کد خبر: ۷۰۱۴۲۵
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱
این ۴۳ سناتور همچنین خواستار آزادی زندانیان سیاسی در ایران شده‌اند

درخواست ۴۳ سناتور آمریکایی از بایدن برای «توافقی جامع» با ایران

۴۳ سناتور آمریکایی از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهوری این کشور خواستار دنبال کردن «توافقی جامع» با ایران شدند. این نامه را باب منندز سناتور دمکرات و لیندزی گراهام سناتور جمهوریخواه تنظیم کرده‌اند و از سوی ۴۱ عضو دیگر مجلس سنا از دو حزب امضا شده است.
درخواست ۴۳ سناتور آمریکایی از بایدن برای «توافقی جامع» با ایران
آفتاب‌‌نیوز :

چهل و سه عضو مجلس سنا از دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات در نامه‌ای از دولت آمریکا خواسته‌اند برای دستیابی به توافقی بین‌المللی که به مسائلی ورای برنامه هسته‌ای ایران می‌پردازد تلاش کند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این سناتورها با تکرار برخی مواضع علیه ایران، خواستار شامل شدن فعالیت‌های موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای ایران در هرگونه توافق با این کشور شده‌اند.

به نوشته خبرگزاری ایلنا، این نامه به ابتکار «باب منندز» رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا و «لیندزی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه تهیه شده و به امضای ۲۹ سناتور جمهوری‌خواه، ۱۳ سناتور دموکرات و «انگوس کینگ» سناتور مستقل رسیده است.

این سناتورها از بایدن خواسته‌اند از «تمام پتانسیل دیپلماتیک و اقتصادی آمریکا و در هماهنگی با هم‌پیمانان این کشور در شورای امنیت سازمان ملل و منطقه» استفاده کرده و به توافقی دست یابد که علاوه بر فعالیت‌های هسته‌ای، سیاست‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران را نیز شامل شود.

این سناتورها در نامه خود نوشتند: "دمکرات ها و جمهوری خواهان ممکن است اختلافات تاکتیکی داشته باشند، اما برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و رسیدگی به طیف وسیعی از رفتارهای ایران همصدا هستند."

دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، هم اکنون سرگرم رایزنی با متحدان اروپایی خود برای بررسی راه های احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران و قدرت‌ها موسوم به برجام است که دولت قبلی آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد.

به گزارش رویترز، نامه سناتورها به "دیدگاه دیرینه" قانونگذاران و روسای جمهور دو حزب اشاره می‌کند دایر بر اینکه مسلح شدن ایران به سلاح هسته‌ای تهدیدی جدی برای منافع امنیتی ایالات متحده و متحدان و شرکای آن است.

اما آنها همچنین مدعی هستند که ایران با صدور تسلیحات، حمایت از پیکارجویانی که نیروهای آمریکایی را هدف می‌گیرند و برنامه موشک‌های بالستیک و کروز سرمنشاء تهدید است. ایران برنامه‌های هسته‌ای را صلح‌آمیز می‌خواند و برنامه موشکی را دفاعی توصیف می‌کند.

ایران برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای را خط قرمز خود می‌خواند و مذاکره بر سر آنها را رد می‌کند.

این ۴۳ سناتور همچنین خواستار آزادی زندانیان سیاسی در ایران هستند.

اواخر ماه پیش نیز ۱۱ سناتور دمکرات دولت آمریکا را به بازگشت به برجام تشویق کرده بودند.

در مقابل در اوایل ماه مارس ۱۴۰ عضو مجلس نمایندگان - ۷۰ دمکرات و ۷۰ جمهوری خواه - از آقای بایدن خواستند به دنبال اجماعی فراجناحی در مورد سیاست ایران باشد و به توافقی "جامع" با ایران دست یابد که نه فقط به برنامه هسته‌ای بلکه طیفی از مسائل امنیت ملی رسیدگی می کند.

مایک والتز نماینده جمهوریخواه که به تنظیم آن نامه کمک کرده بود نوشت: "علیرغم هرآنچه که می بینید، در واشنگتن توافق نظر فراجناحی وجود دارد، حتی در مورد مساله‌ای به جنجال‌آفرینی توافق ایران."

آن نامه هم دولت بایدن را تشویق می‌کرد به همه رفتارهای ایران رسیدگی کند و از جمله به "برنامه موشک‌های بالستیک" اشاره کرد.

مقام‌های دولت بایدن گفته‌اند مایل هستند توافق هسته‌ای را در صورتی که احیا شود گسترش دهند.

وندی شرمن نامزد قائم مقامی وزارت امور خارجه آمریکا روز سوم مارس در جلسه بررسی تایید صلاحیت خود در کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفت که دولت بایدن قصد دارد وارد توافق هسته‌ای شود اما می‌خواهد «آن را طولانی‌تر و محکم‌تر کند» و از آن به عنوان سکویی برای مذاکره در عرصه‌های دیگر استفاده کند. او گفت این باید بخشی از یک رویکرد جامع برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای باشد.

سناتور منندز با اشاره به تاکید خانم شرمن بر «طولانی تر و محکم تر» شدن توافق هسته ای با ایران هشدار داد که اگر تمام تلاش دولت بایدن برای بازگشت به برجام باشد، به طور قطع توافق احتمالی آتی «محکم‌تر" نخواهد بود.

باب منندز اضافه کرد «و اگر آن را تمدید کنیم، ممکن است طولانی‌تر شود، اما محکم‌تر نخواهد بود» زیرا دربرگیرنده مهلت لغو محدودیت‌های بین‌المللی بر برنامه هسته‌ای یا برنامه موشکی ایران یا فعالیت‌های جمهوری اسلامی در منطقه نخواهد بود.

همزمان گروه‌های دیگری هم در آمریکا هستند که برای بازگشت سریع به برجام به دولت بایدن فشار می‌آورند.

اوایل ماه مارس ۳۲ گروه عمدتا چپگرا یا طرفدار تعامل با ایران - از جمله شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) و کُوْدپینک: زنان برای صلح در آمریکا - در نامه‌ای به جو بایدن از او خواستند هر چه سریعتر با عمل به وعده‌های انتخاباتی خود به برجام باز گردد.

آنها نوشتند: "بازگشت به برجام یکی از مهمترین و صریح‌ترین وعده‌های شما در طول مبارزات انتخاباتی بود. شما در این وعده‌ها همچنین تصریح کردید که آمادگی دارید سیاست خارجی آمریکا را از یک جانبه گرایی بی‌پروا و جنگ‌طلبانه دونالد ترامپ دور کنید."

به نوشته بی بی سی، این گروه‌ها همچنین تاکید کردند که سیاست "حداکثر فشار" بر ایران "یک سیاست خطرناک و شکست خورده" است.

ایران اخیرا پیشنهاد اتحادیه اروپا برای گفت‌وگو با آمریکا درباره توافق هسته‌ای برجام را رد کرد. ایران می‌گوید با توجه به مواضع و اقدامات اخیر آمریکا و سه کشور اروپایی طرف توافق هسته‌ای، جمهوری اسلامی زمان را برای برگزاری جلسه غیررسمی با حضور آمریکا مناسب نمی‌داند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
2
2
شتر در خواب بیند پنبه دانه!
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
0
1
نایاک اخه؟! این بدبختا کی حرفشا قبول داره.
تبریزی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
0
0
مقامات نخست.
توافق جامع .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
0
1
اخه نایاک؟
ارزش و اعتبار کل نایاک و این گوره های صغیر از یه سناتور سنا هم کمتره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
0
1
ماقبول نمی کنیم تحریم برای کشوریک فرصت است آمریکا بی قید شرط هم برجام راقبول کندبازهم مابه تحریم نیاز داریم قبول نمی کنیم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین