کد خبر: ۷۰۱۳۱۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
صنعت فرش در حال باختن بازی به رقبای منطقه‌ای و جهانی است

فشار تحریم و کرونا بر صنعت فرش ایران؛ معیشت ۱۰ میلیون نفر در معرض خطر

فشار ناشی از تحریم‌های امریکا و شیوع کرونا وضعیت معیشتی ده میلیون فعال در صنعت فرش ایران را در معرض خطر قرار داده است صنعتی که میراث ملی ایرانیان محسوب می‌شود. ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی پس از چین، ترکیه، هندوستان، بلژیک، هلند و آمریکا در جایگاه هفتمین صادرکننده بزرگ فرش قرار گرفت. ارزش صادرات فرش ۳۰۰ میلیون دلار در آن سال تخمین زده شد. در سال ۲۰۱۷ میلادی زمانی که برجام هنوز اجرا می‌شد ایران اصلی‌ترین صادرکننده فرش دستباف به جهان بود.
فشار تحریم و کرونا بر صنعت فرش ایران؛ معیشت ۱۰ میلیون نفر در معرض خطر
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس اقتصادی- سایت تحلیلی "آسیا تایمز" در گزارشی با اشاره به فشار وارد شده بر صنعت فرش ایران به عنوان یکی از اصلی‌ترین صادرات غیر نفتی ایران به دلیل همه‌گیری کرونا و همزمانی آن با تحریم امریکا علیه ایران می‌نویسد: "کارشناسان هشدار می‌دهند که وضعیت معیشتی میلیون‌ها فعال صنعت فرش در معرض خطر قرار دارد و این صنعت در حال باختن بازی به رقبای منطقه‌ای و جهانی است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ فعالان این عرصه می‌گویند بیش از یک میلیون فعال در این حوزه بیکار شده‌اند. صنعت فرش ایران توانست پس از انقلاب ۱۹۷۹ و جنگ هشت ساله دهه ۸۰ میلادی ایران و عراق حفظ شود. امروز در شهرهایی، چون کاشان، کرمان، مشهد، اصفهان، گرگان و قم تنها کارگاه‌های کوچک قالی‌بافی وجود دارند که طرح و سبک منحصر بفرد هر منطقه را بر روی فرش‌های بافته شده اعمال می‌کنند. با توجه به مواد به کار رفته، زمان و نیروی کار مورد نیاز بافت هر فرش قیمتی بین ۵۰۰ تا ۵۰ هزار دلار خواهد داشت.

اکنون، اما کشورهایی، چون مصر، هندوستان، مراکش، هلند، ترکیه، کانادا، چین و بلژیک صاحب صنعت فرش داخلی هستند و فرش‌هایی ارزان‌تر از فرش ایرانی را عرضه می‌کنند؛ در نتیجه، به رقبای جدی ایران در بازار‌های جهانی تبدیل شده‌اند.

ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی پس از چین، ترکیه، هندوستان، بلژیک، هلند و آمریکا در جایگاه هفتمین صادرکننده بزرگ فرش قرار گرفت. ارزش صادرات فرش ۳۰۰ میلیون دلار در آن سال تخمین زده شد. در سال ۲۰۱۷ میلادی زمانی که برجام هنوز اجرا می‌شد ایران اصلی‌ترین صادرکننده فرش دستباف به جهان بود.

در سال ۲۰۱۸، اما به دنبال خروج امریکا از برجام و وضع تحریم علیه ایران امکان صادرات فرش از ایران به امریکا متوقف شد. صادرات فرش ایران به امریکا در سال ۲۰۱۸ میلادی ۲۳۸ میلیون دلار بود که در سال ۲۰۱۹ میلادی به ۷۰ میلیون دلار کاهش یافت.

علاوه بر تحریم‌ها، شیوع کرونا نیز باعث در آستانه ورشکستگی قرار گرفتن واحد‌های تولید فرش از جمله در تبریز شده است. در استان آذربایجان شرقی نزدیک به ۲۰۰ هزار بافنده فعال بودند که اکنون به دلیل مشکلات مالی دولت درعدم تامین هزینه‌ها به ۴۵ هزار نفر کاهش یافته است.

همچنین، قوانین دست و پاگیر مالی و ارزی برای مبادلات بانکی کار را برای صادرکنندگان فرش ایرانی پرخطر ساخته است. بازرگانان ایرانی فرش باید متعهد شوند که ارز حاصل از فروش فرش را در موعد مقرر چندین ماهه به ایران بازگردانند تا در چرخه اقتصاد آن کشور وارد شود. در صورتی که این پرداخت به موقع صورت نگیرد بازرگانان باید از جیب خود به بانک مرکزی پول پرداخت کنند.

اکنون صنعت فرش ایران در رکودی بی‌سابقه در ۴۵ سال گذشته قرار دارد. درعرصه داخلی نیز به دلیل افرایش نرخ تورم قدرت خرید فرش توسط مشتریان ایرانی کاهش یافته است. افزایش هزینه تولید نیز اجتناب‌ناپذیر بوده و در بازه زمانی سه تا چهار سال به دو برابر افرایش یافته است. در نتیجه، فرش از سبد خرید خانوار‌های ایرانی تقریبا حذف شده است. دولت نیز کسری بودجه زیادی دارد و نمی‌تواند به صنعت فرش ایران کمک کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
0
4
در حال حاضر معیشت 90% مردم ایران در خطر است!!!
کرمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
0
4
چهل سال صادرات فرش
هر سال
دریغ از
پارسال
...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
0
4
ازنظربرخی هامهم نیست ول کنید بریددنبال شغل دیگرکه از تحریم ها سود می برند مثل قاچاق ارز و.و.و یابروید از دولت ومدیریت کشور شاکی باشید. کسی حق نداردعلیه کلمه تحریم وبه مشکلات تحریم معترض باشد.
کاشانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
0
3
ده میلیون در این فاصله تحریم بازار فروش تولید خود را ازدست دادند .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین