کد خبر: ۷۰۴۰۴۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۳
بازی با آتش در منطقه؛

آیا ایران پاسخی تلافی‌جویانه به اسرائیل خواهد داد؟

هدف قرار دادن یک کشتی ایرانی در آبهای دریای سرخ و حمله به تاسیسات هسته‌ای نطنز، تنش نظامی میان ایران و اسرائیل را افزایش داده و گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال درگیری میان آنان مطرح شده است. اسرائیل می‌خواهد فرصت بایدن برای بازگشت به برجام را بسوزاند و اجازه توافق او با ایران را ندهد.
آیا ایران پاسخی تلافی‌جویانه به اسرائیل خواهد داد؟
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- خبرگزاری دولتی عربی سوریه دریادداشتی تحت عنوان "اسرائیل در حال بازی با آتش است" می‌نویسد: "رژیم نامشروع صهیونیستی وحشتی واقعی را تجربه می‌کند که پیشتر آن را تجربه نکرده است؛ وحشتی که مصداق آن را در وضعیت آشفته سیاسی داخلی و بازتاب آن در خارج از اسرائیل می‌توان از طریق اقدامات نظامی آن رژیم در منطقه مشاهده کرد؛ اقداماتی با هدف منحرف کردن افکار عمومی از واقعیت‌ها.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این خبرگزاری افزوده است: نخست‌وزیر اسرائیل با اتهام ارتکاب فساد مالی مواجه است، او با حمله علیه کشتی ایرانی با آتش‌بازی می کند و سخت در تلاش است تا آتش جنگ را بیافروزد و متحدان خود را درگیر نبردی تازه سازد تا از بازگشت امریکا به توافق هسته‌ای جلوگیری کند. با این وجود، او توجه ندارد که رویارویی با تهران از طریق حمله در خاک سوریه و حمله به کشتی‌ها در آبها به نفع اسرائیل نیست. اسرائیل توان تحمل بار نظامی، اقتصادی و حتی سیاسی چنین نبردی را ندارد. اسرائیل در صورت جنگ گسترده دروازه های جهنم را به سوی خویش می گشاید".

در همین حال، روزنامه "تایمز اسرائیل" در گزارشی می‌نویسد: "اسرائیل ممکن است پس از حمله علیه کشتی ساویز در شرایط سختی برای مقابله با ایران در حوزه آبی قرار گیرد. "به نظر می‌رسد اسرائیل به دنبال نبرد آبی با تهران در دریای سرخ است چرا که در خلیج فارس آسیب‌پذیر است و هیچ تضمینی برای مورد حمایت قرار گرفتن از سوی دولت امریکا برای اسرائیل در صورت درگیر شدن در خلیج فارس دیده نمی‌شود. توازن قوا بین اسرائیل و ایران در دریای سرخ بسیار بیشتر است. پایگاه دریایی ایلات اسرائیل به دریای سرخ نزدیک‌تر است اما شورشیان انصارالله مورد حمایت ایران خط ساحلی و جزایر نزدیک تنگه باب المندب را کنترل می‌کنند. دریای سرخ منطقه‌ای دشوار برای هرگونه فعالیت نیروی دریایی است. خطوط باریک دریایی آن بدان معناست که کشتی‌هایی که در کنار یکدیگر و در نزدیکی خط ساحلی کشورهایی مانند مصر، سودان، اریتره و یمن حرکت می‌کنند، همگی برای تحمیل کنترل خود بر مناطق مختلف تلاش کرده‌اند. برخی معتقدند نیروی دریایی اسرائیل باید فعالیت‌های خود را از مدیترانه به دریای سرخ منتقل کند".

ایران پاسخ می دهد؟

نشریه "الخلیج آنلاین" نیز در گزارشی اشاره می‌کند که ناظران احتمال نمی‌دهند که ایران به سرعت به حمله اسرائیل علیه کشتی "ساویز" واکنش نشان دهد و احتمال بروز جنگ دریایی گسترده بین تهران و تل آویو را در آبهای خلیج فارس و یا دریای سرخ جدی نمی‌دانند.

"عصمت منصور" کارشناس امور اسرائیل البته تایید می‌کند که اسرائیل از واکنش سریع ایران علیه اهداف اسرائیلی در آبهای خلیج فارس نگران است.

او در مصاحبه با "الخلیج آنلاین" اشاره می‌کند که احتمالا پاسخ ایران محدود خواهد بود و نمی‌تواند منجر به درگیری مستقیم یا تحولی انفجاری و بزرگ بین تهران و تل آویو شود.

از دید او عملیات دریایی ایران و اسرائیل علیه یکدیگر نمایشی و بدون وارد آوردن ضرر و خسارت سنگین است. البته منصور اشاره می‌کند که حملات اسرائیل و ایران علیه یکدیگر در روزهای آینده متوقف نخواهد شد و بیشتر در خلیج فارس رخ خواهد داد؛ به ویژه آنکه اسرائیل با تعدادی از کشورهای حاشیه خلیج فارس توافقنامه‌های اقتصادی امضا کرده که مورد پسند ایران نیست.

منصور اشاره می‌کند که ایران و اسرائیل برخلاف گذشته که با پنهان‌کاری علیه یکدیگر اقداماتی را انجام می‌دادند، اکنون با وضوح و صراحت و نمایان علیه یکدیگر اقدام می‌کنند. این کارشناس مسائل اسرائیل، این موضوع را رد نمی‌کند که احتمالا حمله اسرائیل به اهداف ایرانی در دریای سرخ و آب‌های خلیج فارس بخشی از تلاش آن رژیم برای فشار آوردن بر دولت "جو بایدن" رئیس‌جمهوری امریکاست که خواستار توافق هسته‌ای با ایران شده است. او معتقد است که اسرائیل می‌خواهد فرصت بایدن برای بازگشت به برجام را بسوزاند و اجازه توافق او با ایران را ندهد.

"الخلیج آنلاین" در بخشی از گزارش خود می‌نویسد از جمله سناریوهای مورد انتظار درباره پاسخ احتمالی ایران به اسرائیل استفاده از نیروهای شبه نظامی مورد حمایت ایران در منطقه به ویژه در عراق است.

روزنامه اسرائیلی "اسرائیل حایوم" نیز در یادداشتی اشاره می‌کند که محافل نظامی اسرائیل نگران هستند که ایران به حمله اخیر اسرائیل علیه کشتی ایرانی با پرتاب موشک به مناطق ارضی اسرائیل پاسخ دهد.

"يوآف ليمور" تحلیلگر اسرائیلی در این روزنامه نوشته است که ایران می‌تواند با پرتاب موشک‌های بالستیک یا راه‌اندازی پهپادهای تهاجمی خود به تشدید حملات علیه اسرائیل بپردازد و پاسخی تلافی‌جویانه دهد. پیشتر نیز دستگاه‌های امنیتی اسرائیل به گردشگران اسرائیلی درباره سفر به امارات و سایر کشورهای منطقه به دلیل وجود تهدید از جانب ایران هشدار داده بودند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
3
0
قطعا درگیری خواهد بود ولی مکان و زمانش با تحلیلی که در رسانه ها مطرح میشه خیلی فاصله داره
اما آنچه مهمه به نظرم باید ذاقه های تسلیحات هسته ایی آنها را کمی قلقلک داد که فاجعه زیست محیطی هم به بار نیاد و مرکز دیاموند آنها را نوازش کرد
غیر قابل نشر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
2
0
به شدت محکوم میکنیم وحق جبران را برا خودمون محفوظ میداریم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین