کد خبر: ۶۹۵۱۴
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۲

مستضعفان دیگر سوار هواپیما نشوند؟!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: براساس گزارش های منتشر شده براي سومين باردرسال جاری، قيمت بليط ‌هاي هواپيما با افزايش 15 تا 17 درصدي روبه‌رو شد. 

به گزارش خبرنگار «تابناک»، با بخشنامه جديد سازمان هواپيمايي کشوري که در دي ماه 86 به آژانس‌ها و شركت‌هاي هواپيمايي اعلام شد، قيمت بليط‌هاي هواپيما در بسياري از مسيرهاي داخلي افزايش يافت؛ اين افزايش قيمت بين 15 تا 17 درصد بوده است. 

بنا براين گزارش، سازمان هواپيمايي کشوري، پيشتر دو بار نيز قيمت مسيرهاي داخلي را افزايش داده بود که با افزايش اخير، قيمت بليط هواپيما در سال 86 افزايشي بيش از 50 درصدي داشته است. 

بحث قیمت بلیط هواپیما و شرایط اقتصادی شرکتهای هواپیمایی چیز جدیدی نیست. از سالها قبل بحث زیان ده بودن این شرکتها و پرداخت سوبسید برای بلیط هواپیما مطرح بود. 

حتی پس از کشف قاچاق سوخت هواپیما در یکی از شرکتهای هواپیمایی که به یک دادگاه پر سر و صدا نیز منجر شد میتوان اشاره کرد که در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی کشف شد. اگر بخاطر بیاورید این شرکت سبزیجات فاسد را به یکی از کشورهای جنوب خلیج فارس میبرد و پس از تخلیه سوخت هواپیما آنرا به قیمت آزاد میفروخت. 

پس از آن قرار شد که سوبسید بنزین هواپیما قطع شود.بدنبال این وضعیت بود که شرکتهای هواپیمایی خواستار افزایش قیمت بلیط بودند. حتی پیش از آن نیز مسئله زیان ده بودن شرکتهای هواپیمایی به سبب قیمت تعیین شده بلیط برای آنها مطرح بود. از سوی دیگر به سبب تحریم های خارجی قطعات یدکی هواپیماها وارد نمی شد و فرسودگی هواپیماها معضل دیگری بود که نیاز به افزایش قیمت را ضروری کرده بود.
 
اما سوالی که اینجا مطرح میشود آنست که چرا این اقدامات باید اینطور بدون برنامه و شتابزده صورت گیرد. سه بار افزایش قیمت در یک سال با کدام یک از وعده های دولت و حساسیت های نمایندگان مجلس مطابقت دارد؟ 

در دولت سابق قرار شد که شرکتهای هواپیمایی قیمت پایه هر ساعت – صندلی پرواز را براساس آئین نامه امنیت پرواز و استانداردهای ایمنی که سازمان هواپیمای کشوری آنرا تعیین کرده بود اعلام کنند. و هر گاه خدمات رفاهی بیشتری را به مسافران ارائه دادند، با اعلام قبلی به آن سازمان قیمت بلیط را نیز متناسب با خدمات ارائه شده افزایش دهند. که البته این امر کاملا منطقی بود. زیرا هم امنیت و استاندارد پروازی در نظر گرفته شده بود و هم بحث خدمات رفاهی بیشتر مسافران. اما همین امر نیز مورد نیز اعتراض نمایندگان مجلس هفتم در روزهای آغازین خود بود. 

با این وجود از نمایندگان محترم مجلس باید پرسید، که چگونه در مقابل افزایش بی رویه قیمت بلیط هواپیما سکوت می کنند و اقدامات نظارتی خود را بکار نمی گیرند؟ آیا بخاطر مسائل سياسي تا این حد باید سکوت کرد؟ آیا غیر از این است که افزایش قیمت ها فشاربر اقتصاد را که نهایتا باز هم اقشار ضعیف و ردههای پایین اجتماع که با نام " مستضعفان" شناخته میشوند درپی دارد؟ 

پس چه شد آن همه داد و فریادهاي حاميان مستضعفان؟ مگر نمی گفتند که اگرسوبسید انرژی حذف شود و سوخت هواپیما گران شود، اگر بلیط هواپیما گران شود دیگر مستضعفان نمی توانند سوار هواپیما شوند؟ 

البته ریشه این بحث ها خیلی قدیمی است. شاید به دهه دوم پیروزی انقلاب برسد و سرمنشا تفکیک خطوط فکری برخی از جناحهای سیاسی نیز باشد. اما منظور اینست که اگر چه آزاد سازی قیمت ها و تعیین قیمت تمام شده براساس قیمت کالا و خدمات بکار گرفته شده امری پسندیده است، لیکن سکوت در مقابل این گونه رشد قیمت بلیط هواپیما نیز حتی در کشورهایی با اقتصاد آزاد نیز با واکنش خواهد بود. زیرا منطق اقتصادی ندارد. 

به هرصورت حتی اگر منظور از افزایش قیمت بلیط آماده کردن شرکتهای هواپیمای برای حضور در بورس و واگذاری آنها به بخش خصوصی باشد، باید گفت که این روش برای سودده نشان دادن شرکتهای هواپیمایی داخلی منطقی و صحیح نیست. و اگر منظور حذف یارانه ها و سلب حمایت دولت از شرکتهای هواپیمایی، به بهانه لوکس بودن آن است، بازهم باید گفت این امر با توجه به شرایط کنونی اقتصاد کشور غیر ممکن خواهد بود. 

بنابراین نمایندگان محترم مجلس باید به وظیفه نظارتی خود عمل کرده و علت افزایش قیمت بلیط هواپیما در مسیرهای داخلی برای سومین بار در سال جاری را بررسی کنند. پیش از آنکه شرایط وخیم شود و دوباره بحث دخالت دست های خارجی و مافیایی در این مورد هم ما را به بیراهه بکشاند. 

البته همسویی با دولت و حمایت از آن صحیح است اما نه به قیمت نادیده گرفتن منافع مردم و ضربه به اقتصاد کشور.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین