کد خبر: ۶۹۶۱۶۳
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
ند پرایس با اشاره به برجام، گفته است "مسیر دیپلماسی باز است"

خبر خوب درباره برجام به روایت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، بازگشت پذیری اقدامات ایران در کاهش تعهدات برجامی را یک خبر خوب دانست و گفت مسیر دیپلماسی با ایران باز است.
خبر خوب درباره برجام به روایت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
آفتاب‌‌نیوز :

ند پرایس روز چهارشنبه در نشست خبری روزانه خود افزود: پنج‌شنبه آنتونی بلینکن با همتایان ژاپن، هند و استرالیا مذاکره خواهد داشت که موضوع آن هند-پاسفیک آزاد و باز است. همچنین درباره تلاش جمعی در پاسخ به چالش‌های موجود همچون کووید-۱۹ و تغییرات اقلیمی صحبت خواهند کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: علاوه بر آن، وزیر خارجه آمریکا نشست مجازی با همتایان فرانسه، آلمان و انگلیس خواهد داشت تا درباره چالش‌های مشترک جهانی تبادل نظر کند. این نشست در ادامه نشست پنجم فوریه با این سه کشور اروپایی است.

پرایس اظهار کرد: در روز دوشنبه، بلینکن در شورای امور خارجی اتحادیه اروپا حضور خواهد یافت که بر اساس دعوت جوسب بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا انجام می‌شود.

وی مدعی شد پذیرش این دعوت برای نشان دادن تعهد آمریکا برای ترمیم روابط ایالات متحده و اروپا و اعضای اتحادیه اروپا است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره سفر مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران هم گفت ما از اینکه ایران اعلام کرده است به اجرای پروتکل الحاقی و همچنین سایر بازرسی‌های ارائه شده تحت برجام متوقف می‌کند، آگاهیم. گام‌های دیگر برداشته شده ایران بیش از حد مجاز برجام از نظر محدودیت در برنامه های هسته‌ای آن است و البته خبر خوب این است که همه این مراحل قابل برگشت هستند و مسیر دیپلماسی همچنان باز است.

وی ادامه داد: ما و شرکایمان تاکید داریم که ایران باید این مراحل را معکوس کند و از انجام اقدامات دیگری که بر اطمینان یافتن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأثیر می‌گذارد که نه تنها ایالات متحده و متحدان و شرکای ما در منطقه، بلکه کل جهان به آن تکیه دارد، پرهیز کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: ایران باید به همکاری کامل خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه دهد، البته پیشنهادی که از رئیس جمهوری و وزیر خارجه شنیده‌اید این است که اگر ایران به طور کامل به تعهدات خود پایبند شود، آمریکا هم اقدام مشابه انجام می‌دهد.

پرایس بار دیگر ادعا کرد که این توافق یک کف و نه سقف است و می‌خواهند توافق ۱۳۹۴ را تمدید و تقویت کنند تا بر اساس آن، ترتیبات بعدی برای رسیدگی به سایر زمینه‌های مورد نگرانی در رابطه با روابط ما با ایران و نگرانی مشترک متحدان و شرکای ما از جمله برنامه موشک های بالستیک ایران بپردازیم. البته که مسیر دیپلماسی باقی است و ما امیدواریم با همراهی متحدان و شرکایمان آن را پیگیری کنیم.

خبرنگار پرسید پیش از خروج دولت سابق آمریکا از برجام در سال ۱۳۹۷، فاصله رسیدن ایران به سلاح اتمی ۱۴ ماه برآورد می‌شد، آنها می‌گفتند از برجام خارج می‌شویم تا توافقی طولانی‌تر و قوی‌تر داشته باشیم و به موضوعاتی چون موشک بالستیک و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران بپردازیم، اما موفق نشدند. چگونه این دولت می‌خواهد به شکلی متفاوت این کار را انجام دهد؟

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پاسخ داد: وقتی برجام برقرار بود، زمان شکستن یعنی زمانی که ایران برای تولید کافی مواد شکافت‌پذیر برای تولید سلاح اتمی نیاز دارد، ۱۲ ماه بود که گزارش‌های منتشر شده از کمتر شدن آن به چند ماه حکایت دارد.

پرایس ادامه داد: به همین دلیل است که ما اصرار داریم زیرا برجام با محدودیت‌های دائمی در برنامه هسته‌ای ایران، قابل تایید است با بازرسی هایی که نه تنها به ایالات متحده بلکه به جامعه بین‌المللی اطمینان می‌دهد. به همین دلیل برای ما بسیار مهم است.

وی درباره تفاوت رویکرد این دولت با دولت پیشین آمریکا هم اظهار کرد: این توافق کف توافق است و همین باعث تمایز رویکرد ما در زمینه ایران می‌شود. در زمینه هر چالش دیگری که با آن روبرو هستیم هم ما درک ما این است که باید با متحدان و شرکای خود همراهی کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا یادآور شد: وزیر خارجه، راب مالی نماینده ویژه رئیس جمهوری ایالات متحده در امور ایران که تنها چند هفته را سپری کرده‌اند، در تماس تلفنی و مجازی با متحدان خود هستند تا اطمینان حاصل شود که با متحدان خود گام به گام به این چالش قدم می‌گذاریم.

پرایس اظهار کرد: وقتی که صحبت از چالش ایران می‌شود، ما در سال ۲۰۱۵ در چارچوب ۱ + ۵ وارد این توافق شدیم. تعامل با این شرکا و متحدان ضروری است و به همین دلیل هم جلسه روز پنج‌شنبه با سه کشور اروپایی با محوریت ایران برگزار می‌شود.

تماس مالی با چین

خبرنگاری پرسید وزارت خارجه چین گفت که رابرت مالی هفته گذشته با معاون وزیر خارجه چین صحبت کرده است، اما شما در این باره چیزی نگفتید. آیا دلیلی وجود دارد که شما آن را تأیید نکرده‌اید و آیا می توانید آن را تأیید کنید؟ پرایس پاسخ داد: ما اغلب درمورد تعاملات فردی صحبت نمی‎کنیم اما آنچه که می‌توانم بگویم و گفتم این است که راب مالی در رایزنی‌های مداوم با اعضای کنگره، با متحدان و شرکای ما و با دیگران از جمله اعضای 1 +5 مشارکت داشته است. می‌توانم تأیید کنم که شامل «ما» معاون وزیر خارجه چین نیز می‌شود. البته، چین عضو 1 + 5 است ، بنابراین تعامل با آن مهم است.

نقش جوسب بورل

خبرنگاری درباره نقش جوسب بورل نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا با توجه به اظهارات ظریف وزیر امور خارجه ایران پرسید و اینکه آیا این قرار است پنج‌شنبه در بحث با سه کشور اروپایی مطرح شود؟ نقشی که برای اتحادیه اروپا می‌بینید، چیست؟ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا جواب داد: نقش اتحادیه اروپا نقش مهمی است و دقیقا به این دلیل مهم است که 1 + 5 علاوه بر کشورهای عضو اروپا، اتحادیه اروپا را نیز در بر می‌‎گیرد.

‌ پرایس با تایید اینکه در نشست سه کشور اروپایی با بلینکن این موضوع مطرح خواهد شد، یادآور شد: انگلیس، فرانسه، آلمان و همچنین با اتحادیه اروپا بخشی از 1 + 5 هستند، دقیقاً به این دلیل که اتحادیه اروپا از ابتدا بود و نقش مهمی را در مسیر پیش رو دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
1
1
همیشه خبر خوب برای ١٠ درصد مردم داده اید انشاله این یکی که برای ٩٠ درصدی هاست واقعیت باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
0
7
دلم میسوزه براتون نشستین خبری بشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
1
4
شما از برجام خارج شدی خوب بیایید داخل ما که داخلیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
1
5
سخنگو:راه دیپلماسی باز است.
جناب سخنگو! خودتی.تحریم ها را عملا لغو کنید تا به تعهدات برجامی برگردیم.برای گرفتن موشک ها و سایر چیزها شکم خود را صابون نزن
Kami kamal
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
2
3
جوزف یا یوسف بایدن آدمی خیلی مذهبی است و دکتر ظریف او را میشناسد، احتمالاً با همکاری و تماس با جان کری که انسان بسیار مطلع و فرهیخته است میتوانند براحتی از نتن یاهو ... را دْر بزنند و کنار بگذارند چون تیم بایدن همان تبم حسین اوباماست و ازین ملعون نتن یاهو دلِ خوشی ندارند، انشاءالله که کمکی بشود تا مقداری از فشارهای جنگ اقتصادی غرب و شرق ناجنس کاسته شود و کاسبان تحریم و حامیان آنها شرم و حیایی بکنند و ملت مستضعف ما را برای اخلاق و تعالیم عالیه اسلام که نتیجه مستقیم بیعدالتی اقتصادی و مذهبی این گروه است آزاد بگذارند، والسلام علی مَنِ التبع الهدی
ابوالفضل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
0
1
ان شالله که تحریم لغو بشه و کاسبان تحریم که امیدوار بودن دولت ترامپ روی کار بیاد تا فشار به ایران افزایش پیدا کنه ( خانم هاشمی و دوستدارانشون ) با لغو تحریم ها از امتیازات و رانت مربوط به دلار 4200 تومن بیشتر از این بهره مند نشن و دستشون از بیت المال کوتاه بشه

اول لغو کامل تحریم ها بعد صحبت از برگشت به تعهدات برجام . دیگه وقت عمل هست نه حرف و شعار
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
دولتهایی عضو برجام دارند از کارت برجام به نفع خود نه ملت هایشان استفاده میکنند نخبه های سیاسی فاسد شده در همه کشورها به فکر پر کردن جیب خود هستند آنچه در برجام بر سر آن با کشورهای استعماری اروپا و آمریکا معامله خواهد شد ثروت و منابع این کشور هست که متعلق به آینده گان است .این مذاکرات هیچ نفعی برای مردم ندارد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
1
0
آدمهای ساده لوح تو دستگاه دیپلماسی زیا دن از این میترسم دوباره قراردادی ننگین تر از برجام به ما تحمیل بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
0
0
چی شد، برخی ادعا می کردند که بین امریکا و اروپا شکاف افتاده؟
زهی خیال باطل که بین وحدت کافران علیه اسلام شکاف افتد.
naser
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
0
0
خواهشابه خاطرمردم کمی کوتاه بیاین البته اگررفاه وارامش مردم براتون مهمه
غیر قابل نشر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
0
0
اگه راهش دیپلماسی بود که اولیش شکست نمیخورد راهش منافع 4 درصدیهاست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
0
0
یک خبر خوب هم ما به امریکا بدهیم که اینروزها مانور نداریم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین