای آینده مذاکرات باشد. در این گزارش چهار گام برای اعتمادسازی میان دو کشور و حصول توافق ذکر شده‌اند. نخست اعتمادسازی برای ایران توسط اروپا و امریکا از طریق ارائه مشوق‌های مالی از طریق صندوق بین المللی پول و کمک‌های بشردوستانه، پزشکی و درمانی توسط اروپایی‌ها صورت خواهد گرفت.

در این پیشنهاد در گام نخست، امریکا نام مقام‌های ایرانی از جمله ظریف وزیر خارجه را از فهرست تحریم آن کشور خارج می‌سازد. در مقابل، ایران زندانیان با تابعیت غربی را آزاد می‌کند. در گام دوم که در بهار خواهد بود مذاکرات درباره برجام سال ۲۰۱۵ میلادی آغاز می‌شود و زمان‌بندی شده خواهد بود. ایران متعهد می‌شود گام به گام به تعهدات برجامی خود بازگردد و امریکا نیز در مقابل گام به گام تحریم‌هایی را لغو خواهد کرد.

در این گزارش اشاره شده که در اینجا نقش آژانس بین المللی انرژی اتمی برای تایید و نظارت بر صحت و صداقت رفتار هسته‌ای ایران کلیدی است. پس از آن، اتحادیه اروپا شرکت‌های اروپایی را تشویق به همکاری با ایران خواهد کرد.

در گام سوم، امریکا بر سر مسائل منطقه‌ای با ایران مذاکره خواهد کرد که یمن بهترین گزینه خواهد بود.

در گام چهارم که همزمان با انتخاب رئیس جمهوری تازه در ایران خواهد بود مذاکرات گسترده‌تر درباره برنامه هسته‌ای و حضور ایران در منطقه مورد بحث قرار خواهند گرفت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
Nima
|
Canada
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
3
15
امریکا نیازی به مذاکره با تهران ندارد؛ بر عکس جمهوری اسلامی ایران نیاز فراوان به پول دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
آمریکا نیاز به مذاکره با ایران دارد تا قدم به قدم جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی ایران به عقب نشینی وادارد و تا به دنیا اعلام کند که تنها انقلاب ضدامپریالیستی و ضد سلطه جهانی را بدون دادن امتیاز در چنگال خود دارد.برجام هسته ای اولین قدم بود.
احسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
1
1
ارشیو رسانه ها نشان میدهد .
مقام اول امریکا
با
مقام اول عربستان
بعداز. همه مذاکره ها رقصیده اند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
2
16
تا دیر نشده واقعیت امریکا را بپذیریم
کله شقی بس است بیشتر از این مردم را دیوانه نکنید اگر عاقلید
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
3
3
آمریکا گفته حالا حالا قصد مذاکره با ایران را ندارم
دلواپسها دیگه خواب راحت ندارند تمام شد از برجام
استفاده کردن وهزینه ندادن
مملکت در اختیار شماست
فکری به حال ملت بدون برجام بکنید واینقدر شعار ندهید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
0
0
برام پس از صد سال
فکری به حال ایران خواهد صدالبته توی خواب و رویا
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین