کد خبر: ۷۰۶۲۱۴
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱
محافل اسرائیلی نسبت به آینده روابط اسرائیل و امریکا نگران هستند

برنامه اسرائیل برای برهم زدن توافق احتمالی ایران و آمریکا

واقعیت آن است که محافل اسرائیلی نسبت به آینده روابط اسرائیل و امریکا نگران هستند و این موضوعی انکارناپذیر است. اسرائیلی‌ها نگران تکرار تجربه موفق برجام ۲۰۱۵ هستند به ویژه آن که مذاکره‌کنندگان فعلی آمریکا با مقام‌های ایرانی در سمت روابط خارجی و امنیت ملی امریکا همان کسانی هستند که در طول مذاکرات منتهی به برجام نیز حضور داشتند.
برنامه اسرائیل برای برهم زدن توافق احتمالی ایران و آمریکا
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- "سالم الکتبی" ستون‌نویس سایت عربی خبری – تحلیلی "ایلاف" نزدیک به نهاد‌های امنیتی سعودی و اسرائیلی در مقاله‌ای پرسشی را مطرح می‌کند که آیا دولت "جو بایدن" رئیس جمهوری آمریکا حاضر است اسرائیل را قربانی کند تا به توافق هسته‌ای با ایران دست یابد؟

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ او در پاسخ به این پرسش می‌نویسد: "از زمان آغاز مذاکرات فعلی بین قدرت‌های بزرگ امضا کننده برجام در سال ۲۰۱۵ با ایران با مشارکت آمریکا تحلیل‌ها و گزارش‌های زیادی درباره افزایش فاصله بین مواضع امریکا و اسرائیل منتشر شده‌اند؛ اینکه تصور می‌شود دولت بایدن اتحاد استراتژیک امریکا با اسرائیل را قربانی دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران خواهد کرد.

گزارش‌هایی در رسانه‌هایی عربی وجود دارند در این‌باره که واشنگتن نسبت به اظهارات "گابی اشکنازی" وزیر خارجه اسرائیل که گفته بود اسرائیل هر کاری را که لازم باشد برای مهار ایران انجام خواهد داد، نگران است.

به نظر می‌رسد به دلیل اظهارات تند و سخت‌گیرانه نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در این باره که آن رژیم اجازه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را نخواهد داد، شکاف فزاینده‌ای بین مواضع امریکا و اسرائیل در مورد مقابله با آنچه تهدید از جانب ایران توصیف می‌کنند وجود دارد.

عدم اعتماد، عدم شفافیت و هماهنگی ضعیف بین دو طرف امریکایی و اسرائیلی دیده می‌شود اما هر دو طرف تمایل دارند از بیان اختلاف نظر در افکار عمومی و به صورت علنی خوداری ورزند؛ همان‌گونه که در مذاکرات پیش از حصول برجام در سال ۲۰۱۵ میلادی چنین موضوعی رخ داد.

در گزارش تازه‌ای به نقل از مقام‌های اسرائیلی اشاره شده بود که "مئیر بن شبات" مشاور امنیت ملی اسرائیل در دیدار با همتایان امریکایی خود نسبت به عدم توجه دولت بایدن به دیدگاه‌های اسرائیل در مورد ایران ابراز نارضایتی کرده بود.  به گفته مقام‌های اسرائیلی؛ طرف امریکایی نیز درباره اقدامات نظامی و اطلاعاتی اسرائیل علیه ایران بدون هماهنگی کامل با واشنگتن ابراز نگرانی کرده بود.

مفاد تحریم‌هایی که بایدن قرار است در قبال ایران لغو کند اعلام نشده‌اند و جزئیات مذاکرات هسته‌ای دولت بایدن با ایران نیز نامشخص است. دیدار‌های متعدد میان مقام‌های نظامی و اطلاعاتی امریکایی و اسرائیلی نشان می‌دهد که بایدن علاقه‌ای به خشمگین ساختن متحد اسرائیلی خود ندارد. با این وجود، نمی‌توان وجود شکاف میان امریکا و اسرائیل را نفی کرد. به نظر می‌رسد بایدن کماکان متعهد به حفاظت از امنیت اسرائیل است و تاخیر در تماس او با نتانیاهو را نباید به عنوان نشانه‌ای از وخامت رابطه بایدن با اسرائیل قلمداد شود. با این وجود، واقعیت آن است که محافل اسرائیلی نسبت به آینده روابط اسرائیل و امریکا نگران هستند و این موضوعی انکارناپذیر است. اسرائیلی‌ها نگران تکرار تجربه موفق برجام ۲۰۱۵ هستند به ویژه آن که مذاکره‌کنندگان فعلی آمریکا با مقام‌های ایرانی در سمت روابط خارجی و امنیت ملی امریکا همان کسانی هستند که در طول مذاکرات منتهی به برجام نیز حضور داشتند.

این تحلیلگر مسائل منطقه در ادامه می‌افزاید: "ایران از اختلاف نظر میان اسرائیل و امریکا بهره می‌برد اگرچه ایران از عمق اتحاد امریکا و اسرائیل آگاه است، اما تلاش‌هایش برای تعمیق شکاف میان دو کشور را متوقف نخواهد کرد.

واقعیت آن است که اعضای تیم بایدن از جمله "جیک سالیوان" مشاور امنیت ملی، "آنتونی بلینکن" وزیر امور خارجه و "رابرت مالی" مسئول پرونده ایران همه در مورد لزوم بازگشت به توافق هسته‌ای به هر قیمتی با یکدیگر توافق نظر دارند و وقت و انرژی خود را صرف دستیابی به توافق با ایران کرده‌اند.

در اینجا پرسش اساسی این است: آیا اسرائیل قصد دارد توافق در وین را با یک اقدام نظامی ناگهانی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران برهم زند و امریکا را مجبور به مداخله در جنگی ناگهانی علیه ایران سازد؟ به نظر می‌رسد این اصلی‌ترین پرسش در ذهن تحلیلگران است. مسلم است که بایدن نمی‌خواهد شریک اسرائیلی خود را به خطر اندازد، اما شاید نتیجه راه فعلی پیموده شده توسط او فارغ از نیتی که دارد به ضرر اسرائیل تمام شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
0
6
به نظر من اسراییل نیازی نیست هیچ کاری بکند. تندرو های داخلی ، روزنامه ضد مردمی کیهان و ... خودشان سبب بهم خوردن هرگونه توافقی خواهند شد.
پاسخ ها
علی
| United States of America |
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
اتفاقا بنده اینجا آمدم که همین مطلب را بنویسم که متوجه شدم شما زودتر بیان فرمودید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
0
3
فقط همکاری با مخالفان برجام در ایران انجام میدهد. خدا وکیلی اینططور نیست؟
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
0
0
واقعا عکس و تیتر چه ربطی به هم دارن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
0
0
نتانیاهو یک زمانی گفت اصلاح طلبان بزرگترین سرمایه اسراییل در ایران هستند.
حالا چرا به مخالفان برجام میگن همنوا با اسراییل؟
دلیل مخالفت اسراییل با برجام اینه که کافی نیست و باید همه مسائل اضافه بشه. آمریکا و اروپا نظرشون اینه که مرحله به مرحله باید جلو رفت. اینه دلیل اختلاف، نه اینکه آمریکا دنبال تقویت ایران باشه و اسراییل مخالف تقویت ایران باشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
2
0
افتاب عزیز!
در روز روشن دروغگویی، چرا؟!
_________ امیدوارم از انتشار سوال و حرفم دریغ نکنید.
مخالفت اسرائیل با برجام و توافق سیاسی محدود کننده ایران،حرفی خنده دار و کهنه است.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
1
0
این مسخره بازی ها چیه! برجام به نفع اسرائیل است. برجام چه سودی برای ایران داشته. صد رحمت به ترکمنچای
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
0
1
اگر از مطلبی کوچکترین اطلاعی نداریم لازم نیست در باره اش اظهار نظز کنیم .برجام اگر برای اسرائیل سود داشت مزدوران داخلی اش را تحریک نمیکرد که با آن مخالفت کنند . در کجای دنیا به مردم عامی اجازه داده میشود در خصوص سیاست خارجی کشور توطئه و سنگ انذازی کنند
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
0
0
تلآیو از قدیم قبل از انقلاب هم نگران تعامل زیاد تهران
باواشنگتن بود , و بدنبال ترفند دوری دو کشور امریکا و ایران .
غیر قابل نشر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
0
1
حالا که معلوم شد روسیه جونتون بهم میزنه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین