کد خبر: ۷۱۲۸۳۷
تعداد نظرات: ۹۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۹
گزارش مناظره فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

ادامه دعوای رئیسی و یارانش با همتی و حمله به دولت روحانی

دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ساعت ۱۷ امروز؛ سه شنبه هجدهم خرداد ۱۴۰۰ با موضوع فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آغاز شد.
ادامه دعوای رئیسی و یارانش با همتی و حمله به دولت روحانی
آفتاب‌‌نیوز :

این مناظره علاوه بر پخش به صورت زنده از شبکه‌های یک، جام جم و سلامت سیما، خبر،رادیو ایران و رادیو انتخابات، در پی انتقاد یکی از کاندیداها از پخش نشدن مناظره انتخاباتی با ترجمه ناشنوایان با رابط ناشنوایان از شبکه سلامت پخش شد.

سعید جلیلی، محسن رضایی، ابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی هفت کاندیدای تایید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان برای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم هستند.

زمان برگزاری مناظره دوم که از ساعت ۱۷ آغاز شد، حدود ۳ ساعت اعلام شده است. در دور اول و این دوره کاندیداها پیش از ورود به ساختمان برگزاری مناظره در اظهاراتی کوتاه به سوالات خبرنگار صدا و سیما پاسخ دادند.

مناظره سوم نیز روز شنبه ۲۲ خرداد ماه انجام خواهد شد. سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه ۲۸ خرداد برگزار خواهد شد.

بخش اول؛ طرح سوالات

۱- رییسی: ظرفیت های اقتصادی باید بر اساس عدالت توزیع شود

سید ابراهیم رییسی در دومین مناظره انتخاباتی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا در دولت شما شاهد فاصله طبقاتی خواهیم بود؟ گفت: در جلسه قبل برخی از بداخلاقی ها صورت گرفت که به مثابه آنچه که در قانون آمده اجازه داده شد که دفاع کنم و من از آن استفاده نمی کنم و به مردم واگذار می کنم.

وی افزود: آذری زبان های عزیز از استان های آذربایجان و اردبیل من را مورد محبت قرار دادند که بسیار سپاسگزارم.

رئیسی تاکید کرد: فاصله طبقاتی که یکی از مشکلات جامعه ماست محصول بی عدالتی و سیاست های نادرست اقتصادی است.

وی ادامه داد: در طرح تحول سلامت برخی ها صد یا دویست میلیون دریافت می کردند و برخی از کارمندان و پرستاران دریافتی ناچیزی داشتند. ان شاءالله اگر رای مردم به من تعلق گرفت در بخشنامه ها تجدیدنظر می کنیم.

وی تصریح کرد: ظرفیت های اقتصادی باید بر اساس عدالت توزیع شود. اگر همه ظرفیت ها به عدالت توزیع شود شاهد فاصله طبقاتی نیستیم.

رییسی ادامه داد: پرداخت تسهیلات به شکل ناعادلانه در کشور موجب فاصله طبقاتی می شود و بسیاری از فاصله های طبقاتی محصول ناعدالتی هاست.

وی گفت: نظام قیمت گذاری و تامین و توزیع همه می تواند به جلوگیری از فاصله طبقاتی منجر شود. فاصله طبقاتی محصول تصمیم گیری های غلطی است که برخی را برخوردار از حقوق نجومی می کند و برخی حقوق ناچیز.

۲- رضایی: یک بار دیگر لبخند پیروزی بر لبان شما می نشیند

محسن رضایی در دومین مناظره تلویزیونی سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری که روز سه شنبه برگزار شد، در پاسخ به این که اصلی ترین مانع امید بر سر راه جوانان و راهکارهای عملی‌تان چیست؟ اظهار کرد: ملت ایران مشکلات شما با شعار و وعده و شعبده بازی و حرف های مفت حل نمی شود، بلکه مشکلات ریشه اقتصادی دارد و با حرف درمانی به نتیجه نمی رسد. یک دانشجوی شیمی در حال دستفروشی می گفت، ما از گرسنگی، امید می خوریم چون امید دیدنی است نه شنیدنی. دولت ما امید را به شما برمی گرداند و یک بار دیگر لبخند پیروزی بر لبان شما می نشیند.

وی در ادامه گفت: در مناظره قبلی از امید به ایران و آینده صحبت کردم و در اینجا از همه اقوام با معرفت و تمدن ساز ایرانی از آذربایجانی ها و آقا مهدی باکری، از تهرانی مقدم و همه قهرمانان اقوام ایرانی که با هم جنگ و انقلاب را به نتیجه رساندیم قدردانی می کنم و همچنین از اهل تسنن و تشیع.

کاندیدای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما را به خاطر زاگرسی بودن متهم می کنند، افتخار می کنم از قوم لر هستم و از همه اقوام ایرانی در کارها استفاده کرده ام و دولت ما از همه ایرانی ها تشکیل می شود. معتقدم امید زمانی تحقق می یابد که انرژی جدیدی ایجاد کنیم و از دولت های خاک آلوده ای که شب می خوابند و قیمت بنزین را چند برابر می کنند و مردمی که با آنها صحبت نمی شود، خداحافظی می کنیم.

رضایی گفت: ۱۴۰۰ سال گشایش آینده ایران است و آغاز جدیدی خواهیم داشت. امسال به نام مبارک حضرت ولیعصر (ع) منتخب شده و معتقدم ملت ایران با مشکلات خداحافظی خواهد کرد و یک بار دیگر لبخند را به چهره ها و برکت را به سفره ها برمی گردانیم و امید جدیدی آن هم دیدنی نه گفتنی ایجاد می شود.

۳ - جلیلی: اگر فرهنگ سیاسی غلط را پاک نکنیم ظرفیت های کشور متوقف می ماند

سعید جلیلی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در ابتدای مناظره دوم در پاسخ به این سوال که چه برنامه ای برای تقویت اعتماد مردم به دولت خود دارید؟ گفت: اگر می خواهید اعتماد مردم جلب شود حتما باید رفتار مسئولان درست شود. فرهنگ سیاسی غلط در نظام اداری و اجرایی ما یکی از موانع کشور است که این به این جناح و آن جناح یا یک دولت مربوط نیست و موضوعی فراگیر است. کسانی چه از رقبا چه از دوستان ممکن است دچار این آسیب باشند. اگر فرهنگ سیاسی غلط را پاک نکنیم ظرفیت های کشور متوقف می ماند.

وی ادامه داد: اگر نمایش جای کار واقعی را گرفت نمی توان انتظار جلو رفتن کارها را داشت. زیرا کشور با نمایش اداره نمی شود. اگر مرتب به جای اینکه نتیجه کار را بیان کنید فرآیند کار را توضیح دهید که مثلا چقدر سفر رفته اید ولی اینها نتیجه نداشته باشد، موجب می شود کارها پیش نرود. اگر به جای کار ریشه ای، کارهای نمایشی انجام شد مشکلات باقی می ماند. اگر اقدامات مسئولان در زندگی مردم ملموس نباشد، معلوم می شود کار نمایشی بوده نه واقعی.

این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری افزود: تیری شلیک می کنید به هر جا اصابت کرد می گویید همانجا هدف بوده است، می گویید فلان توافق را کردیم تا تحریم ها برداشته شود اما وقتی تحریم ها دو برابر شد، می گویید جام اخلاق را بردیم. اگر تصمیم ها به موقع گرفته نشود، کشور معطل یکی دو تصمیم شود و چند شغله بین مسئولان رواج داشته باشد، کارها پیش نمی رود. اگر فرهنگ سیاسی اصلاح شود خیلی امور به راحتی شکل می گیرد، اما اگر این فرهنگ اشتباه به نسل بعد رفت، شرایط بدتر می شود.

۴ - مهرعلیزاده: همه نهادها همکاری کنند که برجام و مذاکرات وین به نتیجه برسد

محسن مهرعلیزاده کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در پاسخ به پرسشی درباره تحقق سیاست کلی نظام در قبال بازگشت آمریکایی‌ها به برجام گفت: بر اساس سیاست‌های نظام و به دلیل بد عهدی‌ها، فشارهای حداکثری را وارد کردند و مقاومت جانانه مردم ایران توطئه‌ها را بر باد داده است. مواضع جمهوری اسلامی ایران مواضع درستی است و باید با قوت در جهت زنده کردن برجام در مذاکرات حاضر شویم.

وی افزود: باید همه امکانات کشور و همه تصمیم گیران کشور در همه نهادها همکاری کنند که برجام و مذاکرات وین به نتیجه برسد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به اظهارات ابراهیم رئیسی دیگر کاندیدای انتخابات اظهار کرد: آقای رئیسی فرمودند که دفعه قبل بد اخلاقی‌هایی در جلسه شده و از وقت خود استفاده نمی‌کنند و از حق خود می‌گذرند و همچنین فرمودند آذری زبانان به ایشان زنگ زدند و دل جویی کردند؛ درحالی که من فکر نمی‌کنم آذری زبانان به ایشان توهین کرده باشند؛ چراکه آذری زبانی در اینجا نبوده که به ایشان توهین کرده باشد. ضمنا باید تصحیح کنم که آنچه که هست در مناطق آذربایجان‌های شرقی، غربی، اردبیل، همدان، اصفهان، شیراز و خوزستان ترک زبانان هستند و از آقای رئیسی می‌خواهم که به این موضوع توجه کنند.

مهرعلیزاده ادامه داد: من با توجه به اینکه آقای رئیسی قاضی هستند از ایشان می‌خواهم که در این زمینه دقت بیشتری کنند؛ من نمی‌دانم ما اخلاق یا بد اخلاقی را چه تعریف می‌کنیم؛ مطلبی که درباره مدرک تحصیلی آقای رئیسی عرض کردم، مطلب حقی بود؛ آقای رئیسی از نظر کلاسیک ۶ کلاس درس خواندند و من هم با احترام عرض کردم که ایشان پس از دروس حوزوی، این دروس را معادل سازی کردند و دکترا گرفتند. من عرض کردم که اصولاً علم اقتصاد مثل علم پزشکی، علم خاص خود را می‌خواهد.

وی گفت: مسائل اخلاقی را باید در عمل و در جامعه جاری کنیم؛ دو روز پیش صدا و سیما ۵ دقیقه از فیلم تبلیغاتی بنده را سانسور کرد؛ این بد اخلاقی است و دیدیم که دو روز پیش مردم در فضای مجازی غوغا کردند و گفتند که صدا و سیما که زمانی گفته می‌شد ملی باید باشد، میلی و امروز عشقی شده است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: سوال من از آقای قاضی به عنوان یک قاضی این است که به چه دلیل فیلترینگ را پی در پی پیگیری می‌کنید؛ چرا اجازه می‌دهید پیامک‌هایی به دختر خانم ارسال شود.

۵- همتی: من صدای بی صدا ها و قدرت بی قدرتان هستم

عبدالناصر همتی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در پاسخ به اولین سوال از دومین مناظره ۱۴۰۰ درباره نبود اعتبار معنادار میان نظام آموزشی و وضعیت اقتصادی و برنامه وی برای مناسب‌سازی در این زمینه، اظهار کرد: لازم می‌دانم به شیوه مناظره انتقاد وارد کنم و اینکه شبیه مسابقه هفتگی شده است. مردم باید پاسخ به سوالات مهمتر را از کاندیداها ببینند.

همتی افزود: من مخالف انحصار هستم که در اقتصاد و رسانه به یک اندازه بد است و باید رفع شود. نباید بگذاریم دری که دارد روی کنش‌گران اجتماعی بسته می‌شود بسته شود. من صدای بی صدا ها و قدرت بی قدرتان هستم که آسیب فراوان از وضعیت فعلی می بیند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: ما باید برای آنان شرایط زندگی بهتری فراهم کنیم، از کوله بران گرفته تا زنان سرپرست خانوار و معتادان و کودکان کار و کودکان بد سرپرست و بی سرپرست، اینها هدف اصلی دولت من هستند.

وی گفت: در نگاه من بازار رقابتی نقش مهمی دارد، اما در سلامت، آموزش و اقشار آسیب‌پذیر باید توجه دولت بیشتر از گذشته باشد. ما می‌توانیم در زمینه آموزش به اولیا بسته‌هایی بدهیم تا بر اساس آنچه که خودشان تصمیم‌ می‌گیرند برای ثبت‌نام فرزندان در مدارس اقدام کنند.

۶- قاضی‌زاده هاشمی: بودجه را به صورت منطقه ای توزیع می‌کنیم

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی در بخش اول مناظره تلویزیونی امروز سه شنبه کاندیداهای ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درباره مدیریت میان بخشی اجزای دولت گفت: یکی از مشکلات ما در نظام اداری کشور که دولت سلام به دنبال اصلاح آن است، نحوه تقسیم وظایف است. ما وزارتخانه های بخشی، موضوعی و شوراهای بالادستی و نهادهایی را داریم که بعضا در بدنه دولت یا خارج از آن هستند که وظایفی شبیه به هم دارند. مثلا در حوزه فرهنگ ۳۸ سازمان فعال داریم و در آموزش، بهداشت و سلامت هم همین طور است.

وی افزود: همچنین برای فرار از پاسخگویی شوراهایی درست شده و مصوبات مد نظر در شوراها به تصویب می رسد که معلوم نیست مسئولیتش با کیست. لذا باید این را برای دولت بازطراحی کنیم. ما در نظر داریم که بودجه را به صورت منطقه ای توزیع کنیم و آن را در اختیار استانداران، فرمانداران و هیات وزیران قرار دهیم.

قاضی زاده هاشمی یادآور شد: در طراحی ما دولت پنج فرماندهی در پنج حوزه اصلی پیدا می کند که هر کدام از فرماندهان دبیر شورای عالی هم خواهند بود. با این روش خیلی از مصوبات مثل الان بلاتکلیف باقی نمی ماند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: مسائلی درباره سواد و علم روحانیت مطرح شد. ما نزد علمای اسلام دانشمندان بزرگی در رشته های اقتصاد و علوم انسانی داریم. خود من در بسیاری موضوعات تلمذ می کنم. لذا نباید ساحت علم را منحصر کرد.

۷ - زاکانی: احساس نشاط و رفاه اجتماعی و صیانت از محیط زیست را دنبال می کنم.

علیرضا زاکانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در پاسخ به اولین سوال از دومین مناظره انتخابات ۱۴۰۰ درباره برنامه اش برای مقابله با عوامل تهدید کننده جمعیت گفت: موضوع جمعیت در کشور به نقطه بسیار بحرانی رسیده که نیاز به تغییر خاصی دارد. نرخ رشد جمعیت به هشت دهم درصد رسیده و نرخ باروری از ۶.۹ در سال ۶۰ به ۱.۷ رسیده است. ما باید نرخ باروری را به ۲.۳ برسانیم تا از این وضعیت اسفناک خارج شویم.

وی افزود: برای این مهم چند سطح برنامه در حوزه فرهنگی و اجتماعی دارم، چهار خط تلاش در حوزه تعلیم و تربیت، تحکیم خانواده، رشد جمعیت، احساس نشاط و رفاه اجتماعی و صیانت از محیط زیست را دنبال می کنم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ۳.۵ میلیون زوج نابارور داریم گفت: از هر پنج زوج یک نفر نابارور هستند، بنده اولین کاری که می کنم آن است که آنها را بیمه کنم تا بتوانند به درمان با هزینه های کم پرداخته و هیچ زوجی نباشد که بچه دار شدن برایش آرزو باشد. سال ۸۴ پیمایشی صورت گرفت که ۷۰ درصد مردم اعلام کردند قائل به داشتن دو فرزند هستند.

وی اضافه کرد: در سال ۹۸ پیمایش دیگری انجام شد و ۶۰ درصد مردم گفتند که سه فرزندی مطلوب است اما دولت وضعیتی را به وجود آورده که اکنون پوشک بچه اینقدر گران شده که خانواده باید ماهی یک میلیون تومان برای تامین پوشک بچه کنار بگذارند. پدر و مادر باید این را از کجا بیاورند؟ دولت آقای روحانی این بلا را سر مردم آورده است.

زاکانی ادامه داد: علاوه بر این مشکل اشتغال است که قول می دهم که آن را حل کرده و امید آفرینی کنم تا بتوان امکان فرزند آوری فراهم شود. همچنین شرایط ازدواج را تسهیل می کنم.

وی همچنین گفت: نماینده آقای روحانی در اینجا هست ولی حاضر به مناظره نیست. آنها بر ضعف هایشان سرپوش می گذارند و حاضر نیستند که در این باره بحث کنند.

نقد اظهارات

۱ - محسن رضایی در بخش نقد دومین مناظره تلویزیونی کاندیداهای ریاست جمهوری گفت: مساله عدالت و محرومیت زدایی نیاز به یک جراحی و اقدامات بزرگ دارد و طرحی که برای آن در پیش گرفتم "طرح کفایت زندگی" یا "ایران بدون فقیر" است. اول یارانه ۴۵۰ هزارتومنی، مساله دوم مسکن ارزان، ورود و پرداخت نقد خانه داری به بانوان خانه دار، کسب و کارهای خانگی و سهام صندوق نفت ملی ایران است. در زمان مصدق نفت ملی شد اما دولتی شد، ما می خواهیم به معنای واقعی نفت را ملی کنیم. یعنی بعد از این اقدامات امیدوارم حتی یک فقیر هم در ایران پیدا نشود.

رضایی با طرح این پرسش که می گویند منابع این پول ها از کجا می آید؟ اظهار کرد: در سال گذشته ۱۳۷ میلیارد دلار از منابع دولتی به جامعه رفته است، اما به دلیل رانت کثیف و مافیایی در کشور اکثر این پول ها دست کسانی است که صاحب حق نبوده اند و ۴۰ درصد این مبلغ قابل باز تولید است. ۱۰ میلیارد دلار از این مبلغ را بدهیم به دولت که تورم را پایان دهد و بقیه را صرف این پنج مورد که گفتم کنیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: چرا درباره یارانه ۴۵۰ هزار تومانی سر و صدای یک عده بلند می شود؟ چرا برای رانت پول و سلاطین مفت خور منابع داریم که مثل جاروبرقی منابع را به سمت خودشان می کشند، اما برای فقرا منابع ندایم؟ دولت ما با تمام قوت و بدون نگرانی و ترس از کسی حق مردم را به خودشان می دهد.

وی درباره حقوق خانه داری زنان نیز گفت: در هر خانه دو نفر کار می کنند و شغل داخل خانه، خانه داری زنان است که از فرزندپروری و مشکلات همسایگی هست تا چشم و هم چشمی، چرا نباید برای اینها منابعی تخصیص دهیم. بانوان آینده ساز کشور ما هستند.

۲ - علیرضا زاکانی در بخش نقد دومین مناظره تلویزیونی کاندیداهای ریاست جمهوری گفت: به واقع باید دید در مورد ۲۱ تا ۲۵ میلیارد دلار قاچاق سالانه در کشور که ۹۵ درصد در مبادی رسمی اتفاق می افتد و افراد و عناصرش هم معلوم است؛ چرا وقتی در دولت بودند همت نکردند جلوی آن را بگیرند که کولبران زندگی عزتمند داشته باشند.

وی افزود: می گویند دنبال آزادی هستیم. آزادی از عدالت قابل تفکیک نیست. من به عنوان پزشک و رزمنده می گویم که ما جانمان را کف دستمان گذاشتیم و تفکیکی نکردیم. جانمان را فدای همه ملت کردیم. این را هم ثابت کردیم ولی آقایان طبقه بندی دارند. اساسا شرایط را جوری قرار نمی دهند که عموم مردم منتفع شوند.

زاکانی یادآور شد: امروز مشکل فقر و غنا است و بی عدالتی در مقابل تبعیض و فساد و آزادیخواهی در برابر استبداد و استقلال طلبی در مقابل بیگانه پرستی. آقایانی که در دولت بودند کدام سمت این ماجرا می ایستند. معلوم است اگر به اندرونی اینها سر بکشید می شود فهمید چطور با جان و مال و آبروی مردم بازی می کنند. نیاز به مظلوم نمایی نیست بلکه نیاز به کارنامه است.

وی یادآور شد: عده ای رای گرفتند اما تعهدی به آنچه گفتند نداشتند. جوری صحبت کنید که با کارنامه و برنامه تان تطبیق داشته باشد. بخش عمده ای از مشکلات به بانک مرکزی، بی توجهی نسبت به نظارت بر بانک ها، خلق نقدینگی و افزایش پایه پولی بر می گردد. اینکه بگوییم «کی بود، کی بود، من نبودم» درست نیست.

زاکانی اضافه کرد: من معتقدم باید روی منابع تجدید نظر کنیم، عدد و رقم هایی که مطرح می شود عجیب است، نباید موضوع را سیاسی کرد. باید دقیق بگویم که ۱۳۷ میلیارد چیست؟ و چطور می خواهند آن را احصاء کنند.

۳ - محسن مهرعلیزاده در بخش نقد دومین مناظره تلویزیونی کاندیداهای ریاست جمهوری به ارائه راه حلی برای کاهش فاصله طبقاتی در کشور پرداخت و گفت: مشکلات ما خیلی زیاد است؛ مثلاً در مورد کارگران همه ساله برای افزایش حداقل دستمزد با آنها در این زمینه چانه می‌زنیم و معمولا چند درصد زیر تورم افزایش حقوق می دهیم؛ گرچه طی یکی دوسال قبل مقدار افزایش دستمزد کارگران مقداری بیشتر از میزان تورم بوده است، اما این وضعیتی نیست که کارگران را راضی کند. اولین کاری که باید برای فاصله طبقاتی به آن فکر کنم این است که باید موضوع سه جانبگی دولت، کارگر و کارفرما را داشته باشیم تا بتوانند از حقوق خود دفاع کنند.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد، مسأله معلمان است؛ چند وقت است که کار معلمان در زمینه رتبه بندی بین دولت و مجلس پاس کاری می‌شود؛ عدم اجرای رتبه بندی و تعیین حق و حقوق معلمان موجب اعمال ظلم به این قشر شده است. باید در شناسایی و تطبیق مدارک معلمان کاری بکنیم که مانند اساتید دانشگاه‌ها از مزایای شغلی برخوردار شوند.

۴ - عبدالناصر همتی در بخش نقد دومین مناظره تلویزیونی کاندیداهای ریاست جمهوری در واکنش به سخنان دیگر کاندیداها درباره اظهاراتش، گفت: من از پاسخ به سوال قبلی کمی وقت کم آوردم که الان به آنچه باقی ماند اشاره می کنم، گفتم که جوانان تحصیلکرده بیکار به خاطر رشد منفی تولید و بعد به خاطر شیوع کرونا این وضعیت بیکاری را دارند که باید در دولت آینده این موضوع مورد توجه قرار گیرد و امر کاهش شیوع کرونا با واکسیناسیون حل شود.

وی افزود: بعد از آن هم باید به موضوع کارهای خدماتی و توسعه استارت آپ ها و کارهایی که با حضور در فضای مجازی انجام می‌شود، بپردازیم و در کنارش مجوزهای لازم را برای وضعیت کارآفرینی فراهم کنیم و موانع این مسیر را برداریم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در واکنش به سخنان جلیلی تصریح کرد: آقای جلیلی می‌گویند نباید برای رسیدگی به مسائل کشور وقت تلف کرد. سوالم از ایشان این است که پس چرا برای تصویب FATF در مجمع تشخیص مصلحت دو سال وقت کشور را گرفتید و آن را زندانی کردید و در آخر هم باعث شدید که وارد لیست سیاه شویم؟ اگر برنامه‌ای داشتید به مردم ارائه می‌کردید و اگر نه آن را تصویب می‌کردید تا اینگونه نشود.

همتی در واکنش به سخنان رئیسی اظهار کرد: شما گفتید که با ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالف هستید من از شما سوالم این است که دو سال در شورای‌ عالی اقتصادی حضور داشتید و دیدید که من با ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالف بودم، چرا جلوی آن را نگرفتید؟ همانجا می‌توانستید بایستید و جلویش را بگیرید تا ادامه پیدا نکند.

وی افزود: مگر دیگر اعضای شورای هماهنگی اقتصادی نبودند که من را مجبور کردند پنج و نیم میلیارد دلار ارز مسدود شده را تبدیل به ریال کنم و نقدینگی ایجاد کنیم که حالا همراه شما آقای زاکانی الان آن را به سر بزند؟! بانک مرکزی چه تقصیری دارد؟

همتی اضافه کرد: فکر می‌کنم آقایان باید یک نامه به ترامپ بنویسند که ترامپ خوشحال باش که ما تمام بلایی که شما سر مردم آوردی را ما الان داریم سر همتی و بانک مرکزی خراب می‌کنیم. دوستانی که از کاسبان تحریم‌ها حمایت می‌کردند حالا دارند با پول‌های هنگفت در ستادهای آقایان برای تخریب من هزینه می کنند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: آقای زاکانی می‌گوید چرا با من مناظره نکردی؟ من امروز دیدم که تقریباً ترکیب عوض شده و به جای یار کمکی و پوششی بدل شدید به پلیس خوب و پلیس بد. اینجوری که نمی‌شود مناظره کرد. دوستان برنامه ارائه کنند.

همتی یادآور شد: حالا من دو سال در بانک مرکزی بودم و همه زندگی خود را گذاشتم. گفتند که شخصیت تو خراب می‌شود و گفتم عیبی ندارد چون برای مردم کار می‌کنم. مگر آقای رئیسی خودشان ۴۰ سال قوه قضائیه نبودند؟ پس همه خرابکاری‌های قوه قضائیه را ایشان باید پاسخگو باشد؟ اگر من برای دو سال حضور در دولت باید پاسخگوی همه دولت روحانی باشم ایشان که در کار خود اولی تر به پاسخگویی هستند.

وی تاکید کرد: درباره سخنان آقای رضایی درباره فساد در بانک مرکزی، من نمی‌دانم ایشان چگونه حساب می‌کنند. کل درآمد ارزی بانک مرکزی در سال گذشته پنج میلیارد دلار بوده است. نمی‌دانم این ۱۳۷ میلیارد دلار از کجا آمده که در آن فساد ایجاد شده است؟ حتی پنج میلیارد دلار از ذخایر استراتژیک بانک مرکزی را گذاشتیم تا کالاهای ضروری برای مردم تهیه شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: من فکر می‌کنم باید دوستان انصاف بیشتری داشته باشند. ما ظرف ۲۰ سال رشد سرمایه ثابت مان تقریباً ۴ و نیم درصد بود از آغاز تحریم‌ها تا کنون سرمایه‌گذاری در این کشور منفی است و معلوم است که بیکاری زیاد می‌شود. من برایش برنامه دارم و به موقع آن را اعلام می‌کنم.

۵- ابراهیم رئیسی در بخش نقد دومین مناظره تلویزیونی کاندیداهای ریاست جمهوری گفت: دوباره بحث مدرک شد؛ مدرک من معادل نیست، یک مدرک حوزوی و یک مدرک دانشگاهی دارم که در سایت‌ها دیدید، اما این بحث من نیست.

وی افزود: من سال‌هایی که در قوه قضائیه بودم نسبت به کل زمانی که مسئولیت داشتم پاسخگو هستم. نسبت به حوزه مسئولیت خودم در آن مقطع باید پاسخگو باشم.

رئیسی ادامه داد: مسئول بانک مرکزی باید نسبت به دوران مسئولیت خود پاسخگو باشد. هر روز در سفره مردم شهر و روستا یک بمب منفجر می‌شود. چه کسی باید پاسخگو باشد؟

وی تصریح کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی قبل از مسئولیت من تصویب شد. ضمنا بر فرض که تصویب شده، بحث ما نظارت و اجراست که به اشتباه انجام شده است. سخن ما در نبود برنامه نیست، در نبود اراده مجاهدانه برای حل مشکلات مردم است.

وی افزود: این که بگوییم من نبودم او بود که پاسخ مردم نیست، پس مسئولیت با چه کسی است؟ ما گفتیم حقوق مردم باید با تورم متناسب سازی شود، آیا شده است؟

۶ - امیرحسن قاضی زاده هاشمی در بخش نقد دومین مناظره تلویزیونی کاندیداهای ریاست جمهوری گفت: ابتدا لازم است پیروزی تیم ملی فوتبال و تیم ملی والیبال را تبریک بگویم. البته شیطنتی در محل برگزاری مسابقه صورت گرفت که به نظرم باید وزارت خارجه به صورت قوی به آن ورود کند. ان شاءالله دولت "سلام" به عنوان یک دولت مقتدر اجازه چنین اتفاقاتی را نمی دهد. برخی از نهادهای بین المللی هر کاری دلشان خواست با ما کردند و پذیرفتیم.

وی افزود: این پیروزی ها نشان دهنده توانایی های جوانان است. امروز جوانان بهترین و شادترین سال های عمر خود را می گذرانند، اما پنج سال در یک اتاق به دلیل کنکور محصور هستند و بعد هم بحث سربازی و کیفیت آن در میان است. تحصیل طولانی مدت و گرفتن مدارک آن هم بدون کسب مهارت کافی وضعیتی را برای جوانان به وجود آورده است.

وی توضیح داد: من یک جراح سرگردان هستم که ۲۵ سال درس خواندم، به گذشته نگاه می کنم نصف تحصیلاتم اضافه بوده است و نسبتی با کاری که انجام می دهم ندارد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: پدیده دیگر مهاجرت است که در دولت اخیر مهاجرت نخبگان زیاد شده است، جوانان با تحصیلات طولانی، سربازی و نرخ بیکاری و بعد از آن مسئله درآمد و کسب مسکن مواجه اند و در حسرت ازدواج و تشکیل خانواده به سر می برند. گاهی هم در دوراهی نان و جان هستند که این را می توان در بین کوله بران دید.

قاضی زاده افزود: موضوع دولت سلام خانواده و جوان است. نقش آفرینان اصلی جوانان هستند که گره گشای مسائل کشورند، دولت من کنکور را حذف می کند و مسئله سربازی را حل و فصل خواهد کرد. گفت وگوهایی با نیروهای مسلح صورت می گیرد تا به طرح جامعی برای تبدیل سربازی به سرباز حرفه ای برسیم.

وی همچنین گفت که ما برنامه داریم که در هر شهر مشاغلی به وجود آید و همچنین به هر زوج ۵۰۰ میلیون تومان برای ازدواج، جهیزیه و مسکن خواهیم داد.

۷ - سعید جلیلی در بخش نقد دومین مناظره تلویزیونی کاندیداهای ریاست جمهوری با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما فرهنگ سیاسی است که کار نمایشی و تعارفی را انجام می‌دهد، گفت: امروز درباره انتخاب رئیس‌جمهور حرف می‌زنیم. کسی که می‌خواهد ماشین دولت را راه بیندازد. این نوع مناظره‌ها و سوالات و پاسخ‌ها آیا می‌تواند به مردم کمک کند؟ بسیاری از موضوعاتی که مورد توجه مردم است، اصلا داخل بحث‌ها نمی‌آید. مثلا درباره آینده روستاییان تا الان از من سوال نشده است یا موضوعات مهم دیگر مثل بانوان، جوانان، ورزش و آموزش و پرورش.

وی ادامه داد: نامزدها مجبوراً از فرصت سه یا پنج دقیقه‌ای خود استفاده کنند ولی این کمکی به مردم نمی‌کند. برای دستیابی به جهش کشور ما باید اولویت‌های خود را بدانیم. اینکه من برای مناظره دعوت کرده‌ام، برای این است که مردم بتوانند بهتر انتخاب کنند. خواهش من از نامزدها این است که اگر موافق هستند مناظره بعدی این شکلی نباشد. نمی‌خواهیم که تست هوش بگیریم. همه باید نظرات خود را درباره مسائل کشور بگویند و بحث کنند.

این نامزد انتخابات تاکید کرد: ۸۰ میلیون مخاطب ما هستند و آنها باید بدانند که کدام موضوع در اولویت است و حرف نامزدها را در مورد اولویت‌ها بشنوند و انتخاب کنند. اگر ما از انتخابات پرشور و حضور حداکثری صحبت می‌کنیم، باید به این موضوع توجه شود.

وی تصریح کرد: رئیس‌جمهور باید کسی باشد که بتواند با اقتدار و قوت دولت را اداره کند. لازمه جهش کشور این است که رئیس‌جمهور بگوید چه برنامه‌هایی برای دستگاه‌های مختلف دارد و چه مطالباتی دارد و مردم هم از او پاسخگویی بخواهند. رئیس‌جمهور آن فرد نیست که اینجا چند حرف تند بزند.

دفاع کاندیدا از خود

مناظره به شکل دیگری برگزار شود که تفاوت در رویکرد دیده شود

۱- قاضی زاده هاشمی در بخش دیگری از مناظره تلویزیونی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در دفاع از دیدگاه‌های خود گفت: ممکن است در تهیه برنامه یا رویکرد دولت بعضی موضوعات پیشران باشد. مثلا من معتقدم که حکمرانی را باید تغییر بدهیم و برخی دیگر ممکن است رویکردشان متفاوت باشد. این نحوه پرسیدن سوالات باعث می شود تفاوت کاندیداها و آورده آنها دیده نشود. لذا انتقادی که در این زمینه صورت گرفت وارد است و می شود مناظره به شکل دیگری برگزار شود که تفاوت در رویکرد دیده شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر ضرورت توجه به معلولین به عنوان شهروند درجه اول گفت: ۱۰ درصد جامعه به نحوی معلولیت دارند. این افراد می توانند زندگی شان را اداره کنند و باید ابزار یک زندگی معمولی و محیط برای آنها فراهم شود، اما در این سال ها مورد توجه نبوده اند. ما قانون خوبی هم تصویب کردیم، ولی به نتیجه نرسیده است.

وی اضافه کرد: ما بررسی هایی را برای مناسب سازی معابر و غربالگری انجام داده ایم.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: موضوع دیگر موضوع جانکاه کرونا و وضعی است که جهان گرفتار آن است. ما آمار فوتی های بالایی داریم که غیر قابل توجیه است. صدا و سیما گزارش هایی از کشورهایی که اوضاع شان خراب است، ارائه می کند، اما از کره جنوبی که تنها ۳۷ کشته داشته یا ویتنام که ۵۳ کشته داشته یا چین به عنوان مرکز شیوع کرونا که ۴۶۳۴ کشته داشته چیزی نمی گوید. خیلی جاها واکسیناسیون را هم شروع نکرده اند، اما دولت های قاطعی داشتند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: فردی در کلاب هاوس می گفت می توانستم ۱۸ میلیون دوز واکسن وارد کشور کنم، اما دولت همکاری نکرد. یعنی ما این امکان را داشتیم که بسیاری از افراد واکسینه شود، اما این کار انجام نشده است.

دولت باید پیرو و پاسخگوی مردم باشد

۲ - علیرضا زاکانی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در دفاع از دیدگاه‌های خود گفت: در کشور ما انسداد وجود ندارد. بلکه مشکل در مدیریت، زیاده‌خواهی‌ها و باندبازی‌هاست. من حاضرم با هر یک از این کاندیداها مناظره کنم که آن هم بر اساس برنامه‌ها باشد. آرزویم این بود که مناظره به صورت دو به دو صورت می‌گرفت که این اتفاق رخ نداد؛ لذا برای انجام مناظره اعلام آمادگی می‌کنم.

وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور باید یک بسته جامع داشته باشد، گفت: نمی‌شود کشور را با کاریکاتور اداره کرد؛ لذا باید به اقتصاد، مدیریت، فرهنگ، اجتماع، سیاست و سیاست خارجی پرداخت. باید برای هر بخش هم بسته‌های جدی‌ای داشت که بتوان اقدام جدی انجام داد.

زاکانی توضیح داد: به طور مثال در حوزه سلامت معتقدم دولت می‌تواند اقدام اساسی و جدی کند که بیمار غیر از درد بیماری درد دیگری را تحمل نکند یا اینکه برای معیشت می‌توان ریشه فقر مطلق را برداشت. برای آن برنامه‌ای با شش سرفصل تنظیم کردم که منابع و شرایطش در درونش وجود دارد و امکان اجرای آن از همین حالا وجود دارد.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری همچنین گفت: درباره آزادی‌های مدنی نیز معتقدم دولت باید پیرو و پاسخگوی مردم باشد، به شفافیت و دقت در جهت نظارت مردم بر ما و ایجاد فضای اعتمادسازی نوین و اعتراضات مردم معتقدم.

وی گفت که اصول ۸ و ۲۷ و همچنین ۱۰ و ۲۱ قانون اساسی باید اجرا شود. ما فقط از سه و نیم میلیون سرپرست خانوار زن صحبت می‌کنیم که تنها ۱۷۷ هزار نفر آنها تحت پوشش بیمه هستند. دولت هم برای ریشه‌کن کردن فقر مطلق و توجه به تمامی ابعاد زندگی مردم برنامه دارد که هیچ‌کدام هم شعاری نیست.

درباره آسیب هایی که امروز جامعه دیده باید دید واقعی تر داشت

۳- ابراهیم رئیسی در ادامه در دفاع از دیدگاه های خود گفت: درباره آسیب هایی که امروز جامعه دیده باید دید واقعی تر داشت. الان شرایط چیست؟ وضعیت شرایط مردم آسیب دیده است. وضعیت کسب و کار مردم اسیب دیده است و اعتماد به دولت در پایین ترین سطح بوده که آسیب دیده است.

وی ادامه داد: ما به پشتوانه سرمایه اجتماعی نیازمندیم. انچه که ملت دنبال ان بودند استقلال اقتصادی در حوزه های مختلف است. ما استقلال سیاسی داریم ولی به دلیل نگاه های شخصی و حزبی و فردی در دیگر ابعاد استقلال از آن فاصله داریم.

رئیسی گفت: مردم از آسیب های اجتماعی نگرانند. آزادی های اجتماعی در کنار استقلال اصل بسیار مهمی است که مردم آن را مطالبه دارند.

وی افزود: ما ابتدای ورود به قوه قضاییه لایحه صیانت و حمایت از بانوان را تنطیم کردیم که ۴۰۰ روز در دولت معطل مانده است.

وی با تاکید براینکه محوری ترین نکته عدالت است گفت: عدالت در کشور در همه شئون آسیب دیده است. اگر حقوق مردم و دختر و زن و روستایی درست شناخته شود، باید با قدرت ان را دنبال کرد.

جوانان واقعیت‌های جامعه و صاحب آینده کشور هستند

۴ -محسن مهرعلیزاده در بخش دیگری از مناظره تلویزیونی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: درباره جوانان بارها صحبت شده؛ ما امروز ۱۰ میلیون نفر جوان در سن ازدواج داریم که تکلیف‌شان مشخص نیست؛ باید جوانان را بیشتر تحویل بگیریم و در نظر داشته باشیم که جوانان واقعیت‌های جامعه و صاحب آینده کشور هستند. باید سبک زندگی جوانان دهه ۷۰و ۸۰ را بپذیریم؛ اگر یک ذره موی دختر خانمی بیرون باشد، نباید پیامک وحشت بدهیم؛ توقع من از آقای رییسی که قاضی القضات هستند این است که در این زمینه تذکر دهند؛ اصولاً اینکه عده‌ای در جامعه ایجاد رعب و وحشت کنند، جامعه را نگران می‌کند. اینکه جوانان در پارکی آب بازی می‌کنند را دستگیر می‌کنند، نتیجه‌اش می‌شود فرار نخبگان و از دست دادن نیروهای ارزشمند آینده کشور.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در زمینه مقابله با کرونا متاسفانه دولت خیلی کوتاهی کرده است، خاطر نشان کرد: وزیر محترم باید به موقع عمل و واکسن وارد و بخش خصوصی را فعال می‌کرد؛ چندین شرکت خصوصی داریم که می‌توانند بدون انتقال ارز واکسن وارد کنند. قیمت واکسن کرونا از دو الی ده دلار است که با قیمت آزاد می‌شود ۲۰۰ هزار تومان؛ بارها گفتم که اگر وزارت بهداشت از مافیا بازی‌ها دست برمی‌داشت و اجازه می‌داد حتی به قیمت آزاد واکسن وارد شود، امروز مردم واکسینه شده بودند و اینگونه نبود که وزیر بهداشت با پزشکان و پرستاران با شعر و شاعری برخورد کند و با قسم خوردن به حضرت عباس (ع)کار را تمام کند.

مهرعلیزاده تاکید کرد: برنامه من این است که اگر رئیس جمهور شدم در عرض ۳ ماه همه مردم ایران را واکسینه می‌کنم؛ بخش خصوصی می‌تواند واکسن وارد کند و ما مردم را واکسینه کنیم. من همچنین درباره مهارت افزایی جوانان و همچنین وضعیت بازنشستگان هم برنامه‌هایی دارم.

با کمک همین پول می شود دخل و خرج را حل کرد

۵ - محسن رضایی در بخش دیگری از مناظره تلویزیونی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در دفاع از دیدگاه‌های خود گفت: در دوران زندگی خود بعد از انقلاب و حتی در زمان جنگ این سختی ها را نداشتیم؛ بیکاری، گرانی، تبعیض و فشاد و نوسانات دائم، مردم نمی دانند فردا چه خبر است، اما آیا می شود تورم را کاهش داد و کرونا را مهار کرد و ارزش پول ملی را حفظ کرد؟ بله. ملت های دیگر این کار را کردند، چطور ما نمی توانیم این کار را کنیم؟ بحث ما نمی توانیم چند سال گذشته آمده و نسل جوان ما را هم تحت تاثیر قرار داده، آنهایی که با دست خالی کارهای بزرگ را پیش می بردند، آنها را هم به حاشیه برده است. معتقدم امید دیدنی و گفتنی است و ان شاءالله سال ۱۴۰۰ سال گشایش خواهد بود.

وی در نقد زاکانی و همتی گفت: ببینید ۱۳۷ میلیارد دلار ارزش معادل دلاری یارانه های تهران است. ده ها منبع این را بیان کردند؛ بانک جهانی و آژانس بین المللی انرژی و آقای همتی که رییس بانک مرکزی بودند و آقای زاکانی هم رییس مرکز پژوهش های مجلس است. باید بدانند این کار شدنی است، مطمئن باشید پولی که حیف و میل می شود با کمک همین پول می شود دخل و خرج را حل کرد.

رضایی درباره صحبت های ابراهیم رئیسی مبنی بر این که مدیریت جهادی در کشور مستقر شود خیلی از مسایل حل می شود با تایید این سخنان گفت: ولی این که می گویند برنامه در کشور هست خیر، برنامه نیست. در این دولت در چهار سال اول سه بار برنامه تغییر کرده است.

وی هم چنین درباره درخواست سعید جلیلی و نقد وی به برگزاری مناظره اظهار کرد: بحث آقای جلیلی را قبول دارم و اگر می شود آقای علی عسگری مناظره سوم را روش اش را تغییر دهند. ولی آقای جلیلی ما هم خودمان باید از فرصت استفاده کنیم، وقتی سوال می کنند درباره بانوان و اهل تسنن من صحبت خودم را مطرح کردم و اگر این روش تغییر نکرد، سعی کنیم خودمان دیدگاه‌هایمان را مطرح کنیم و این خلل را رفع کنیم.

انتصابات بر مبنای شایستگی و فارغ از اینکه اهل تسنن یا شیعه باشند

۶ - عبدالناصر همتی در دفاع از دیدگاه های خود با اشاره به برنامه‌های خود برای اقوام و مذاهب اظهار کرد: اعطای مسئولیت بر اساس شایستگی است. برخی فکر می‌کنند که اقوام و مذاهب مختلف تهدیدی برای کشور است. معتقدم که اقوام و مذاهب برای کشور می‌توانند مولفه قدرت باشند؛ بنابراین در انتصابات بر مبنای شایستگی و فارغ از اینکه اهل تسنن یا شیعه باشند انتخاب خواهم کرد.

همتی افزود: من در مدیریت‌ کشور حتماً از خوهران و برادران شایسته اهل سنت حداقل سه برابر آنچه که الان هست استفاده خواهم کرد. من در عمل نشان دادم که مشاورم در بانک مرکزی از برادران خوب اهل سنت بود و بازهم در مناصب کلیدی کشور از آنان استفاده می‌کنم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: من مخالف بازداشت و زندانی کردن معتادان هستم. آنان را باید توانمند کرد و به شغل برگردانیم. با داغ و درفش نمی‌شود با معتادان برخورد کرد. آنها حجم عظیمی از مردم ما هستند که باید به آنان توجه کنیم و وضعیت شان ناشی از بیکاری و مشکلات اقتصادی کشور و تصمیم‌گیری‌های نادرست مدیران بوده است.

وی گفت: در مورد معلولان نیز به زندگی اجتماعی آنان حتما توجه جدی می‌کنم و واقعا باید شرمنده باشیم که پل صدر می‌سازیم به آن عظمت اما با کمال شرمندگی جانباز و معلول عزیز ما نمی‌تواند از آن استفاده کند. باید به مشکلات آنان توجه شود.

همتی درباره مسئله محیط‌زیست اظهار کرد: محیط‌زیست برایم بسیار مهم است و حتماً در اجرای پروژه‌های اقتصادی حق وتو خواهد داشت. توجه جدی به بودجه و امکانات محیط زیست خواهم کرد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: ما آن قدرتی که میدان حاج قاسم عزیز و دیپلماسی محمدجواد ظریف ایجاد کردند را پلی خواهم ساخت برای بهره‌برداری اقتصادی و توسعه اقتصادی کشور.

همتی گفت: تحریم ضروری ترین و فوری‌ترین کار کشور است و باید حتماً به آن بپردازیم و مشکل را حل کنیم.

کار واقعی برنامه و پیگیری جدی می خواهد

۷ - سعید جلیلی در بخش سوم این مناظره در دفاع از دیدگاه های خود با بیان اینکه نقش رئیس جمهور فراتر از دستگاه هاست اظهار کرد: در برخی موضوعات رئیس جمهور باید ماموریت تعریف کرده و دستگاه ها را هم افزا کند و پیشبرد موضوع را پیگیری کند که آیا به نتیجه رسیده است.

وی با اشاره به تمایز کار نمایشی با کار واقعی گفت: ۵۰ درصد جامعه را بانوان تشکیل می دهند. در این هشت سال از حقوق خانم ها صحبت شده اما نتیجه آن تقریبا هیچ بوده است. ۱۸ طرح و برنامه را دولت آورده اما نتیجه آن چه بوده است؟ زنان سرپرست خانوار چه امکانات بیشتری به دست آوردند. چه ابتکاراتی برای اشتغال خانم ها ایجاد شده است؟

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: کار واقعی برنامه و پیگیری جدی می خواهد، برخی ماموریت ها تعریف شده، اما حتی یک بار هم جلسه تشکیل نشده و پیگیری نشده است. در این مدت هزاران و ده ها هزار خانم سرپرست خانوار یا بد سرپرست بودند که دولت وظیفه داشته برای آنها برنامه تهیه کند. آمار طلاق نسبت به ازدواج افزایش یافته و برای حل آن برنامه نیاز داریم. طرحی برای زنان روستایی تعریف شده با بودجه حدود ۵۰۰ میلیون تومن با عنوان آگاه سازی زنان روستایی از حقوق خود که جمعیت مخاطب آن ۵۱۰ نفر بودند؛ اینها کار نمایشی است نه کار واقعی.

 طرح سوالات

۱ - محسن رضایی: مساله اقوام و زبان مادری را به عنوان یک مساله مهم لحاظ کرده ام

محسن رضایی در بخش دوم مناظره تلویزیونی روز سه شنبه با بیان این که در زمان استراحت دیدم که مردم با اشتباه من شوخی کردند، حقیقتا شوخی شما باعث خوشحالی من می شود، گفت: البته بابت اشتباه لفظی که "یاشاسین" را "یاساشین" گفتم عذرخواهی می کنم، ولی خیلی من گله مندم از اینکه بلافاصله سایت مرکز پژوهش های مجلس این اشتباه را تیتر کرده است. هر چه مردم شوخی کنند، خوشخحال می شوم در این شرایط سخت و گرانی، اما یک مرکز دولتی که این طور تیتر می زند، بارها گفتم یک لر هستم و تمام زندگی ام تقدیم ملت ایران و اقوام شده است و آذربایجانی ها عشقی که به آقا مهدی باکری دارم را می دانند و هیچ کس اندازه او در دل من جا ندارد.

وی در انتقادی دیگر از مرکز پژوهش های مجلس ادامه داد: مرکز پژوهش های مجلس یارانه انرژی در ایران را سالانه ۴۹ میلیارد دلار برآورد کرده است. علاوه بر این باز هم به آقای همتی با قاطعیت می گویم می توانیم با ۴۰ درصد یارانه های پنهان را که دست افرادی است که حق شان نیست را برگردانیم.

رضایی در ادامه در پاسخ به سوال مجری گفت: هیچ وقت در برنامه ریزی های توسعه ای ضرورت های زیست محیطی و توسعه صنعتی لحاظ نشده است و امروز آب های زیرزمینی ما به چه روزی افتاده است و گرد و غبار در خوزستان و زابل و یزد زندگی مردم را مستاصل کرده است.

وی هم چنین افزود: در برنامه ای که طراحی کردیم بگویم که مساله اقوام و زبان مادری را به عنوان یک مساله مهم لحاظ کرده ام.

۲ - عبدالناصر همتی: تحریم باعث مشکل شده اما این دوستان قبول نمی‌کنند

عبدالناصر همتی در بخش دوم مناظره تلویزیونی روز سه شنبه در پاسخ به پرسشی درباره رفع آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: این موارد ناشی از ساختار بسیار غلط است و گروه‌های ذی نفع و رانت خوار متاسفانه در کشور بر اقتصاد، فرهنگ و جامعه چنبره زده‌اند و ما اگر نتوانیم مشت آنان را باز کنیم و این فسادی که اینان در کشور ایجاد کردند را حل نکنیم، این مسائل و مشکلات رفع نمی‌شود.

وی افزود: اینان ارتباطات خیلی وسیعی دارند هم در صادرات و هم در واردات، ارتباط خیلی زنجیره‌ای دارند با کاسبان تحریم در زمینه سیاست خارجی و در ارتباط با قاچاق چه واردات و صادرات.

همتی یادآور شد: دوستانی هم که اینجا نشسته‌اند به عنوان رقیب بنده دنبال تقویت همین وضعیت موجود هستند، من می‌گویم باید مشت آنان را باز کرد تا مردم ببینند چه خبر است. من الان در مقابل جریانی قرار دارم که به جای توسعه کشور می‌گویند کاخ سفید را حسینه کنیم! دوستان و عزیزانی که الان در جلسه هستند این موارد را مطرح می‌کنند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: دنیا را نمیشناسند. چه کسانی به سفارت عربستان حمله می‌کنند؟ ارزش پول را بهم میزنند و روابط ما با همسایگان را خراب می‌کنند؟ چه کسی پشت آن است؟ اگر کشور این زنجیره را رفع نکند این مشکلات قابل حل نیست.

همتی ادامه داد: تحریم باعث مشکل شده اما این دوستان قبول نمی‌کنند. ظرف دو سال گذشته ۷۵ میلیارد دلار از درآمد نفتی کشور کاهش پیدا کرده است و به نرخ امروز دلار می‌شود ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان، بعد می‌گویند چرا اقتصاد کشور را مدیریت نکردید؟

وی گفت: همین افرادی که می‌گویم چنبره زدند بر اقتصاد کشور، از تحریم سود می‌برند. سالی ۲۰ درصد مالیات کشور را بالا بردند. ما حجم تجارت خارجی‌مان ۱۶ میلیارد دلار بود که چند کشور با آن زندگی می‌کنند.

۳ - محسن مهرعلیزاده: حداقل در هر استان یک نفر از معاونان استانداران از زنان باشند

محسن مهرعلیزاده در بخش دوم مناظره تلویزیونی روز سه شنبه در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌هایش برای کاربردی سازی فن‌آوری هسته‌ای و توسعه محصولات و خدمات مبتنی بر این فن آوری گفت: بنظر من با توجه به اینکه به همت دانشمندان جوان کشور در چندسال گذشته دانش هسته‌ای و توسعه آن در زمینه‌های مختلف اعم از داروسازی، کشاورزی و زمینه های دیگر توسعه یافته، باید انستیتوهای مشخصی به شکل کاربردی در این زمینه کار کنند و این دانش را بومی کنند و در اختیار توسعه فناوری‌های جدید کشور قرار دهند.

وی با بیان اینکه شرط تداوم این کار میدان دادن به جوانان و حفظ آنها و فراری ندادن جوانان از کشور است، اظهار کرد: عمده دانش هسته‌ای در دست جوانان است و آنها هستند که نشان دادند که با کسب مدارج علمی بالا و تراوشات ذهنی مثبت‌شان توانستد موفقیت‌هایی در این زمینه بدست آورند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به برنامه‌های خود در زمینه حضور بانوان و جوانان در عرصه های مدیریتی کشور خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از کشور را جوانان و بانوان را تشکیل می‌دهند و طی چند سال گذشته نیز به دلایل مسائل اجتماعی روی آنها فشار بوده و نتوانستند از حقوق اجتماعی خود دفاع کنند، معتقدم که باید با تشکیل سازمان‌هایی مشخص برای جوانان و بکارگیری بانوان در فضاهای کارشناسی و مدیریتی این وضعیت را تغییر داد.

مهرعلیزاده گفت: تصمیم گرفتم که در دولت خودم حداقل در هر استان یک نفر از معاونان استانداران از زنان باشند. همچنین در دولت نیز ۳ نفر از بانوان را به عنوان وزیر معرفی کنم و اگر مجلس در این زمینه همکاری نکرد، به عنوان معاون خودم منصوب می‌کنم تا بتوانیم تبعیض اعمال شده را برطرف نماییم.

وی افزود: من میانگین سنی دولت خودم را ۴۵ سال عنوان کرده‌ام و معتقدم این اقدام عملی است؛ بچه‌های نخبه، با سواد، تیز و با تجربه باید عنان کار را در اختیار بگیرند.

۴ - سعید جلیلی: در هر طرح مربوط به سلامت باید وزارت بهداشت محور باشد

سعید جلیلی در بخش دوم مناظره تلویزیونی روز سه شنبه در پاسخ به سوالی در مورد برنامه خود برای طرح سلامت جامعه اظهار کرد: موضوع سلامت فقط مربوط به یک وزارتخانه نیست. ۱۰ عامل خارج از وزارت بهداشت در امر سلامت اهمیت دارند. بنابراین رئیس‌جمور باید موضوع را بفهمد و دستگاه‌ها را به درستی در این زمینه هماهنگ کند.

وی ادامه داد: در اوایل انقلاب طرح‌های مختلفی درباره سلامت اجرا شده است که یک طرح شبکه بهداشت در ابتدای انقلاب بود که درست و دقیق اجرا شد و آثارش تا به امروز وجود دارد و حتی کشورهای غربی از آن الگو گرفتند. یک طرح نمایشی هم بود یعنی همین طرح تحول سلامت که خاصیتی نداشت و هزینه‌ها را افزایش داد.

وی با تاکید بر اینکه فهم مساله در زمان خود اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: در هر طرح مربوط به سلامت باید وزارت بهداشت محور باشد اما سایر دستگاه‌ها هم نفع دارند. به طور مثال بیکاری و استرس بر سلامت مردم ضربه می‌زنند. ما سالی یکصد هزار مجروح بر اثر تصادفات جاده‌ای داریم که مستقیم به وزارت بهداشت مربوط نیست اما در امر سلامت مردم موثر است. برای همه اینها باید برنامه داشت. در این سال‌ها در جهان هزینه‌های سلامت به دلیل تکنولوژی پیشرفته افزایش طول عمر و تغییر الگوی بیماری‌ها افزایش یافته است. اگر مساله را درست نفهمیم هشت سال کشور در مسیری پیش می‌رود اما متوجه می‌شویم که مسیر غلط بوده است.

۵- علیرضا زاکانی: از موضع اشرافی گری به موضع نوکری مردم خواهیم رفت

علیرضا زاکانی در بخش دوم مناظره تلویزیونی روز سه شنبه در توضیح برنامه اش برای برقراری عدالت اجتماعی گفت: بیش از سه دهه است که عده ای در اقتصاد کشور خیمه زده و تمام سرمایه ها و امکانات کشور را به سمت و سویی سوق می دهند. آنها خودشان را در کاخ نشینی قرار داده و مردم را در کوخ نشینی نگه داشتند. در دولت بنده از موضع اشرافی گری به موضع نوکری مردم خواهیم رفت.

وی با بیان اینکه توجه در جهت خلق و توزیع عادلانه ثروت و توانمند سازی شرایط از جمله برنامه های دولت من است، گفت: در دولتم با فساد مقابله کرده و اجازه قبیله گرایی و باندبازی را نمی دهم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خطاب به همتی دیگر نامزد انتخاباتی گفت: آقای همتی در حالی صحبت از نظارت می کند که در زمان ریاستش در بانک مرکزی ۱۲۰۰ میلیارد تومان از بانک های دولتی به بانک های خصوصی رفت و یک اقدامی بر خلاف قانون انجام شد. آقای همتی نتوانست در کارش به درستی نظارت کند، حالا مدعی سایر حوزه ها است.

زاکانی با تاکید بر اینکه در دولت او با افراد گردن کلفت و شبکه های فساد مبارزه می شود گفت: با کمک مردم ریشه فقر و فساد را خشک خواهیم کرد. من پیش از این با فساد معاون رئیس جمهور، وزرای نفت و اطلاعات و دادستان تهران مبارزه کردم.

۶ - امیرحسین قاضی زاده هاشمی: ما نیاز به تحولات بنیادین داریم

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در بخش دوم مناظره تلویزیونی روز سه شنبه گفت: این مناظرات برای سهم مردم از برنامه‌ها و تیم فکری همراه کاندیدای ریاست‌جمهوری است و شواف و شومن‌بازی و پرداختن به حواشی برای جلب توجه در این دوره اثر ندارد.

وی در ادامه در پاسخ به سوا مجری درباره اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: مساله آموزش و پرورش اساسی‌ترین مساله کشور است. هر کشوری با وضعیت آموزش و پرورش سنجیده می‌شود و از نظر من این وزارتخانه، مهمترین وزارتخانه است. البته ما نیاز به تحولات بنیادین داریم و باید ببینیم محصول آموزش و پرورش چه باید باشد. کسی که از این دوره بیرون می‌آید باید سواد زمان خود، مهارت اجتماعی موثر و یک مهارت شغلی ساده برای اداره زندگی را داشته باشد و این مربوط به زمانی است که فرد به بلوغ می‌رسد یعنی ۱۵ تا ۱۶ سالگی.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه کرد: ما از ۷ تا ۱۸ سالگی به بچه‌ها اطلاعات می‌دهیم و آنها را پشت صف کنکور قرار می‌دهیم. الان نظام تعلیم و تربیت به سمت استعدادیابی رفته و از سه تا هشت سالگی براساس استعداد هدایت تحصیلی می‌شوند ،اما ما آنها را رها می‌کنیم و مسابقه‌ای می‌گذاریم و اطلاعات اضافه‌ای به آنها می‌دهیم.

قاضی‌زاده هاشمی با تاکید بر ضرورت توجه به منزلت معلمی ادامه داد: باید به گونه‌ای باشد که بالاترین رتبه شغلی مربوط به معلمین باشد. نکته‌ای دیگر عدالت آموزشی است. در حال حاضر در تهران ۱۶ برابر بیشتر نسبت به مراکز استان‌های دیگر هزینه می‌شود و انواع مدارس وجود دارد، یعنی ما آینده را به پولدارها می‌فروشیم. باید تحول بنیادین، حرفه‌آموزی و مهارت‌آموزی را مورد توجه قرار دهیم.

۷ - ابراهیم رییسی: باید شایسته سالاری باشد

ابراهیم رئیسی در بخش دوم مناظره تلویزیونی روز سه شنبه در پاسخ به سوالی درباره اینکه برنامه شما برای تقویت گسترش دیپلماسی اقتصادی چیست گفت: نسبت به بحث رفع تحریم ها باید بگویم هر دولتی کار را بدست بگیرد یکی از وظایفش رفع تحریم های ظالمانه است و باید باهمه وجود ان را دنبال کرد. در کنار این قضیه خنثی سازی تحریم ها باید در دستور کار قرار گیرد و اقتصاد را هم شرطی نکنیم؛ نه کرونا و نه سیل و نه تحریم نباید تاثیر داشته باشد.

وی تاکید کرد: کسانی در مناظرات پیشین آمدند و گفتند که ما بلدیم با دنیا صحبت کنیم، ولی دانشجوی سال اول هم می دانست که وقتی در حال مذاکره‌ایم نباید بگوییم که آب خوردن ما هم به ‎مذاکره وابسته است یا آنکه خزانه خالی است! این تضعیف تیم مذاکره کننده است.

رئیسی ادامه داد: دیپلماسی اقتصادی مهم است و با سخن پیش نمی رود. باید شایسته سالاری باشد و نمی شود هر کسی مسولیتش تمام شد برای سفارت او را بفرستیم.

وی ادامه داد: وقتی بحث از تولید می کنیم باید همه دستگاه ها و از جمله وزارت خارجه نقش مهمی در دیپلماسی اقتصادی دارند.

رئیسی بیان کرد: ما ۱۵ همسایه داریم و هزار میلیارد واردات دارند و ما سهمان در واردات در رتبه این کشور ها ۲۰ میلیارد دلار است و اگر دیپلماسی فعال داشته باشیم سهم صادرات ما به کشور های منطقه افزایش می یابد. سهم ما در اقتصاد منطقه به شدت ناکافی است و باید افزایش یابد.

وی افزود: با حرف و سخن نمی شود دیپلماسی را لحاظ کرد.

رئیسی ضمن احترام به سفرا و سرکنسولگری ها گفت: یکی از ماموریت های ما برای وزارت خارجه، دیپلماسی فعال اقتصادی در کنار دیپلماسی سیاسی است.

 سوال دوم

ابراهیم رییسی: تولید مسئله من است

ابراهیم رئیسی در پاسخ به این پرسش که چه برنامه ای برای ازدواج به موقع جوانان دارید، بیان کرد: یکی از دغدغه های جدی جوانان مسئله ازدواج، اشتغال و مسکن است. من در جمع جوانان زیاد حاضر می شوم و ارتباطم با جوانان برقرار است. زمانی که در آستان قدس بودم در دانشگاه فردوسی از جوانان پرسیدم که چرا ازدواج نمی کنید و آنها مسئله مسکن و اشتغال را مطرح کردند، ما در آستان قدس ساخت ۱۰ بلوک مسکن برای زوج های جوان دانشجو را آغاز کرده و ساختیم.

وی ادامه داد: برای تسهیل ازدواج باید به اشتغال و مسکن جوانان فکر کنیم. کسانی که معتقد به «نشدن» هستند به قول آقای رضایی نمی توانند در این عرصه حضور فعال داشته باشند، اما ما معتقدیم که می توانیم. ۴۰ درصد ظرفیت تولیدی کشور خالی است. به من می گویند چرا به واحدهای تولیدی سر می زنی. من به یکی دو واحد سر زدم اما بیش از ۲۰۰۰ واحد تولیدی توسط دادگستری ها فعال شده اند. ۷۰ درصد ظرفیت اقتصادی کشور خالی است. ما ۳۰۰۰ کیلومتر با دریا ارتباط داریم و فعال کردن اقتصاد دریا می تواند اشتغال درست کند.

رئیسی تاکید کرد: تولید مسئله من است. ما امکان حل کردن مشکل مسکن جوانان را داریم. پرهزینه ترین مسئله در مسکن، زمین است که ما برای حل آن برنامه داریم. ما برای اشتغال و مسکن جوان برنامه داریم؛ از ما مسکن و اشتغال و از جوانان هم ازدواج.

عبدالناصر همتی: حداقل پنج وزیر زن خواهم داشت

عبدالناصر همتی در پاسخ به پرسشی درباره بنیان خانواده، اظهار کرد: یکی از مسائل مهم کشور خانواده است و الان شاهد گسست فرهنگی هستیم و می‌بنییم که بچه‌های دهه هفتاد و هشتاد مثل نسل‌های پیش خود فکر نمی‌کنند. آقای قاضی زاده به من می‌گوید چرا از پنج‌نفر حرف می‌زنی؟ دلیلش این است که هر پنج نفر شما یکجور فکر می‌کنید.

وی با طرح این پرسش از پنج کاندیدای رقیب خود که چه آزادی برای این جوانان گذاشته‌اید؟، تصریح کرد: چرا همه جوانان می‌خواهند از کشور بروند؟ این که مشخص است و همه می‌دانند حتی لازم نیست من بگویم. الان برای جوانان چه تفریحی داریم؟ ازدواج آنان سخت شده چه کاری برایشان کردیم؟ جوانان شغل ندارند و آسایش اجتماعی خود را از دست می‌دهند.

همتی با انتقاد از ایجاد محدودیت برای زنان در جامعه گفت: زنان را در جامعه چقدر محدود کردید؟ به من و آقای مهرعلیزاده تذکر دادند که چرا درباره دادن پیامک حجاب به زنان حرف زدید و از آن انتقاد کردید. این کار موجب ایجاد استرس برای آنان می‌شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: وضعیت اقتصادی کشور خراب است و ما به دنبال پوشش زنان هستیم. من در کابینه‌ام حداقل پنج وزیر زن خواهم داشت و تبعیض جنسیتی را در محیط کار رفع می‌کنم.

محسن رضایی: مدرسه محوری را محور آموزش و پرورش خواهیم کرد

محسن رضایی در ادامه درباره برنامه هایش در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی گفت: ما با دو مشکل ساختاری و مدیریتی هم در آموزش و پرورش و هم آموزش عالی مواجه هستیم. در برنامه ما تربیت زمامداران آینده در همه بخش های فرهنگی و اجتماعی و غیره به طور جدی لحاظ شده است و در استان ها و مراکز استان مدارس تربیت آینده را ایجاد خواهم کرد. بیش از پنج سال است که این کار را شروع کردم و تجربه دانشی و عملی دارم و آن را پیاده می کنم و نزدیک به هزار نفر جوان را داریم که تربیت شده اند و تا وقتی مدیر در آموزش و پرورش و آموزش عالی تربیت نشود نمی توانیم از عناصر ضعیف انتظارات بالایی داشته باشیم.

وی با اشاره به ساختار آموزش و پرورش در دولت آینده گفت: در برنامه دولت ما، مدرسه محوری را محور آموزش و پرورش خواهیم کرد و مجتمع های آموزشی به هر ۱۱۰ مدرسه اختیارات به آنها داده می شود و مدرسه محور اساسی می شود. اینکه وزارت آموزش و پرورش بزرگ شده، اما به امورات مدارس نمی رسد از مشکلات جدی است.

کاندیدای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری درباره مساله زنان نیز اظهار کرد: اینترنت ارزان را برای خانم های سرپرست خانوار که در تولید و فروش هستند را اجرا می کنم و محدودیت هایی که برای خواهران ورزشکار ما در ورزشگاه ها درست کردند مثل خواهران منصوریان که از ورود به ورزشگاه خواهران جلوگیری کردند و بعضی محدودیت هایی که برای بانوان ایجاد می کند و مشکلات جدی برای بانوان است دولت ما از آن جلوگیری خواهد کرد.

رضایی گفت: در رسیدگی به معلمان الان معلمانی داریم که شغل دوم و سوم دارند و وقت کافی برای دانش آموزان نمی ذارند و یکی از اولویت ها مسکن سهل و آسان برای معلمان است تا آنها با خیال راحت به تربیت فرزندان آینده ما بپردازند.

علیرضا زاکانی: توجه به ورزش همگانی و پهلوانی و هم قهرمانی امری ضروری است

علیرضا زاکانی در توضیح برنامه‌اش برای توسعه ورزش همگانی و ارتقای جایگاه ایران در ورزش قهرمانی گفت: ورزش امری حیاتی است. ۷۰ درصد مردم ایران ورزش نمی‌کنند چون شرایط آنقدر سخت شده که دیگر مردم حوصله و فرصتی برای ورزش ندارند. دولت آقای روحانی شرایطی را برای مردم ایجاد کرد که آنها زمان و فراغتی برای ورزش ندارند.

زاکانی ادامه داد: طبق آمار جهانی اگر به میزان سه دلار خرج ورزش شود ۱۶ دلار برای سلامت صرفه‌جویی خواهد شد. ورزش و نشاط امکان جهش را برای کشور ایجاد می‌کند اما مردم درگیر تامین ضروریات زندگی خود هستند.

زاکانی خطاب به همتی گفت: آقای همتی راجع به کدام زنان و جوانان صحبت می‌کنند و خیلی هم شیک می‌گویند در مناظره پنج به یک است. آقای همتی اگر بنا باشد ما کاندیدای پوششی باشیم شما کاندیدای روکشی هستید که آمده‌اید بر فاجعه‌ای که هشت سال این دولت بر سر ملت آورد، روکش بگذارید. من این را با عدد و رقم به شما ثابت می‌کنم.

زاکانی ادامه داد: جرأت ندارید با من مناظره کنید اما به آنهایی که به شما یاد می‌دهند چنین حرف‌هایی بزنید بگویید که نمی‌خواهد شما مشت کسی را باز کنید، ما مشت آنها را باز خواهیم کرد.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه امکان ایجاد سرانه مناسب و بالا برای ورزش همگانی و توسعه باشگاه‌داری و فعالیت در عرصه ورزش وجود دارد، گفت: پنجره جمعیتی رو به میانسالی است. به سمتی می‌رویم که افراد پیر در حال افزایش در جامعه هستند لذا توجه به ورزش همگانی و پهلوانی و هم قهرمانی امری ضروری است. معتقدم باید فضایی باز کرد و کشور را از وضعیت اسفناک فعلی نجات داد.

سعید جلیلی: در بحث تحریم ها و با ابزار اقتصادی دشمن را پشیمان کنیم

سعید جلیلی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره مهمترین اولویت در سیاست خارجی گفت: عرصه روابط بین کشورها نقاط اشتراک و اختلاف دارد. نقاط اشتراک تعامل و نقاط اختلاف تقابل است و این هنر دولت هاست که این نقاط اشتراک را تبدیل به تعامل کنند و نقاط اختلاف را مدیریت کنند.

وی افزود: ۲۰۰ کشور در دنیا وجود دارد اگر سیاست مان تعامل سازنده با جهان باشد، تمام فرصت ها را بررسی می کنیم. اشکال دولت این است که معطل چند کشور هست یک روز به بهانه fatf و یک روز برجام و ... . شما باید این هنر را داشته باشید تا فرصت را از دست ندهید و با کسانی که تعامل دارید تعاملات را شکل دهید، در همسایگی شما و در جهان اسلام و در منطقه می تواند باشد. چه برنامه ای برای ان هست؟ باید مجموعه فرصت ها از ۲۰۰ کشور را بالفعل کنیم. اینکه می‌گویند برخی می‌خواهند بروند کاخ سفید را حسینیه کنند، این‌ها موهوم است؛ با این لولوهای الکی کار را سخت نکنید که آن‌ها خودشان به زمین خوردند.

وی افزود: بایدن می‌گوید ایران وارد عرصه جدیدی از بازی شده که صحنه جدیدی تعریف می کند، آن را بخوانید. ما امروز فرصت های بزرگی داریم و می توانیم. در بحث تعاملات اقتصادی فرصت هایی هست. ما می توانیم کارهای بزرگ کنیم حتی در بحث تحریم ها و با ابزار اقتصادی دشمن را پشیمان کنیم.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی: گسست ساختاری را بین نهادهای اجرایی و شوراهای عالی داریم

امیرحسین قاضی زاده هاشمی در بخش دیگری از این مناظره گفت: ما نباید برای جلب توجه هر حرفی را بزنیم نزدیک انتخابات یاد زنان، کولبران و مستضعفین می افتیم و این بارها تکرار می شود. من دیدم که نرخ به کار گیری بانوان در حال بالا رفتن است، می‌خواستم بگویم کل کابینه را از خانم ها می گذارم که دستی بالای دست من نباشد!

وی اضافه کرد: البته که ما آنقدر بانوی شایسته داریم که می‌شود همه کابینه را از زنان گذاشت، ولی این جور تلقی کردن برای بیننده جای سوال دارد. رییس ستاد من مادر سه فرزند است همین زنان از ما شایسته سالاری می خواهند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به وضعیت بیکاری در کشور گفت: مرزهای ما بالاترین نرخ بیکاری را دارند همه ما هم مسئولیت داشتیم، اما وضع جوری شده که آن فرد بلوچ بین نان و جان سوخت بری می کند و آن فرد کرد کولبری می کند.

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به سوالی درباره احیای شوراهای عالی فراقوه ای نیز گفت: ما نوعی گسست ساختاری را بین نهادهای اجرایی و شوراهای عالی داریم یکی از مشکلات دولت‌ها این بود که اقتصاد، فرهنگ و سلامت و حوزه امور اجتماعی مسئول ندارد. امر این شوراها مطاع است و رئیس جمهور هم حق وتو ندارد، زیرا مصوبه جمع است و او مجری مصوبات است.

محسن مهرعلیزاده: باید فضا را برای جوانان باز کنیم

محسن مهرعلیزاده در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره علت انجام نشدن پروژه شبکه ملی اطلاعات گفت: امروز اقتصاد و مسائل اجتماعی و فرهنگی در دنیا دیگر راه‌حل‌های معمولی ندارند، بلکه امروز اقتصاد، حکمرانی و شهر هوشمند داریم. امروز شرکتی مثل هوآوی شاید اندازه چند برابر کشوری مثل ما درآمد دارد. باید فضا را باز کنیم تا جوانان در این زمینه‌ها کار کنند و بدون هیچ ممانعتی بتوانند کارهای‌شان پیش ببرند.

وی با بیان اینکه متاسفم از اینکه هنوز در گیر و دار وضع فعلی اینترنت موجود و فیلترینگ هستیم، اظهار کرد: خوشبختانه وزیر جوان در دولت آقای روحانی خوب کارکرده، اما همچنان درباره سهمیه گذاری و فیلترینگ سخت‌گیری می‌کنیم. همانطور که آقای رئیسی به اقتصاد فضای مجازی اشاره کردند، امروز ۱ میلیون نفر در کشور معیشت و کارشان مرتبط با فضای مجازی است. به بخش قابل توجهی از تجار و صنعتگران به دلیل قطعی اینترنت در شلوغی های سال‌های پیش، ضرر و زیان وارد شد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: آقای زاکانی اشاره داشتند که ۳۰ سال پیش منافع عده ای در حوزه اقتصادی در نظر گرفته شد که من به ایشان می‌گویم که نباید آنقدر مسائل را سیاه ببینیم و سیاه نمایی کنیم؛ ما از سال ۷۶ تا ۸۴ دولت اصلاحات آقای خاتمی را داشتیم که در عدالت محوری، پاک دستی، سریع‌العمل بودن و عدالت اقتصادی شهره خاص و عام بود. حتی در دولت آقای احمدی نژاد طرح مسکن مهر مشکلاتی داشت اما طرحی بود که با ۵ میلیون تومان مردم را صاحب خانه کرد. همچنین پرداخت یارانه ها نیز در وضعیت جامعه تأثیراتی داشت.

بخش آخر؛ جمعبندی کاندیداها

۱ - محسن رضایی در جمع بندی سخنانش در دومین مناظره تلویزیونی سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم عزیز عنوان دولت ما "اقدام و تحول" است، اقدام یعنی وعده و شعار را باید کنار گذاشت و تحول یعنی جراحی های بزرگی باید انجام داد؛ چرا که مشکلات اقتصادی ریشه در مسایل سیاسی و مدیریتی و ساختاری دارد، بنابراین باید کار درست و منطقی انجام داد. برنامه دولت ما اساسش بر اصلاح از درون قدرت است و به دلیل این که رابطه من با نظام رابطه با ثباتی بوده است و بیش از ۵۰ سال از ۱۷ سالگی تا الان در یک مسیر مستقیمی حرکت کردم، از این رو به خاطر اعتماد بین من و نظام و همچنین با توجه به رابطه ام با دوستان دیگر از جمله مجلس، نیروهای مسلح وقوه قضاییه می توانم ادعا کنم که اصلاحات اساسی از بالا تا پایین را انجام دهم.

وی ادامه داد: اول هم این اصلاحات را از خود دولت شروع می کنیم و تشکیلات عریض و طویل را باید سر و سامان دهیم، معنایش این نیست که از مدیران فعلی استفاده نکنیم خیلی از استاندارن و مدیران و کارشناسان انسان های شریف و کار درستی هستند، اما مساله این است که دیوان سالاری و نظام اداری و بروکراسی با آیین نامه های مختلف حقیقتا یک منجلابی از درگیری ها و فساد را ایجاد کرده است که باید پاکش کرد.

کاندیدای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: مساله دیگر نهادهای وابسته به رهبری است با اینکه وابسته به رهبری هستند اما همه در خدمت دولت هستند، سپاه پاسداران، ستاد اجرایی و بنیاد مستضعفان و قرارگاه سازندگی خاتم، اینها هم نیاز به اصلاحاتی دارند که پیشنهاداتم را خدمت رهبر انقلاب می دهم تا امکان بهره وری بیشتر از این نهادها را داشته باشیم. کمک به ادامه تحولات در قوه قضاییه و مجلس که حتما در دستورکار ما خواهد بود. کمک به کاری که آقای رییسی در قوه قضاییه شروع کردند و در ابتدای کار هم هستند یا مجلس انقلابی که شکل گرفته را کمک خواهم کرد. هم چنین فعال کردن جلسات سران قوا هم از دیگر اقداماتم خواهد بود.

رضایی با بیان اینکه شورای انقلاب فرهنگی واقعا بی خاصیت شده است، خاطرنشان کرد: اول از رهبر انقلاب تقاضا می کنم که شورای انقلاب فرهنگی را اگر ایشان موافقت کنند منحل کنم و شورای انقلاب فرهنگی را از این وضعیت خارج کنیم و وضعیت فرهنگی و مساله جوانان را اساسی حل کنیم.

وی ادامه داد: مساله دیگر اصلاح احزاب اصولگرا و اصلاح طلب که دو سرمایه هستند، است، اما نفودی ها بازیگران سیاسی و ماجراجویان زیادی در ساختار سیاسی اجتماعی ما هستند، امروز ما اگر نتوانیم ساختار سیاسی اجتماعی برای آینده ایران درست کنیم با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.

۲- سعید جلیلی در جمع‌بندی اظهارات خود با بیان اینکه هشت سال گذشت و در کشور در این مدت کندی و توقف وجود داشت، گفت: نقش رئیس‌جمهور برای درک درست مساله، تشخیص پاسخ و انتخاب رویکرد مناسب بسیار مهم است. یک رویکرد این است که کشور را به زور اداره کرد و برخی دوستان می‌گویند نمی‌شود اما باید در چهار سال آینده کشور جهش پیدا کند و حاضرم با کسی که این را قبول ندارد مناظره و بحث کرده و از دیدگاه خود دفاع کنم تا مردم انتخاب درستی داشته باشند. هدف من هم کارهای ژورنالیستی نیست.

وی ادامه داد: جهش به برنامه نیاز دارد نه اینکه معطل شویم که aftf فلان شد یا نشد. کشوری با این اقتصاد بزرگ نباید معطل اینها باشد بلکه باید برنامه داشته باشد. در مجمع تشخیص مصلحت گفتم کشور را معطل aftf نکنیم. خود دوستان گفتند بگذارید که اعلام نشود شما مساله را درست متوجه نمی‌شوید و وقتی رویکردتان اشتباه است، جواب نمی‌گیرید.

وی با ذکر مثال در مورد کولبران گفت: دو رویکرد حداقلی یا حداکثری در این زمینه وجود دارد. من در مرز بانه و باشماق با کولبرها صحبت کردم. همان کولبرها بعد از دو سال ۵۰۰ میلیون صادرات با تعاونی‌ای که درست کردیم، داشتند. تعاونی نخ‌کاران در روستایی در بوشهر مصادره شد و کسی که آن را خرید تجهیزات آن را قطعه قطعه کرد. دولت اینجا چه کاره است؟ رئیس‌جمهور باید برای استفاده از ظرفیت‌های کشور جهت جهش برنامه داشته باشد.

جلیلی در پایان گفت: در بخش قبلی صحبت‌هایم درباره طرح زنان روستایی عدد ۵۰۰ میلیون دلار را ذکر کردم که رقم صحیح ۵۰۰ میلیون تومان است.

۳ - امیرحسین قاضی زاده هاشمی در بخش جمع بندی این مناظره تلویزیونی گفت: ما در موضوعات مختلف مجبوریم اظهار نظر کنیم که مردم از لا به لای صحبت های ما به نگاه و فکرمان برسند.

وی افزود:اقتصاد ما ضمن این که درون زا باید باشد، باید برون گرا هم باشد و این همان اقتصاد مقاومتی است. کارکرد وزارت خارجه که می بایست برای ما منافع ملی و اقتصادی تامین کند، باید تغییر کند. وزیر خارجه باید یک تاجر موفق بین المللی باشد و دفاتر ما در سراسر دنیا باید محل معاملات سنگین باشد و رتبه بندی سفارتخانه ها نیز براین اساس باشد.

وی با بیان این که ۱۵۰۰ شرکت دولتی خانه خلوت جناح های سیاسی هستند، اضافه کرد: برنده انتخابات اهل ستاد خود را در این شرکت ها قرار می دهد و بسیاری از این شرکت ها امکان کنترل توسط دیوان محاسبات و دستگاه های نظارتی را ندارند. ما فراخوانی را برای عضویت در هیات مدیره این شرکت ها پیش بینی کردیم که ۷۵۰۰ نفری که قرار است این ۱۵۰۰ شرکت را اداره کنند توسط اساتید دانشگاه انتخاب شوند.

قاضی زاده هاشمی خطاب به جوانان گفت: جوان های عزیز که منتقد وضع موجود و عدم به کارگیری نسل جدید هستید و احساس می کنید پشت درهای بسته طبقه ای باقی مانده اید و از دعوای اصولگرا و اصلاح طلاب و راست و چپ خسته شده اید و می‌خواهید کشورتان را آباد و مقتدر ببینید، دولت "سلام"، دولت جوانان و نسل نو است دولت جوان های لر، کرد، لک، فارس، بلوچ، ترکمنی، عیسوی، مسلمان شیعه و اهل سنت.

این کاندیدای ریاست جمهوری در پایان گفت: ما از همه جناح ها و کسانی که داخل جناحی نیستند به کار می گیریم و سفره انقلاب را می تکانیم، سفره انقلاب متعلق به مردم است و ما پشتوانه ای جز شما جوانان نداریم ،کارترهای اقتصادی و حزب و جناحی با ما نیستند هر جوان یک ستاد است.

۴ - محسن مهرعلیزاده در بخش جمع بندی اظهارات خود در دومین مناظره تلویزیونی کاندیداهای انتخابات با مورد خطاب قرار دادن مردم گفت: مردم شریف ایران! می‌دانم که از وعدها، تبعیض‌ها، سختی‌ها، فساد، رانت، توهین و تحقیرها خسته شده‌اید و این همه خستگی نهال امید را در شما خشکانده است. حتماً با خود می‌گویید که این‌ها مثل قبلی‌ها هستند و آمدند حرف‌هایی را می‌زنند و می‌روند و تازه اگر در وعده‌هایشان صادق باشند، چقدر می‌گذارند آنها کار خود را انجام دهند و چقدر خواهند توانست کار خود را انجام دهند؟

وی افزود: می‌گویید که فرقی نمی‌کند که چی کسی رای بیاورد؛ من از شما میپرسم، اگر رای شما اثر نداشت، چرا گزینه‌ای ریاست جمهوری را این همه محدود و خاص کردند؟ اگر رای شما اثر نداشت، چرا ابر و باد و مه و خورشید و فلک را بسیج کرده‌اند تا یک نفر خاص را رییس جمهور کنند و یک انتخابات حداقلی با نتیجه مطمئن را دنبال می‌کنند و بر خلاف شعار افزایش مشارکت، تمام اهرم‌های کاهش مشارکت را به کار می‌برند؟ اینها همه بخاطر این است که از تصمیم هوشمندانه شما نگرانند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خطاب به مردم خاطر نشان کرد: ندیده‌اید که چگونه سخن می‌گویند؟ ندیدید که بجای ارائه راهکار برای معیشت مردم، می‌گویند تمام اقتصاددان‌ها را به خط می‌کنیم؟ کاندیداها را تهدید می‌کنند که ممنوع الخرج و محاکمه می‌کنیم؛ بعضاً طوری سخن می‌گویند که گویی مردم رعیت‌اند و اینها ارباب، گویی مردم سربازند و اینها امیر و مردم متهمند و اینها قاضی؛ امروز حتی همین مناظره هم به محلی برای تنزل جایگاه ریاست جمهوری تبدیل شده است. بجای سوالات اساسی سیاست خارجی و تاثیر آن بر اقتصاد، تحریم و آینده اقتصاد کشور یکسری سوالات کوچک و تقریباً جزئی، که جزئی از مواردی که مورد انتظار شماست را مطرح می‌کنند.

مهرعلیزاده ادامه داد: مردم عزیز! من در پیشگاه خداوند متعال با شما پیمان می‌بندم که با ایجاد سامانه‌های شفافیت و ثبت و درج کلیه قراردادها و در دسترس قرار دادن آنها، گردش آزاد اطلاعات توسعه آزادی های سیاسی از جمله آزادی بیان، تقویت مطبوعات و رسانه‌ها، مقابله با انواع فیلترینگ، شرایط نظارت همگانی برای نهادها مدنی، گنجاندن مطالبات و وعده‌های انتخاباتی ام در قالب لوایح و ارتباط مداوم با اصحاب رسانه و خبرنگاران و تقویت دولت الکترونیک و بهره گیری از نسل جوان و نخبه و شایسته سالاری بدون در نظر جنسیت، قومیت و دین و مذهب به وعده‌هایم عمل خواهم کرد.

وی با تاکید بر اینکه با مانع زدایی از تولید رونق کسب و کار و ایجاد درآمد، رفاه را برای مردم عزیز به هدیه خواهم آورد، اظهار کرد: اگر برای فردای ایران بزرگ ترس نداشتم و برای یکپارچگی ایران بیمناک نبودم، هرگز به صحنه نمی‌آمدم. بیایید دست به دست هم دهیم تا نگذاریم عده‌ای قلیل برای ما تصمیم بگیرند.

۵- ابراهیم رییسی در جمع بندی سخنان خود در پایان مناظره دوم گفت: در جایگاه کاندیدای ریاست جمهوری باید حتما مسایل نه به صورت کلان بلکه به صورت اقلیمی شناخته شود و معلوم شود در هر حوزه ای چه مشکلی هست و چه راه حلی دارد و قدرت و توانی باشد که مساله را حل کند.

وی افزود: از اول پیروزی انقلاب اسلامی عده ای بیشترین بهره را از آزادی می بردند و مردم را ناامید کردند و حرف های ساختارشکنانه می زدند و به همه اهانت کردند و در نهایت می گفتند که آزادی نیست. چرا این طور هست، مردم فهم دارند.

رئیسی بیان کرد: من حاضرم با هر کدام از دولتمردان درهر زمان و در هر پارک و اجتماعی بین مردم بروم و اقبال مردم به شما و خودم را ببینم.

رئیسی گفت: رقیبان سالهای قبل ما که آقایان کارمند آنها محسوب می شوند از بیش از ۲۰۰ نفر شکایت کردند و بنده با اینکه می توانستم از هیچ کسی شکایت نکردم؛ چرا درست عمل نمی کنید. بنده به عنوان قاضی از تمام آقایان گذشتم.

وی گفت: رییس جمهور یعنی همه مردم در مملکت حقشان تضمین شود با هر جایگاه و اقلیمی که هستند.

وی ادامه داد: فضای مجازی بهترین بستر نظارت مردم در دولتمردان است و ما این کار را در دادگستری اجرا کردیم و هر قاضی و کارمند را با نگاه مردم ارزیابی کردیم و مردم نمره دادند.

وی افزود: ما ۳۵ سامانه فعال شده و تا اخر سال ۴۰ سامانه فعال خواهد شد. ما در دوران کرونا الگو شدیم و ۱۲۰ هزار نفر زندانی به مرخصی رفتند. به نام جمهوری اسلامی این کار را می کنیم و کارهای افتخارامیزی به نام جمهوری اسلامی انجام دادیم.

وی در پایان گفت: ما گشت ارشاد برای مدیران داریم.

۶- علیرضا زاکانی در جمع بندی صحبت هایش اظهار کرد: کسانی که مسببان وضع موجودند خودشان مدعی بوده و مظلوم نمایی می کنند. دلم برای جوانان وطن می سوزد چون از ابتدا تا الان بیشترین کسی بودم که با جوانان ارتباط داشتم.

زاکانی ادامه داد: جوانان از فساد و تبعیض خسته اند دولت من موانع را از جلوی پای جوانان بر میدارد که از جمله آن کنکور، اشتغال، مسکن و ازدواج است. همه آنها طی برنامه مدونی حل خواهد شد.

وی ادامه داد: حریم خصوصی خط قرمز است، کسی نباید وارد حریم خصوصی شود. ما درباره فرهنگیان و توجه به حوزه فرهنگ هم تاکیداتی داریم نباید حقوق فرهنگیان با کارمندان بانک و وزارت نفت متفاوت باشد.

زاکانی با اشاره به تورم نقطه به نقطه به میزان ۵۲ درصد گفت: آقای همتی زمانی گفته بود که به تورم ۲۲ درصد می رسیم، اما اکنون تورم نقطه به نقطه ۵۲ درصد شده که مایه خجالت است. ما با محور تلاش برای تحول در کشور بر پایه بهره گیری از علم و دانش و تحصیل کردگان برنامه داریم. دولت باید در خدمت مردم باشد نه این که خود را فقط دولت کارمندان بداند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: در حالی صبحت از نشاط می کنند که نشاط برای وقتی است که جیب پدر پر باشد جیب پدران را خالی کرده و آنها صورت شان را با سیلی سرخ می کنند یا این که درباره پیامک صحبت می کنند بدترین پیامک ها مربوط به اقساط معوق بانک و نبود موجودی در حساب است. پدر مردم را در آوردید چرا به درد مردم نمیرسیدید.

وی افزود: بحث از نفوذ می کنند اما ۲۶ جاسوس در این دولت گرفته شده آن هم دولتی که امنیتی ترین دولت تاریخی است. اگر بخواهیم نشاط را در ورزش حاکم کنیم باید آن را از دست دولت خارج کرده یا این که برای نجات هنر باید همین کار را انجام دهیم.

زاکانی در پایان تاکید کرد: ما مخالف فیلترینگ هستیم و دنبال اینترنت ارزان قیمت و پر سرعت هستیم که ان شاءالله مهیا می شود.

۷- عبدالناصر همتی در بخش پایانی سخنان خود در این مناظره اظهار کرد: عملکرد همه مشخص است. نحوه نگاه دوستان به جامعه از صحبت هایشان مشخص است. ما چه حقی داریم که برای جامعه اینگونه تصمیم بگیریم و رفتار کنیم که چگونه راه بروند و چگونه زندگی کنند. بگذارید مردم زندگی‌شان را بکنند.

وی افزود: من از جوانانی می‌گویم که ۶۰ درصد آنان گفته‌اند رای نمی‌دهیم. شما راجع به ۴۰ درصد صحبت می‌کنید من راجع به ۶۰ درصد، چرا به اینها اهمیت نمی‌دهید.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: دوستان می‌گویند ما اهل تعامل هستیم. در برنامه‌های خودشان رپ پخش می‌کنند اما رپ را ممنوع کرده‌اند. نوجوانان ما به سمت موسیقی کی‌پاپ یا پاپ کره‌ای رفته‌اند. ما هنوز رپ خودمان زیرزمینی است. اینها را چه کسی جواب می‌دهد؟ مگر رییس جمهوری نباید این را پیگیری کند.

وی یادآور شد: چرا باید کلهر، کسمایی، شجریان را ندیده بگیریم و وقتی نوبت انتخابات شد رپ را بگذاریم داخل برنامه‌های خودمان؟

همتی ادامه داد: من همه چیز را از زاویه اقتصاد حل می‌کنم. ما باید تعارض منافع را حل کنیم و گروه‌های ذی نفع را حل نکنیم مشکل بر جای می‌ماند. اینها دارند در هنر هم «هیولا» می‌سازند و پول های کثیف ردوبدل می‌کنند.

وی یادآور شد: می‌گویند ما دنبال حسینه کردن کاخ سفید نیستیم، مگر شما سوار ترک این آقایان نشدید و بر سرشان بوسه زدید؟

همتی تصریح کرد: آقای رئیسی شما به ما می‌گویید که کمتر از کارمندانی هستیم که از شما شکایت کردند. چهل سال در کشور خدمت کردیم به ما می‌گویید در حد کارمند شما هستیم؟ شما الان به ما که در برابر شما کاندیدا شدیم توهین می‌کنید. وقتی جلوی مردم به ما اینطور می‌گویید مگر از شما کمتر هستیم؟

وی گفت: ما می‌خواهیم این روش را عوض کنیم و هر یک نفر باید به ده نفر زنگ بزند و همه باید به صحنه بیایند و این شیوه متلک و طعنه زنی عوض شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۹۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
23
27
اینا چرا ماسک ندارن؟
سنشون بالای ۷۰ساله که واکسن زدن؟
داستان چیه مگه نگفتن هیچکس خارج از برنامه واکسیناسیون واکسن نزده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
ملت همیشه بیدار ایران این بار باید خودش دولت سوم اصلاحات تعیین کند. با رای ملت ایران ی 57 دیگری را خلق کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
حالا شما حرص نخور . مشکل ایران واکسن زدن یا نزدن این هفت نفر نیست ، ببینید برنامه هاشون چیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
چون فضای سالن بزرگ هست و فاصله دارند ، ماسک نزدند.
اقتصاد دان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
مشکل اصلی اقتصاد ایران تحریم است وتحریم در صورتی که مشارکت پایین باشد ادامه خواهد یافت پس برای بهتر شدن اوضاع اقتصادی رای بدهید ما نیاز به مشارکت بالای 70 درصد داریم برای برداشتن تحریم وگشایش اقتصادی وکاهش نرخ دلار وکاهش تورم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
دوستان شرکت در این دوره انتخابات خیلی مهم است اقتصاد تحریم شده بستگی به مشارکت شما دارد اگر مشاکرت پایین باشد امریکا امیدوار به تحریم شده و تحریم را بر نمی دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
دوستان با مشارکت پایین فقط امیریکا رابه ادامه تحریم امید وار می کنید قطعا مشارکت پایین ادامه تحریم وفشار بر خودتان هست که رای ندادید به هر کسی می خواهید رای بدهید به همتی رای بدهید بهتر است
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۰
ابتداتوسط آقای حیدری مجری توضیح داده شد که چرا ماسک نمی زنند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۰
به مدد خدا رییسی و یارانش با کمک مردم پیروز میشوند
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
88
71
حیف از هشت سااااال عمر ملت.
امید که رییسی عادل مملکت درست کنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
رقابت عادلانه نشانه عادل بودن باید می بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
اینا نظرشون رو رییسی هست خواب منم به همتی رای می دهم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
54
26
من به همتی رای میدهم به شرطی که پو پولیستی عمل نکند شایسته سالاری و تخصص رو الویت بدهد بر حزب و جناح شجاع باشد در بیان واقعیت ها
پاسخ ها
شهروند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
همتی یعنی ارز ۴۲۰۰
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
انتخاب بین همتی و رئیسی است و دون گاه هست. من دنبال کار تخصصی و حل مشکل ساختار اقتصادی ام و همتی رو انتخاب می کنم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
من به همتی رای میدهم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
الان مشکل اصلی کشور اقتصاد هست ویه اقتصاد دان میتونه اوضاع را بهتر کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
اگر همتی قول بده قیمت ارز رو کاهش بده من رای میدهم مابه یارانه و... نیاز نداریم تورم را کنترل کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
48
27
همتی خیلی بهتر از سیاست مدارهای اصلاح طلب عمل خواهد کرد فقط کافی است این قدرت رو مردم به او بدهند با رای دادن
پاسخ ها
علی
| Germany |
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
یکی از عملکردهای ایشون رو میفرمایین؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
در بدترین شرایط اقتصادی بانک مرکزی رو قبول کرد و1-ادغام بانک های نظامی 2-عملیات بازار باز جلوگیری از ونزوئلایی شدن با وجود قویترین تحریم تاریخ جهان وکرونا ودشمنان داخلی ودشمنان خارجی واین همه توطئه نقشه دشمن که از هم پاچیدن اقتصاد بود رو جلوگیری کرد تا جایی که دشمن به شکست فشار حداکثری اعتراف کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
کاملا باهات موافقم ما نیاز به یک اقتصاد دان خوب مثل همتی داریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
یک بار هم که شده بیاییم وبه یک اقتصاد دان رای بدهیم از چپ وراست که خیری ندیدیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
54
26
همتی همون چیزی که ما به اون نیاز داریم جدا کردن اقتصاد از سیاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
همتی بهترین رئیس جمهور ایران خواهد شد چون تخصصش از قبلهابیشتر است واقتصاد را می شناسد وبه متخصیصین میدان خواهد داد نه به نیروهای بی سواد به ظاهر مذهبی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
به نظر من همتی خیلی بهتر از روحانی وخاتمی عمل خواهد کرد حداقل در بخش اقتصاد در امور دیگه هم اگر کار رابه اهلش واگذار کند در ورزش فرهنگ و.. قطعا نتیجه خوبی خواهد داشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
مشکل کشور اقتصادی رییس جمهور اقتصادی می خواهیم
mohammad
|
Canada
|
۲۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
13
14
قاضى زاده: آموزش و پرورش و شناسائى استعداد ها و هدايت آن به سوى يک مقصد هدف مند به نحويکه دانش آموزاز سرگردانى و اتلاف وقتش جلوگيرى شود٬ بله اين ايده خوبى است به شرطى که در عمل پياده شود

جليلى معتقد است که چند تا کشور اروپا و امريکا را از مسائل تعامل کنار بگذاريد و به بقيه نگاه کنيم آقاى جليلى مثلا تعامل با ساحل عاج و کشور هائى که حرفى براى گفتن ندارند چه فايده اى براى ملت دارد
پاسخ ها
علی
| Germany |
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
مگه جلیلی گفت ساحل عاج و...
گفت اولویت همسایه ها و.. اگر هم قبلا اسمی از این کشورها آورده باشه به عنوان مقصد صادراتی هست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
53
23
همتی همون چیزی که من می خواهم بهتون قول می دهم بهترین رییس جمهور ایران شود نگاه کارشناسی به اقتصاد دارد ودنبال کار کردن هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
78
32
افتاب سانسور نکن رای همه خانواده ما همتی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
80
33
تنها کسی که میتونه تورم کنترل کنه همتی است لطفا بهش رای بدهید برای سرنوشت من وخودتان برای سرنوشت کشور ومیهنم ایران
پاسخ ها
علی
| Germany |
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
شما تو ستاد ایشون کار میکنی؟؟ خیلی شبیه ستادی ها حرف کردی.
مریم
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
مشکل چیز دیگریست..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
57
20
تنها کسی که میتونه تورم کنترل کنه همتی است لطفا بهش رای بدهید برای سرنوشت من وخودتان برای سرنوشت کشور ومیهنم ایران
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۰
فکر کنم توهم دارید چون همتی خودش باعت تورم شده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
64
33
واقعا مناظره کسل کننده ای بود همتی باز بد نبود ولی...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
5
39
دست از سانسور وگزینش بردار افتاب تمام نظرات که توهین ندارند را منتشر کن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
66
29
به نظرم باید همتی در کابینه از جواد ظریف وتمام وزرای قوی استفاده کند ودولت متخصصین وشایستگان راتشکیل دهد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
67
32
همتی نیاز به کمک داره جریان اصلاحات باید با تمام قوا پشت همتی در بیاید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
همتی نیاز به مشاوران قوی دارد خیلی راحت میشه رای های خاکستری رو جمع کرد فقط کافیه با صداقت با مردم مسائل رو مطرح کرد و رو زمین با مردم حرف زد
علی
| Germany |
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
جریان اصلاحات با قوت از این دولت حمایت کرد برای هفت نسل و جد اباءمون بسه،
وقت عمله و برنامه اس نه تخریب از روی استیصال
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
72
24
همتی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
74
25
رای روستاییان و شهرها کوچک رو باید به سمت همتی برد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
76
31
همتی همتی ، تو ناجی ملتی
پاسخ ها
علی
| Germany |
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
بدم میاد از شعارهای بی منطق
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۰
ناجی!!!!!!
خوبه معنی ناجی رو هم فهمیدیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
14
10
کاش وسط برنامه و مناظره هنرمندی را دعوت میکردند،کسل نمیشدیم
ابوالفضل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
14
40
همتی توی مدیریت خودش چند زن رو بکارگیری کرده که وعده 5 نفر رو در کابینه میده ؟
آقای همتی شما اگه کسب و کار ورشکست بشه بیشتر استرس میگیری یا اینکه یه پیامک تذکر به مراعات حجاب برای خانمت بیاد ؟
دغدغه آقایون شبیه اونی هست که بهش گفتن مردم گرسنه هستن و نون ندارن بخورن گفت خب برن کیک بخورن
مثل روحانی که گفت اگه گوشت نیست برین گوشت ماهی بخورین
مردم دغدغه معیشت دارن آقایون دغدغه پیامک بازی و اب بازی

چرا آقای همتی به فکر زنان زباله گردی که سرپرست خانوار هستن نیست ؟
چرا همیشه فکر میکنین کشور یعنی تهران و تهران هم دقیقا شمال اون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
43
54
رای ما قطعا رییسی
توحید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
63
22
من از همتی حمایت میکنم واقعی ومنطقی حرف میزنه
پاسخ ها
علی
| Germany |
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
میشه چند مورد مثال بزنی.
رامبد جوان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
44
51
به رئیسی رای بدید
ناشناس
|
Germany
|
۰۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
4
16
از آنجا در این مناظرات خیلی به مدرک تحصیلی پرداختند و بعضی کاندیدها سعی کردندمدارک تحصیلی شان به رخ بقیه بکشند و بقیه تحقیر و منکوب کنند و به خیال خویش به عنوان شایستگی گرفتن پست ریاست جمهوری بشوند! اما پدیده مدرکگرایی از همان دهه 1360 شدت گرفت و از ده 1370 کاملا وارد فاز سیستماتیک شد، عامدا برای هر رده شغلی شرایط مدرک تحصیلی دیپلم و بالاتر گذاشتند و بدون اینکه اصلا نیاز باشد یا نه! هدف تشویق و اجبار مردم برای گرفتن مدارک تحصیلی بود تا مدارس غیر انتفاعی و دانشگاهها پر مشتری شود، پولی شدن تحصیل، بازار چند هزار میلیاردتومانی بوجود آورد، آفت مدرکگرایی نهایت به مدرکفروشی منجر شد، در بیست سال اخیر بلای خانمانسوز و خطرناک مدرکگرایی-مدرکفروشی به سراغ مدارک مهارتی آمد و تراژدی فروش مدارک مهارتی تیر خلاصی به آینده پیشرفت و تعالی ایران است و عامل انحطاط علمی و فرهنگی ایران تسریع خواهد کرد،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
54
10
رضایی حتما رای می آورد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
58
21
اکه رای ندهید سال بعد نان خالی هم قسطی میشود التماس میکنم بعنوان یک بازنشسته به همتی رای بدهید.
پاسخ ها
علی
| Germany |
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
قبلا میگفتن رای ندید به ما دلار فلان میشه و.. الان میگید نون قسطی میشه، دیگه چیزی برای ملت گذاشتین که مردم از ترس از دست دادنش به شما رای بدن؟؟
الهام
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
من همین یک رای را دارم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
18
48
همتی و مهرعلیزاده اگه برنامه داشتن انقدر دیگران را تخریب نمی کردند،بیخود هم دست و پا نزنند مردم دیگه با این حرف های ازادی و فیلترینگ و موسیقی و ... به کسی رای نمیدن،اگه واقعا برای خدمت اومدن از برنامه هاشون بگن
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
7
24
لطف کرده و نشر دهید .نمیدونم چطور بعضی ها دوست دارن وضع موجود ادامه پیدا کنه،تفکر شما ملت فقیر ،بیکار ،... دوست ندارید تغییر ایجاد بشه و با شعار های دارای اولویت دست هفتم و هشتم دوست دارید همیشه سرکار باشید...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
صدبار تو سایتهای اصولگرای شما تقاضای بی فایده کردیم. فرق اینجاست : احترام و آزادی تصمیم
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۰
به قول اقای محسن هاشمی 32 سال رئیس‌جمهور جمهور از یه طیف. چون همش مردم رو می ترسونند که ما نیایم ال میشه و بل میشه
مقدسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
5
9
جالب اینجاست که قاضی زاده گفته من سه ماهه کونا رو جمع میکنم درحالیکه همین الان خودش عضو ستاد ملی کروناست
محمد از اصفهان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
5
6
ببخشید بنده هرگجا رفتم در این چهارسال دوم دولت متبوع شما که از او حمایت کردید حالا می گویید دست ما پاک است و چرا تحریم ها را نمی بینید و چه و چه و چه و ... همه و همه از دولت ناراضی هستند. گرچه خود آقایا و شما خودتان را به خواب خرگوشی زدید اما یادتان بیاید که رئیس جمهور محبوبتان که حالا نمی دانم محبوب تان هست یا نه گفت لعنت و نفرینتان را بر آمریکا ببرید. یعنی خودتان و خودشان می دانند چه خبر است. یه سری هم به کانالهای اینستا گرامی تان و نظرات مرذم بزنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
16
4
رضایی رئیس جمهور آینده خودتون خسته نکنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
28
6
رضایی رئیس جمهور آینده خودتون خسته نکنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
9
23
افرادی که میگن به همتی رای بدین واقعا چه فکری کردن،اخه اگه روش کشورداریشون جواب می داد همون 8 سال جواب داده بود، دولت همتی ادامه دولت روحانی ست، چون تفکراتشون یه جوره، چرا بعضی افراد فقط از سر تعصب به یک جریان خاص میگن به فلانی رای بدین، 8 سال تمام کشور درگیر و معطل برجام ماند ولی نتیجه اش چی شد، فقط بدبختی برای مردم، نمیشه که تا ابد کشور معطل و وابسته تصمیمات آمریکا و دیگران باشه، حالا اومدیم و برجام هم قبول کنند چه تضمینیه که رئیس جمهور بعدیشون مثل ترامپ نزنه زیر همه چیز، همش میگن تحریم تحریم، مردم خسته شدن، اگه خیلی مدیر و مدبر هستین بیاین بگین به فرض تحریم چطوری میتونین کشور را اداره کنید
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
38
12
همتی رئیس جمهور است
بهمن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
10
22
از روحانی چه خیری به این ملت رسیده که دوباره میخواید به همتی اعتماد کنید شما روبه خداقسم یه بار هم که شده از روی منطق رای بدین نه از روی احساس..رای ما فقط جناب آقای رئیسی
حافظی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
18
4
دکتر رضایی ناجی اقتصاد
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
10
1
دکتر رضایی شایسته ریاست جمهوریست واسه یک بارم شده بهش اعتماد کنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
10
2
فقط رضایی اقتصاد دان دلسوز هم هست لطفا بهش رای بدین اینده را خراب نکنید مثل گذشته
پاسخ ها
برادر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
عزیز دل، هنوز نفهمیدی تصمیم گیرنده کس دیگریست
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
10
2
برای پیروزی دکتر همتی نیاز به نهاد اجماع ساز بی خاصیت نیست.

مانند دوم خرداد فقط 5 تشکل شاخص مانند : احزابی مثل کارگزاران سازندگی - اعتدال و توسعه - خانه کارگر - شخص سید محمد خاتمی - سید حسن خمینی - علی لاریجانی - اسحاق جهانگیری و غیرو از دکتر همتی حمایت کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
4
8
محمد ایمانی در کانال تلگرامی خود نوشت: در نظرسنجی های دولتی مختلف، آقای رئیسی ۶۵ تا ۷۰ درصد رای دارد و آقای همتی، ۲ تا ۴ درصد.

این هم هنرنمایی رندانه ای است که از حزب اشرافی کارگزاران بر می آید: پرش از نامزدهای رتبه دو و سوم در نظرسنجی ها، و هم وزن نمایی نامزد چهارم با نامزد اول که اختلاف رای شان بالای ۶۰ درصد است!
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
8
0
بدون تعارف. با دقت به برنامه ها و تشریح دقیق منابع. در کنار کارنامه و اقتدار مدیریتی و قدرت تعامل به آرمان نظام دکتر رضایی میتواند ناجی شرایط فعلی کشور باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۹
3
15
بهتر نیست بدور از تعصبات جناهی به موضوع بنگریم. همتی یعنی ادامه دولت روحانی. ادامه گرانی فقر بیکاری اداره مملکت از پشت میز و گفتار درمانی به جای حل واقعی مشکلات.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۰
14
2
الانکه دولت میانه رو در امریکا روی کار اومده با روی کار اومدن یک دولت میانه رو در ایران مثل همتی مردم 4 سال نفس راحتی میکشند روحانی هم تا زمانیکه ترامپ تندرو از برجام خارج نشده بود بد نبود
یک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۰
1
5
چه کسانی بر طبل تحریم کوبیدند وچه کسانی با سکوت خود به ادامه آن؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
7
2
همتی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
3
1
من همتی را خوب و اصلح یافتم.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین