کد خبر: ۷۱۲۸۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۹
بازتاب انتخابات ۱۴۰۰ در شبکه‌های اجتماعی؛

هشدار و درخواست‌ها برای مناظره دوم

داده کاوی ایرنا نشان می‌دهد شکل مناظره اول چندان خوشایند برخی نامزدها و کاربران شبکه‌های اجتماعی نبوده است. برخی هم درباره تخریب و توهین در مناظره پیش رو توصیه و هشدارهایی را مطرح کرده‌اند.
هشدار و درخواست‌ها برای مناظره دوم
آفتاب‌‌نیوز :

فضای مجازی در هفته‌ های منتهی به انتخابات به یکی از اصلی‌ ترین عرصه‌ های فعالیت نامزدها، رسانه‌ ها و کاربران برای اعلام نظر در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ تبدیل شده است. کاربران در فضای مجازی به اظهار نظر در خصوص مسایلی چون مشارکت در انتخابات می‌پردازند و چهره‌ های مختلف جریان‌ های سیاسی در شبکه‌ هایی نظیر توییتر و کلاب هاوس به صریح‌ ترین شکل مورد نقد و تحلیل قرار می‌گیرند.

گروه داده کاوی ایرنا در گزارش‌های مستمر خود و در فاصله ۱۱ روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری، پربازدیدترین محورهای مطرح شده در شبکه‌ های اجتماعی را مورد رصد قرار می‌دهد. این گزارش با استفاده از هوش مصنوعی و بر اساس رصد پست‌های پر بازدید تلگرامی و توییت‌های پرلایک در بازه زمانی ۱۱ صبح دوشنبه هفدهم خرداد تا ۱۱ صبح سه شنبه هجدهم خرداد ماه جمع بندی شده است.

تلگرام و هشدار به نامزدهای تایید صلاحیت شده

«نزدیک ۶۰میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند»؛ یک کانال تلگرامی درباره جزییات این خبر به نقل از سید اسماعیل موسوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور نوشت: حدود ۳۰ میلیون مرد و ۲۹ میلیون زن واجد شرایط رأی دادن هستند. ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجد شرایط رای دادن هستند. از مجموع واجدین شرایط رأی دادن، ۲۹ میلیون و ۹۸۰ هزار و ۳۸ نفر مرد و ۲۹ میلیون و ۳۳۰ هزار و ۲۶۹ نفر زن هستند. یک میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ نفر رای اولی هستند. در ۲۴ مرکز استان کشور به غیر از تهران انتخابات شوراهای اسلامی شهر به صورت الکترونیک برگزار می شود.

در پی برخی سخنان و طرح اتهامات در جریان مناظره نخست ریاست جمهوری، یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به نامزدها هشدار داد. یک کانال تلگرامی منتسب به اصلاح طلبان به نقل از آیت‌الله موحدی کرمانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت: بترسید که گرفتار رد صلاحیت شوید. وی ضمن هشدار به نامزدهایی که در روند مذاکره رویه اهانت را در پیش گرفتند، خاطرنشان کرد: بترسید که گرفتار رد صلاحیت خود توسط شورای نگهبان شوید که در این صورت مبتلا به رسوایی و خواری در دنیا و عذاب الهی در آخرت خواهید شد.

هشدار و درخواست‌ها برای مناظره دوم

«مدرک تحصیلی نامزدها» یکی از موضوعاتی بود که در مناظره نخست ریاست جمهوری بارها از سوی نامزدهای جریانات مختلف سیاسی مطرح شد و همچنان در فضای مجازی مورد بحث و نظر کاربران قرار گرفته است. یک کانال تلگرامی با عنوان «تحصیلات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری» به بررسی مدرک تحصیلی ۷ نامزد پرداخت و نوشت: دکتر همتی؛ اقتصاددان (دکتری) و استاد دانشگاه تهران. حجت‌الاسلام رئیسی؛ فقه‌ و حقوق خصوصی. سعیدجلیلی:معارف و علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق(ع).محسن رضایی: مهندسی مکانیک دانشگاه علم‌وصنعت. علیرضا زاکانی: رشته دستیاری کودک و بعد آن پزشکی هسته‌ای. محسن مهرعلیزاده:مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز. امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی:پزشک عمومی (گوش حلق بینی).

در ادامه مهمترین اظهار نظر هفت نامزد ریاست جمهوری در ۲۴ ساعت گذشته که در تلگرام پربازدید شدند، آمده است:

عبدالناصر همتی: من فکر می‌کنم باید کاری بکنم که رانت خواری دیده بشود؛ نتیجه قیمت‌گذاری دستوری رانت است. باید معلوم شود که چه کسانی این پول‌ها را می‌گیرند، چه کسانی آن را به جریان می‌اندازند و چه کسانی از آن سود می‌برند. کشاورزان واقعا حق دارند؛ دولت باید خرید تضمینی داشته باشد و اجازه بدهد قیمت را بازار تعیین کند. اگر مجلس طرح شفافیت و تعارض منافع را تصویب نکند، خودم رأساً در دولت اجرا می‌کنم

سید ابراهیم رئیسی: دولت مردمی به دنبال تحقق عدالت است. همت مردم و شکل‌گیری دولت مردمی منجر به گره‌گشایی از زندگی‌ها و کارآمدشدن ساختارهای اجرایی کشور می‌شود. باید به سویی حرکت کنیم که امام و شهدا می‌خواستند که همانا تحقق عدالت اقتصادی، عدالت اجتماعی، عدالت فرهنگی و عدالت جنسیتی است. وی همچنین پس از پیروزی تیم ملی در مقابل بحرین از بازیکنان تیم ملی تشکر کرد.

محسن مهرعلیزاده: خیلی ها سعی می کنند یک ناامیدی بیش از شرایط موجود را در جامعه پمپاژ کنند. کسری بودجه از عوامل اصلی تورم است. برنامه‌ام برای تامین کسری بودجه اجرای کامل و دقیق قانون هدفمندی یارانه‌هاست. ایجاد فراوانی، اصلاح سیستم توزیع، مختصر کردن سازمان‌ها و اداراتی که در مسیر کنترل توزیع هستند و دادن وظیفه کنترل به صنوف را از جمله راهکارهای از بین بردن گران‌فروشی است.

سعید جلیلی: ۴ طرح وان(مدیریت سهم آحاد جامعه از انرژی به دست خودشان)، سبد کالا (تنظیم ۱۳ قلم کالا)، سفر (تفریح و اوقات فراغت) و طرح نظام سلامت را برای حمایت از ۳ دهک پایین اجرا می کنیم. همه جوانان مستعد اند مثل آقای بیرانوند دروازه بان تیم ملی فرصت کشف استعداد را پیدا نمی‌کنند. در اداره کشور نباید دچار تعارفات بیخود شد که کشور را زمین بزند. چه تعارف با رفقا و کسانی که جلوی پیشرفت کشور ایستادند و چه افرادی که چنین نمودی ندارند اما رفتارشان طوری است که جلوی پیشرفت را می‌گیرد.

محسن رضایی: تولید را به شدت پرجاذبه می‌کنیم. با کاهش هزینه‌ها و ایجاد جذابیت در تولید مانع سرازیر شدن پول و نقدینگی به سمت رانت و دلالی می‌شویم. تقاضا دارم دوستان صداوسیما مناظرات را از محدودیت‌ها خارج کنند و اجازه دهند مناظرات ادامه پیدا کند چون بسیاری از بحث‌ها نیمه تمام می‌ماند که با برگزاری مناظرات مکمل، بحث‌ها بین دو یا سه نامزد می‌تواند ادامه داشته باشد. مانند مناظرات دوره‌های قبلی، اجازه بدهید نامزدها از پشت تریبون حرف‌هایشان را بزنند.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی: به دنبال خلق ایران بزرگ اقتصادی سیاسی هستیم. با ایجاد زنجیره تولید بین کشوری در منطقه می توانیم به یک بازار ۶۰۰ میلیون نفری دست پیدا کنیم. تورم اصلی ترین مساله امروز کشور است. منشا بیکاری، بی عدالتی، فقر و نابرابری تورم است. تورم مالیات دائمی از سمت فقرا به سمت اغنیاء است. محوری ترین موضوعی که هدف گذاری کرده ایم مهار تورم است.

علیرضا زاکانی: بنده خودم را در راس اصلاح طلبان می‌دانم، به این دلیل که به دنبال تحول اصلاح طلبی آمده ام. اما اگر اصلاح طلبان را یک فرقه سیاسی بدانیم آن‌ها آنقدر خراب کاری و بازیگری کرده اند که به اعتقاد من جامعه برای آن‌ها اعتباری قائل نیست. معتقد هستم که اصلاح طلبان می‌توانند ایده‌ها و شرایط خودشان را مطرح کنند، اما باید پاسخ گوی وضع موجود هم باشند. اینکه من به نفع حجت الاسلام رئیسی کنار بروم گمانه زنی‌هایی است که هم توهین به رئیسی و هم توهین به تک تک نامزدها است.

توییتر و دعوت به اخلاق انتخاباتی در آستانه دور دوم مناظرات

یک کاربر اصولگرا با بازنشر سخنان مقام معظم رهبری در آستانه مناظره دوم نامزدهای ریاست جمهوری توییت زد: یادآوری برای #مناظره فردا: "انتخابات را صحنه‌ی جنگ قدرت قرار ندهید. نگاه نکنید به آن چیزی که در آمریکا معمول است که برخوردهای اهانت‌آمیز آبرویشان را برد. هر وقتی که نامزدها در مناظرات روش اهانت و توهین و تهمت و تخریب را دنبال کردند، کشور به نحوی از انحاء ضرر کرد. " ۱۴۰۰/۳/۶

محسن مهرعلیزاده در حساب توییتری خود با اشاره به «اعطای زمان ۵ دقیقه‌ای به آقای رئیسی از سوی صدا و سیما» وی را به #مناظره بدون حضور کاندیداهای پوششی دعوت کرد.

محمد جواد حاج علی اکبری امام جمعه موقت تهران نیز در حساب توییتری خود نامزدها را به رعایت اخلاق انتخاباتی دعوت کرد و نوشت: از بداخلاق ها در دوره‌های گذشته انتخابات، خیری به مردم نرسید و خاطرات تلخی به یادگارماند. کسانی که به #فتوت_انقلابی التزام ندارند، پس از کسب قدرت، وعده‌ها را فراموش می کنند. کاندیداها با استفاده از فرصت مناظره، در پیشگاه ملت ثابت کنند که می‌توانند محور #دولت_کارآمد_و_پاسخگو باشند.

سعید جلیلی پس از برد تیم ملی و در تمجید از دروازه بان این تیم توییت زد: وقتی زندگی‌نامه آقای بیرانوند، دروازه‌بان تیم ملی فوتبال از زبان او شنیدم، معلوم است خود او با تلاش و همت بالایی که داشته توانسته است چنین جایگاهی را پیدا کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
کوخ نشین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
0
0
فقط اقای رئیسی
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین