مجتبی صدیقی در مرسم افتتاحیه کنگره ملی دانشگاه و کووید ۱۹ در دانشگاه صنعتی شریف گفت: بیماری کرونا آثار روانی و اجتماعی مختلفی بر آموزش و پژوهش در دانشگاه و زندگی دانشجویی دارد و این کنگره با حضور متخصصان روانشناسی و جامعهشناسی به بررسی این تاثیرات و راهکارهای مقابله با آن میپردازد.
وی افزود: پاندمی کرونا مانند هر بحران فراگیری، باعث ایجاد اضطراب و هراس در افراد میشود و برای کاهش آثار زیانبار آن نیازمند مداخله روانشناسان و مددکاران اجتماعی هستیم و در همین راستا مراکز مشاوره دانشگاهها از نخستین روزهای ورود ویروس کرونا به کشور تا امروز، مشغول فعالیت جدی آموزشی و مشلورهای بوده اند.
صدیقی گفت: پیامدهای روحی و روانی کرونا بسیار گسترده و متنوع است و اضطراب ناشی از بیماری، خود بیمار انگاری افراد سالم، انواع وسواس و مشکلات قرنطینه از جمله آثار کووید ۱۹ هستند که این آثار، حمایت مشاورهای از دانشجویان را ضروری میکند.
رئیس سازمان امور دانشجویان با تاکید بر ضرورت تقویت مراکز مشاوره دانشگاهها گفت: بزودی سند ملی سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان در وزارت علوم تصویب میشود و با ابلاغ آن شاهد تقویت و رشد مراکز مشاوره خواهیم بود.
وی با اشاره به دوری از محیط تحصیل و ضرورت آموزش غیر حضوری، اظهار امید واری کرد با رفع این پاندمی، دانشجویان مجددا بتوانند در دانشگاه حضور یابند و از مزایای کامل زندگی دانشجویی و فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی بهرهمند شوند.
رئیس سازمان امور دانشجویان تاکید کرد: در نیمسال پیش رو به دانشگاهها توصیه شده است خدمات لازم را برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی دارای رساله و پایان نامه فراهم کنند و واحدهای درسی عملی نیز حتی المقدور ارائه شود.
وی گفت: تخمین زده میشود ۳/۵ درصد دانشجویان به کرونا مبتلا شدهاند ولی آمار فوتی، خوشبختانه بسیار کم است و تلاشهای مراکز بهداشت دانشگاهها در غربالگری دانشجویان و نظارت بر بهداشت محیط در پیشگیری بسیار تعیین کننده بوده است.
صدیقی با اشاره به فعالیت مستمر مراکز مشاوره دانشگاهها در ارزیابی سلامت روانی دانشجویان و طرحهای مهمی مانند کارنامه سلامت و سامانه ایمنی و سلامت گفت: برگزاری کنگره ملی دانشگاه و کووید ۱۹ در راستای همین رویکرد علمی صورت گرفت و نتایج آن برای وزارت علوم مهم است.