مهدی اسماعیلی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، درباره اقدامات مجلس برای حذف کنکور در سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: یکی از دغدغههایی که بارها از طرف دانشآموزان و اولیا آنها به ما منعکس شده موضوع کنکور است. استرس و نگرانیهایی که اولیای دانشآموزان از بابت کنکور و ادامه تحصیل فرزندانشان در آموزش عالی و دانشگاهها عنوان میکنند قابل توجه بوده و هست.
وی ادامه داد: یکی از اولویتهای ما در کمیسیون آموزش این بوده که به نوعی بتوانیم در چند سال آینده توسط مجلس یازدهم کنکور را ساماندهی کنیم و حتی حذف کنکور را شاهد باشیم، در واقع این موضوع یکی از اولویتهای مهم کمیسیون آموزش است.
این نماینده مجلس بیان کرد: امیدواریم با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی که چندین جلسه مشترک با آنها داشتهایم بتوانیم کنکور را ساماندهی کرده و به طرف حذف کنکور حرکت کنیم این یکی از برنامههای مهم کمیسیون یازدهم است که امیدوارم در آینده بتوانیم آن را عملیاتی کنیم.
اسماعیلی در خصوص مهمترین مطالبات دانشجویان و دانش آموزان از مجلس عنوان کرد: با توجه به اینکه وضعیت بیماری کرونا محدودیتهای قابل توجهی در کل دنیا و ایران ایجاد کرد، سیستم آموزشی و نظام آموزشی ما نیز تحت تاثیر آن قرار گرفت. از این رو ما به ناچار از تشکیل کلاسهای حضوری محروم شدیم و برای اینکه وقفهای در فرایند آموزش ایجاد نشود سامانههای آموزشی را راه اندازی کردیم این سامانههای آموزشی هم برای دانشآموزان و هم برای دانشجویان بوده است.
وی در ادامه افزود: البته این موضوع نیز با محدودیتهایی از جمله نبود زیرساخت مناسب مواجه بوده است. در بسیاری از نقاط محروم و روستایی کشورعدم زیرساختها بیشتر خودش را نشان داده، به عنوان مثال در حال حاضر حدود سه و نیم میلیون نفر از دانش آموزان نمیتوانند از سامانه شاد استفاده کنند که این یعنی هنوز زیرساختها کاملاً آماده نیست هرچند نسبت به قبل قدمهایی برداشته شده است اما با وجود این باز با نقطه مطلوب فاصله داریم.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم گفت: امیدواریم سال ۱۴۰۰ بیماریکرونا فروکش کند تا ما بتوانیم کلاسهای حضوری را برگزار کنیم. اگر این اتفاق نیفتد ما مجبوریم که همچنان کلاسهای درس را به شکل غیر حضوری و مجازی ادامه دهیم.
او افزود: کمیسیون آموزش مجلس بر این باور است که امروزه سامانههای آموزش مجازی در کنار آموزشهای حضوری به یک الزام تبدیل شده است و نباید این ظرفیت را از دست بدهیم. به همین جهت ما مصمم هستیم که سامانه شاد تقویت شود تا هم برای مواقع اینچنینی یعنی در اضطرار یا هر گونه تعطیلی مدارس بتوانیم دوباره از آن استفاده کنیم و هم اینکه اگر شرایط و اوضاع عادی شد باز هم از این سامانه به عنوان یک ابزار کمکی استفاده شود.
اسماعیلی گفت: در حال حاضر سه و نیم میلیون نفر برای اتصال به سامانه شاد مشکل دارند اما این بدان معنی نیست که اینها دچار وقفه تحصیلی شدهاند و از تحصیل بازماندند. زیرا تلاش شده به این افراد جزوه آموزشی ارسال شود و برای این دسته از مناطق و دانشآموزان از طرق مختلف جبران مافات میشود. صدا و سیما نیز توانسته برنامههای خودش را در چندین شبکه گسترش دهد و برخی از دانش آموزان نیز از طریق تلویزیون آموزش را دنبال کردند.
وی با اشاره به برگزاری جلسات مشترک کمیسیون آموزش با مسئولین صدا و سیما گفت: در جلسهای که با مسئولین برنامههای درسی تلویزیونی و صدا و سیما داشتیم عنوان شد که برنامههای درسی تلویزیونی تقویت شوند و پخش مجدد بیشتری داشته باشند تا دانش آموزان بتوانند از آن استفاده کنند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: به هر حال رویکرد همه ما این است که دانشآموزان ما به هیچ عنوان از تحصیل باز نمانند و زیرساختهای موجود را تقویت کنیم تا این وضعیت رو به بهبودی برود. در هر صورت ممکن است که شرایط موجود دانشآموزان را تحت تاثیر خودش قرار دهد.