آفتابنیوز : آفتاب:"حمید دهقان پور" در جلسه نقد و بررسی فیلم "میروش" این اثر را تا حدودی متاثر از سینمای کیارستمی دانست.
در ابتدای این نشست نیما حسنی نسب درباه شیوه کارگردانی فیلم میروش گفت : شیوه کارگردانی ، میزانسن ، دکوپاژ ، قاب بندی این فیلم تا حدودی متاثر از جغرافیای است که فیلم در آن ساخته شده است . به نوعی در این فیلم داستان از نگاه شخصیت محوری (یک کودک) روایت می شود.
حمید دهقان پور در ادامه افزود :" منطقه بالکان برخوردار از خرده فرهنگهای متفاوتی است و به نوعی این خرده فرهنگها برخاسته از خشونت هایی است که در آن وجود دارد . این خرده فرهنگ ها نیز به روی نگاه و ذهنیت فیلمساز تاثیر دارد و ما این تاثیر را در فیلم وی میبینیم. خشونت در این فیلم ما را از ابتدا با خود درگیر می کند و آرام آرام به ما القاء می شود. وقتی پسر بچه در گیر می شود ما این خشونت را با تمام زوایا در فیلم می بینیم . تمام خرده فرهنگ ها باز می شود و به ما منطقه جغرافیای فیلم را می گوید" .
وی در ادامه عنوان کرد: "خشونت در این فیلم به فقر و نداری ارتباط دارد. به نوعی که ما در فیلم پسری را میبینیم که علیرغم توانایی که دارد، رقبایش را سرکیسه می کند . من با دیدن این فیلم یاد برخی از فیلم های کیارستمی همچون مسافر افتادم. انتخاب بازیگران نوجوان و مولفههای دیگر ما را یاد سینمای این کارگردان ایرانی می اندازد . البته این گونه خشونت ها در سینمای کیارستمی هرگز دیده نمی شود. به هر حال فیلمهای ایرانی که در دنیا دیده میشوند تاثیراتی میتوانند بر روی کارگردانهای مختلف جهان داشته باشند".
دهقان پور درباره پایان این فیلم ، گفت: "فیلم اگر چه آغاز و ادامه خوبی دارد ، اما پایان آن متضاد و متنوع است . پایان فیلم به آن ضربه می زند . و به نوعی تصنعی و غیر قابل باور است . البته شادی فضای تجاری در دینا باعث می شود که فیلمسازان چنین پایان خوشایندی را برای فیلم در نظر بگیرند.
حسنی نسب خاطر نشان کرد : صحنه های خشن این فیلم در دنیا با کاپولا و اسکورسیزی مقایسه شده است.کارگردان در این فیلم سعی می کند با تعادل، صحنه های اجرایی را به شکلی ترسیم کند که ما با فیلمی آزار دهنده و چند پاره مواجه نشویم .